Last van zere handen en polsen

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by carretje25, Jan 14, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. carretje25

carretje25 Actief lid

Apr 16, 2006
    161
    0
    0
    Hoi....

Even een vraagje: Ik ben nu 39 weken en 1 dag zwanger en ik heb sinds vorige week vooral s'nachts zo'n last van mn handen en polsen, kan ze bijna niet bewegen en heb soms ook een soort tintelend gevoel erin (net of ze slapen) Meestal trekt het 'sóchtends weer weg maar het blijft ook wel eens de hele dag zeurderig. Heft dit met vocht te maken wat ik vasthou of is het wat anders? Wat kan ik er aan doen en trekt het wel weer weg na mn bevalling? Alvast heel erg bedankt voor je antwoorden!

Groetjes Carretje

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Carretje,

wat vervelend voor je. Het carpaaltunnelsyndroom wordt inderdaad veroorzaakt doordat je lichaam door de zwangerschapshormonen extra vocht vasthoudt. Als dat vocht zich ophoopt in de carpale tunnel, heel smalle doorgang in je pols, waar de handzenuwen doorheen lopen, dan kunnen die zenuwen beklemd raken. Dit geeft pijn, tintelingen, slaapgevoel.
    Het enige wat echt helpt is bevallen, maar goed, zover is het nog niet. J ekunt skeelerpolsbeschremers dragen 's nachts, daardoor dwing je je handen recht te houden en dat geeft vaak vermindering van klachten. Je kunt ook proberen een lepel tegen je hand te binden, bolle kant in je handpalm en dan een verbandje om je pols.
    Verder mag je vochtafdrijvende dingen eten; bleekselderij en komkommer en eventueel kun je brandnetelthee gebruiken. Ik hoop voor je dat het helpt, maar eerlijk gezegd zien we vaak dat het pas na de bevalling verdwijnt. Door de hormonale veranderingen dan verlies je veel vocht en gaat het vaak al snel beter!

Sterkte ermee!

3. carretje25

carretje25 Actief lid

Apr 16, 2006
    161
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord, ik zal dus toch mn bevaling af moeten wachten, maar wel fijn dat het toch weer weg gaat daarna!

Share This Page