Dag Forumers, Ik ben een nieuw lid (in de zin van registratie en post plaatsen, ik lees al wel enkele jaren geregeld als gast mee), maar nu moet ik hier toch even mijn hart luchten en misschien antwoord krijgen zodat ik verder kan. Ik schets kort mijn verhaal, na ongeveer drie jaar proberen en nog steeds geen resultaat zijn we samen naar haar gynaecoloog geweest, na wat echos bij haar en bloedtesten, was er niet direct iets te vinden wat voor problemen kon zorgen, al vrij snel werd er overgegaan tot het inleveren van een zaadstaal van mij. Enkele weken erna opnieuw naar de gynaecoloog, komt het nieuws als een bom Azoöspermie. Partner er niet goed van, ik er helemaal niet goed van. Verdrietig, misselijk, overgeven, kortom helemaal van de kaart. Ze vonden helemaal niets... Van hieruit werden we onmiddellijk doorverwezen naar UZ Gent bij Prof. Everaert. Wachttijd van enkele maanden... maanden later kom je daar dan toe, chaotisch gang van zaken daar op die afdeling Urologie... Je hebt een uur van afspraak, anderhalf uur later is het ook effectief aan mij, dan wordt je door een assistente in het kamertje gebracht, waar de Prof dan ook zou komen, echter kwam er enkel een naakte vrouw binnen die ook in datzelfde kamertje zat voor onderzoek, chaos dus en je motivatie voor deze dokter zakt nog verder in elkaar... Dan maar in andere kamer geplaatst, na nog een poosje uiteindelijk dokter gezien. Norse man, geen uitleg, snel snel de brief lezen van onze gynaecoloog, beetje zuchten, beetje blazen en dan als reactie, er zal wel iets met de computer in het labo geweest zijn die dag, doe maar nog een poging. Einde gesprek- acceptgiro komt vanzelf thuis. Van een assistente daar dan een afspraak gekregen om een nieuw staal binnen te brengen, ruim twee maand later, want het is daar zo druk... Na het staal binnengebracht te hebben voor de tweede poging na een dikke maand terug om resultaat... opnieuw niets. Terug naar de Prof, maar even naar teelballen kijken... Eureka! Een varicocele, twee zelfs, eentje aan beide kanten... Dan doen we die gewoon weg, behandeling is eenvoudig, je ligt twee uur onder een röntgenscanner, waarbij ze in je buik snijden en dan met een lange fijne draad richting hart gaan om dan terug te keren tot in de teelbal, dan spuiten ze lijm in (dit voel je ook ondanks de verdoving) en dan trekken ze het draadje terug. Aangezien ik twee kanten had, herhaalde dit proces zich dan ook twee maal na elkaar. Nuja, de arts toen en de assistenten waren vriendelijke mensen waar je wel mee kon babbelen en aangezien dit onder plaatselijke verdoving was, kon ik dan ook de hele zaak volgen op de monitors en praten met de mensen daar. Al is dit natuurlijk niet het gemiddelde avondje in de kroeg, daar ik daar met heel mijn zaakje open en bloot op tafel lig, die mensen mogen het dan toch wel gewoon zijn, ik ben dit niet. Een weekje of twee thuis gezeten na deze ingreep, want er is een infectie opgetreden en erna weer aan het werk. Nu moesten we vier maanden geduld hebben en dan in het UZ zelf een nieuw staal aanmaken (gezellig daar...) en inleveren, deze keer gelukkig een medewerkster van het labo zover gekregen dat ik mocht bellen voor resultaten, want vorige keren moest je telkens wachtten op het verdikt van Everaert zelf. Nu wist ik de dag erna het resultaat... alleen was er opnieuw niets gevonden. Ondertussen bleef ik ook last hebben na de ingreep van pijn in de teelballen en de zones eromheen. Hiervoor opnieuw