Advies gevraagd over ons huisje...

Discussie in 'De lounge' gestart door Melrose, 20 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Goedemorgen meiden,
    Wij wonen in een huis dat groot genoeg is voor ons drieen. En voor 1 of zelfs 2 kids erbij. (4 slaapkamers, tuin, zolderberging, etc etc)

Maar toch kriebelt het bij mij om te verhuizen. Ik woon in een grote stad vlakbij een drukke weg, treinstation, snelweg, veel winkels, etc. Op zich wel handig, maar ik merk dat ik erg veel behoefte krijg aan rust. Nu wonen we midden in de "actie" als je snapt wat ik bedoel. Ik ben niet op zoek naar een dorp, maar gewoon een plek binnen de grote stad die niet aanvoelt als de grote stad. Volg je me nog? :)

Maar goed, we hebben dit huis pas 6 jaar geleden gekocht. En de huizenmarkt is nu niet bepaald denderend.
    Wat zouden jullie doen....
    A) Huis nu verkopen en eventueel een schuld overhouden. En hiermee tegemoet komen aan die behoefte aan rust.
    B) Huis over een paar jaar verkopen en geen/minder schuld overhouden maar dan hoogstwaarschijnlijk ook een (veel) hogere vraagprijs voor het nieuwe huis betalen. En dus niet tegemoet komen aan die behoefte.
    Ik twijfel zo, daarom ben ik benieuwd naar wat jullie zouden hebben gedaan. En mijn eierstokken rammelen alweer, haha. Dus eerst voor een 2e gaan en dan verhuizen? Of eerst verhuizen en in het nieuwe huis een 2e baren??
    Wat is belangrijker, emotie of de praktische zaken?? Oh oh oh vragen, vragen, vragen....
    Groetjes

2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Ongeveer dezelfde situatie, 2007/8 ons huis gekocht, en afgelopen april toch verkocht. Er was genoeg ruimte over, maar we zochten toch ook de rust.
    Bij ons in de wijk verkochten en verkopen de huizen wel goed, toch omdat de kosten koper destijds hoger waren hebben we nog een restschuld van ca. 30.000euro waarvan een deel afgelost gaat worden met een spaarzekerverzekering van de spaarhypotheek, de rest is meegefinancierd in het nieuwe huis. dus je moet even goed bedenken of dat je waard is, en of dat financieel mogelijk is voor jullie.
    Voor ons was dat het dus wel, we hebben een groter huis, grotere tuin in een nog kindvriendelijkere buurt, zonder idd de drukke wegen maar wel nog een winkelcentrum, school kdv op loopafstand. Dus ik ben super blij dat we het wel hebben gedaan. ondanks de restschuld. Ik heb er echt geen spijt van!

3. Sifra

Sifra Niet meer actief

Ik heb niet heel erg veel verstand van de huidige huizenmarkt, dus in die zin kan ik je geen advies geven. Maar als verhuizen idd zou betekenen dat je achter blijft met een schuld, zou ik voorlopig nog even blijven zitten waar je zit.
    Denk niet dat je zoveel rust gaat ervaren als je weet dat je je een schuld op de nek hebt gehaald. Dan maar beter wachten tot jullie in een meer stabiele situatie een nieuw huis kunnen kopen.
    Succes!

4. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    ik zou eerst kijken naar jullie financiele mogelijkheden...want je gevoel kan nog zo hard roepen dat je het wilt...als het niet mogelijk is dan houd het toch op zeg maar....

wij wilden dus ook heel graag gaan verhuizen, zijn bij 2 huizen gaan kijken en er word je een hoop beloofd op internet qua restschulden, maar uiteindelijk is er maar weinig mogelijk.

wat dus betekent dat wij nog niet niet kunnen verhuizen zonder constructies te verzinnen.

wij blijven dus nog 2 jaar hier wonen en gaan dan weer opnieuw kijken.

(oh en ga bij meerdere banken langs om over de restschuld te praten want dan is er meer mogelijk dan via een hypotheker oid)

5. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Wij hebben hetzelfde dubio..

Een half jaar geleden de stap niet genomen. Waren al bezig met makelaars, hypotheek ed.
    En nu kriebelt het weer/ nog steeds.

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.242
    11.820
    113
    Ik zou zeggen onderzoek eens eerst hoe het zit met een andere hypotheek. Je bent zeker duurder uit namelijk, al zou je een huis kopen met dezelfde prijs als je huidige huis.
    Ik zou me eerst eens goed financieel oriënteren.
    Dan kijk eens naar wat je huidige huis zou opbrengen. Wat staat er te koop wat vergelijkbaar is, waar zijn vergelijkbare huizen voor verkocht, etc. Laat een makelaar eens vrijblijvend komen kijken.
    Kijk eens naar waar je dan naar toe zou willen verhuizen, wat kosten de huizen daar, wat voor voorzieningen zijn er, etc.

