iemand verstand van huizen verkopen/hypotheken??

Discussion in 'De lounge' started by mupet, Apr 7, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

ik d8 ik zal mijn vraag hier nog eens vragen, wie weet leest toevallig iemand die me hier mee kan helpen!

Mijn vraag:

Wij willen heel graag ons huis verkopen, omdat dit niet meer groot genoeg is voor ons (heb zelfs geen slaapkamer voor komend beebje, ben nu 22 weken)

en omdat het dus over het algemeen gewoon te klein voor ons is geworden.

Nu wonen wij hier nog niet zo heel lang, misschien 3 jaar. En hebben we dit huis net Voor de crisis gekocht.

dus zijn wij bij de hypotheker geweest en een makelaar laten komen.

De makelaar dacht dat hij dit huis maximaal voor de prijs kon verkopen, waar wij het zelf dus een paar jaar geleden voor hebben gekocht.

wij hebben wel goede verbeteringen in de woning aangebracht (nieuwe badkamer, nieuwe cv en buiten laten schilderen) maar er zijn natuurlijk nog wel wat dingetjes die moeten gebeuren (binnen schilderen van kozijnen is wel echt nodig)

Maar omdat we natuurlijk ook nog de kosten koper in onze hypotheek hebben zitten, en nog een klein bouw depot hadden zou het betekenen dat we meer dan 20.000 euro schuld zouden over houden door een verkoop voor die prijs.

Nu dachten wij dus dat we dit misschien wel mee konden nemen in een volgende hypotheek of dat daar wat te regelen voor viel, Maar de hypotheker zei dus dat dit echt niet meer kon tegenwoordig, en dat wij het schuldbedrag zelf dan b.v. van eigen spaargeld moesten bij betalen.

Dit gaat ons niet echt lukken, in iedergeval niet op korte termijn (oke het huis zal w.s. ook wel een tijdje te koop staan, maar dan nog weten we niet of we het dan bij elkaar krijgen)

Nu dus de echte vraag,

Is hier echt niets anders meer voor te regelen? geen iets van waar we het misschien toch mee kunnen nemen in ene volgende hypotheek, want we kunnen wel echt wat meer lenen dan de hypotheek die we voor deze woning hebben.

Ik hoop dat iemand hier iets over weet, alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal!

groetjes, Mupet

2. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hoi,

probleem is dat je tegenwoordig alleen de prijs van de woning plus kosten koper kan meefinancieren dus ik vrees dat het moeilijk wordt... een andere lening aangaan lijkt me ook niet slim want dan kan je weer minder lenen voor je huis.
    Ik denk dat lenen bij familie oid de enige optie is...

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik geloof dat de maximale hypotheek 110 procent van de aankoopwaarde van de nieuwe woning mag zijn. En daar valt echt niets aan te sleutelen volgens mij.

Rot zeg... :( Wij hadden waarschijnlijk met hetzelfde gezeten, maar gelukkig is dit onze tweede koopwoning en zit er redelijk wat overwaarde in deze woning.

4. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi dames

maar gek toch eigenlijk dat we wel een groter bedrag voor een volgend huis kunnen lenen ( en ook kunnen betalen)

maar omdat we dit huis niet voor een hoger bedrag kunnen verkopen, er niet van af zouden kunnen komen, als we zelf de rest van het geld niet ophoesten..

kvind het zo krom en kbaal er ook wel van... maarja.. als er niets anders kan houd het op natuurlijk maarja..

kan hier natuurlijk niet voor eeuwig blijven wonen?

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik weet niet precies hoe het met verkopen zit. Ik weet alleen dat aankopen lastig is. Dit omdat het risico voor banken te groot is dat jullie met een gedwongen verkoop met een restschuld blijven zitten die veel te hoog is en die jullie dus niet terug kunnen betalen.

Zou al helemaal rot zijn als je niet eens zou mogen verkopen :$ Ben benieuwd of dat inderdaad zo is. Wel iets om rekening mee te houden als wij straks gaan verhuizen...

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

20.000 euro is trouwens wel bij elkaar te sparen. Dus voor de rest van je leven in deze woning moeten blijven zitten lijkt me niet het geval ;)

Kun je nagaan trouwens welke chaos je zou krijgen als ze de hypotheekrenteaftrek afschaffen en de huizenprijzen kelderen... Dan zit half Nederland met een onverkoopbaar huis?

7. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,421
    446
    83
    Limburg
    Wat voor soort hypotheek heb je? Heb je bv een spaarhypotheek dan kun je misschien wat doen met het gespaarde geld. Althans dat is mij ong een half jaar terug door een hypotheekadviseur gezegt.
    Hier willen we ook graag verhuizen maar hebben een beetje hetzelfde probleem. Dit huis kunnen we ook niet echt hoger verkopen als de hypotheek en voor een nieuwe hypotheek kunnen we minder lenen omdat ik minder ben gaan werken.

8. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    sinds 1 jan is het van 130% naar 110% gegaan. Dus kan je echt niets bij lenen zeg maar om dat mee te financieren.

Enige wat je kan doen is een doorlopend krediet te nemen en die 20000 daar mee af te lossen. Maar daar betaal je super veel rente over. Ik zou het nooit doen in iedergeval.

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

Nee, dan kun je beter nu hard gaan sparen en zo snel mogelijk die 20.000 euro bij elkaar zien te krijgen (in de hoop dat de prijzen niet nog verder gaan zakken...). En dan pas gaan verkopen. Anders zit je straks wel in een nieuw huis, maar wel met een vreselijke schuld waar je moeilijk vanaf komt.