bij Everaert geweest, zijn mening was kort en krachtig, niets aan te doen, zo zijn er nog ... Het was dus mijn probleem. Ik had dus nog steeds geen zaadcellen en als kers op de taart ook nog eens constant pijn in de teelballen. Fijne dokter en bovendien steeds vriendelijk. *kuch* Nu staat er een TESEingreep gepland, ook door Everaert, ik zie het wel niet zitten om nog iets te laten ondernemen door hem, maar goed, het is de enige kans die me nog rest dus wat doe je er mee (ik weet niet of er hier mensen positief of negatief zijn met TESE en Everaert?) Ondertussen voor de pijn ook een second en third opinion gaan zoeken, maar ook die hebben nog niets gevonden. Dus moesten er mannen zijn (of vrouwen hier wiens man dit ook heeft), mijn zoektocht is als volgt. Een zeurende pijn in de teelballen, soms voelt het aan alsof er kleine stropjes rond de teelballen zijn en die aangetrokken worden, die uitstraalt richting lies en onderrug. Pijnstillers helpen niet, een warm bad of douche ook niet, een te groot of klein onderbroek ook niet, het enige wat de pijn verlicht of wegneemt voor enkele uren is een zaadlozing, maar haalbaar is dit ook niet echt. Bovendien zit ik met de aankomende TESE nog met de extra schrik of dit de situatie niet nog gaat verergeren. Mijn partner gaat mee in dit hele verhaal, al heeft ze het er moeilijk mee, want zij is machteloos, radeloos en hopeloos, ze wil gewoon zwanger worden. Ik steun haar, zij steunt mij wel, maar toch voel en ervaar ik dat het te lang duurt voor haar en dat het mijn schuld is. Als ik haar dan vraag of er iets scheelt of ze iets wil doen/ondernemen, dan is het steeds negatief. Bovendien is ze ook stiekem met een andere man in gesprek, waarbij die man totaal niet van mijn bestaan afweet en als ik haar erover aanspreek, geeft ze het een draai dat het een collega ofzo is. Bovendien kan ze ook vrolijk met hem communiceren terwijl ze bij mij thuis op dat moment erg depressief is omdat ze niet zwanger is en kan ze tegen mij geen zin normaal zeggen. Vooral dat laatste kan enorm irriteren en frustreren bij mezelf. Terwijl ik voor de aanloop naar de TESE bv. mijn levensstijl grondig aanpas, zo is alcohol er helemaal uit (niet dat ik ervoor een orgel was), slik ik keurig mijn vitamines zoals de Duitstalige klinieken adviseren, neem ik Proxeed, porties fruit, etc... Maar ik krijg enkel het gevoel dat het mijn schuld is en dat is het dan...
Dag Abelone, Wat ben jij onvriendelijk behandeld zeg. Echt verschrikkelijk. Daarbij vervelend dat de ingreep je alleen maar pijn heeft opgeleverd en geen positief resultaat heeft gehad. Het moet heel erg moeilijk zijn geweest voor jou en je partner om te horen dat er geen zaad gevonden is. (ik heb ook moeten huilen toen er bij mijn man heel weinig zaad gevonden was, waardoor wij ook het medische traject in moesten). MAAR, mijn man en ik zijn er samen sterker van geworden. En no way dat ik nu in deze belangrijke fase van ons leven even met een andere man ga afspreken. Wij zitten samen in dit medische schuitje. Ja, ik huil regelmatig omdat het zolang duurt om zwanger te worden en de rest van de wereld continu zwangerschapsaankondigingen doet. En misschien heb ik soms ook wel te weinig ook voor zijn gevoelens, maar daar kunnen we samen wel over praten. Eerlijk gezegd, ik zou denk ik eerst eens kijken of je relatie nog goed zit, want je vrouw kan en mag verdriet hebben, maar ik denk dat je daar samen uit moet komen. Ik wens je veel succes.
