Eicelkwaliteit: eicel gaat kapot bij injecteren zaadcel

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door JosjeM, 3 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    @Champetter en @Equivoque

    Even een update omtrent mijn evaluatiegesprek naar aanleiding van de gefaalde ICSI.

    Het probleem met mijn eicellen komt wel eens voor, maar zelden. Ze kunnen na 1 poging nog niet zeggen of er echt sprake is van een eiceldefect, maar het is wel een probleem en verminderd onze kansen aanzienlijk.

    Van de 11 eicellen die bij afgelopen punctie gevonden zijn waren er 2 afwijkend/abnormaal en de rest was gelukkig wel rijp. Van de 9 eicellen die nog over waren, zijn er 2 bevrucht geraakt waarvan de een niet is gaan doordelen op dag 2 en de andere onze C-kwaliteit emmy was. De andere 7 eicellen zijn helaas kapot gegaan bij het injecteren van de zaadcel. Normaal komt dat ook wel eens voor, maar dan slechts bij een 1 of 2 eicellen op de hele batch.

    We gaan nog wel een behandeling proberen in het Radboud, wil de deur nog niet meteen dichtgooien daar en ze nog een kans geven. We gaan dan nu ook stimuleren met andere medicatie. De vorige poging heb ik gestimuleerd met Gonal F en aankomende poging gaan we over op Meriofert, een medicijn dat is gegenereerd uit de urine van zwangere vrouwen. Gonal F is synthetisch. De fabrikant van Meriofert beweert betere eicelkwaliteit te geven, echter wil het ziekenhuis daar geen uitspraken over doen. Waarschijnlijk om een slag om de arm te houden en op safe te spelen door geen valse hoop te geven.

    Verder zijn we vrij om ergens anders een second opinion aan te vragen zei ze al en wilde ze tegen die tijd ook een brief aan onze huisarts schrijven. Voor nu heb ik samen met mijn vriend besproken nog eenmaal het in Nederland te doen. Mocht deze keer weer dramatisch verlopen, dan gaan wij een second opinion aanvragen in bij UZ Gent.

    Onlangs heb ik ook mijn behandelschema weer binnen gekregen. 6 april mag ik starten met Decapeptyl, 19 april mag ik beginnen met stimuleren met Meriofert en 28 april de eerste follikelmeting.

    We gaan weer met volle angst én kracht vooruit. Let's do this!
     
  2. Equivoque

    Equivoque Fanatiek lid

    9 apr 2017
    1.046
    878
    113
    Vrouw
    Dat wordt weer spannend voor jullie! Maar ik denk dat het in ieder geval hoopvol is dat de twee overgebleven eicellen wel zijn bevrucht. Als er nou eens wat meer heel blijven bij ICSI...
    Aangezien het daar fout gaat, is het dan geen optie om IVF te doen in plaats van ICSI? Of is daar de zaadkwaliteit niet goed genoeg voor? Als het op het randje zit kunnen ze misschien nog 50/50 proberen...
    In ieder geval heel veel succes! Ik zal voor je duimen!
     
  3. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Zeker weer spannend. In de tussentijd heb ik ook wel wat aanpassingen gedaan op het gebied van levensstijl en het innemen van supplementen. Ik kan gewoon niet geloven dat je geen invloed kan uitoefenen van buiten om de kwaliteit te verbeteren. Maar dat zullen we aankomende poging gaan ondervinden.

    Het probleem is daarnaast inderdaad ook de zaadkwaliteit van mijn vriend. Hij heeft een VCM variërend tussen 2,4 en 0,2, hij zit vaker rond en onder de 1 miljoen dan dat hij er 'ver' bovenzit.. Voor zover ik begrepen heb wil men bij IVF minimaal 200.000 zaadcellen op 1 eicel. Dus dat gaan wij nooit redden ben ik bang, gezien ik wel genoeg eicellen produceer tijdens het stimuleren.

    Ik hou jullie op de hoogte!
     
  4. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Even heel kort: ook niet als ze z'n zaad invriezen en meerdere keren hebben zeg maar? Of overleeft het dat ook niet?
     
  5. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Ik denk niet dat ze zomaar mijn vriend zijn zaad gaan invriezen. Maar dat zou wellicht een idee zijn geweest!
     