EN... zorg ervoor dat je gaat aflossen op jullie nieuwe woning zodat je dit in de toekomst weet te voorkomen. Zeker met het oog op eventuele afschaffing van de hypotheekrenteaftrek. Kan geen kwaad in ieder geval.

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Precies wat Yukl zegt helaas. :(

Heb je toevallig hele lieve ouders of een suikeroom van wie je het geld zou kunnen lenen? :(

11. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    een lening van 20.000 euro aangaan zal denk ik niet eens lukken. Want banken gaan er van uit dat je 24% betaald over die 20.000 euro (ze kunnen bij bkr zien dat je die lening hebt). Dus 4800 per jaar. Stel dat ze obv jullie inkomen vinden dat je max 10.000 euro aan woonlasten mag hebben dan trekken ze die 4800 euro daar van af. Dan blijft er maar een klein bedrag over en dan kan je alleen een super lage hyp krijgen...

12. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

Nov 7, 2007
    2,717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    he meid,

wij hebben in de zelfde situatie als jullie gezeten, maar wij hadden al een ander huis en de oude nog dus 2 jaar met 2 hypotheken gezeten.
    wij hadden een rest schuld van 15.000 euro. omdat we het huis hadden te koop gezet en vlak daarna kwam de crisis dus voor ons heel spijtig maar voor veel minder geld verkocht.
    wij hebben een doorlopend krediet genomen en wij betaalden dan per maand 150 euro aan de lening.
    toen hebben wij ons nieuwe huis opnieuw laten taxeren. en wij hadden gelukkig een overwaarde op het huis waardoor wij 13.000 euro bij onze nieuwe hypotheek op konden doen.
    maar toen gelde de 130% regel nog. wij hebben er intussen wel 8 maand over gedaan om het bij de nieuwe hypotheek op te doen dus ondertussen hebben we de lening overgezet naar credivance en deze was aanzienlijk goedkoper daar betaalden we ineens 91 euro in de maand dus dat scheelde nog al.

we betalen nu gewoon steeds meer hypotheel zodat we de lening voor het huis af kunnen lossen.
    die 13.000 euro kunnen we niet af trekken van de belasting. omdat dat gewoon geld is waar we niks mee voor het huis hebben gedaan.

ik weet dus niet hoe het per 1 januari zit maar zo hebben wij het gedaan!

liefs

13. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi dames,

thnx voor alle reactie's

khep net nog ff op internet gezocht naar nationale hypotheek garantie, dat hebben wij namelijk ook wel

maar dan zou je een gedwongen verkoop moeten hebben, en dat is het bij ons niet dus daar komen we ook weer niet voor in aanmerking dus dat is jammer, anders zouden ze de restschuld kunnen kwijtschelden.

Maar tuurlijk is 20.000 euro bij elkaar te sparen, gelukkig wel :) maar het is gewoon zo vervelend dat we die 20.000 euro dus eigenlijk al in dit huis in verbeteringen hebben gestopt, maar er nu dus helemaal Niets voor terug zouden krijgen, door die domme crisis.

En dat bij elkaar sparen zal w.s. ook wel gaan lukken, maar dan is het nog wel jammer omdat "spaargeld" daar voor te moeten gebruiken, dan b.v. per maand wat meer betalen aan vaste lasten.

@sunlight, wat is een credivance eigenlijk? en kan je dan ook zelf geld inleggen, als je b.v. weer wat meer spaargeld over hebt wat je daar wel in kunt stoppen?

@all

khep helaas geen familie die mij zulk geld zou kunnen lenen helaas :( zou wel een fijne oplossing zijn natuurlijk.

nog meer tips o.i.d. zijn altijd welkom:D

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Maar met wat voor een reden heb je dan dit huis gekocht?
    Aangezien je er nog maar net een paar jaar woont en het nu al te klein is?
    Zijn er geen mogelijkheden tot het creeeren van een extra kamertje?

15. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

Oct 8, 2009
    641
    0
    0
    misschien begrijp ik het verkeerd.
    wij hebben 2 jaar geleden dit huis gekocht en hadden toen een lening lopen voor de auto (geloof 8.000euro).
    die hebben nu bij de huidige hypotheek erin verwerkt zitten. is dus afgelost.
    misschien is dit iets heel anders of is de hele boel weer veranderd in die 2 jaar. geen idee maar dit is mijn ervaring

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je zou dan moeten laten berekenen wat een bank je nog wil lenen, als je ook een persoonlijke lening voor die 20.000 hebt lopen.
    En dan zal een groter huis ws niet gaan lukken.... :(
    Wij zitten er ook een beetje mee: moeten verbouwen om een tweede kindje een slaapplekje te kunnen geven, (alhoewel we er van uit gaan dat die de eerste maanden wel weer bij ons op de slaapkamer ligt in de wieg), maar ons huis is -ondanks de nieuwe keuken- zelfs in waarde gedaald ten opzichte van toen we het kochten, (zonder keuken!!!).
    Dus ook wij zitten vast. Zou het liefste verhuizen naar een ander huis, maar wij zouden minimaal met een restschuld van 30.000 komen te zitten, dus dat is gewoon helemaal niet aan de orde helaas :(

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het KAN er wel bij in, maar dat deel van de hypotheek is dan niet aftrekbaar voor de hypotheekrenteaftrek.
    Maar niet elkebank doet dit. Sommige wel, andere niet.

Share This Page