Wat een verhaal, spijtig dat je operatie zo is verlopen! Ik hoop dat het nog wegtrekt. Ik ben het met stiertjes88 eens wat betreft je relatie, Misschien goed om op tafel te leggen of jullie er nog hetzelfde instaan. Openheid over hoe je je voelt. Succes en sterke!
Hallo, Over je pijn kan ik heel weinig zeggen, maar voor de rest hebben we wel in hetzelfde schuitje gezeten. Na een jaar proberen erachter gekomen dat mijn man geen zaadcellen had. Dan allerlei onderzoeken en uiteindelijk ook een TESE (5 maanden op moeten wachten!). Hier werden wel zaadcellen gevonden, achteraf bleek dat mijn man stukken zaadleider mist. Ik vind dat je dokter een boer is! Wij gaan in gasthuisberg in Leuven en zijn hier super tevreden van. Ik ben nu zwanger na twee jaar wachten en proberen, maar bij elke tegenslag kreeg ik een heel vriendelijke persoon aan de lijn en we mochten altijd op afspraak komen. Als je er niet gerust in bent, kan je hierover altijd een second opinion vragen? Je moet waarschijnlijk toch nog een tijdje wachten op de TESE? Praat over je twijfels met je vrouw! Mijn man deed dit ook niet, maar ik heb em ertoe overhaald en sindsdien is ie een spraakwaterval Ik hoop dat je vrouw hiervoor openstaat! En geef en dat je er niet van gediend bent dat ze met een andere man 'afspreekt'. Sterkte!
Het is niet dat ze met een andere man fysiek afspraakt, het is beperkt tot mail/berichten. Maar ik vind het gewoon verontrustend dat 1) die persoon niet weet dat ze een relatie heeft 2) als ik haar erover aanspreek ze me voorliegt 3) op momenten dat ze thuis depressief is en ik ben iets voor haar gaan doen in huis bv. (koken ofzo), ze terwijl stiekem vrolijke conversaties met hem heeft via berichten. De TESE is idd nog zo'n viertal maand wachten. Ik heb ondertussen nog een afspraak bij een andere uroloog ook, daar eens licht opsteken wat zijn mening van Everaert is. Weet niet of hier nog mensen zijn die positief of negatief door Everaert behandeld/geholpen zijn? En hoe jullie door de TESE gegaan zijn en de aanloop ernaar?
Ik heb geen ervaring met je verhaal Abalone,wilde je alleen sterkte wensen. Wat een lul van een vent die Everaert,sorry dat ik het zeg hoor. En het lijkt me ook niet normaal dat je pijn blijft houden. Ik weet niet welk ziekenhuis je om raad kunt vragen maar blijf alsjeblieft doorzoeken want het lijkt me dat je ook een pijnloos leven kunt lijden. Jullie verdriet omdat er geen zaad gevonden is,is vreselijk. Ook daar geen ervaring mee,ik hoop alleen dat jullie bij de TESE meer geluk hebben. Trouwens,om op je vrouw terug te komen..Zeg er iets van dat je het totaal niet eens bent met dat ze met een andere man praat en jou indirect een schuldgevoel geeft. Bij ons ligt de oorzaak bij mij maar mijn man heeft nog nooit over de torenhoge rekeningen of over mij geklaagd. Ik heb hem wel voor het blok gezet dat ie maar een vrouw moest kiezen die wél kinderen kan krijgen. Maar bij hem is de kinderwens gelukkig niet zo sterk als bij mij. Maar zeg wat je dwars zit en zeg tegen haar dat ze eerlijk tegen je moet zijn hierover. groetjes Crocus.
