Eigen risico ziekenhuisbevalling

Discussion in 'De bevalling' started by Brennepen, May 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Brennepen

Brennepen Lid

Apr 6, 2014
    54
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Hoi dames,

Hoewel het voor mij nog lang niet zo is, zit ik toch ergens mee, wat ik ga proberen aan te kaarten bij instanties. Maar wat vinden jullie?

In Nederland mag een vrouw kiezen waar ze bevalt, thuis, het ziekenhuis of een geboortecentrum. Echter kiezen veel vrouwen met een lager inkomen voor een ziekenhuis en dat heeft een bepaalde reden. Een thuisbevalling is voor veel mensen met een lager inkomen een ongemakkelijke situatie.

Dit is mijn situatie:
    Ik ben 20 en student dus woon in een leuke jongerenwoning. Een jongerenwoning is in dit gebied over het algemeen een woning van wat slechtere kwaliteit, in mijn geval vooral gehoriger. Ik heb dagelijks last van mijn bovenburen die ook werkelijk 'pesten'. Ik heb om mij heen 7 buren. Stel dat ik hier zou bevallen, zou het hele gebouw er 'van op de hoogte zijn' door het geluid. Daarnaast is er een mogelijkheid dat de buren op de dag zelf nog voor overlast zouden zorgen. Nog een probleem is het gebrek aan ruimte. Dit alles bij mij is nog niet zo erg, als dat sommige plekken kunnen zijn voor de wat armere gezinnen (als voorbeeld in mijn hoofd rotterdam zuid heeft extreem slechte wijken). Ik vind het ook een enge gedachte om thuis te bevallen, omdat mijn familie alleen maar kampt met slechte bevallingen met ernstige dodelijke complicaties die vooraf niet te zien zijn.

Je begrijpt mijn hint dus al, ik wil graag in het ziekenhuis bevallen. Maar zonder medische indicatie, komt daar een groot prijskaartje aan te hangen. 320 eigen risico, overnachting, eten, overige zorg, bij elkaar zo'n 500 euro. Ik heb een prachtige babykamer, een maxicosi mura en veel accesoires gekocht voor hetzelfde bedrag en omdat bij elkaar te sparen, gingen er 3 maanden overheen. Ik had het ongeluk dat ik midden in een sollicitatieprocedure zat en eerlijk heb gezegd dat ik zwanger was, toen wilden ze me toch niet meer aannemen. Dus ik moet braaf alles opzij zetten wat ik kan missen.

Ik vind dit bedrag belachelijk. Dus ik wil ergens pleiten om er verandering in te brengen. Want ik kan dat bedrag niet zomaar ophoesten en met mijn gekozen eigen risico van 500 euro, betekent dit dat ik dit ook binnen een bepaalde periode moet betalen. En ik ben niet van plan om pijnbestrijding te nemen, omdat het financieel beter uitkomt!

Wat vinden jullie?

Hierbij nog een aantal artikelen:
    ‘Schaf eigen bijdrage ziekenhuisbevalling af’ - nrc.nl

PvdA wil eigen bijdrage ziekenhuisbevalling afschaffen - Nationale Zorggids

2. TmrZra

TmrZra Niet meer actief

Volgens mij gaat de verloskundige hulp en gynaecologische hulp niet af van je eigen risico (bloedtesten wel/ labkosten)

Er wordt meestal juist voor een thuisbevalling gekozen omdat de eigen bijdrage voor een ziekenhuisbevalling best veel is. Ik weet niet of jij graag pijnbestrijding zou willen, maar zodra pijnbestrijding krijgt tijdens je bevalling in.het Ziekenhuis, wordt het een medische indicatie (bij een ruggenprik in ieder geval) Al vind ik persoonlijk dat financiën geen reden moeten mogen zijn om een ruggenprik te nemen. Ziekenhuisbevalling zou gewoon niets extra's moeten kosten t.o.v. een thuisbevalling.

Weet niet waar je dit verder aan zou kunnen kaarten. Je kan een online petitie houden en.volgens mij bij een minimum aantal ondertekeningen moet een onderwerp in de politiek besproken worden.

Edit: je stukje over pijnbestrijding had ik blijkbaar niet gelezen..

3. Maantje93

Maantje93 Niet meer actief

Als he asnvullend verzekerd ben kan het vergoed worden. Ik ben bij fbto verzekerd en gezinsplanning is 4 euro in de maand vind ik geen geld.

Daar naast zijn er meer dingen in de zorg die belachelijk zijn helaas luister er niemand ik betaal elk jaar de eerste maand al bijna mijn eigen rusico omdat een hartziekte heb. Nu denken de meesten vast dan krijg je een gronischbzieken tegemoetkomen... dus niet lig gemiddeld 4 dagen te weinig in het ziekenhuis.

Helaas is dit nederland en kunnen we er weinig aan veranderen.

Een ding weten we zeker dat we een beteren zorgstelsel hebben dan landen waar je alles zelf moet betalen.

Mijn tip is bij je verzekering informeren.

