Deels ziek gemeld en einde contract

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Liesl1984, 2 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liesl1984

Liesl1984 Lid

11 mrt 2015
    41
    9
    8
    NULL
    NULL
    Ik ben nu ruim 12 weken zwanger. Ik werk in de medische wereld en ben nu gedeeltelijk ziek gemeld voor avond en nachtdiensten tot aan mijn verlof. Mijn contract loopt per 1 jan 2017 af, ongeveer direct na mijn verlof.
    Kan ik dan wel na 1 januari 2017 een ww uitkering aanvragen vanwege de gedeeltelijke ziekmelding? Of kom ik dan in de ziektewet, of op een andere manier aan inkomen?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het ligt aan de reden waarom je bent ziek gemeld. Is het zwangerschapsgerelateerd ( je schrijft dat je bent ziek gemeld ivm nachtdiensten enzo) Dan ga ik er vanuit dat je na je verlof gewoon weer "beter" bent en je dus gewoon kunt werken cq een ww uitkering kunt aanvragen.

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Maar even... geen avond en nachtdiensten als je zwanger bent is gewoon een wettelijk recht, dat staat vermeld in de arbeidstijdenwet, daarvoor mogen ze je niet ziek melden. Je hebt recht op een regelmatig arbeidsmarkt en rust patroon, dus moet je je uren dan gewoon overdag maken. Pas als je dat niet kunt mag je ziektegeld worden.

4. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Klopt! Ze kunnen je daarvoor niet ziekmelden.

5. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Is het niet zo dat TS een procent ziekgemeld moet worden ivm aanpassing in werktijden?

Mij werd verteld dat toen ik andere werkzaamheden wilde uitvoeren ivm te zware werklast ze me een procent ziek moesten melden om die werkzaamheden te kunnen verantwoorden.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Te zware werkzaamheden is een ander verhaal, dan kun je je eigen taken niet meer uitvoeren en ben je niet "ziek", maar gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Dan word je dus ook aangemeld bij het uwv enzovoort.

Wat ik al zei, het is een wettelijk recht om aangepaste wertijden te krijgen, dat staat helemaal los van een ziekmelding.

7. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.024
    3.257
    113
    Maar de termijn vanaf wanneer je geen nachtdiensten meer hoeft te werken verschilt per sector/CAO. In de VVT is dat vanaf 16 weken, als je daarvoor geen nachtdiensten kan doen als gevolg van je zwangerschap, word je wel degelijk ziek gemeld. Alleen hoeft deze ziekmelding dan niet tot aan je verlof te duren, maar tot aan het moment dat je volgens de CAO geen nachtdiensten meer hoeft te draaien.
    Overigens mag je ze wel door blijven werken als je dat zelf wil!

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    In de vvt staat helemaal niks over een termijn vanaf wanneer je geen nachtdiensten meer hoeft te werken. Er word, voor zover ik weet, alleen verwezen naar de arbeidstijdenwet. In de arbeidstijdenwet spreekt men van "als de werknemer zwanger is" en daar staat dus geen termijn vermeld. Men mag niet in negatieve zin afwijken van die wet in dit geval. Als jouw werkgever dit wel aangeeft, zijn ze dus fout.

Wat wel in de cao vvt staat is dat je na de 3 maanden zwangerschap niet meer verplicht kunt worden tot overwerk, maar dat is iets anders dan een nachtdienst.

Ik heb het net opgezocht, in de huidige cao en ik kon niks vinden over een termijn van 16 weken. Als je een artikelnummer hebt voor mij, graag... Ik ben namelijk nogal fel op dit soort dingen, (is het te merken? :p ) vooral omdat ik merk dat er weinig kennis is bij mij op de werkvloer.

Deel Deze Pagina