Hoi hoi, Jeetje wat een zak van een man zeg !! Mijn man heeft ook paar keer zijn zaad in moeten leveren en helaas werd daar ook niks gevonden zoals bij jou .. Hij kwam in aanmerking voor de tese behandeling in het amc amsterdam .. Super dokters heel goed geholpen en leefde echt met je mee.. Eenmaal einde van de middag thuis vriend heel suf en pijn voelt als een hele bleuwe zak .. Belde de dokter helaas wij kregen niet het goede nieuws in beide ballen / bijbal werd niks gevonden.. Een enorme teleurstelling maar achter in ons hoofd zei iemand al dit is niet goed!! Wij hebben een maand gewacht voordat hij werd geopereerd .. Wij hebben gekozen voor k.i.d omdat ons kinderwens zo groot is Wil je heel veel succes wensen en blijf vooral praten met je vriendin
KID is hier ook al vaak ter sprake gekomen, omdat als TESE niets wordt, dan is er niet veel meer te doen hé? We zouden dan wel nog eens naar Duitsland kunnen om daar nog een TESE te laten doen, maar weet niet of het mogelijk is om dat tweemaal te doen? KID is zij wel voor, ik als man blijf het een raar idee vinden. Waarschijnlijk denk ik er teveel van, maar vreemd zaad in je vriendin inplanten en dan samen zwanger zijn van een kindje die eigenlijk niet het jouwe is, er zijn dagen dat het door mijn hele lichaam huivert en dan dagen dat ik denk, ik zet me erover voor haar en het zal er wel uit slijten, maar wat als het niet zo is.
Mijn man heeft ook azospermie en 2x tese gehad.. Ik wens jullie veeel sterkte in deze moeilijke tijden. Praat met jouw vrouw hier over.
Jaaa ik denk dat je daar niet vaak aan moet denken heel makkelijk gezegd misschien.. Maar jij bent erbij toch hele zwangerschap wanneer ze ziek is wanneer ze misselijk is wanneer je weet wat het word wanneer het geboren word jij maakt deel uit van dat kindje en niet dat zaadje wat je van een ander geahd heb toch !!!! Jij geeft het liefde en dat zaadje geeft jou liefde om vader te worden ... Zo zien wij het
Ik heb geen ervaring met jouw verhaal. Ik geloof alleen wel heel erg in het volgen van je gevoel. Als je je slecht voelt over de manier waarop ze met je omgaan en over de behandeling zelf, dan zou ik persoonlijk naar een ander gaan. Puur zodat ik er voor mijn gevoel alles aan gedaan heb, en nooit terug zal kijken met spijt. Bij ons ligt het probleem ook bij mijn man. Het is frustrerend dat het zwanger worden zo moeilijk gaat, dit is echter een gedeelde frustratie. Hij voelt zich ook rot omdat het probleem bij hem zit, maar dat ik de echte behandeling moet ondergaan. Ik neem het hem echter absoluut niet kwalijk, hij heeft hier niet om gevraagd.Ik begrijp de frustratie van je vriendin over het niet zo makkelijk zwanger kunnen raken, maar ze zou het jou niet kwalijk mogen nemen. Misschien toch samen een goed gesprek aangaan? Samen praten over hoe je je voelt door de situatie lucht op en versterkt het gevoel. Als je hier niet gezamenlijk doorheen gaat, drijf je alleen maar verder uit elkaar. In ieder geval heel veel sterkte!
Bij mijn man azoospermie geconstateerd na een Tese in DD. Wat een hel was dat destijds!! En wat een verdriet! En wat een schuldgevoel bij mijn man. Ik heb geen enkel moment getwijfeld om bij hem weg te gaan. Ik heb er juist voor gezorgd dat hij zijn zelfvertrouwen weer terug kreeg door veel met hem te praten. Door hem vaak te bevestigen met hoeveel ik van hem hou. En wat hielp was dat ik continue zei dat ik voor hem kies. Dat dat mijn eigen keuze is. KID, vond mijn man ook raar in het begin. Maar al snel niet meer hoor . Mocht je het KID traject ingaan, dan laat ik mijn man een stukje schrijven voor je over hoe hij er nu instaat. Zoontje is 16mnd, zo ontzettend 'eigen' dat we weleens vergeten dat hij ontstaan is mbv een donor. Nu zwanger van een 'vol' broertje (dezelfde donor). Ons geluk kan niet op! Met alle respect voor je vrouw....ik vind persoonlijk dat ze zich vooral met jou bezig moet houden. Op een liefdevolle manier. Jij kunt er niks aan doen! Zo zou zij dat ook moeten zien. Stel jullie gaan verder met een Tese en ICSI (en nog een stap verder met KID) dan moet jullie relatie stabiel zijn. Stabieler dan andere stellen. Traject is namelijk heel zwaar. Je mag me altijd pb'en voor vragen.
