Mijn zoon (bijna 16) heeft lang gewisseld. Hij mocht pas een slotjesbeugel nadat zijn blijvende hoektanden door waren (toen hij 14,5 was). Nu is het bijna klaar, maar de slotjesbeugel mag er pas uit als zijn achterste kiezen door zijn (omdat deze de boel weer kunnen veranderen). Het gaat niet om de verstandskiezen, maar de kiezen daarvóór. Op de röntgenfoto staan ze al op hun plek, maar ze zijn dus nog bedekt. De standaard leeftijd dat deze kiezen doorkomen is 11-13 jaar. Ik hoop echt dat ze snel doorkomen want we gaan (ver weg) verhuizen en ik zou de behandeling graag nog bij deze orthodontist afronden. Er is niets dat we kunnen doen om het doorkomen te bespoedigen? Veel spinazie eten hahaha. Hij wil ook nog 9 cm groeien. Nog meer spinazie dus.
Hoi! Ik heb er geen ervaring mee, maar denk dat je niks kan doen om de kiezen sneller door te laten komen. Op de röntgenfoto zie je ze dus wel zitten, dus qua aanleg is er geen probleem. Dan is het afwachten lijkt mij. Wel vervelend dat je het beugeltraject daardoor nog niet kan afronden. Wat zegt de tandarts of de orthodontist over het uitblijven van de kiezen?
Wat irritant.. mijn verstandskiezen kwamen (ook) echt heel laat door. Ook al beugel gehad toen, met gevolg dat alles in mijn ondergebit weer is gaan schuiven (niet heel erg, maar je ziet het wel). Buiten dat heb ik ook geen snijtanden meer, deze zijn eruit gegaan met wisselen maar er was niets meer voor terug gekomen.. Ik zou gewoon blijven wachten want anders heb je de slotjes beugel voor niets gehad, hoe irritant het ook is... Succes!
Ik heb nog steeds geen verstandskiezen. Ze zitten er aan 1 kant wel maar komen dus niet door. Kan de tandarts er iets over zeggen of ze überhaupt wel gaan doorkomen want anders blijf je maar wachten
Die achterste kiezen kwamen bij mij op mijn 18-19de, en verstandskiezen op mijn 30ste. Sommige kiezen heb ik nooit gewisseld. Je kunt er ook verder niks aan doen.