Ik ben ook chronisch en heb dit jaarvoir het eerst mijn eigenrisico nog niet volledig gebruikt! Het is een wonder. Het is hier al meer gezegt maar ik wacht ook wel met naar de dokter gaan tot het echt niet anders meer kan. Maar hebben jullie ook stil gestaan bij de ouderen? Gepensioneerden? Die hebben vaak al niks worden zelfs gekort op hun inkomsten door de stomiteiten van de pensioenfonsen en zijn vaak ook erg afhankelijk van medicijnen, voor hun blijft er straks echt niks meer over! De zorg zou alleen maar beter worden maar ik denk inmiddels dat he verzekering in Amerika zelf goed koper is als hier! Pffffff wat een ellende!
Kunnen ze dat eigen risico niet inkomensafhankelijk maken? De hoge piefen van nederland betalen wat meer en de lagere inkomens wat minder. t is toch van de zotte. Jaren wordt er geroepen dat ''bezuinigen op de gezondheidszorg niet meer te doen is'' en nu flikken ze het weer! ze moeten eens berekenen hoeveel het gaat kosten als iedereen thuis blijft tot het laatste moment. Hoeveel (bijvoorbeeld) gevallen van kanker er bij komen? Nou denk wel zeker te weten dat een chemokuur meer kost dan de winst die ze van die 400 euro behalen. En maar bedrijven over de kop laten gaan zodat zowat half nederland thuis zit in de ww. Mensen in de ww of bijstand kunnen echt niet zo ff 400 euro uit de mouw schudden. Dus worden er meer schulden gemaakt. Dat kost uiteindelijk ook weer meer geld. nederland......je wordt er niet goed van op t moment! Die mensen die dit bedenken hebben zelf een topsalaris en zullen niet faiiliet gaan door die 400 euro per persoon. Maar mensen die door alle bezuinigingen op straat staan, in de ww belanden, geen werk meer kunnen vinden en uiteindelijk in de bijstand gaan gaan finaal kapot. Ik vind het niet gek dat die mensen in een depressie raken......oo kost dus ook weer geld omdat je wellicht medicijnen nodig hebt of moet gaan kletsen met een psych of ggz.
Ja nu is die eigenbijdrage van GGZ terug gedraaid maar ik ga er heel erg vanuit dat dat met een nieuw kabinet weer terug komt Word je als geestelijk ziek iemand nog eens extra gestraft omdat je geestelijk niet in orde bent! En die bijdrage van t CAK krijg je vaak pas na een x aantal jaar dus de eerste jaren krijg je niks.
Eens met de eigen risico inkomens afhankelijk maken! En mensen, wees wijs 12 september met stemmen!!!!!!!
He bah dat kan er ook nog wel bij. Ik vraag me af hoe ze nou van ons verwachten dat we uberhaubt nog rondkomen zeg.. Ik MOET volgend jaar twee kindjes naar de opvang doen voor drie dagen, dat zal een fortuin kosten. Nou gooi die 400 euro er nog even bij op, dikke tandartsrekeningen want niet alles wordt meer vergoed.. En dan ben ik al zwaar aanvullend verzekerd ik betaal me scheel man.. Nog even en we kunnen met zn allen masaal de schuldhulp in, dit kan toch geen mens meer betalen!?
er staat ook duidelijk in het artikel: De laagste inkomens word een oplossing voor gezocht en worden ontzien van het hoge eigen risico a 400 dus ik denk dat mensen in de bijstandsnorm misschien maar 50% of minder betalen, of helemaal niks
Mikki, geheel mee eens!!! Daantje, sja, dan zullen ze wel weer heel slim zijn dat net de bijstandsmensen en de mensen die alleen minimumloon krijgen daarvan kunnen profiteren.
Ook nog inkomensafhankelijk? De zorg is al een stuk inkomensafhankelijk he met zorgtoeslag. Ik vind het prima dat de mensen op bijstandsniveau (110%) een kwijtschelding kunnen aanvragen als ze kunnen aantonen dat ze het niet kunnen betalen, maar als alles inkomensafhankelijk wordt loont het straks helemaal niet meer om meer te werken of beter te gaan verdienen.
