Eigen keuze in sport?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 2 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novi

    Novi Niet meer actief

    Bij mij mogen ze zelf kiezen. Ik vind sport heel belangrijk. En ze zullen er het meest plezier in hebben als ze doen waar hun voorkeur naar uit gaat. Wel eerst de zwemdiploma's halen. Ik mocht nooit bij de majorette van mn moeder, vindt ze zo truttig :D
     
  2. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Zwemmen moet, de rest mogen ze tot op zekere hoogte kiezen.

    Q wil nu bijvoorbeeld ook nog heel graag duiken. Ze heeft pas een proefdruik gemaakt en dat ging heel goed. Toen vertelde de instructeur dat ze als ze 12 is weer opnieuw examens moet doen om dieper te mogen duiken. Als ze nu haar brevet zou halen, wat net na haar 10e verjaardag zou zijn en dus ‘mag’, mag ze minder diep duiken. Q kennende zal dit haar behoorlijk frustreren en daarom wachten we nu, ondanks ze het graag wil, toch nog 2 jaar.

    M houdt mega veel van paarden. We zijn nu een paar keer naar een manege geweest om pony te ‘rijden’ (lees, een rondje op de rug van een pony zitten en een stukje wandelen). Ze mag ook af en toe helpen met borstelen en vindt dat mega leuk. Als ze oud genoeg is voor les en wil nog steeds is dat prima.
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn oudste van 11 traint op de dinsdag van 19:00 tot 21:00 (turnen). Maar zij kan het echt prima hebben, voor mijn jongste zou het lastiger worden.

    Hier hebben ze altijd zelf gekozen wat voor sport ze gingen doen. Zwemles was verplicht, maar ze wilden allebei hun C halen. Daarna zijn ze allebei gaan dansen (na een jaar zwemles), daarna kwam turnen erbij. Bij mijn jongste daarna nog paardrijles erbij en sinds april een verzorgpony, nu moest ze van ons stoppen met turnen want het was teveel. Het liefst bleef ze alles doen maar ze zag zelf ook wel dat het teveel was en ook dat ze in turnen niet zo heel goed is ;). Daarbij kan haar zus haar nog van alles leren, misschien nog wel meer dan bij turnles (wat meer gymmen is).

    Oudste zit bij turnen en dansen in de selectie en traint 8 uur per week. Maar ze geniet er met volle teugen van en trekt het allemaal prima, dus vinden wij het ook helemaal prima.
     
  4. teigetje1

    teigetje1 Fanatiek lid

    18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Dat zie ik dan wel tegen die tijd. Het duurt nog zeker ruim een jaar voor onze jongste dochter een sport uit gaat zoeken ;).
     
  5. teigetje1

    teigetje1 Fanatiek lid

    18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Omdat ik en ook mijn man er totaal niks mee hebben.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ja en? Ik had er ook niks mee, maar zoon wel en die moet het toch doen?
     
  7. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    Oudste zit op turnen al jaren.
    De jongste is er vanzelf ingerold bij het turnen
    Ik heb haar een terug bij de judoschool ingeschreven waar ik vroeger zelf jou jitsu heb gedaan.
    Ze was erg verlegen en ik had wel vertrouwen in de docent dat hij haar goed aanpakte.
    We zijn nu 3 jaar verder en ze heeft net de halve blauwe band gehaald . Vooral met wedstrijdjes is er weinig te merken van verlegenheid.
    Ze is wel gestopt met turnen op het moment dat ze in het wedstrijd team is gevraagd.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Nee hadden man en ik ook niet met hockey en voetbal, maar ik hoef het niet te doen. Het is hun sport
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik heb ook niets met dansen, maar mijn kinderen vinden het geweldig. En dat is toch waar het om gaat? Zij moeten het doen, niet ik. :)
     
  10. Lovetrust

    Lovetrust Actief lid

    27 jan 2010
    390
    171
    43
    Zwemles is hier ook verplicht en dan ook gewoon afmaken dus A, B en C. Met onze dochter dacht ik ach, als ze kan zwemmen kan ze zwemmen, wat maakt dat laatste diploma nou uit maar daar ben ik dus wel van terug gekomen en tegen de tijd dat ze B had moest ze ook voor C. Verder als ze een teamsport willen dan maak je een seizoen vanzelfsprekend af, dat ben je verplicht naar je teamgenoten toe en leert ze ook een stukje verantwoordelijkheid. Hier mogen ze kiezen voor een sport en een muziek instrument of 2 sporten. Wij vinden het belangrijk dat een kind op een sport zit en dan mogen ze zelf kiezen wat die sport is maar af en toe een beetje bijsturen kan geen kwaad. Zo was R. tijden van plan om op judo te gaan, prima maar hij is zo totaal geen kind voor judo en het leek ons dat hij het ook helemaal niet leuk zou gaan vinden en toen hij uiteindelijk begon te twijfelen tussen judo en voetbal hebben wij hem wel een beetje naar de voetbal kant geholpen en dat terwijl wij ook niet echt voetbal fans zijn :p
    C. had tijden het plan om op paardrijles te gaan, gelukkig veranderde dat op het laatste moment in volleybal, wij hebben totaal niets met paarden en paardrijden en in haar geval was het ook wel een beetje meelopen met de meiden waar ze tegenop keek
     
  11. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar jullie hoeven toch niet achter die bal te rennen?

