Wij hadden een architect een bestek laten maken en dit bij meerdere bouwbedrijven uitgezet. Tussen de goedkoopste en duurste zat bijna een ton!! De goedkoopste was degene waar wij zelf ook nog eens het meeste vertrouwen in hadden, dus dat was helemaal top! Ons huis is gebouwd voor 140, maar dan komen er nog wel dingen bij zoals de keuken enzo... Maar qua budget zou het wel moeten kunnen denknik! Grootste nadeel van een cataloguswoning is dat de aanpassingen erg duur (kunnen) zijn. Of je moet zeker weten dat die woning perfect voor jullie is zoals hij standaard is?
Ik zou in ieder geval offertes vragen bij verschillende aannemers voor exact hetzelfde ontwerp (zodat je appels met appels vergelijkt). Onze ervaring met catalogusbouwers is dat afwijking van de standaard vaak of heel duur of niet mogelijk is. Om deze reden hebben wij ervoor gekozen zelf een ontwerp te maken bij een andere aannemer. De prijs was iets hoger. Een andere misschien voor de hand liggende tip is om vooraf zoveel mogelijk op papier vast te leggen. Voor meerwerk tijdens de bouw worden namelijk hoge prijzen berekend. En tijdens de bouw heel vaak gaan kijken. Bij ons ging in de uitvoering verschrikkelijk veel mis, wet van Murphy..
Alle tips zijn uiteraard zeer welkom. Wij hebben nu afspraken staan met brummelhuis en selekthuis. Daarbuiten willen wij ook nog met een aannemers bedrijf hier in de buurt contact op nemen. Bij brummelhuis en selekthuis hebben wij een heel mooi huis gezien die er op kan en past. Voor beide woning hoeft er voor ons weinig aangepast te worden dus ik ben erg benieuwd wat de extra kosten worden. Ik houd jullie op de hoogte. Kan nog wel even duren hoor want brummelhuis kan pas over 3 weken komen.
Ondertussen bij selekthuis en brummelhuis geweest. Selekthuis is ons heel goed bevallen wij kregen gelijk al een hele gedetailleerde offerte mee en er werd goed met ons mee gedacht. Bij brummelhuis was er echt het tegenover gestelde. Ze denkt totaal niet mee en met een half uurtje stonden wij alweer buiten. Op alles wat wij vroegen zeiden ze ja dat zijn details dan kom pas als jullie deze offerte accepteren. Ja dat begrijp ik maar wil wel graag de kosten weten ja die weten we niet kreeg je dan als antwoord. Ondertussen ook na vraag gedaan om zelf te gaan bouwen maar dat wordt hem al zeker niet dat is veel duurder.