Ik zou absoluut geen tese laten uitvoeren door diezelfde doktor! Ik heb helaas te veel ervaring met mijn gevoel niet volgen en artsen geloven om er te laat achter te komen dat ze er helemaal naast zaten. Er zijn toch meerdere klinieken in NL die ook een tese kunnen uitvoeren? En anders Dusseldorf? Ik ken meerdere mensen die een donor vader hebben voor hun kind, en allemaal zeggen ze hetzelfde: het is een drempel waar je overheen moet maar daarna denk je er bijna niet meer aan en is het toch echt je eigen kind. Bij mij lag het ook aan mijn man, maar ik zei dat het "ons" kinderwens die nog niet lukte, en het dus een probleem van ons beide was. In het Kinderwens in Leiderdorp werken twee psychologen die jarenlang ervaring hebben met het begeleiden van stellen die met onvruchtbaarheid te maken hebben, misschien is zoiets een idee voor jullie? Ik heb er hele positieve verhalen over gehoord. Ik had daar zelf ook een afspraak staan maar ben ondertussen zwanger geworden...
Als je Duitsland overweegt, ga dan alsjeblieft meteen naar Duitsland en laat direct een micro-TESE doen.. Die doen ze hier in NL niet. De artsen zijn daar zoveel meer ervaren en kundiger.. Een donor bleek voor ons uiteindelijk alsnog de enige optie (en het kindje wat nu in mijn buik groeit is van mij en mijn man, van niemand anders), maar over het verloop van de TESE e.d. zijn we echt heel erg tevreden.
Gevoel volgen is een ding, verstand moet het echter ook willen. En als je dan moet kiezen tussen een Prof in het UZ Gent of een gewoon ziekenhuis, dan kies ik voor de Prof. Ik zoek vooral mensen die zelf ook ervaring hebben met Everaert? Everaert doet bv. al TESE operaties sinds 1992, wat toch al iets zegt. Langs de andere kant heb ik dan wel het idee door die nonchalance van die man dat hij er zo niet wakker van ligt, terwijl je hier dan wel soms leest dat er mensen zijn waar de TESE 5uur duurde door de gedrevenheid van de arts in kwestie. Ik wil ervoor gaan, wil gewoon een arts die er ook alles voor doet en niet gewoon een poging zonder alle inzet. Wat is een microTESE dan precies?
Ik kan je helaas geen antwoorden geven op je vragen, maar wil je wel zeggen dat ik met je meeleef. Wat een gedoe zeg!! Mijn man heeft abstructieve azospermie ( zaadleiders zijn niet goed ontwikkeld of aangesloten) wij hebben pesa laten doen. Dit heeft voor ons goed uitgepakt. Ik wens je heel veel sterkte in deze heftige tijd, en ik sluit me bij de anderen aan: volg je gevoel. Ik zou niet snel teruggaan naar die prof. Over DD heb ik ook heel goede verhalen gehoord. Het is toch ook een kwestie van vertrouwen, je veilig en op je gemak moeten voelen. Mocht je toch ihier in dit zkh blijven dan zul je daar ook het verdere traject moeten afmaken neem ik aan. Trek je dat? Wat betreft jou vrouw zou ik het gesprek aangaan. Ik vindt het nogal respectloos naar jou toe.
