Ik denk omdat je elke maand al minstens 100 euro betaalt voor je zorg ik snap TS wel en ik vind het belachelijk dat het hebben van een zorgverzekering verplicht wordt gesteld. Dan spaar ik liever zelf in een oude sok totdat er wat gebeurd. Ben nu ruim 3 jaar nergens geweest, en dan betaal je toch sowieso voor de ziektekosten van een ander. Even een vraagje tussendoor. Als je aanvullend verzekerd bent, dan komen de zorgkosten die je maakt vanuit die aanvullende verzekering toch niet uit het eigen risico? Ik heb mij bijvoorbeeld aanvullend verzekerd voor fysio(ivm zwangerschap), maar ik hoef de eerste 350 euro toch niet zelf te betalen?
Dat ligt er aan hoe het bij je verzekering geregeld is, sommige verzekerngen worden bijvoorbeeld de eerste 12 behandeling vanuit de basis vergoed en dande rets vanuit je aanvulling dus dan betaal je wel eerst je eigen risico. En heb jij enig idee wat zorg kost daar kun je niet tegen sparen hoor, ik ben net begonnen met nieuwe medicatie tegen mijn reuma en alleen de medicatie die in het infuus komt kost 10000 euro per keer, dan tel ik de dagopname kosten en dergelijk nog niet mee dat gemiddeld 4x per jaar tel maar uit, dan mag je een aardige oude sok hebben
Oké... dus jij hebt 3 jaar gespaard. Uitgaande van 100 euro per maand, zou je dus nu zo'n 3600 euro gespaard kunnen hebben in je sok voor zorgkosten. Stel je krijgt dit jaar kanker en hebt chemotherapie nodig. Dat kost zo'n slordige 50 000. Wat doen we dan in jouw geval? Eén keer een infuusje met chemo en dan maar weer stoppen met de behandeling? Of zullen we er dan maar helemaal niet aan beginnen?? Wat ENORM asociaal van je om te mekkeren over het feit dat je de zorgkosten van een ander betaalt. Wat wil je anders, mensen maar dood laten gaan? Totdat je zelf aan de beurt bent zeker!
Ik heb een stoma, en elk jaar als ik stoma zakjes moet bestellen in januari/februari moet ik mijn volledige eigen risico betalen, vreselijk irritant! heb ook niet om een zakje op mijn buik gevraagd. Ben ook aanvullend verzekerd en betaal een vermogen per maand.
Ik vind dat een mens zelf moet kúnnen kiezen om zich ergens wel/niet voor te verzekeren ja, welke kosten dat dan voor een individu met zich meebrengt. Mijn oude sok opmerking miste een smiley, die was meer als grapje bedoeld, de rest echter niet @tupp: jouw reactie naar mij toe getuigt ook niet echt van klasse en insinueert heel wat meer dan mijn ene zinnetje. Natuurlijk laat ik iemand niet zomaar doodgaan, maar er wordt wel een heel groot beroep gedaan op onze solidariteit in Nederland als het gaat om financien. Waar je wederom zelf géén keus in hebt.
Daar moet je de polis op nakijken. Hangt er helemaal van af of het aangemerkt wordt als chronisch (in geval van zwangerschap neem ik aan van niet), maar stel dat je bijv. bekkenfysio krijgt.... daar vallen de 1e zoveel behandelingen weer onder de basisverzekering en dus onder je eigen risico!
Waarom ik boos ben? De rekening komt op een rotmoment, zo aan het begin van het nieuwe jaar. En er staat een fout in dat ik in oktober in het ziekenhuis ben geweest, terwijl ik daar niet ben geweest. Dus weer bellen en dan baal ik van, zeker dat als je flink wat geld elke maand betaald en aanvullend verezekerd bent een echo niet onder de basisverzekering valt. En het valt in het niet hoor bij alle mensen die chronisch ziek zijn en dan veel kosten maken! Het is gewoon een kabinetsbeleid waar je mee te dealen hebt :x.
Nl is een zorgstaat en om iedereen van zorg te kunnen voorzien moeten we betalen. Zo simpel is t. We betalen ook belasting,om alles te kunnen betalen. Je kunt ook niet zeggen:ik werk alleen nog maat zwart maar wil op geen enkele wijze overheidssteun of obderwijs. Dit is hoe nederland werkt en ik zou zeggen:verhuis of maak je politiek sterk!!
Tuurlijk is het verveld als je moet betalen, maar de zorg die opgenomen is in de basisverzekering wordt eerst verrekend met jouw eigen risico. Helaas wettelijk bepaald en geldt bij elke zorgverzekeraar. Als je niet voor verrassingen wilt komen te staan, raad ik je aan vooraf te bellen met jouw zorgverzekering. Zij kunnen je precies zeggen of onder jouw basis of aanvullende verzekering valt.
