Moederkoek????

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door -, 17 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

    Beste Mirjam,

    Ik heb deze week me 20wkn echo gehad, was ontzettend leuk om je kindje te zien. Ik heb er echt van genoten. Ik weet ook het geslacht van me kindje :) . Dan heb ik 1 vraag wat miij niet duidelijk was dat er iets met mijn moederkoek is. In het verslag van de de gyn aan de verloskundige staat het volgende:

    placentadeel op achterwand. SVP herhalen placenta lokalisatie 32 wkn. herhaling van echoscopisch onderzoek.

    Ik heb het gevraagd en de gyn heeft het me heel kort uitgelegd.
    Ik had ook het gevoel dat de gyn ook geen tijd had en was zich zo aan het haasten dat ik dacht van laat maar ik vraag het wel aan me vk. Maar de volgende afspraak staat op 14/04 gepland en tot die tijd kan ik niet wacht.

    Wat betekent dit?? Betekent het dat er kans is op een keizersnee???
    Kan je me aub uitleggen wat de gyn bedoeld?



    [/i] :(
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Hanan,

    als de placenta op de achterwand ligt is dat prima, waarschijnlijk is er gezien dat er ook een stukje van de placenta laag ligt, dat wil zeggen over je baarmoedermond heen, of daar in de buurt. Dat is inderdaad een reden om de echo te herhalen. Het is bijna altijd zo dat door groei van de baarmoeder, de placenta wat hoger komt te liggen, en dan dus niet meer voor de uitgang ligt. Maar dat moet wel even gecontroleerd worden bij 32 weken. Als de placenta dan nog over de uitgang ligt, dan moet er inderdaad een keizersnee gedaan worden. Je kindje kan namelijk niet geboren worden als de placenta ervoor ligt.
    Je hoeft je dus eigenlijk geen zorgen te maken, omdat de placenta bijna altijd mee omhoog groeit. Maar het blijft wel even spannend tot 32 weken.
    Ik hoop dat mijn antwoord duidelijk is voor je.
    Mirjam
     

Deel Deze Pagina