Krijgt mijn dochter nu echt zo weinig ofzijn de anderen snel

Discussie in 'Voeding' gestart door Mama26, 28 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Hoi, mijn dochter is bijna 8 maanden en dit is haar schema:

rond half 8 fles: 210/7
    rond half 11: fruit (1 of 2 stuks fruit - of 1 potje)
    rond half 1 fles: 210/7
    rond half 5: groente (1 potje van 6 maanden - of 4 eetlepels groente en 2 eetlepels aardappel en klein beetje vlees of vis, maar niet altijd).

Anderen krijgen boterhammen en tussendoortjes of pap. Dit alles krijgt mijn dochter niet. Ze doet het erg goed op daar niet van. Ze weegt ruim 8 kilo en is bijna 70 cm lang.

Ik heb 1 x geprobeerd een klein stukje boterham te geven maar ik ben bang dat ze hierin stikt, ze heeft geen tanden en ze maakt dan zo'n kokhalzneiging. (doodeng vind ik het!). Als ik zelf eten maak zitten er soms ook grotere stukken in en dan doet ze het ook.

Doe ik iets fout, moet ik op brood overgaan?

2. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Ik vindt het eerlijk gezegd best wel weinig, ze krijgt nog maar 2x wat “drinken” wat best wel weinig is…

En daarbij iets van groente en fruit..

Meestal zitten ze rond deze leeftijd op 3 vaker nog 4 flessen, en daarbij groente-fruit-een broodje met tussendoor nog iets…

Maar ja als zij het er goed op doet?

Heb je als eens met cb overlegd wat zij er van vinden?

Gr.smoekie

3. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Als ik zelfgemaakt geef geef ik 3 eetlepels groente en 2 eetlepels aardappel dus.....is dit wel genoeg?

4. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Oh wacht ik vergeet 1 fles.

Om 19.30 krijgt ze nog een fles van 210/7 en dan gaat ze rond 20.00/20.30 naar bed.

5. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    pff dat zou ik zo 1-2-3 niet weten meid, die oudste van mij zijn inmiddels 10 en 7 geloof dat ik nooit zo gekeken heb naar hoeveel aardappels e.d. heb altijd "gewoon" wat op een bordje gedaan met groente dat geprakt en gegeven, maar bijgehouden hoeveel aardappels en of groente...nee nooit op gelet eerlijk gezegd...

denk dat het wel goed is (hoeveelheid) maar qua melk zou ik echt nog wel meer flessen per dag geven....

zowieso 's avonds na de groentehap nog een fles om bijv. 19 of 20.00 uur...

na de fruit nog een klein fles van pakweg 135-165 op deze leeftijd hebben ze echt nog wel genoeg melk nodig...minimaal 500 ml per dag...

meestal krijgen ze 'sochtends - 'smiddags en 's avonds een fles, en daartussenin -fruit-groente-pap-broodje o.i.d....

succes

6. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    hahaha dacht al, vond het al zo weinig hahahah

tja dan zou ik zeggen dat het wel voldoende is, maarre ze mag heus wel af en toe een broodje of een koekje of een toetje - wat drinken e.d. hoor...

als je bang bent om een broodje te geven ik weet niet hoe jij het doet, maar broodje sneed ik altijd in heel kleine stukjes in het begin enkel met wat boter, toen met smeerworst maar wel altijd (zeker in het begin) wat thee erover heen....

gr.smoekie

7. Vond ook al dat de kleine een beetje weinig melk kreeg, maar gelukkig was je 1 voeding vergeten. Volgens mij valt het wel mee hoe weinig ze krijgt hoor.

Ik ben net bij het CB geweest en daar adviseerden ze me om ook over te gaan op 3 flesje, groente en fruit te geven (allebei 200 gram) en als Niels het wil een tussendoortje. Die tussendoortjes 'tellen' alleen nog niet echt mee, dus ik denk dat hij ong. hetzelfde zal gaan eten.

Ik geef hem wel zo nu en dan een broodkorstje/babyrijstwafel om te oefenen.

8. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Ok dan is het toch normaal ;) .

Ik ben wel een schijterd wat dat brood betreft, vind het zo eng.

Vanavond krijgt ze lekker aardappel met aubergine en het binnenste van een visstick, schijnbaar mogen ze dat hebben.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    In het begin sneden we de stukjes brood in blokjes van 1 bij 1 cm.. C sabbelt het gewoon op, en ze kunnen ook goed kauwen met die kale kaakjes :)
    Inmiddels zijn de stukjes al wat groter (20 stukjes uit een boterham).

Qua warm eten is het ongeveer 200 gr aardappel+groente+ soms vlees/vis.
    De binnenste van de visstick is ook gewoon vis, maar je zou net zo goed andere vis kunnen halen. zonde om die paneerlaag er weer af te moeten schrapen.

C heeft nu 2,5 flesje. Maar hij eet en drinkt heel goed. dus dan is er minder flesje nodig.

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Ik zat ook met een bokkend hart te kijken hoe Kylian zijn brood probeerde weg te krijgen.
    Mijn schoonmoeder kwam met de gouden tip.

Gewoon het brood ik kleine stukjes snijden, een schoteltje melk erbij en dan eerst even het brood in de melk dippen. zo wordt het brood al heel zacht en krijgen ze het heel makkelijk weg omdat het in de mond eigenlijk al uit elkaar valt.

Groetjes Anita

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja joh, met die 3 flessen ziet het er mooi uit hoor. In de komende weken, als ze wat meer andere dingen gaat eten, kunnen die flessen misschien wat kleiner, en als ze geen verhoogde kans op een koemelkallergie heeft, dan zou je ook met wat yoghurt of kwark kunnen beginnen.