Ik begrijp niet zo waarom je in je eerste post aangeeft dat je het niet meer ziet zitten om door deze man behandeld te worden, maar nu aangeeft dat je juist wél per sé door deze arts behandeld wilt worden. Maar goed, bij een micro-TESE worden extra incisies gemaakt en daar wordt met een microscope gezocht naar het weefsel wat er het best uitziet en waarvan de kans het grootst is dat er zaad in wordt gevonden. Er wordt dus niet willekeurig weefsel weggehaald, er wordt echt doelgericht gezocht. Met een micro-TESE heb je 10% meer kans dat er zaad gevonden wordt. Er zijn overigens weinig artsen die 'professioneler' zijn dan de dokters Schneider (vader en zoon) in Mülheim. Daar hoort een TESE bij de routine, omdat ze ze dagelijks uitvoeren. Ik zeg niet dat de arts waar jij het over hebt geen goede TESE's uit kan voeren, maar ik zou nooit voor een arts kiezen waar ik geen goed gevoel bij heb. Het gaat wel om je grootste droom, om je toekomst..
Het is niet dat ik perse die of die dokter wil, een dokter hoort zijn werk kundig te doen, dat het een zak van een man is, welja, dat neem ik er dan maar eens bij. Gisteren was ik in een ander ziekenhuis en de sfeer was door ook absoluut niet beter, dus ik stel er me maar op in dat de slaagkans bij Everaert en zijn team wel hoog moet zijn, daar die dit toch ook al lang uitvoeren en UZ Gent ook wel "toegewijd" is met zijn Fertiliteitskliniek. Zijn maar weinig plekken in BE waar ze dit ook doen me dunkt, dus waarom niet dan. En de rest van ons traject gebeurt ook in dit ziekenhuis, zit dan allemaal samen. Bovendien is de ingreep onder volledige narcose dus met een beetje geluk hoef ik hem die dag zelfs niet te zien. Verder kan ik melden dat er opheldering is in mijn relatie, na een paar dagen babbelen is het er volgens mij allemaal duidelijk uit. Voor mijn klachten gisteren nog een andere dokter bezocht, volgens hem is het een gespannen bekkenbodemspier. Oefeningen doen om die bewust te leren ontspannen. Overtuigd ben ik zelf niet echt, want ondanks dat ik goed slaap kom ik er toch mee wakker, dus of dat het echt is, we zullen zien.
Heel herkenbaar en wees voorzichtig ook met deze keuze dan te maken. Mijn exman heeft deze keuze wel gemaakt en toen mijn zoon er was , voelde het ineens niet meer als zijn kind. Pas op er zijn heel veel mannen waar de liefde wel groeit tijdens de zwangerschap. Nu ik denk dat als je te veel denkt vreemd zaad in mijn vrouw het idd averechts gaat werken. Ik zou je anders aanbevelen om eens naar UZ Brussel bij prof Tournaye te gaan. Deze arts is echt wel de top van België hierin. Ook de tese .
Beste Abalone, Ook mijn man heeft obstructieve azoospermie door geblokkeerde zaadleiders door een eerdere buikoperatie. Wat ik tegen je wil zeggen is: geef het even tijd. Wij wilden ook maar door en door gaan omdat alles al zo lang duurt maar op een gegeven moment kom je jezelf en je relatie tegen. Probeer rustig dingen even een plekje te geven. En dat is makkelijker gezegd dat gedaan. Het is gewoon een heel erg moeilijk proces. Samen praten werkt zeker, maar elkaar de ruimte geven omh et te verwerken op je eigen manier werkt ook zeker heel goed! Het is in ieder geval goed nieuws dat jullie nu met elkaar praten! Over dokter Everaert kan ik je niets vertellen. Ik heb geen ervaring met hem. Wij worden zelf behandeld in NL. Maar het kan geen kwaad om eens te 'shoppen'. Heb van meerdere mensen gehoord die dat hebben gedaan. Ook kanje misschien ervaringen Googlen? (geen idee of er iets over te vinden is hoor) Ik wil jullie heel erg veel succes wensen!