Helemaal mee eens, want met net iets boven bijstand kom je niet in aanmerking en dan wordt het toch heus wle erg moeilijk om het te kunnenbetalen. Als al deze plannen door gaan zullen er veel mensen uit elkaar gaan om financiele redenen omdat het dan loont om apart te gaan wonen, zo werk jedusecht fraude in de hand.
Dat niet helemaal, althans in het geval van mijn vader. Zijn vrouw betaald aan eigen bijdrage 500 dollar per jaar (chronisch ziek) en mijn vader (diabeet) 900 dollar aan eigen bijdrage en 20 dollar voor elk huisartsenbezoek. Bloed onderzoek, medicatie e.d. kost 5 dollar bijdrage per medicijn. Deze kant gaan wij hier ook op. Ik vraag me alleen af hoe mensen dit moeten gaan betalen. Mijn ma is chronisch ziek en heeft niet veel te besteden (afgekeurd) en met die compensatie van 85 euro gaat ze het ook niet redden. Veel zullen echt tot het uiterste gaan wachten voordat ze naar de Huisarts stappen etc.... Vind dit echt heel erg.
Schandalig. Waar moet een normaal werkend gezin dit in hemelsnaam van opbrengen? Enigzins een oplichting dat het 400 is, laatste keer hadden ze het over 750 euro eigenbijdrage in 2013..
Zou zo slecht nog niet zijn een nieuw kabinet, toch? Als mensen nou gewoon eens wijs stemmen zodat er gewerkt kan worden aan een sociaal vriendelijke oplossing voor de crisis. Want wat nu gebeurt werkt natuurlijk niet. BTW verhogen + lonen bevriezen = Minder koopkracht. Mensen kopen minder - ondernemer verkoopt minder. minder omzet = minder winst personeel word op straat gezet ivm de financieen (en gaat ww trekken) Waar bezuinig je dan op?? personeel word betaald door de werkgever en uitkeringstrekkers door de staat... Eigen risico verhogen - mensen laten hun klachten versloffen om er vervolgens veel te laat achter te komen dat ze harstikke ziek zijn of worden ontzettend ziek omdat ze te lang lopen. Met een kuurtje hier en daar en onderzoeken optijd hadden de kosten gedrukt kunnen worden want nu moeten ze allemaal speciale behandelingen die vanaf die 400 euro toch door de verzekering vergoed worden... Ik zie niet in wat hieraan bezuinigd word...misschien bekijk ik het wel totaal verkeerd hoor, maar dit is volgens mij NL nog verder overhoop helpen.
mmeke: ben het met je eens. onvoorstelbaar, ik lijk toch steeds rechtser te worden.... en dat terwijl ik lid ben van een rooie partij. Maar niet alles moet maar inkomensafhankelijk gemaakt worden, te ver gaande nivellering is niet goed, daar ben ik van overtuigd. Wie het écht niet kan betalen, die mag van mij een toeslag krijgen of een kwijtschelding. Maar wie nog geld heeft om keuzes mee te maken die zou eens heel goed moeten nadenken over z'n prioriteiten. De zorg is duur, en wordt steeds duurder. Iemand moet die rekening oppakken. Wel jammer dat er zo weinig echte aandacht is voor preventie, daar is nog zo veel winst mee te behalen (een gezondere leefstijl zou de meeste mensen nog veel goeds kunnen brengen). By the way: Nederland besteedt 12% van het BBP aan gezondheidszorg, en hoort daarmee tot de onderste helft van de westerse wereld. In de VS gaat er ruim 17% van het BBP naar de zorg. Zonder dat er betere prestaties worden behaald, overigens. Dus zo heel gek is ons systeem niet, en zo heel duur ook niet.
@mmeke, sorry hoor maar heb jij alles wel gelezen? Hoeveel dames hier zeggen al niet dat ze dat niet kunnen betalen? @blaine, juustem! @mams136, inderdaad! Waarom denken ze niet verder bij de staat!?!?!
Ach en dan worden maar weer kinderen van hun buitenschoolse activiteiten gehaald, kinderen krijgen geen cadeautjes meer, kunnen niet naar feestjes, en ga zo maar door... Maar ja, je hebt een keus hoor.....sure...nee je hebt geen keus. Tuurlijk kies je eerst voor de zorg, maar goddamn, mag er ook nog wat geld over blijven voor andere dingen bij gezinnen???