    Wij hebben beiden werkelijk niks met hockey, het sport en de hockeycultuur niet. Maar dochter zit er toch al 3 jaar op.
    En met drummen of ballet heb ik ook niks, en rij er 4x per week naar toe.
     
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Ik heb niks met sport in het algemeen, dus dan zouden mijn kinderen helemaal nergens op kunnen :roflmao:
    Gelukkig hebben mijn kinderen wel iets gevonden wat ze leuk vinden en hoef ik alleen maar ervoor te zorgen dat ze er op tijd aanwezig zijn en de juiste spullen hebben.
     
    Kolibrie2, NiekeKris en suus1983 vinden dit leuk.
  13. teigetje1

    teigetje1 Fanatiek lid

    18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Nou, ik kan me er niet druk om maken. We zien wel wat de volgende kiest.
     
  14. roever

    roever Niet meer actief

    Onze oudste word over enkele weekjes 3... dus geen idee wanneer die aan sport begint?

    Wel mogen zie zelf kiezen wat ze willen, of wij als ouders dat nou leuk vinden of niet! (Of we moeten het niet kunnen betalen...)

    Zelf wilde je vroeger (en nu nog) toch ook graag doen wat je zelf wilt, i.p.v. wat een ander liever voor je wilde.

    Enige eis hier is ook, dat ze wel een seizoen of jaar minimaal af moeten maken.
    En ze mogen 1 sport naast het straks verplichte zwemles.

    Zeer benieuwd welke keuzes er gemaakt gaan worden! :)
     
  15. Monique1985

    Monique1985 Fanatiek lid

    7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Mijn oudste zit 6? Jaar op voetbal
    Zoon nummer 2 zit nu 3 ? Jaar op voetbal
    Zoon 3 zit nu bijna een jaar op paardrijden
    Zoon 4 heeft peuterlessen op paardrijden gehad maar wilt voetballen . Half seizoen mee gedaan . Aankomend seizoen begint hij echt .. allemaal eigen keuzes geweest ..
     
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Dat mogen ze zelf weten.
    Ik was wel blij toen mijn zoon van voetbal wou. Elk weekend wedstrijden en steeds die trainingen. Vond het ook niet erg leuk volk op die voetbalclub.
    Ik ben blij dat ze sindsdien sporten hebben met weinig verplichtingen en vooral doordeweeks sporten bij gezelligere sportverenigingen.

    Maar een sport kiezen voor je kind lijkt me toch ook al nooit erg motiverend werken.
    Het enige wat ik verplicht is zwemdiploma a en b, voor c mogen ze zelf kiezen.
     
  17. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Wij willen graag dat de meiden het A en B zwemdiploma halen en een teamsport kiezen. Zowel mijn man als ik hebben allebei van jongs af aan gevoetbald en vinden een teamsport heel waardevol voor o.a. de sociale ontwikkeling. Het maakt ons daarbij niet uit welke sport. Wanneer de zwemles klaar is mogen ze er nog iets bij doen naar keuze.
     
  18. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Ja hoor, zolang het logistiek haalbaar is mogen ze zelf kiezen.
    Vanaf peuterleeftijd hier beide op gym, zwemles er gewoon naast, kan prima hoor. Bewegen is belangrijk!
    De oudste turnt nu 2x per week en na de zomer misschien nog volleybal erbij (omdat ik die training zelf geef en ze toch mee moet, broertje heeft dan gym op dezelfde locatie). Maar als ze daar geen zin in heeft mag ze kijken of met iemand gaan spelen.
    De jongste begint na de kerst met zwemles, ik verwacht dat hij op voetbal wil als hij 6 is.
     
  19. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Mijn dochter mag straks zelf kiezen. Bijna alles prima, behalve paardrijden. (stinkt, duur, vies en gevaarlijk) ben bang voor die beesten en heb mijn twijfels hoe dier vriendelijk het is om erop te zitten, te slaan met een zweep en aan te sturen met teugels :oops:
    Sorry paardenmeisjes jullie denken er vast anders over, maar ik vind het niks :rolleyes:

    Zal wel stimuleren dat ze een sport seizoen vol maakt. Als te combineren is mag eventueel ook :) vroeger zat ik op stijldansen en basketbal :D
     
  20. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn man dacht ook zo, maar onze kinderen zijn echt geen kinderen voor de standaard teamsporten, dus dat werd 'm gewoon niet. Maar het valt nu wel op hoeveel andere sporten óók teamsport zijn, ook al zijn het officieel geen teamsporten. Mijn oudste danst 3 uur per week, en ze zijn echt een hecht team (ze zit ook op turnen en daar ook wel teamgevoel maar wel minder dan bij dansen). Mijn jongste danst ook en zit ook op paardrijden, dat doe je ook in een groep en veel contact onderling, ook buiten het paardrijden zelf. Ik ben dus van mening dat een echte teamsport voor het sociale aspect echt niet nodig is. Liever een kind laten doen wat het echt leuk vindt, hier waren ze niet gelukkig geworden van hockey of voetbal (of een andere balsport).
     

Deel Deze Pagina