4. Maantje93

Waarom heb je een eigen bijdrage gekozen? Mijne is 350 en ziekte kosten maar 104 euro inc gezinsplanning en tandarts.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Tja ondanks dat ik vind dat een poliklinische bevalling gewoon vergoed zou moeten worden vind ik je argumenten wat zwak. Hoeveel vrouwen wonen er nou in Nederland als student in een jongerenwoning waar ze ook een baby krijgen? Ik woonde bij mijn vorige 3 kinderen ook in een achterbuurt en daar kregen zat vrouwen gewoon thuis een baby. Een overnachting is normaal gesproken geen vereiste bij een poliklinische bevalling, wanneer alles goed gaat sta je na 3 uur ofzo weer buiten. Dat je het financieel verder niet zo goed had is natuurlijk ook geen reden om de bevalling dan maar vergoed te krijgen, je kon dan net zo goed op marktplaats je uitzet kopen en zo geld overhouden. Deze manier van bevallen en de bijkomende kosten zijn al heel erg lang zo geregeld, dat had je dan in kunnen plannen in je kostenplaatje. Bovendien heb je zelf gekozen voor 500 eigen risico neem ik aan? Denk ook met een bepaalde reden? Kinderen kosten nou eenmaal geld, en dat begint al voordat ze geboren zijn.

6. bsmits

bsmits Actief lid

Apr 29, 2014
    127
    2
    18
    NULL
    NULL
    Bij welke zorgverzekering zit je? Zoals Maantje zegt, kan je vaak een aanvullend pakket nemen en scheelt dit mogelijk in de kosten.

Daarnaast vraag ik mij af hoe je aan die bedragen komt?

En met alle bezuinigingen die gaande zijn, zal je pleidooi helaas niets uithalen. Bespaar je de irritatie en geniet lekker van je zwangerschap.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    Wanneer je trouwens als voor de 12 weken al die spullen hebt gekocht moet het toch ook niet zo'n probleem zijn om voor de bevalling te sparen?

8. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

Feb 17, 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Als je aanvullend verzekerd bent wordt het ziekenhuis vergoed. Ik heb bijv. VGZ Gezinspakket en krijg ook de kraamzorg vergoed. Je betaald iets meer maar ik vind het erger om een rekening van 400 op mn mat te krijgen.

9. Maantje93

Ik vind het persoonlijk heel dom als je een vrijwillege eigen bijdragen neem als je daar niet het geld voor heb. Nu ben je zwanger maar met veel anderen dingen kan je zo in de shit raken.

Zo iets als goed koop,duur koop.

10. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

Feb 17, 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Je hebt toch altijd eigen bijdragen?

11. eltigra

eltigra Actief lid

Jun 22, 2012
    263
    0
    0
    Wachten tot meneertje besluit om geboren te worden
    s Hertogenbosch
    Met dodelijke complicaties in de familie die vooraf niet zichtbaar zijn kunne al een medische indicatie krijgen om in het ziekenhuis te bevallen en is alles gewoon vergoed, bij mijn weten.

12. Maantje93

Topic starter heeft voor een vrijwillege eigen bijdragen gekozen.

Daarom is haar eigen bijdragen 500 euro ipv 350.
    Dit schil meestal in maand premie maar als er wat is ben je de sjaak

13. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

Feb 17, 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Oke dan snap ik hem nu. Heb me daar nooit in verdiept omdat wij niet willen bezuinigen op zorg. Wat je al zegt als er iets is ben je de sjaak.

14. Cream86

Cream86 Bekend lid

Feb 12, 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Hier was thuis bevallen ook geen optie. Ik woon in een ontzettend gehorige bovenwoning waar ik de buren kan horen 'oefenen' voor een baby ;) Het gehorige deel hield mij al tegen, maar de ontzettend smalle trap naar beneden waar ik in geval van nood af had gemoeten hielp ook niet mee.

Ik heb mijn verzekering erop aangepast zodat poliklinisch bevallen en kraamzorg volledig vergoed werd. Uiteindelijk werd het een keizersnede met een week in het ziekenhuis achteraf :p

15. Brennepen

Brennepen Lid

Apr 6, 2014
    54
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Ik ben ongepland zwanger geworden door de pil heen. Naast migraine en tandarts heb ik nooit ergens last van. Vandaar dat ik heb gekozen voor een vrijwillig eigen risico, omdat ik nooit gebruik maak van dergelijke diensten.

Ik zit met een studentenverzekering bij interpolis met ZonderMeer, ik kan deze niet aanpassen, ik heb reeds geïnformeerd.

Ik heb een babykamer gekocht op Marktplaats. Dit koste me 150 euro. Dit heb ik betaald van mijn baantje, waarvoor ik 3 weekenden heb gewerkt, tot ze besloten me toch niet aan te nemen voor de functie vanwege de zwangerschap. De kinderwagen haal ik rond de 20e op, omdat ik dan het restje uitbetaald krijg. Daar betaal ik ook 150 euro voor.