Lijkt me lekker wat jullie vanavond eten!

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik vind het ook maar weinig wat jou dochter krijgt maar aan de andere kant als er niet meer behoefte is kan je het er moeilijk in proppen.

mijn dochter krijgt sinds deze week 3 flesjes van 200ml en soms 1 kleintje van 130 extra en verder 1 potje fruit en 1 potje groente van 200gr en daarbij ook nog een boterham. tot vorige week kreeg ze het zelfde maar dan was die extra fles standaard en dan ook nog is 200ml dus da was een beetje te veel maar nu doet ze het prima.

de laatste controle was met 5,5 maand en toen was ze 67cm en woog 7725gr (geboorte 46cm en 3160gr) en zat net iets boven gemiddelde maar voedingsschema was prima maar heb dus 1 flesje vervangen voor 1 boterham en morgen moet ik opnieuw op controle

13. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Ik stel deze vraag even hier anders moet ik weer een nieuwe topic openen....

Ik ben nu aan het koken voor mijn dochter, rijst met broccoli en courgette. Maar voor vanavond heb ik al wat anders, als het dadelijk gepureerd en helemaal klaar is, dan kan ik het toch gewoon in de diepvries doen of niet? (als het afgekoeld is uiteraard). Want morgen zijn we nl. niet thuis en dan krijgt ze een potje en dan voor donderdag in de koelkast laten staan weet niet of dat goed is.

Verder nog een vraag; diepvrieserwten mag ze die hebben?

En wortelen en bloemkool, is dat een lekkere combi samen gepureerd.
    Ik geef trouwens zelf geen vlees, vlees krijgt ze wel in een potje. Als ik zelf kook krijgt ze alleen groenten en aardappel of rijst. Of een ei.

Dat is toch ook goed he?

Nou hopelijk kunnen jullie me nog antwoord geven op deze vragen....dan kan ik weer verder in de keuken! ;)

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij doen het hier inderdaad in de diepvries. Als het een beetje afgekoeld is. Vaak koken we ook iets teveel, dus dan hebben we 2 of 3 babyporties. 1-tje direct om op te eten. En de anderen in de vriezer, voor als C niet met ons mee kan eten (kruidig/laat eten).

Diepvriesgroenten kunnen meestal wel. Even op de verpakking kijken, maar meestal is dat puur. Potgroente is vaak zout aan toegevoegd. En dat is niet zo goed. Wel oppassen met opnieuw invriezen trouwens..

Hier is wortel + bloemkool wel een goede combi, dan smaakt die bloemkool nog ergens naar.

Vlees geven wij ook nog niet vaak. Misschien 1a2 keer in de week, maar wel steeds vaker. In principe kunnen ze best lang vegetarisch eten. Als ze opvolgmelk krijgen zelf tot een jaar geloof ik..

C krijgt meestal groente + aardappel/rijst/pasta en soms wat vlees/vis/ei erbij..

15. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Oh 1 porsie van wat ik nu maak eet ze vanavond trouwens wel...

16. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Hoeveel geef jij dan? Ik geef 5 redelijk volle eetlepels van het prutje. (aardappel en groente bij elkaar).

Soms eet ze het op soms niet. Ik heb wel idee dat ze een potje lekkerder vind of het glijd beter omdat het zo dun is.

Ook wil ze nu steeds zelf eten en als dat niet lukt of mag wordt ze boos....... :)

17. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Oh ja nu ik toch bezig ben; vanaf wanneer gingen jullie kindjes in de kinderstoel? Ik zet haar nu soms in die stoel, is makkelijk en ze blijft goed zitten. Mag dat wel al?

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Volgens mij zijn diepvriesgroenten niet zo geschikt om te koken, weer in te vriezen en op te warmen.
    Verder kun je alles weer prima invriezen. Ik maak vaak gelijk wat meer dan ze die avond eet en vries de rest in voor wanneer we dingen eten die zij toch niet mag.
    Ik zet haar sinds een maand voor de maaltijden in de kinderstoel.

19. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De kinderstoel gebruiken we nog niet echt vaak. C zit nog niet echt stevig. En zakt dus voor het eind van de maaltijd onderuit/opzij. We vinden het makkelijker om naast hem op de grond te gaan zitten, als hij in de wipstoel zit..

20. HammyQ

HammyQ Actief lid

8 jun 2007
    115
    0
    0
    Waarom zou het niet mogen? Als ze van zich zelf al redelijk goed zit en ze schuift niet constant onderuit dan kun je haar gerust in de kinderstoel te eten geven. Zolang je haar maar niet een paar uur erin laat zitten is het geen probleem.

Nog even terug te komen op het geven van brood. Bij ons was ook de eerste reactie wat kokhalzen maar we zijn met hele kleine "pluisjes" van kleiner dan 0,5cm begonnen en dan kan ze er rustig op sabbelen. Ze had toen ook nog geen tanden. We gingen er zelf ook bij zitten eten dus de kouwbegweging keek ze van ons af. Inmiddels is ze goed getraind nu en kan ze wat grotere stukjes aan (nog niet groter dan 1cm hoor). Je kunt het gewoon proberen. Ik zou geen broodkorstje geven om op te sabbelen want daar kunnen ze een groter stuk van binnen krijgen en dat krijgen ze moeilijk weg.

Eventueel kun je het brood ook wat wellen in wat water is het nog zachter en weer extra vocht.

Hier krijgt ze vanaf 7mnd brood en eet ze inmiddels een hele boterham met smeerkaas/boter/appelstroop of jam (zonder korstjes)

Deel Deze Pagina