Eigen kamer of bij ouders

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Bloem1990, 3 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Hier tot 6 mnd co sleepen. Daarna naar eigen kamer omdat de co sleeper te klein werd. Maar na de eerste nachtvoeding bij ons in bed. Nu is ze 28 mnd en slaapt soms door in eigen bed en soms bij ons in bed. De nieuwe baby krijgt voorlopig niet eens een eigen kamer. Ga daar nu geen energie in steken. Weet toch al dat het weer co sleepen wordt. ;)

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    's Nachts slaapt je kindje (hopelijk) langer achter elkaar dan overdag, zeker na een paar weken. Dus dat betekent een diepere slaap. Dan is het inderdaad veiliger op je eigen kamer.

Wij hebben bij de eerste direct haar eigen kamer gebruikt, maar met veel heen en weer lopen. Bij de tweede gewoon een eigen kamertje gemaakt, maar het ledikant de eerste tijd bij ons neergezet. Wij dachten, voor een week of 8, maar dat werd inderdaad ruim 6 maanden. Niet per se voor de wiegendood (uiteraard wel fijn), maar vooral zodat we 's nachts niet heen en weer hoefden te lopen. Met nog een ouder kindje is dat zeker prettig, je moet er namelijk overdag gewoon wel de hele dag voor de oudste ook zijn. Ze lag daarbij heel veel bij ons in bed, omdat ik zo moe was en sliep voordat ze klaar was met drinken, en ze sliep overal wel prima, en ik ook.

Nu de derde in aantocht, en mijn man en schoonvader zijn druk bezig een co-sleeper wiegje te bouwen. Meer ruimte in onze kamer, dichterbij in bed en toch een beetje de ruimte ;)

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    7 maanden bij ons geslapen in de wieg. Daarna op haar eigen kamer in ledikant. Maar wieg staat er nog dus bij een slechte nacht of ziekte ligt ze weer bij ons. Wieg past nog makkelijk. Grote wieg 90cm en klein meisje 65 cm en ze klimt, zit of kruipt nog niet dus is gelukkig nog wel gewoon veilig in wieg

4. Bloem1990

Bloem1990 Actief lid

21 jul 2014
    237
    0
    0
    NULL
    Almere
    Bedankt allemaal :) .

5. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Kan je straks pas zeggen.. Dan weet je hoe je moederinstincten of hormonen reageren en wat het kindje graag wil.

Middelste heeft tot 23 maanden naast mij geslapem en moest toen plaats maken voor zijn zusje van nu 8 maanden. De oudste kroop toen elke nacht nog tussen in, nu niet meer nu de heren samen een kamer delen.
    Jongste slaapt de komende jaren nog wel naast me. Weet je, kinderen slapen vaak niet de hele nacht door, ik heb twee spenen kinderen en ik vind t ideaal om niet een paar keer per nacht op te moeten staan om een speentje te gaan geven op een andere kamer. Ik buig me nu voorover en plug t speentje in ;)

Middelste en jongste hebben de eerste 6 maanden alle slaapjes in de bondolino gedaan overdag.
    Mijn jongste slaapt nu overdag nog in de kinderwagenbak op tafel. Ze is nu 8 maanden en ligt aardig klem, maar ze slaapt hier wel langer en rustiger in als helemaal alleen boven. En dan kies ik voor een goede langere slaap met lawaai om haar heen, wat ze ws associoeert met overdag slapen, op de tafel in de bak, dan voor een hazeslaapje van 3 kwartier en een huilerig kind einde van de dag.

Zolang ze de nachten blijft doen zoals ze al die tijd doet (1800/700 slapen zonder voeding, af en toe speen inpluggen, dat weer wel) hoor je mij niet klagen.

Jammer dat die kinderwagenbak niet mee groeit ;)

6. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    798
    286
    63
    De oudste heeft hier vanaf dag 1 alle slaapjes op z'n eigen kamer in het ledikant gedaan en dat ging prima. Z'n kamer zit naast die van ons dus we waren er snel als er iets was. Hij kreeg fv omdat de bv niet op gang kwam dus we moesten er sowieso uit om een fles te maken

Dit gaan we bij nr 2 ook zeker weer zo doen. De oudste heeft een nieuwe kamer gekregen op zolder dus hij zal er weinig last van hebben als ik er 's nachts uit ga om te voeden. En omdat we weer voor fv gaan vind ik het niet nodig om uk bij me op de kamer te hebben. Daarnaast slaap ik dan ook heel slecht. Ben een lichte slaper dus word wss van elk zuchtje wakker. De kids hebben er denk ik meer aan dat mama een goede nachtrust heeft dan dat ze bij me liggen en ik overdag doodmoe ben.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De oudste 6 weken, de jongste 2 weken..