  6. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Sommige klinieken doen dat wel hoor, soms ook uit praktisch oogpunt. Ik zou het in ieder geval vragen als ik jou was. Niet geschoten... Voor ICSI moeten ze de eicellen bewerken waardoor ze kapot kunnen gaan zoals hierboven ook al opgemerkt. Toch wel heel zonde, zeker aangezien zaad een stuk makkelijker te krijgen is dan eicellen.

    Ik ben toevallig gisteren in Gent geweest voor onderzoeken, ze kijken daar naar veel meer factoren. Wel ook weer wachttijden voor intake en behandeling, dus als je niet teveel tijd er tussen wilt hebben kan je alvast een afspraak maken voor over twee maanden ofzo. Zoiets is de wachttijd tot een eerste afspraak wel. Afzeggen kan altijd.

    Lastig probleem hoor. En die hormonen... De een doet het fantastisch op gonal, de ander weer beter op iets anders. Ik kreeg poging 2 menopur. Dat zou ook voor betere eicelkwaliteit moeten zorgen, maar had vooral minder eitjes en uiteindelijk evenveel bruikbare embryo's. Is van tevoren niets van te zeggen. Wel heel fijn dat het niet per definitie nu over is en er nog wel een kans is dat het gewoon pech was.
    Fingers crossed voor poging 2.
     
  7. miniVosje

    miniVosje Fanatiek lid

    13 apr 2017
    2.538
    1.685
    113
    @JosjeM ik lees jou topic even door. Maar wat heftig zeg. Al die tegenslagen, heel veel sterkte.

    De andere dames die hier, jullie ook heel veel sterkte. Hopelijk mag het nu snel gaan lukken.
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  8. pinkiexx

    pinkiexx Lid

    27 okt 2017
    16
    8
    3
    Vrouw
    Hoi Josje,

    Ik wil even reageren op je bericht over het kapot gaan van eicellen bij het aanprikken.
    Hier heb ik zelf ook ervaring mee.

    Heb de eerste poging ook met gonal f 150eh gedaan.
    Daarna alleen nog menopur gebruikt. Lastig hierbij bij mij bleek het moment van punctie goed te timen. Heb geregeld gehad dat er een hoop eicellen onrijp waren. Met menopur is er trouwens niet meer gerept over slechte eicelkwaliteit. Kennelijk heeft dit het probleem opgelost. Bij onze laatste poging is op ons verzoek de menopur toch wat opgehoogd en de punctie 1dag later gepland dan ze dachten....dit was onze best poging. Veel rijpen en bruikbare eicellen.

    Naast het wisselen van medicatie ben ik idd ook gestart met supplementen. Alles op eigen initiatief, geen idee of het heeft bijgedragen of niet. Ik gebruikt ubiquinol en melatonine, hiermee ben ik gestopt na de punctie. Bij de laatste poging heb ik ook nog aan acupunctuur gedaan..... meer ter stress reductie. Uiteindelijk ben ik zwanger geraakt van een tweeling. Dus laat je niet meteen uit het veld slaan.

    Ik weet uit eigen ervaring dat het radboud altijd recht door zee is, wat iig duidelijkheid geeft maar soms ook best heftig is. Mijn ervaring daarnaast is dat je best actief mee kunt denken met je behandeling, vraag anders ook een consult met de supervisor i.p.v. de PA. Kennelijk vallen jullie niet in het standaard straatje.

    Ik wens je veel succes!
    Pinkie
     
    Kiki11111981 en JosjeM vinden dit leuk.
  9. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Lieve Pinkie,

    Bedankt voor je reactie op dit topic. Ik word echt heel erg blij van dit bericht en het is ook erg hoopgevend. Na de eerste poging voelde ik me redelijk uit het veld geslagen door het slechte nieuws, geen cryo's en een C kwaliteit embryo. Máár we hadden in ieder geval een embryo!

    Meriofert is vergelijkbaar met menopur, dus ik hoop dat het ook echt gaat helpen voor betere eicellen bij mij.

    Ik slik ook ubiquinol en melatonine, daarnaast ook nog een aantal andere supplementen. Ik ben twee weken geleden ook gestart met acupunctuur in de hoop dat het mij inderdaad wat meer rust geeft.

    Nogmaals, bedank voor je openheid. Ik hoop echt dat het voor ons ook zo uitpakt zoals bij jullie. Wellicht is het inderdaad een goed idee om eens een gesprek aan te knopen met de supervisor.

    Hoe lang is het geleden bij jullie? Jullie waren dus ook onder behandeling bij het Radboud? En super fijn dat jullie wens uiteindelijk is uitgekomen!

