Hallo dames, Volgende week hebben we een gesprek met onze arts, een paar dagen daarna beginnen we met onze eerste ivf-behandeling. Nu heb ik gehoord over een kort en lang schema, bij het lange schema krijg je eerst de pil en bij het korte schema begin je direct met stimuleren. Ik heb al wat informatie gezocht maar kan niet echt vinden wat beter is. Het liefste ga ik voor het korte schema, maar van mezelf heb ik een korte cyclus. Zou dit invloed hebben op het aantal follikels die ontstaan? Daarnaast vind ik het ook eng dat de punctie 35 uur na de pregnyl plaatsvindt. Bij de iui bleek namelijk vaak dat ik dan de eisprong al had gehad... Wat een zorgen allemaal, wat is jullie ervaring? Ook met betrekking tot het schema?
Hoi Suus, Ik heb 2x ICSI gehad (hetzelfde als IVF, behalve wat er in het lab gebeurt is anders) met het lange schema. Dit vond ik erg prettig. Ik heb van mezelf ook een korte cyclus van 25 dagen en een vroege eisprong. En door het slikken van de pil beginnen je eicellen ook van begin af aan te groeien als je gaat stimuleren. Het gaf me ook psychisch de tijd om er aan te wennen. Want het is natuurlijk niet niks wat je overkomt; zowel lichamelijk als geestelijk. De arts heeft voor mij besloten wat het beste was en dat was afgelopen jaar 2x het lange schema. Eerste keer 6 eicellen en 3 bevruchtingen en de tweede keer 6 eicellen en 2 bevruchtingen. Bij mij tot nu toe helaas zonder resultaat, maar we blijven hopen! Over 1 week heb ik mijn 4e terugplaatsing. Wat er ook besloten wordt, ik wens je het allerbeste in deze moeilijke en onzekere periode! Succes Groetjes jufaman81
Ik heb het korte protocol gehad. 8 eicellen, 7 bevruchtingen, 1 verse tp en 1 cryo en die cryo ligt nu in mijn armen.
In principe heb je zelf niks in te brengen, de gyn bepaalt voor jou welk schema gebruikt wordt. Hier ervaring met zowel het korte als het lange. Het lange schema is inmiddels standaard in ons ziekenhuis. De stimulatie zou bij het lange schema beter aanslaan, je cyclus is beter plat te leggen en je hebt minder kans op overstimulatie. Tevens spuit je bij IVF Lucrin of Decapeptyl, naast de stimulatie. Hiermee wordt je eigen cyclus helemaal stil gelegd. Dat betekent dat je tijdens de stimulatie in principe geen eisprong zou moeten krijgen. De punctie wordt iets eerder gepland dan een IUI, er zitten minder uren tussen de Pregnyl en de behandeling. Dus daar zou ik me niet al teveel zorgen om maken.
Mijn ziekenhuis heeft lang protocol. Deze krijg je standaard. Tenzij er andere omstandigheden zijn heb je hier geen keuze in. Omdat ik vanwege endometriose en een operatie al lucrin spuit krijg ik een kort protocol. Spannend dat je bijna mag beginnen! Geef je zorgen gewoon aan bij je gyn/ivf verpleegkundige. Die weten wel wat het beste voor je is. Volgens mij maakt kort of lang schema niks uit voor de slagingskans Veel succes
Hoe jonger je bent hoe meer kans je hebt op lange protocol, dit is tegen overstimulatie heb ik begrepen. Als ze verwachten dat je niet zo goed gaat reageren op de hormonen krijg je geloof ik het korte protocol. Dat heb ik in ieder geval begrepen. Succes!
Bedankt voor jullie reacties! In ons geval hebben we zelf veel inspraak in de behandeling, vandaar dat ik even benieuwd ben naar de ervaringen. Er is al aangegeven dat ik zelf mag kiezen, maar ik vind het een onmogelijke keuze, omdat ik er gewoon te weinig van af weet. Ik wacht de afspraak maar even af. Jullie ook allemaal heel veel succes!!!!!!!!