In beide gevallen hielden we elkaar meer wakker, dan dat we sliepen. Door alle zuchtjes werd ik wakker. Dan voedde ik ook weleens te snel, waardoor de jongste dan om het uur bleef komen de rest van de nacht. Anders lag ik een uur te wachten tot hij betere signalen gaf. Dan sliep hij daarna wel goed verder, maar had ik anderhalf uur wakker gelegene inmiddels. Niet echt ideaal als je wat nachtrust wil/nodig hebt.

Het plan was ook echt zolang mogelijk bij ons op de kamer, maar dit werkte voor ons beter..

Overdag sliepen ze in het begin in de kinderwagen beneden. Toen ze wat langer gingen slapen, ben ik ze wel in bed gaan stoppen. Of als ik boven bezig was, daar stond de computer ook. Doorsnee sliepen ze vanaf een maand alles in hun eigen bedje, behalve 1 slaapje in de kinderwagen om even een rondje te lopen naar de supermarkt.

8. Bollen

Bollen Fanatiek lid

22 jul 2013
    1.422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Vanaf dat we thuis kwamen uit t ziekenhuis in z'n eigen bed. Is altijd prima gegaan en hij en wij slapen fantastisch. Als ik hem hoor kan ik direct beoordelen wat hij wil. Gewoon doen waar jij je straks t beste bij voelt!

9. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Tot dreumes het niet meer wil;)

10. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    dochter slaapt nu nog heel vaak bij ons (bijna 4). ze gaat savonds wel naar haar eigen bedje, maar zodra ze wakker wordt komt ze eraan. tot 5 maanden heeft ze in haar wiegje naast ons gelegen, vond het wel handig met de borstvoeding, en als ze dan in slaap viel bleef ze gewoon bij ons in bed liggen. Ik had haar hoger liggen (mijn hoofd ter hoogte van haar billen) in een slaapzakje.

overdag lag ze eerst in de kinderwagen of in de draagzak. Daarna ook wel in de box.

11. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Juist ook als je flesvoeding geeft is het verstandig om je kindje bij je op de kamer te nemen. Flesvoeding geeft een verhoogd risico op wiegendood ten opzichte van borstvoeding, alleen slapen ook...

12. Olicha

Olicha Niet meer actief

Wij hebben het 6 maanden gedaan. Ons meisje bij ons in de kamer. We zijn ermee gestopt omdat ze door ons niet op tijd in bed ging, ze ging slapen wanneer wij gingen. Toen hebben we gekozen; eigen kamer en optijd in bed. Werkte prima het de eerste 6 maanden. Nu wordt ze elke nacht wakker op een bepaalde tijd en wil ze bij ons in bed. Wallen tot over mijn knie..

13. gerdia

gerdia Bekend lid

1 sep 2011
    795
    351
    63
    Vrouw
    dochter heeft tot 6mnd bij ons op de kamer geslapen. Daarna werd ze steeds wakker als wij op bed gingen.. en dacht dat het dan ochtend was!
    Dus toen hebben we haar in haar eigen kamertje gelegd (ze sliep toen wel al door).
    Nu gaan we zeker weer de 6mnd halen hoop ik. Heerlijk om je kindje zo dichtbij te hebben (helemaal als je bv geeft).

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste heeft een maand of 4 bij ons op de kamer geslapen. Ik vond het moeilijk om daar afscheid van te nemen. Maar de eerste nacht bleek al dat zowel hij als ik beter sliepen op aparte kamers. Dus dat was wel prettiger. Maar voor de nachtvoedingen vond ik het dan wel weer jammer. Nu moest ik er echt mijn bed voor uit.
    De jongste heeft denk ik bijna 7 mnd bij ons op de kamer geslapen. Toen paste hij niet meer in de wieg en het ledikant paste niet op onze kamer. Bij hem vond ik het juist erg jammer dat hij ging verhuizen. We sliepen heerlijk samen (wieg stond toen echt naast mijn kant van het bed, dus we lagen vlak bij elkaar.) Toen bleef dus alleen het nadeel over van mijn bed uit voor de nachtvoedingen. Ik had hem dus graag langer naast me gehouden.

