eigen risico SEO/GUO (20 weken-echo)

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by daydreamer, Mar 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. daydreamer

daydreamer Niet meer actief

Hoi dames,

Al google-end kwam ik al wat tegen op diverse forums..

Ik kreeg gister een nota van mijn zorgverzekeraar, ging om het eigen risico, een bedrag van €165,00 moet ik betalen (over 2011, dus bijna het volledige bedrag van €170,00).
    Ik had die nota eigenlijk helemaal niet (meer) verwacht, dus kijkend naar de datum.. Dag van onze 20 weken-echo!

Vanmorgen gelijk gebeld met Achmea.. Want je hoeft geen eigen risico te betalen over o.a. de verloskundige zorg en ook de 20 weken-echo krijgt iedereen aangeboden. Toch?

Gelukkig een vriendelijke mevrouw aan de telefoon die me daarin gelijk gaf. Ze ging het gelijk even uitzoeken. Wat blijkt? Er staat op de nota: stichting erfelijkheidsvoorlichting. Dus.. Voor Achmea is het niet duidelijk dat het om de 20 weken-echo gaat. Oftewel.. Dan moet ik dus eerst mijn eigen risico betalen.

Advies: Bellen met het ziekenhuis en vragen waarom zij dit zo geformuleerd hebben. Het is niet doorgegeven dat het om een echo gaat. Of zijn er andere (bloed)onderzoeken geweest? (nou, in mijn geval wist ik eigenlijk zeker van niet)
    Als zij de omschrijving wijzigen, hoef ik het bedrag niet te betalen.

Zo gezegd, zo gedaan.. Ook daar kreeg ik een vriendelijk dame aan de lijn. Ik hoefde het niet eens uit te leggen, ze wist precies wat het probleem was! Dit blijkt dus al een probleem te zijn sinds oktober 2011.

Wat gebeurt er? Het ziekenhuis (Zwolle) moet aan het UMC Groningen doorgeven wie er voor een 20 weken-echo is gewest met een medische indicatie. En wat doet het UMCG, zij sturen de rekening via hun stichting (stichting erfelijkheidsonderzoek dus!) door naar de zorgverzekeraars.
    En daar ligt het gevoelige punt! De zorgverzekeraars weten sindsdien niet dat het om echo's gaat.

Ons ziekenhuis is hier erg druk mee bezig, omdat ze continu gebeld worden door klagende en vragende mensen. Ik stuur hun nu mijn rekening op met een begeleidende brief en kom op de stapel. Zij zijn dus al maanden in gesprek met het UMCG hierover, maar.. Het schiet nog niet echt op blijkbaar..

Waarom dit hele verhaal?

Nou, misschien/waarschijnlijk zijn er veel meer mensen met dit probleem!
    Ik was (ben?) niet van plan het bedrag te betalen, maar geloof dat we er beter aan doen, het wél te betalen.. Hopelijk krijgen we het (gauw) terug! Want én Achmea én het ziekenhuis geven aan dat de (medische) 20 weken-echo NIET van het eigen risico mag gaan.

Ik denk dat ik ook maar een klacht stuur naar Achmea. Het moet daar toch ook duidelijk zijn?

Dus dames in hetzelfde schuitje.. Ga er achteraan zou ik zeggen!!

MaHeRo88 likes this.

Share This Page