eigen administratie

Discussie in 'De lounge' gestart door mora27, 22 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik met zo weer eens de hele papierwinkel van mezelf ordenen... alles ligt nu weer in een laatje... vraag me eigenlijk af wat jullie allemaal bewaren? kwa rekeningen die je betaald hebt bv? alle vaste dingen gaan automatisch dus dat is niet nodig... maar bedoel meer de losse rekeningen van bepaalde aankopen, verzekeringen enzo... en hoe bewaren jullie dat? en hoe lang?

2. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    ik bewaar alles haha :) ben ook benieuwd hoe het met de rest van de dames hier zit.

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik ga er ook zometeen aan beginnen.....pfffff word al moe bij de gedachte zo'n rotklus vind ik het!
    Ik bewaar wel alles, heb een klapper 'diverse uitgaven' en daar zitten alle losse bonnen in, bv van jassen maar ook van stofzuiger, lampen enz waar garantie op zit of duurdere aanschaffen, zoiets allemaal.
    Verder paar ordners voor gas, water, licht, pensioen, belasting, verzekeringen..... ik ga maar eens beginnen..... zuccccchhhhhhhhhtttttt....... :cool:

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Alles in een aparte map is het overzichtelijkst

1 map voor hypotheekpapieren
    1 map voor verzekeringspapieren
    1 map voor garantiebewijzen
    1 map met werkgerelateerde dingen zoals loonstroken

En in die mappen heb ik nog alles geordend met tabbladen ( bijv op jaar) en alles zit in insteekhoesjes

Dingen die ik betaald heb bewaar ik niet. Zie ik wel terug op m'n afschriften mocht dat nodig zijn

Alle belangrijke papieren bewaar ik 5 jaar ( belasting kan tot 5 jaar terug alles opvragen namelijk) voor de rest gooi ik alles weg, anders hou je geen overzicht meer

5. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik ben van een vreselijk ongeordende huisadministrateur (lees: In laadjes mikkende, rond laten slingerende luie dame) naar een dame gegaan die de administratie tiptop in orde heeft. Ik heb twee ordners. Daarin zit alles met tabbladen geordend: Rekeningen zakelijk, rekeningen prive, unive, uwv, aegon autoverzekering, belasting, zakelijke rekeningen reeds betaald, prive rekeningen reeds betaald en nog veel meer onderdelen. Ook heb ik een tabblad met invullen en opsturen. In plaats van allerlei invuldingen door het hele huis te hebben slingeren heb ik dat nu een apart vakje gegeven. Dit is overigens de ordner die ik ieder jaar vervang. Dus dan breng ik de overvolle naar zolder (bewaarplicht ivm eigen zaak) en pak ik een nieuwe met nieuwe tabbladen. Ook heb ik een map die ik niet ieder jaar vervang. Daar zitten onze diploma's, contracten, sofinummers van bijvoorbeeld de kinderen en alles wat dus niet ieder jaar nutteloos is. Dus twee mappen waarvan eentje ieder jaar vervangen wordt en de ander blijft totdat ie over tien jaar misschien eens vol zit. Zoiets.

6. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Dit gaat trouwens al twee en half jaar goed en heb ook geen enkele herinneringskosten meer gehad. Daarvoor zelfs regelmatig incassokosten omdat ik gewoon rekeningen kwijt was enz. Het scheelt hier dus ook nog eens veel geld haha!

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    hier ook ordners met tabbladen:
    hypotheek, bankafschriften per rekening, verzekering per type, ib-groep/studiepapieren, internet&telefoon&televisie, etc
    en dan als laatste een overig, daar doe ik de rekeningen in van dingen die ik moet bewaren voor de garantie. Maar er zit ook een verdwaalde opzeg-bevestigingsbrief tussen van bedrijven of inleverbewijs van sleutels.

Mijn moeder doet de nota's tussen de afschriften van de bank. Dus elke 2 weken een afschrift en daarna alle rekeningen die op dat afschrift zijn afgeschreven. Maar dan zit je nog met de contante betalingen(doet mams bij het afschrift waarop gepint is) en het feit dat ik voor mijn meest gebruikte rekening geen afschriften meer krijg (wel op te lossen door te printen).

Mijn man heeft ook zo'n soort systeem voor zijn spullen, en een deel hebben we dus samen (hypotheek, verzekering).

8. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    jeetje wat zijn sommigen geordend zeg! ik heb voor mijn dochters ieder een map met hun eigen dingen zoals burgerservice nummer, geboorteakte en dat soort dingen... hun bankafschriften.. dingen van de psz en consultatiebureau... meer is er niet nog...

vor mezelf 1 hele oude verjaarde map met dingen waarvan ik dacht dat het belangrijk was om te bewaren... niet dus :p

en 1 recente map met alle belastingpapieren, verzekeringen, ziekenfonds en al dat soort dingen....

nu 1 hele berg overal uit de laadjes tevoorschijn gehaald waarvan er nog een paar tussen zitten om te betalen.. dus dat ga ik maar eens gauw doen!!!

9. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    maar alles wat 5 jr oud is kan dus weg? behalve jaaropgaves enzo natuurlijk...

10. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    ik bewaar alles. Echt alles ;). Beter teveel als te weinig bewaard denk ik maar.
    Hoewel ik bij de laatste verhuizing wel een hoop weggegooid heb. En juist die papieren zoek ik nu wel eens :).

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het meeste is 5 jaar inderdaad. Of je moet net iets hebben met 10 jaar garantie (sommige electrische apparatuur). Die moet je natuurlijk langer bewaren.

Ik heb laatst al mijn afschriften ouder dan 5 jaar weggedaan, en de rekeningen van spullen die weg waren of over de garantiedatum ook.
    Mijn studiespul moet ik nog wel langer bewaren, omdat ik nog bezig ben. Dat kan pas weg als ik mijn diploma heb.

12. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    aah oke dan ga ik maar eens aan de slag :p

13. roses

roses Fanatiek lid

12 jun 2006
    1.946
    1
    38
    Het nibud heeft een hele handige set tabbladen (die ook te downloaden zijn) en daar staan per onderwerp ook handige tips op wat je wel/ niet moet bewaren en hoe lang je het moet bewaren....

Wij hebben laatste de hele administratie weer eens geordend aan de hand hier van en we bewaren nu echt een stuk minder en veel overzichtelijker.

14. roses

roses Fanatiek lid

12 jun 2006
    1.946
    1
    38
  15. kikker1

kikker1 Fanatiek lid

22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    lees; de huishoudcoach

ik heb in de kast in de woonkamer 3 tijdschriftcassettedingen. 1 voor doen, 1 voor lezen en 1 voor bewaren.
    Elke maand doe ik alles uit 'bewaren' in de ordners. Bankafschriften, verzekerings- en belastingpapieren etc.
    De map 'doen' probeer ik elke week door te nemen. Hierin zitten de te betalen rekeningen etc.
    De map lezen bestaat uit minder belangrijke dingen die later ook kunnen(de grootste rotzooi hier dus)
    Betalingsbewijzen moet je inderdaad 5 jaar bewaren. Rekeningen mag je volgens mij weg doen als je ze betaald hebt en dat dus ook bewijzen kan. Garantiebewijzen bewaar ik tot ik ze ooit doorspit en er achter kom dat ik het product jaren geleden al weggedaan heb.

Ik moet zeggen dat mijn 'doen' map mij erg geholpen heeft. Tuurlijk ruim ik niet stipt elke maand de bewarenmap in maar ik weet nu wel precies waar wat te vinden.
    Maar nogmaals; ik heb het systeem uit 'de huishoudcoach' aan, een handig boekje, ook als je niet elke week aan de opdrachten houdt;)

16. Amfy

Amfy Niet meer actief

loonstroken,jaaropgaves,eindafrekening nuts, garantie bewijzen en verzekerings bewijzen.

en natuurlijk de papieren van de belastingdienst

17. Marjolijn

Marjolijn Fanatiek lid

22 aug 2010
    1.154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb 1 ordner per jaar.
    Daarin tabbladen en telkens als er iets binnenkomt stop ik het gelijk op de juiste plek in de map.
    Kan alles snel terugvinden, werkt dus ideaal.

Meeste vaste lasten gaan via automatische incasso gelukkig.
    Maar de incidentele rekeningen die ik moet betalen, betaal ik dezelfde week nog en dan verdwijnt het papier of in de map of in de prullenbak. Hangt er vanaf of ik het nodig vind het te bewaren.

18. Tamale

Tamale Niet meer actief

Mijn vriend regelt dit soort dingen, gelukkig!
    Het enige wat ik regel , is het bewaren van alle bonnetjes bij aankopen! ;).

19. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0

Is ook een fijne en vooral overzichtelijke manier. Het enige nadeel aan zoveel mappen vind ik het instoppen van alle papieren in die krengen. Met één map die ik dan ieder jaar vervang (jij doet meerdere jaren in één map) kan ik mijn hele stapel post wegwerken zonder dat ik tig mappen moet pakken.

20. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Zo doen wij het ook en dat werkt echt perfect! voorheen gooide ik alles op 1 stapel en kwam vaak te laat achter een rekening die nog betaalt moest worden, meestal kwam ik daarachter omdat er een herinnering binnenkwam :)

Die tabbladen van de Nibud zien er wel handig uit! toch even kijken of dat iets voor ons is ;)

Deel Deze Pagina