Hoi Dames, Ik moet nog gaan bevallen, maar wil me toch vast voorbereiden op een keuze voor anticonceptie hierna. Ik kan om medische redenen de pil niet meer nemen. Nu voelde ik me sowieso emotioneel veel beter zonder dat kreng. En ook mijn libido is wat gezonder zonder de pil Maar mijn menstruaties waren in de pilloze periode wel hels, vanwege endometriose extreem pijnlijk. Wat zijn jullie ervaringen met de mirena en/of de koperspiraal? Voelde me goed zonder kunstmatige hormonen. Maar dan heb ik waarschijnlijk wel ook heftige menstruaties ? Ik heb dringend advies nodig, want kom er zelf niet aan uit Dankjewel alvast voor jullie reacties!
Ga je borstvoeding geven? Dan word een koperspiraal geadviseerd geloof ik. ik heb 5 jaar plezier gehad van mijn koperspiraaltje Heerlijk geen omkijken naar EN geen hormonen! Menstruatie werd bij mij wel iets erger en duurde iets langer. Zetten en verwijderen was vrijwel pijnloos.
Mirena en borstvoeding gaan heel goed samen. Maar bevat hormonen, weet niet of dat een probleem is? Ik vermoed van wel. Van koper ga je doorgaans meer bloeden, maar geen hormonen. Lastige beslissing.
Ik ga geen borstvoeding geven, vanwege medicatie. Het is inderdaad heel moeilijk. Liever geen hormonen meer, maar heftiger menstrueren en endometriose is ook niet fijn.... Ik kan gewoon niet kiezen.
Ik start na mijn bevalling met medicatie waarbij een zwangerschap niet wenselijk is. Anders had ik inderdaad wel even willen doorgaan zonder anticonceptie... Maar wil nu wel na de eerste 4 a 6 weken na de bevalling met anticonceptie starten.
Ik heb alleen ervaring met de mirena, maar niet na een bevalling. Zelf erg tevreden, voel me een stuk fijner als destijds aan de pil. Heb zelf helemaal geen menstruatie meer.
Kan je mijn ervaringen vertellen, heb beide gehad. Koperspiraal: menstruatie niet pijnlijker of heftiger dan voor (2e) bevalling, duurde wel een dag langer (licht bloedverlies). Eigenlijk dus geen bijwerkingen. Helaas ongemerkt de spiraal verzakt (dan werkt-ie dus niet meer goed), wat bij mij geleid heeft tot (zeldzaam) zwangerschap en miskraam. Mirena: de eerste 3 maanden onregelmatig bloedverlies (gering, meestal spotting, inlegkruisje genoeg) en af en toe wat lichamelijke klachten (opgeblazen buik, misselijkheid), daarna bloedverlies gestopt en geen klachten meer. Heb nu recent 1e menstruatie gehad, bloedverlies was heel gering en buikkrampen wel licht aanwezig, maar veel minder dan normaal. Nu afwachten wanneer/hoe volgende menstruatie komt. (Heb wel beide keren langdurig BV gegeven, cq ik geef nu nog) Als je beschrijft bij menstruatie helse pijnen te hebben, zou ik eerst gaan voor mirena. Een belangrijk werkingsmechanisme van mirena is dat er veel minder baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd, dat lijkt me bij endometriose toch heel gunstig? En als het echt niet bevalt, tja, dan kan-ie er ook weer uit... Veel succes met je keuze!
Dankjewel Kache voor je uitgebreide verhaal. Kan ik zeker wat mee! Ik hoor overigens wel vaak negatieve ervaringen met de mirena, maar ook fijn om te lezen dat het ook goed kan gaan! Wat jammer dat hoewel ongepland de zwangerschap vroegtijdig is afgebroken. Kwam de MK ook door de spiraal?
Zelf mag ik geen hormonen meer, dus heb een koper spiraal, en ik had ook altijd hevige menstruaties hiervoor. Waarschijnlijk niet zo erg al TS. mij valt de koperspiraal heel erg mee. Totaal geen last van ergere menstruaties, alleen iets meer slijmerige afscheiding volgens de gyn was dat normaal. persoonlijk vind ik het erg fijn om die extra hormonen niet te hebben. Tip: ga naar je huisarts/gynaecoloog die kunnen net iets meer vertellen en bekijken wat voor jou de beste anticonceptie is.
wegens wisselwerking met medicijnen was het volgens artsen beter aks ik een mirena nam, dus dat heb ik opgevolgd