    Mag ik je voor overige vragen op een later moment ook nog benaderen?

    Liefs Josje
     
  10. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Op verzoek van @JosjeM heropend.
     
  11. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Bedankt!
     
  12. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Lieve allemaal,

    Ik wilde jullie even laten weten dat afgelopen donderdag bij de punctie 7 eicellen zijn gevonden. Hiervan zijn er 5 bevrucht waarvan 4 emmy's A-kwaliteit zijn en 1 emmy C-kwaliteit. Vandaag heb ik een 3 daagse A-kwaliteit teruggeplaatst gekregen! De overige 4 zijn nog in de race tot dag 5 om ingevroren te worden. Wat een mega groot contrast met afgelopen poging. Dit had ik echt niet durven dromen.

    De meriofert heeft denk ik toch zijn vruchten afgeworpen. Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken! @pinkiexx @Equivoque @Champetter
     
    Kiki11111981, Chanbee, Maev en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.318
    3.615
    113
    Vrouw
    Wat een mooi bericht @JosjeM! Heb al wat van je gelezen eerder en dit is prachtig nieuws. Duimen maar. Ik start eind deze maand met Menopur, dus hoop ook een mooi aantal eitjes en bevruchtingen :)
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  14. Equivoque

    Equivoque Fanatiek lid

    9 apr 2017
    1.046
    878
    113
    Vrouw
    Wow wat een goed nieuws! En nu duimen dat er een plakker tussen zit! :thumup:
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  15. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Heel veel succes! Ik zal voor je duimen❤️
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  16. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Ik hoop het!
     
  17. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    @JosjeM , wat een fijne ontknoping zover! Te snelle conclusies zo het lijkt, onvoldoende rijping geweest? Belangrijkste is dat er nu positief nieuws is, al is het vervelend dat je er een paar heel taaie weken door gehad hebt.

    Maak er maar meteen een bonusklapper van ( zwanger!).
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  18. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Duimen draaien dat deze 3-daagse nog 8 maanden blijft doorgroeien in je buik.

    Hier overigens ook ervaring met kapot gaan van de eicel bij bevruchting. Bij icsi 1 (fostimon als hormoon) hadden we 9 eicellen, waarvan 8 rijp en bevrucht werd uiteindelijk 1 terugplaatsing en niks in de vriezer. Icsi 2 (hogere dosis fostimon) 6 eicellen, allen rijp en bevrucht, wederom 1 terugplaatsing en niks in de vriezer. Bij beide is het gros gestopt met delen en waren er 1 of 2 per poging die kapot gingen bij/direct na bevruchting. Icsi 3 (menopur als hormoon) resulteerde in een los response dus werd omgezet naar een escape iui, ondanks minder dan 1 miljoen samen (beter gezegd 0,1 miljoen) zijn we daar wel zwanger van geworden.
    Nu wachten we een evt spontane zwangerschap tot de zomervakantie af en mocht die uitblijven gaan we de mmm weer in, zoals nu bekend op dezelfde manier qua behandeling als waar we zwanger uit geworden zijn. Tenzij de onderzoeken nu iets anders laten zien, bijvoorbeeld dat mijn linkereileider nu niet meer functioneert door de endometriose.

    Hier draaien de duimen voor jullie, net als voor de andere die er nog middenin zitten.
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  19. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Ik zou het ook denken. Maar de gyn tijdens de eerste tp was zo stellig in dat het genetisch bepaald is en er weinig aan te doen is. Ik was een zeldzaam geval. Ook leuk om te horen op zo’n moment. Not.
    Tijdens het evaluatiegesprek met mijn eigen gyn heb ik wel gevraagd of de eicellen rijp waren. Van de 11 waren en 9 rijp en 2 afwijkend. Dus.. daar ga je dan. Met inderdaad het gevoel dat het nooit meer wat gaat worden. Gelukkig is het tegendeel bewezen, door o.a. het gebruik van meriofert en de nodige supplementen die ik heb geslikt. Wellicht dat zelfs de acupunctuur zijn steentje heeft bijgedragen.
     
    Kiki11111981 vindt dit leuk.
  20. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Ik heb jouw verhaald destijds gevolgd. Ik vond het zo bijzonder en heel erg gegund.

    Spannende tijden voor jullie dus weer. Wie weet komt er nog een spontane zwangerschap tot stand! En anders inderdaad met een beetje hulp. Niks mis mee, ik ben blij dat het kan!
     

Deel Deze Pagina