Hoi allemaal, Wij zijn weeral eventjes bezig voor een brusje. Ons eerste kindje wordt binnenkort 2 jaar. Helaas loopt het nu wat moeilijker/trager dan de eerste keer (toen hebben we superveel geluk gehad om van de 2de terugplaatsing zwanger te worden). Ons dochtertje komt uit een terugplaatsing van 2 cryo's. Voor een eerste kindje waren we er rotsvast van overtuigd om ze per 2 te laten terugplaatsen, moest het dan een tweeling worden, zou dat niet zo'n probleem zijn. Nu voor een brusje denken we toch dat het beter is om geen tweeling te krijgen, maar we blijven (met alle mislukkingen tot nu toe) wel twijfelen of het beter is om er eentje of twee terug te laten plaatsen, omdat het apart toch niet echt een succes blijkt. Onze gyn zegt dat we 'maar' 2% kans hebben op een tweeling, maar ik vind dat precies wel weinig. Als het echt maar 2% zou zijn, zouden we ze opnieuw per 2 laten terugplaatsen, maar hoe zijn de cijfers bij jullie ziekenhuizen bij de terugplaatsing van 2 cryo's? Praktisch (auto, kamers, eerste kindje...) zouden we nu toch liever één kindje hebben dan een tweeling. Stel dat het er toch 2 worden, helemaal prima natuurlijk, maar hoe staan jullie daar tegenover en wat zouden jullie doen? Kennen jullie de cijfers in jullie ziekenhuis?
Hoi Dora, hier mochten we uiteindelijk over op 2 cryos tegelijk terugplaatsen omdat ik 37 werd. Wij gingen voor derde kindje, echter waren we daar al ruim 3 jaar mee bezig, en voor ons had een vierde kindje ook welkom geweest. Echter zou t wel een grotere uitdaging worden met auto en slaapkamers, maar dat zou dan ook wel weer goed gekomen zijn. Wij hadden ook de redenatie, dat een tweeling ook natuurlijk zou kunnen komen als je voor derde kindje gaat, en je niet alles in de hand hebt. Hier is er maar 1 blijven zitten, en wij zijn hierna wel compleet denken we.
Ik zou vooral ook kijkennaar de risico's van een tweelingzwangerschap en een mogelijke (extreme) vroeggeboorte, nicu-verblijf en het risico op complicaties en handicaps. De praktische zaken zijn bijzaak en wijzen zich wel uit. Maar vanwege alle risico's zou ik die keuze persoonlijk niet bewust nemen.
Mijn arts zegt dat het terugplaatsen van 2 cryo's geen grotere kans geeft op een zwangerschap dan met de terugplaatsing van 1 cryo (ik dacht dat ze elkaar versterkten, maar zij zei dat dit niet zo is). Als dat inderdaad zo is, dan zou ik denken dat je met het terugplaatsen van 1 cryo en een eventuele volgende keer de andere, 2 keer kans hebt en als je ze allebei laat plaatsen 1 keer kans hebt.
Mij zeiden ze dat het wel een grotere kans geeft, omdat je 2 kansen tegelijk hebt. Ze versterken elkaar niet, maar je hebt wel 2 embryo's en dus ook 2 kansen (evenveel kans als je ze apart laat terugplaatsen). Iedereen zegt iets anders... zo weet ik het ook niet natuurlijk
Inderdaad, complicaties zijn een pak groter ook. Dat is inderdaad (buiten het praktische) ook wel iets dat in ons achterhoofd zit. Al hoor ik precies heel weinig van die 'negatieve' verhalen, eerder verhalen over gezonde twins. Maar daar denken we inderdaad wel aan!