Het is dus ook een beetje per kind anders. En natuurlijk ook afhankelijk van jezelf. Je merkt het pas als het zo ver is. Ik zou dus het ledikant gewoon bij je bed zetten in de kraamweek en dan kijken hoe het loopt.

15. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    798
    286
    63
    Van de kz kreeg ik te horen dat het prima was dat de oudste op z'n eigen kamer lag. Ze ADVISEREN rooming in, maar het is niet zo dat dit moet. Als het zo'n groot risico zou zijn, was het vast wel verplicht geweest lijkt me ;)

16. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik word zo onzeker van al die verhalen moet ik zeggen :(
    Volgende week komt ons mannetje en ik wil het dus wel goed gaan doen!

Sowieso de eerste nachten naast ons in de kinderwagenbak maar om dat 6 maanden te doen?
    Vroeger deden ze dat toch ook niet? Toen werden de baby's toch ook direct op hun eigen kamertje gelegd dacht ik zo?

De kleine heeft een kei mooi ledikantje, is toch zonde als dat niet gebruikt wordt. ;)

17. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63

Lieve meid.... niet onzeker worden.
    Laat je kindje eerst maar eens geboren worden en zie dan maar wat er bij jullie past!

Euh.. en vroeger...
    toen rookten vrouwen ook gewoon als ze zwanger waren, en een glaasje drank was ook geen probleem...

En nóg meer vroeger.... toen sliepen kindjes 't eerste jaar in de krib, in de bedstee bij hun papa en mama....;)

Maar goed, "goed" doen, is kijken naar je kindje en naar jullie en daar naar handelen! Gaat goedkomen!

18. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Je doet het goed als je je gevoel volgt en jij en je kindje blij ervan worden. ;)

Ik vond het altijd heerlijk om die kleintjes dicht bij me te hebben en ga het bij deze weer zo doen, we hebben het beide keren ruim 6 maanden gedaan. Overdag waren ze meestal ook dicht bij me in de buurt.

19. LaRambla

LaRambla Actief lid

15 jan 2015
    292
    4
    18
    West-Brabant
    Hier 3 weken bij ons geslapen, ik merkte direct dat ik beter en dieper sliep en NOG belangrijker..zij sliep veel beter en veel sneller in!

Sinds dat ze 3,5 week oud is slaapt ze ook al 's nachts door!

Ik vind het ook wel weer fijn dat ik weer lekker samen met vl kan zijn zonder dat er een dikke buik tussen aazit! We hebben trouwens wel een Philips avent babyfoon met camera, echt fijn.

Overdag slaapt ze 1 slaapje (4 uur meestal) in haar eigen bedje. Meestal van 1 tot 5. Ik zou graag willen dat ze op of bij mij slaapt maar dan slaapt ze niet diep in en wordt ze iedere keer wakker. En in de box of wagen in de woonkamer slaapt ze ook net. Helaas zit ik dus nog 6 weken van m'n verlof alleen beneden hahaha Marja je slaapt goed en in haar eigen bedje dus ik mag niet klagen denk ik!

20. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Gewoon doen wat je zelf wilt!

Ik wilde ABSOLUUT NIET dat DL bij ons op de kamer zou komen, maar toen was ze er wilde ik haar niet op haar eigen kamer hebben, veel te ver weg.

Eerst lag ze in de kinderwagen, dat was makkelijk. We konden haar dan vanuit de huiskamer naar de slaapkamer brengen (appartement), toen ze in de kinderwagen bak wat beter sliep, hebben we haar in haar wieg laten slapen, ook op onze slaap kamer.

Daar ligt ze nog steeds.

Dit weekend gaan we weg, en nemen we de kinderwagen mee voor haar om in te slapen. Ik zou dit niet meer in huis doen, want ze is inmiddels flink gegroeid en de bak ziet er nu wat krapper uit.

Wat je zegt over 'het goed willen doen', hierin is geen fout! Echt je eigen gevoel volgen. Uiteindelijk komen ze toch in de ledikant te recht, daar kunnen ze best lang in nog.

Deel Deze Pagina