Eigen geld

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Ligero, Dec 9, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Dat denk ik ook. En ook als je zakgeld allemaal zelf mag uitgeven kunnen ze toch ook sparen. Ik bedoel, mijn zoon krijgt 2 euro per week. Moet hij toch minimaal 5 weken sparen voordat ie het uit kan geven aan zijn spelletje.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ja idd. En hier gaat dat sparen ook vanzelf. Ze komen überhaupt niet wekelijks in de stad om alles uit te geven.

3. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Ik heb liever dat ze nu alles uitgeven en er van leren dan dat ze straks in de puberteit meer zakgeld krijgen en alles uitgeven omdat ze vinden dat ze oud genoeg zijn om het zelf te bepalen.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Ik heb trouwens wel een beperking merkte ik net. Ik wil niet dat ze het uitgeven aan snoep.
    Snoep koop ik en dat wordt gedeeld en gegeten als ik dat goed vind. Niet alleen voor jezelf kopen dus.
    Nu heeft mijn dochter net voor 30 euro een sieraden-maak-set gekocht. Heeft ze 20 weken voor gespaard.

5. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    2,700
    2,382
    113
    Aan degenen die aangeven dat er een deel gespaard moet worden: wat is het spaardoel dan? Mogen ze het bij een bepaald bedrag aan iets uitgeven, moegen ze zelf een spaardoel verzinnen of moet het zeg maar spaargeld blijven (dus echt meerdere jaren ofzo)?

Hier hebben we die restrictie niet, ze mogen er in principe mee doen wat ze willen. Wel geven we soms mee dat je als je langer wacht iets moois kunt kopen en als je het steeds aan kleinigheden en onzindingen uitgeeft, dat dus niet gaat lukken. En langer wachten tot je iets moois kunt kopen, is dus sparen. Gelukkig hebben ze beiden uit zichzelf al niet de behoefte om het aan snoep uit te geven. Dus dat hoeven we niet te verbieden ;)

6. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Ik wil dat mijn dochter niet al haar geld uitgeeft. Mijn man en ik willen dat ze leert dat je niet alles van je geld moet en hoeft uit te geven. Dat vinden wij belangrijk. Of daar een spaardoel op langer termijn aan vastzit, is niet eens belangrijk. Mijn man heeft geen financiële opvoeding gehad. Hij gaf - totdat ik hem leerde kennen - tot de laatste cent uit. Daarnaast heb ik nog wel een reden, maar dat gaat meer over hoe ik in het leven sta.

7. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,058
    1,290
    113
    Nederland
    Onze zoon krijgt niet standaard zakgeld, maar we stoppen met wel eens wat toe en dat stopt hij dan zelf in zijn spaarpot.
    Wij leren hem wel om niet zomaar het geld uit te geven en goed na te denken wat je wilt kopen. Het geld kan je maar één keer uitgeven.

Als hij iets duurs wil dan zal hij daarvoor moeten sparen en geen geld uitgeven. Sinds 3 jaar geven we hem ook geld met zijn verjaardag incl mijn moeder, opa/oma en schoonpa. Hij wilde een Nintendo Switch, dus dat heeft hij zelf bij elkaar gespaard incl verjaardagsgeld.

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Laten kopen. Zo leren ze van hun ervaring. Dochter kocht op dus leeftijd ook de grootste onzin en nu 11 en spaart als de beste. Heeft al z'n 800 euro in der spaarpot zitten. Verjaardagen, zakgeld, rapport etc. Ze heeft laatste ipad 4 gekocht en grote doos lego. Geen onzin

Zoontje is nu 9, loopt achter dus kwa leeftijd 6/7 jaar. Hij wil liefst 1 euro hebben en 100 uitgeven. Hij vind sparen nog steeds lastig maar met een doel lukt het wel. Bijv dure game of hotwheels.

Wellicht is dat een idee ?. Wat duurs bekijken in de speelgoed winkel waar ze nog echt te kort voor komt en uitleggen dag wnr ze dit kleine ding niet koopt en doorspaard ze voor dat grote ding kan gaan. En ook daar gedrag belonen. Bijv kost het 60 euro afspreken dat wnr ze 45/50 euro heeft gespaard jij de rest bijlegt?? Ze hebben op deze leeftijd echt een doel nodig en gevolgen van hun daden leren ze uit ervaring . Na10 x miskoop gaan ze uiteindelijk beter nadenken
    Heb hier ook 3 furbies op de kast die liggen weg te stoffen :) moesten ze persee hebben. Zo nog wel meer dure onzin.

9. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

Oct 16, 2018
    2,811
    2,501
    113
    Female
    Idd laten kopen en gewoon onderuit laten gaan... klinkt hard maar daar leren ze het meeste van.

lovewinnie likes this.
  10. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Inmiddels zijn we alweer even verder en ziet ze af van de furball. Ze heeft wel een sleutelhangertje gekocht maar dat was €2 dus nog steeds genoeg geld in dr portemonee, ze denkt nu aan een nerfpistool. Dus als we binnenkort bij de winkels moeten zijn daar maar eens voor kijken...

Share This Page