En wat Cream86 zegt, daar ben ik het mee eens. Ik heb 7 buren aan elke kant en die horen alles. Zij zullen ook werkelijk gaan treiteren met harde bass en muziek waardoor mijn vloer trilt als het hun uitkomt. Ik wil me gewoon veilig voelen, vooral door de familiecomplicaties en door de omgeving. Ooit wordt ik ook welvarend met een koophuis en een goede baan en plan ik heel mijn leven in, maar dit was ongepland en ik probeer het ook maar zo goed mogelijk te doen.

16. bsmits

bsmits Actief lid

Apr 29, 2014
    127
    2
    18
    NULL
    NULL
    Als ik kijk in de polis van interpolis staat:

Zonder medische noodzaak
    Wij vergoeden aan vrouwelijke verzekerden de kosten van:
    a het gebruik van de verloskamer, als er geen medische indicatie bestaat om te bevallen in een ziekenhuis of geboortecentrum. U betaalt hiervoor wel een wettelijke eigen bijdrage van €33,- per opnamedag (€16,50 voor de moeder en €16,50 voor het kind). Rekent het ziekenhuis een bedrag dat hoger is dan €233,- per dag (€116,50 voor de moeder en €116,50 voor het kind)? Dan betaalt u naast die €33,- ook het bedrag dat boven de €233,- per dag uitkomt;
    b verloskundige zorg door een verloskundige, of als deze niet beschikbaar is, door een huisarts.
    De omvang van de te verlenen zorg wordt begrensd door wat verloskundigen als zorg plegen te bieden.

Dat is de vergoeding bij elke zorgverzekering vanuit het basispakket.
    Met de aanvullende pakketten MeerZeker en ZonderZorgen wordt ook de wettelijke eigen bijdrage van €33,00 per dag vergoed.
    Dus kies je er zelf voor om in het ziekenhuis te bevallen, betaal je €33,00 per dag + de eventuele meerkosten als het ziekenhuis meer dan €200,00 per dag rekent.

Dan valt het toch alweer een stukje me. Tenminste, ik heb geen idee wat ziekenhuizen rekenen, hoop het snel te mogen ervaren aangezien ik donderdag uitgerekend ben en ik per se in het ziekenhuis wil bevallen.

17. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

Feb 17, 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Ach meid de dingen die je nou noemt zijn toch niet zo belangrijk. Zolang je kindje een warm liefdevol huis, eten, kleren en zo nodig medicatie heeft is het al lang goed. Wij hebben ook geen luxe of een dikke auto met een koophuis, maar we hebben t goed zo.
    Ik heb gewoon geluk gehad met mijn verzekering, ik kon nog net optijd mijn verzekering omzetten toen. Ook jong en 'door de pil' heen. Wij hebben de eerste drie maanden van ons kleine ventje zelfs nog thuis gewoond. Mijn vriend had wel al full time werk toen dat scheelt.
    Ik raad je wel aan om zo gauw het kan je zelf goed te verzekeren, jou kleintje staat dadelijk onder jouw naam.

18. Mayfair

Mayfair Actief lid

Oct 31, 2010
    235
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Heb je dit al met de VK besproken?
    Ik denk dat we bij dezelfde zitten en die denken heel fijn en praktisch met je mee over dit soort dingen.
    Nu het ziekenhuis hier dicht is en de ziekenhuisafstand dus veel groter is zijn ze heel laagdrempelig met het afgeven van medische indicatie.
    Ik zou het dus echt even bespreken.
    Je mag me evt ook pb'en hoor.

19. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    maar lieve meid, dat is dus het risico wat je neemt wanneer je denkt alleen zorg nodig te hebben ivm migraine en tandarts. Je weet nooit wat het leven brengt, en dat zie je maar.. En dan moet je natuurlijk achteraf ook niet gaan klagen. Je betaald er ook premie op maat naar neem ik aan.

Wij waren ook niet welvarend met een koophuis en goede baan etc bij de eerste. Bij de tweede ging het zo slecht dat we nog geen 50 euro pw te besteden hadden toen hij werd geboren. Woonde tot vorige maand in een flatje met de hele dag dealers voor de deur, kinderen konden er niet naar buiten en de onderbuurman hield feestjes tot 04.00 uur in de ochtend terwijl ik om 06.00 uur weer met de kinderen naast mn bed stond. Ik zou nu niet mokken om het systeem en er voor gaan en nog 6 maanden wat geld aan de kant zetten mocht je zelf je ziekenhuisbevalling moeten bekostigen.

20. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

Feb 17, 2013
    1,036
    12
    38
    Female
    lawyer
    Den Haag
    volgens mij maakt het niet uit of je een medische indicatie hebt. Als je een eigen risico hebt van 500 moet je tot 500 de kosten van zorg zelf betalen. Pas als je daar al overheen bent of komt maakt de indicatie uit.
    Overnachting en eten en drinken in het zkh is natuurlijk eigen keuze, als je geen medische indicatiecatie hebt. Ik denk dat je in een kraamhotel nog goedkoper af bent. Heeft je vriend geen verantwoordelijkheid voor de kosten?

Share This Page