Klinkt hetzelfde als hier! Hij luistert wel echt naar zijn naam, en als je vraagt "waar is Finn zijn buik" dan wijst ie echt zijn buik aan. Maar idd....verder is het MIJ. Hij zegt alleen bij babyfoto's van mijn man dat hij het is. Althans...hij wijst! Hahaha!
Mijn zoontje zegt tegen zich zelf baby net als alle andere kleine kinderen. We zijn nu aan het oefenen op zijn naam en hij kan het wel zeggen zo goed als(Danian is niet heel makkelijk)maar als je dan zegt wie hij is zegt hij toch baby. Hij luistert wel naar zijn naam. Ach het komt vanzelf denk ik.
mijn zoontje herkent zijn spiegelbeeld al een tijdje. en zegt 'jij' als hij mij een opdracht wil geven(jij etee =hij wilt vaak niet eten en als ik blijf zeggen 'zooo lekker' 'heerlijk eten' enzo, pakt hij t op en zegt jij eteee en voedt dan mij) en hij zegt ook 'jij tzinge' (zingen) maar tot nu toe geen 'ik' of 'mij' of zijn eigen naam. hij is 2talig en ik t turks is 'mijn' ook een suffix (=bijvoeging? aan t woord,) dus zit ook al in t woord. mijn neus is dus 1 woord etc. als ik hem in t turks vraag waar is je neus etc dan wijst hij wel zijn eigen neus etc en hetzelfde met mama's neus. maar echt geen poging om zijn naam te zeggen, als naam alleen maar pip, bumba, jess,mimi etc; tekenfilm figuurtjes of zijn knuffel=pip. ik vind t knap van sil hoor; best vroeg ermee begonnen vind ik.
Hihi! Ik vind het zo leuk om de verschillen te lezen! De ene is er dus al best heel vroeg bij met naam zeggen en begrijpen, terwijl anderen daar wat langer mee wachten. Bij Sil lijkt het begrip van wat zijn naam is en wat hij daarmee aan kan geven nu met het uur te groeien. Zei hij eerder deze week eigenlijk alleen nog maar heel twijfelend en na veel voorzeggen af en toe zijn naam in antwoord op een vraag (van wie is...), vanmorgen wees hij zijn beker aan en zei "Drinken Sil! en vervolgens mijn beker "Drinken mama!" Ik was zoooo trots Heerlijk deze fase! Vind het zo leuk dat ik elke dag wel ergens mee verrast word.... Het hele jij/ik-gebeuren komt ook wel vanzelf, hoor, daar ben ik idd niet mee bezig. Ik merk alleen dat ik er af en toe mee in de knel raak als ik Sil iets probeerde uit te leggen, dus daar ben ik maar gewoon mee gestopt
zoiets kun je toch niet uitleggen inderdaad. ik doe hier erg relaxt over leren. ik wil stiekem ook niet dat t te snel gaat.
Wat super MvS dat sil zijn naam zegt! Hier kan ze haar naam nog zeker niet zeggen. Zelfs de afkorting zegt ze nog niet... Ze weet wel dondersgoed hoe ze heet, ze reageert er wel op. mbt spiegelbeeld herkent ze al wel een hele tijd. En ze staat ook graag zichzelf even voor de spiegel te bewonderen
MvS, geweldig om te zien hoe ze zoiets dan in een paar dagen opeens oppikken! Julia heeft opeens de werkwoorden door. Slaapt, loopt, (ge)weest, ze vergeet overal de ge- voor te zetten, maar zo kan ze me wel duidelijk maken dat ze bijvoorbeeld geslapen heeft (Hila swaapt!) of dat papa gewerkt heeft (papa werken weest). Erg leuk die kromme dingen. Ofehh, wanneer ze woorden gebruikt als onder, boven, op, aan, dan gebruikt ze de verkeerde volgorde (Hila dekentje onder?). Laatst zei ze ook 'Beestje overdoor!' toen er een mier over een steen liep
Tygo kan zijn naam al een paar maanden zeggen, en hij snapt wel echt dat hij dat is zeg maar. Hij noemt zichzelf altijd Tygo. Dus bv. baby(zijn popje) slapen, Tygo ook slapen of mama eten, Tygo ook eten. Ook voor de spiegel herkent hij zichzelf prima, als ik hem 's morgens aankleed rent hij altijd eerst naar de spiegel om zichzelf te bekijken en roept altijd enthousiast mooi!!! of wouw!!!! Ik heb er eigenlijk niet echt mee geoefend, het ging gewoon vanzelf, toen ik door had dat hij het begreep heb ik het wel gestimuleerd natuurlijk.
Hier noemt Alyssa zich sinds een paar maandjes echt 'nana' ....waarom!! geen idee, maar zei zelf is nana....en dat zegt ze dan ook. Nana nie eten, nana nie poep, nana nie lapen! En als ik dan vraag wil je een snoepje? Jah, dan zeg ik en nana? Dan kijkt ze me aan, wijst naar haar borst, nana ikke ook noepie!! (mijn dochter heeft wel een ontwikkelings achterstand) Maar ze begrijpt sinds kort ook steeds beter dat ze echt ik en jij moet zeggen..ook mijn en jouw is er nu. (niet in spraak maar wel zo van isse nana, isse mama/papa) Ook foto's herkend ze!! En in de spiegel staat ze zichzelf te bewondern...als ik dan vraag: is dat ander kindje, doe jij met kindje spelen? Zegt ze nee mamamaaaaa...echt zo van..hoe kan je dat nu zeggen!! isse nana!! en dan is ze super trots dat ze zichzelf benoemd hahaha.
Wat leuk zeg!! Ben benieuwd wanneer ze het hier gaat zeggen en wat ze er van gaat maken. Qua woordjes gaat het de laatste weken ineens erg snel.