Bij de meeste verzekeringen mag/kan je de eigen risico per maand betalen. Dus als je het teveel geld vindt zo in de eerste maand kan je nagaan of jouw verzekering deze regeling ook aanbiedt. Ik heb er voor gekozen dit niet te doen, omdat ik vaak niet aan mijneigen risico kom, maarja als er wel iets zou gebeuren san moet ik het ook in ene betalen, maar dat is een keus.
Jouw ziekenhuis declareert de kosten en vermeld daar een behandeldatum. Als dit niet klopt, dan moet je contact opnemen met het ziekenhuis. Daar kan de zorgverzekering niets aan doen. Een medische echo wordt wel vergoedt vanuit de basisverzekering, maar gaat eerst van jouw eigen risico af! Even zwart wit. Mensen die chronisch ziek zijn en dus veel medische zorg nodig hebben. Denk aan medicatie, ziekenhuis onderzoeken enz... betalen dus vrijwel direct hun eigen risico. Maar daar in tegen wordt daarna wel alles uit de basisverzekering vergoed. Chronische zieke mensen maken dus veel zorgkosten, meer dan dat jij per maand aan premie betaald. Mensen die nooit ziek zijn en geen gebruik maken van de zorg, betalen ook iedere maand premie. Zwart-wit gezien betalen zij voor jan met de korte achternaam... Of je ziet als volgt dat die mensen de kosten "compenseren" voor de chronisch zieke mensen. Nu heb ik het alleen over de zorg vanuit de basisverzekering. Niet aanvullend.
Ze zegt toch nergens dat ze niet wilt betalen? Ze baalt er alleen van dat die rekening begin jan. Al op de deurmat valt. En ik kan best begrijpen dat als het ZH zegt dat je er geweest bent terwijl je er niet geweest bent je ook niet wilt betalen daarvoor.
Als de rekening niet klopt, dan is dat idd en goed punt. Maar ik begreep dat ze sws baalt van het feit dat ze haar eigen risico betalen moet.
Maar tussen balen en het niet betalen is toch een groot verschil? Bedoel iedereen baalt toch wel eens ergens van?
Je betaalt niet voor Jan met de korte achternaam. Je betaalt voor mensen die net als jij heel graag gezond willen zijn... maar helaas de botte pech hebben ziek te zijn. Als je zegt "Ik wil zelf kiezen of ik me verzeker of niet." dan denk je in mijn ogen niet goed na over de consequenties. Stel dat veel gezonde mensen niet meer betalen. Dan is er niet meer genoeg geld om de gezondheidszorg te betalen. Dat kost dus gewoon mensenlevens. En zo gaan we in Nederland niet met elkaar om toch?
Dat is een hele mooie altruïstische instelling, maar niet iedereen zal deze manier van denken met jou delen. Als er een wildvreemde op jou af zou komen 'mag ik een nier van jou hebben, anders ga ik dood'? Even heel kort door de bocht, maar denk toch niet dat veel mensen dat doen als het een ver van hun bed show is. Zelfde geldt voor het idee van zorgverzekering, alleen natuurlijk wat indirecter.
Ik denk dat je mijn post quote? Ik bedoelde het even heeeel zwart wit te formuleren! Men mag in Nederland blij zijn met de zorg verzekering. Gezond of chronisch, zodra er een rekening omtrent eigen risico op de mat valt is dat "zuur" voor elk persoon. Zelf ben ik nooit ziek en hoeft mijn zorgverzekering niets betalen voor mij, maar stel..... dat er iets gebeurd, dan ben ik verzekerd voor goede zorg. Mensen die chronisch ziek zijn hebben veel zorg nodig (voornamelijk zorg uit de basisverzekering) dit kost veel geld, maar ook hier geldt ook. Je bent verzekerd van goede zorg. Precies wat je zegt, als mensen zelf konden kiezen... Zouden veel mensen geen verzekering afsluiten, maar als jouw iets overkomt.... Betaal ik veel liever eenmalig mijn eigen risco dan dat ik een nota van het ziekenhuis ontvang van duizende euro's! Ik werk zelf bij een zorgverzekeraar, dus kom dagelijks hoge zorgkosten tegen.
Als mensen zelf konden kiezen was ik niet chronisch ziek . Snap dat het balen is als je de rekening krijgt van het eigen risico en het slecht uitkomt maar meestal,is een betaalregeling goed te treffen
ik heb vandaag mijn medicijnen gehaald ik weet zeker dat ik binnen 6 weken 350 euro moet betalen ik ben het nu wel gewend