Kattenproblemen...

Discussie in 'De lounge' gestart door , 25 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Hoi iedereen,

Ik vroeg me af of er katteneigenaars zijn met tips. Wij hebben een siamees en een sphynx, allebei katers. De siamees is gesteriliseerd, de sphynx moet nog.

Toch hebben we net met de gesteriliseerde kater de meeste problemen. Hij heeft altijd diarree, het stinkt hier dan ook erg vaak. Ik ben momenteel zwanger dus ik heb al enorm veel schrik van onze katten omdat er wel eens iets aan hun poten blijft hangen en ik moet er niet aan denken dat ze dan bij mij komen.

Wij hebben al alles geprobeerd, droge brokken zowel dure als goedkope ook natvoer (maakt het zelfs nog erger). Onze dierenarts heeft eens gezegd dat we hem eten van tafel moesten geven. Dit proberen we vaak te doen maar die beesten eten ons arm. Altijd charcuterie kopen e.d. is een dure zaak. Bovendien hebben ze nooit genoeg hiermee. De hele dag miauwen ze om eten, en ze stelen ook alles wat in de keuken staat.

Ondertussen worden wij depri van de situatie. Dit is nu al zo lang aan de gang, bovendien zijn wij aan het verbouwen en hebben wij dus een kleinere ruimte. Elke dag thuiskomen in een stinkend huis is echt niet gezellig. Ik gebruik al dettol om schoon te maken maar dit helpt slechts tijdelijk. Wij hebben er al wel eens over gedacht om hem weg te doen, maar dit krijgen we niet over ons hart. Bovendien zit de andere kat dan alleen en dat is ook niet de bedoeling.

Tips iemand?

2. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Heeft ie niet gewoon een chronische darmonsteking?

Onze kater heeft dit ook een tijd gehad, we zijn daarna een tijdje overgestapt op royal canin sensitive. Dit hielp altijd goed, is speciaal voer voor katten met gevoelige darmen. Het is alleen verkrijgbaar bij de dierenarts.

3. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Laten onderzoeken door de DA. Een kat die constant diarree heeft, is niet gezond. Bovendien heb je ook zo gevaar voor uitdroging...

4. Mamawannebe

Mamawannebe Fanatiek lid

12 apr 2007
    1.090
    0
    0
    Directiesecretaresse
    's-Hertogenbosch
    Heb je er ook eens aan gedacht dat het tussen de oren zit en de desbetreffende kat juist last heeft van de verbouwing? Misschien moet je eens kijken of je de poepende kat eens apart kan zetten in de schuur ofzo, maar zodat hij z'n eigen ruimte heeft met nieuwe interessante dingen. Z'n eigen kattenbak en voer ... wellicht leeft ie dan weer op.

5. Niet meer actief

Ik wil er wel even bijzeggen dat hij dit al heeft sinds hij naar hier gekomen is, hij was toen een week of elf oud. Hij komt van een erkende cattery met stamboom, en daar zeiden ze ook dat hij gewoon ziek is. Ondertussen heeft hij dit dus al 2 jaar en hij eet, speelt, drinkt voldoende. Hij is ook niet mager.

De verbouwingen zijn net gestart, dus daar kan het niet aan liggen (ze hebben nog geen verandering gezien hier)

6. Niet meer actief

Ik heb al vaak gedacht aan een afwijking ofzo, maar de dierenarts heeft stalen genomen en niets gevonden... Hij denkt dat hij gewoon overgevoelig is. Royal canin sensitive (maar die van ons komt uit de winkel, misschien is het dan toch andere voeding dan jij bedoeld?) maakte het erger bij hem, misschien te licht of te zware voeding?

En jammergenoeg hebben wij geen schuur. Wij hadden een soort washok buiten, maar dat is net afgebroken. Binnenkort meer ruimte, eind november komt er een veranda op die plek te staan.

7. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Jeetje ik vind het echt heel erg voor jullie. Ik zou zo ook geen oplossing weten. En de kat altijd apart houden in een kamertje is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ik hoop dat iemand voor jullie de oplossing heeft.

8. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    royal canin sensitive kun je ook bij de dierenwinkel komen idd.

ik zou toch eens contact opnemen met de fokker., waarom geeft hij je een ziek kitten mee? Als fokker mag hij het kitten niet meegeven op 11 weken, en al helemaal niet ziek. Ik neem aan dat je ook veel betaald hebt voor een shpinx, die gaan toch vanaf 1200 euro.

Constant diarree is echt niet goed, hoeveel kattenbakken heb je? schep je ze regelmatig? geef je ze iedere dag schoon water? een infectie heb je zo opgelopen.

succes meid!

9. Cynthia85

Cynthia85 Bekend lid

4 aug 2006
    799
    0
    0
    Gezondheidzorg
    Schiedam
    Hmm moeilijk, ik fok sphynxen, en heb meestal 2 verschillende voeren door elkaar, ik hoef ook echt niks anders te geven want dan gaan ze geheid aan de diarree, moeilijke situatie, ik zou nog maar eens goed laten onderzoeken door de dierenarts, een kat die voortdurend diaree heeft is niet gezond...!

