Foutje?? 8-cellig cryo-embryo teruggeplaatst op 5 DPO i.p.v. 3 DPO

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Aquilegia, 6 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Afgelopen donderdad heb ik een 8-cellig top-embryo terggeplaatst gekregen in Düsseldorf. Hij was ingevroren toen hij 6 cellen was.

Ze zeiden aan de telefoon, toen ik de afspraak maakte, dat het een blastocyste was, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Foutje in het systeem! Meestal worden de embryo's in Duitsland niet als 6-cellige ingevroren. Dit is alleen gebeurd omdat ik overstimulatie had.

Ze kon in het systeem alleen 2pn (bevruchte eicel) of blastocyste aangeven. Ze hebben het embryo dus als blastocyste geadministreerd.

Nu zeiden ze in Duitsland dat 5 DPO de beste dag was, alles was helemaal goed. (Nu communiceert het natuurlijk wat lastig in een andere taal. Mijn man spreekt redelijk Duits, maar hij kent al die vruchtbaarheidstermen niet.)

En mijn Nederlandse gyn zegt hetzelfde: alles is goed.

Maar toch weet ik zeker dat een 8-cellig embryo normaal op 3 DPO wordt teruggeplaatst.

Zijn onze kansen nu kleiner? En willen de artsen gewoon hun fout niet toegeven?

2. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ik denk dat je kansen niet kleiner zijn hoor, volgens mij is het een procedure die ze aanhouden met soms een afwijking.

Mijn ervaring is dat als er een fout wordt gemaakt, dit echt wel toegegeven wordt.

Succes iniedergeval met de wachtweken.

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dank je wel voor de reactie!!! :)

4. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Graag gedaan, probeer je niet al te veel zorgen te maken. Al is dat lastig hoor.

Ik hoop dat je over 2 weken een hele mooie test in handen hebt.

5. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    bij ons worden de cryo´s op dag 3 of 4 ingevroren waardoor ze nooit de 8 cellen bereiken.. Bij ontdooiing was die van ons net 5 cellen, en ik was zwanger. Het zegt dus echt niks of het een 4, 6 of 8 cellige is. Het gaat erom dat hij zich ontwikkeld (dus doordeelt) en of hij blijft plakken. Het aantal cellen zegt in die zin dus niks over je kansen.

6. sjak

sjak Niet meer actief

Ligt het niet aan de dag dat ie is ingevroren? Weet je dat?

KateK waarom zouden hier de emmy's nooit de acht cellen kunnen bereiken? Ik had ze ook van acht op dag drie... En van ook van 5, heb een 6 en een 8-cellige teruggekregen. Sommigen zijn wat sneller dan de andere.

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nee, dat weet ik.

Maar een blastocyste (heeft al meer dan 60 cellen!!) wordt op dag 5 na de eisprong teruggeplaatst. Op de 5e (of 6e) dag is het embryo namelijk al een blastocyste geworden.

En een 5- of 6- of 8-cellig embryo wordt op 3 dagen na de eisprong teruggeplaatst. Dus ik maak me geen zorgen over het aantal cellen, maar over of het stadium van terugplaatsing van het embryo overeenkomt met het stadium van mijn baarmoeder.

Ze geven ook wel toe dat het embryo fout geadministreerd stond (omdat dit in hun systeem niet anders kan), maar niet dat dag 3 eigenlijk de juiste dag was...

Zie evt. ook: Embryo-atlas | UZ Leuven
    (onderaan staat een plaatje van een blastocyste)

@Sjak: bij mijn weten is hij op de 3e dag ingevroren en na het invriezen is hij doorgedeeld van 6 naar 8 cellen.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier wordt een embryo teruggeplaatst afhankelijk van hoe oud hij is, dus ongeacht het aantal cellen.
    8-cellig op dag 3 schijnt ideaal te zijn, maar als een dag5-cryo 8 cellen heeft dan wordt hij gewoon dag vijf teruggeplaatst.
    Misschien dat in düsseldorf andere regels zijn, maar in het UMC niet.

9. sjak

sjak Niet meer actief

Zoals Merah het beschrijft heb ik het ook begrepen.

Dus ze zijn eigenlijk een a twee dagen te last getpt, zou dat zoveek kwaad kunnen? Ideaal is het niet, maar ze zullen het vast niet doen als het echt kwaad zou kunnen hoor... Daar zijn de behandelingen te kostbaar voor.

Ik duim voor je!

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, 1 à 2 dagen te laat teruggeplaatst. Tsja, ze hadden weinig keuze toen hij eenmaal ontdooid was, denk ik. ;)
    Hopelijk is mijn cyclus met de Utrogestan lang genoeg.

Bedankt voor het duimen! :)

11. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Ik heb er in feite geen verstand van, maar dacht zelf, zoals je zelf net in je laatste berichtje al aangeeft, dat als je utro zou nemen het misschien wel niet zoveel hoeft uit te maken. Je baarmoeder verandert denk ik in 2 dagen niet zo heel veel en het gaat er om dat het 'nestellaagje' in elk geval lang genoeg blijft zitten. Dus dan heeft jouw blasto met de utro vast nog wel voldoende tijd om zich lekker in te nestelen. Althans dat zou mijn redenatie zijn ;).

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Da's wel een geruststellende gedachte, Pien. :)

13. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Aquilegia, bij mijn laatste cryoTP, 6 dagen na de pregnylspuit, zijn er bij mij 2 teruggeplaatst. Een blastocyste en een 7-cellige die al wel weer aan het doordelen was op moment van TP (blasto en 7-cellig waren ze 's ochtends, halve dag na ontdooien). Ze waren allebei op dag 4 na bevruchting ingevroren, en liggen nu alledrie boven te slapen ;). Wel waren de meiden al vanaf de eerste echo een dag of 2/3 kleiner bij de metingen dan R. Kan dus zijn dat zij uit die iets kleinere cryo komen, haha.
    Succes met de spannende dagen die komen gaan.....

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Wat een mooi verhaal, Miepie! Erg bemoedigend, dank je wel.
    Een drieling na een TP van 2... het kan wel, maar je verwacht het toch niet!

Deel Deze Pagina