Zoals je het omschrijft is het absoluut niet noodzakelijk om te verhuizen en je moet je afvragen of dat voor wat meer rust aan moet gaan. Wachten met een volgend kind zou ik never nooit voor een mogelijke verhuizing doen. Je huis is nu groot genoeg, dan kan het toch. Als je wel gaat verhuizen staat je huis misschien wel jaren te koop. Wil je daar op wachten?

7. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    dat is niet helemaal juist op het moment.
    de rente ligt historisch laag dus je maandlasten van puur hypotheek zullen waarschijnlijk juist lager uitkomen dan wat je nu betaalt.

om die reden willen veel mensen nu juist hun hypotheek oversluiten, echter komt daar een ander addertje om de hoek kijken. de banken zijn zodanig strenger geworden in de berekening wat je kan lenen tegenwoordig dat veel mensen niet eens meer een hypotheek kunnen krijgen voor hetzelfde bedrag wat ze nu hebben (belachelijk....maar goed het is zo)

8. Astre

Astre Niet meer actief

Wij zaten een aantal jaar geleden in dezelfde situatie. Wij wilde ook meer rust en de huizenmarkt was net ingestort. We woonden er net anderhalf jaar. Ons plan was ons huis te koop zetten met het idee dat we geen schuld wilden overhouden. We hadden geen haast, dus we zouden wel zien wat er gebeurde. Het heeft inderdaad twee jaar geduurd voordat het verkocht was, maar wel zonder schuld en zelfs een kleine winst. Vergelijk

9. Astre

Astre Niet meer actief

Ik wilde net hetzelfde zeggen. Wij zijn bezig om onze hypotheek over te sluiten, omdat de rente ontzettend laag is. Het scheelt aanzienlijk in maandlasten vergelijking met de afgelopen jaren.

10. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113

Exact. Plus dat het er ook vanaf hangt wat voor soort hypotheek je hebt en of je een deel oversluit.

Wij zouden na alle berekeningen zeker 150 euro per maand goedkoper uit zijn. En voor hetzelfde hypotheekbedrag nu (tussenwoning) vrijstaand kunnen wonen. Ander dorp.

Enige minpunten voor ons:

- Het andere huis heeft een mega verbouwing
    - Ons huis gaan we financieel op inleveren (tussen de 10 en 20 duizend euro) maar moet wel uit eigen zak komen.
    - Ik ben zwanger en zal zeer waarschijnlijk niet in de nieuwe woning wonen voor de bevalling + dat ik niet zoveel kan klussen als ik zou willen.
    Al is dit geen echt minpunt voor ons.
    - We ons huis dit jaar nog moeten verkopen en nieuwe huis aankopen (hypotheektechnisch, lang verhaal). Ik weet niet of ons huis zo snel verkoopt.
    - Overwegen om daadwerkelijk van de "stad" naar een dorp te verhuizen. Al zijn we daar inmiddels wel uit.

11. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Wij hebben het ook gedaan 2 jaar terug! Van een appartement in de stad naar een huis in een dorp. Beste beslissing van mijn leven! Ondanks de restschuld waarvoor bij ons gelukkig wel mogelijkheden waren! Wat is het heerlijk wonen in deze rust, met de kinderwagen en hond heerlijk in t groen. Wij hebben gelukkig wel een supermarkt om de hoek en t centrum is op loopafstand. Helemaal achteraf lijkt me dan weer een brug verder....

12. Anoniem1211

Anoniem1211 Bekend lid

14 jun 2011
    587
    5
    18
    NULL
    NULL
    Wij hebben het 3 jaar geleden wel gedaan. Wij hadden een tussenwoning die we in 2007 gekocht hadden met (aardig wat) verlies verkocht en de restschuld zelf betaald.

Wel moet ik zeggen dat als we het niet zelf hadden kunnen betalen, dat we het niet gedaan hadden. Ik wilde er geen lening aan overhouden omdat ik wilde verhuizen naar een "beter" huis!

13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    mee eens!
    Is het financieel haalbaar dan zou ik er nu voor gaan.

14. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Bedankt voor jullie reacties! En sorry voor mijn late reactie, het is hier nogal hectisch de laatste tijd ;)
    Ik denk dat het inderdaad verstandig is om eerst het financiële plaatje in kaart te brengen.............
    Om die reden nodig ik binnenkort een verkoopmakelaar uit zodat hij/zij kan inschatten wat de verkoop zou kunnen opleveren. Dan weten we ook hoe hoog de restschuld ongeveer zou zijn. En dan kunnen we kijken of dat bedrag bijvoorbeeld mee kan in een volgende hypotheek, of een andere aflossingsvorm. Ben benieuwd welk maandbedrag daar dan uit komt, en of wij dat kunnen opbrengen.......
    Als het toch eens zou kunnen.........gaat daarmee wel eens wens in vervulling haha

Deel Deze Pagina