10. Niet meer actief

Ik heb inderdaad al eens contact gehad met de fokker. Deze beweerde meteen dat de kat ziek is en wij dit eerst moeten oplossen (hij heeft in het begin gedragsproblemen gehad en plaste overal ook op het wasgoed enz) Zij zegt dat bij haar geen enkele kat ziek is en dat diarree wijst op een ontsteking. Gedragsproblemen weet ze onrechtstreeks aan de opvoeding toe. Ze gaf een voorbeeld van een andere kat die terug is gekomen bij haar en die zij heeft 'heropgevoed' en hup problemen weg. Ik heb het dan ook opgegeven met haar te praten. Zij gaf wel als oplossing: wij zorgen dat hij genezen is en dan zou zij hem herplaatsen. Maar dit is geen optie want we willen hem niet weg!

De kattenbak, dat is wel iets... Onze kattenbak vind ik wat klein, het deurtje is er ook afgebroken enz. Wij zijn zeker van plan een nieuwe te kopen, misschien houdt hij niet van de kattenbak, krijgt hij er stress van ofzo?

11. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Een grotere kattenbak is idd een idee.
    Wij geven onze katten ook vaak een blikje tonijn op waterbasis. Is heel lichtverteerbaar en kost niet veel. Misschien een idee?

In ons vorige huis pieste ze ook overal, sinds we verhuisd zijn doen ze het niet meer... Gewoon van de een op de andere dag. Dus misschien toch een vorm van stress.

Hoop dat het snel goedkomt!

12. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    lijkt me een vervelende situatie voor zowel jullie als de kat zelf.
    maar het feit dat hij altijd diarree heeft is natuurlijk niet goed, word toch echt ergens door veroorzaakt!

jammer dat de fokker zo reageert, ten eerste mag hij een ziek dier niet eens meegeven!
    vind het belachelijk als hij zegt dat hij het oplost maar dat het beestje dan herplaatst wordt, tenminste zo begreep ik het uit je verhaal!

is er geen 'keurmerk' of bond of iets dergelijks die je anders in kan schakelen want dit kan niet.

ik hoop dat jullie snel een oplossing hebben gevonden, want dit is niet leuk!

sterkte joyce

13. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hij heeft toch geen FIP?

14. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    Als je 2 katten hebt zou je het beste 2 bakken kunnen nemen, het zou stress kunnen zijn. FIP geen idee; maar dat kunnen ze officieel pas na de dood van je kat vaststellen. Natte FIP kan besmettelijk zijn voor je andere kater.

Fijne fokker, als het aan de opvoeding ligt dan ligt dat ook deels bij hun. Ik zeg al een kitten mag pas met 12 a 13 weken mee en niet met 11. Had hij het al vanaf het begin dat hij bij jullie was?

15. 4catsandagirl

4catsandagirl Fanatiek lid

27 sep 2006
    2.510
    1
    0
    Functieassistente cardiologie
  16. Niet meer actief

Hij heeft geen FIP, buikvliesontsteking ken ik zeer goed want in 2004 is er bij ons een kat daaraan overleden. Wij hebben het aanbevolen jaar afgewacht om te zorgen dat de ziekte zeker niet overgedragen kan worden op een volgende kat. Pas nadien hebben wij een nieuwe kat in huis gehaald. De symptomen van FIP zijn oa opgezwollen buik terwijl de rest van de kat magerder en magerder word, lusteloosheid en dat heeft hij allemaal niet.

FIP kan men wel vaststellen voor je kat dood is hoor. Een bloedstaal nemen of wat vocht uit de buik van de kat onderzoeken. Onze poes heeft toen een spuitje moeten krijgen want het was natte FIP waar een kat sowieso aan komt te sterven. Droge FIP kan soms genezen worden.

Groetjes

17. Niet meer actief

2 kattenbakken vind ik in elk geval al een mogelijk idee, of in elk geval een grotere betere kattenbak.

18. Niet meer actief

19. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    Ze kunnen we een vermoeden uitspreken, maar officieel kan FIP volgens mij pas vastgetseld worden na autopsie (aan de hand van draden in de buik) Maar dat kan het dan bij je sphinx dus niet zijn.

Is je andere (niet gecastreerde) kater erg dominant? probeert hij je sphinx wel eens te 'nemen' zeg maar?

20. Niet meer actief

Ik heb mijn informatie ook enkel van onze dierenarts. Er is voor zover bekend geen enkele andere ziekte met exact die symptomen, en de dierenarts vertelde ons dat allemaal. Zij vertelde ook van dat onderzoek waarbij buikvocht word onderzocht. Hier http://www.kattenplaza.nl/page/infofip.php word dit allemaal ook bevestigd. Maar goed daar gaat het nu niet echt om.

Het is mijn SIAMEES die ziek is, niet mijn sphynx ;) Onze spynx is zeker niet dominant, eerder een gezellige deurmat :) Ze liggen elkaar de hele dag te wassen en slapen samen. Wij hoopten dat gezelschap hem zou helpen, daarom dat wij sinds enkele maanden een sphynx bij hebben. Het contact tussen de 2 verloopt heel goed.

Deel Deze Pagina