Hoi dames, Ik wil graag beginnen met het zeggen dat ik niemand tegen het hoofd wil stoten of beledigen... Maar ik ben helemaal in de war en weet echt niet wat ik hiermee moet, dus alle meningen zijn welkom! Korte voorgeschiedenis: we gaan de komende maand met IVF beginnen. Onze voorkeur was het kliniek in Dusseldorf, maar ze eisen daar dat je als vrouw ingeend bent tegen de rode hond, en dat ben ik niet (ben niet in Nederland geboren). Daarom zijn we naar Gent gegaan. Ze hebben daar mijn bloed geprikt op AMH waarde en kwamen op 8.1 uit!! Ontzettend hoog voor mijn leeftijd (ik ben bijna 33), maar ik was natuurlijk blij mee. Ze hebben ook op een echo veel follikels gezien klaar liggen en het was in hun ogen helemaal consistent met de hoge waarde. Ze zeiden ook dat ze in mijn geval bang waren voor overstimulatie en moesten daarom extra opletten met medicijnen. Omdat ik heel graag alle mogelijkheden wil uitzoeken, hebben we toch ook Dusseldorf gebeld en wonder boven wonder, omdat er iemand uitviel, mochten we toch voor een gesprek komen. Ze hebben opnieuw mijn bloed geprikt op AMH en ook rodehond antistoffen, om te checken of ik misschien toch rode hond heb gehad zonder te weten en toch immuun ben. Over AMH maakte ik me geen zorgen, ik wist inmiddels dat die goed was... Mijn schok was dus enorm toen Dr. S mij had gebeld met een mededeling dat mijn AMH maar 0.4 was!!! Ik in paniek natuurlijk... Gent gebeld, die waren overtuigd dat ze geen fout hebben gemaakt. Dusseldorf terug gebeld en toen zei de assistente, oh, hij heeft verkeerd gekeken, het moest 2.5 zijn. 0.4 is uw waarde voor rode hond antistoffen... Nou 2.5 klinkt al veel beter, maar waar komt dan die waarde van 8.1 vandaan? Dr. S. zei ook tegen mij dat 8.1 echt te hoog is en als dat zo was, zou ik helemaal geen eisprong hebben (en die heb ik wel). Hij bevestigde ook dat er veel follikels op de echo te zien waren, maar volgens hem kan het ook met een laag AMH... Dus ik weet nog steeds niks en snap niks. Hoe kan dit allemaal? Twee zulke bekende klinieken en zulke bizarre - sorry! - uitslagen. Wie moet ik geloven? En heeft de assistente gelijk en heeft Dr. S. inderdaad een fout gemaakt toen hij 0.4 zei? Zelfs daar twijfel ik nu aan... Hij klonk namelijk zo overtuigend aan de telefoon en ik heb hem zelfs twee keer gevraagd. En zelfs als de assistente gelijk heeft en het 2.5 is, het verschil tussen 8.1 en 2.5 is toch niet te verklaren?.. Ik weet echt niet meer wie ik kan vertrouwen op dit moment... En wat ik moet doen.
Je AMH waarde kan veranderen gedurende je cyclus. Mij is verteld dat hij in e eerste 5 dagen van je cyclus geprikt moet worden. verder kan k je helaas ook niet helpen.
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zou echt blij met 2.5 zijn hoor... Ik schok gewoon heel erg van 0.4, dus ik hoop dat Dr. S. twee getallen had omgewisseld... Al vind ik het een zorgwekkende fout! Maar waar haalt Gent 8.1 vandaan? Het enge is, ze baseren hun protocol op die waarde en de doseringen... Als het fout is, krijg ik straks misschien te lage doseringen en gaan er helemaal geen eicellen groeien tijdens de stimulatie... Oh ja, ik dacht dat AMH constant bleef! FSH moet inderdaad op dag 3 van je cyclus worden gemeten, dus misschien haal je twee door elkaar?
Hebben beide klinieken geen andere meetwaarden? Zoals het ene ziekenhuis bijvoorbeeld een bloedgaswaarde kan uitdrukken in mmhg en de ander in kpa. Dan krijg je ook grote verschillen namelijk. Hopelijk zit daar het euvel! Het zou slordig zijn als dr S. de getallen heeft omgewisseld, maar als je inderdaad een AMH van 2.5 hebt is er niets aan de hand. Ik zie geen reden waarom erover "gelogen" zou worden. Een vergissing is helaas menselijk.... Bah, niets aan om op deze manier met IVF te starten. Toch wil ik je heel veel succes wensen!
Ik denk niet dat ze andere waarden hanteren... In Gent zeiden ze dat het verschil tussen wat zij meten en wat in Dusseldorf wordt gemeten (blijkbaar ben ik niet de enige die naar beide klinieken ben geweest) rond 0.5 ligt. Gelogen, denk ik zeker niet... Een fout is ook zeker menselijk, maar ik ben er heel erg van geschokken. En ik heb een MA gehad (na IUI) en vorige maand een (erg vroege) VMK. En Dr. S. klonk zo overtuigd asn de telefoon... "Je AMH is zo laag, dus daarom is de kwaliteit van je eicellen blijkbaar niet goed en kan de embryo zich niet goed ontwikkelen, en dat klopt ook, gezien jouw voorgeschiedenis". En vervolgens hoor ik van de assistente "Oh het spijt me heel erg, hij heeft het verkeerd gelezen"... Wie moet ik geloven? Bah... Inderdaad wat een manier om IVF te starten...