Ha Dames, even een vraagje, ik krijg nu net een rekening van de DSW, daar heb ik een aanvullende zorgverzekering lopen de zgn. AV-top. Nu is er in januari een vroege echo gemaakt bij de gynacoloog ivm eerdere missed abortion, dus op medische gronden. Nu krijg ik van de DSW een brief dat er 165 euro eigen risico wordt afgeschreven van m'n rekening. Weten jullie of dit normaal is omdat het een consult gaat bij gyn, niet direct op eigen verzoek. Bedankt voor de reacties.
Ja is normaal. Je hebt nou eenmaal die eigen risico van 165. Wat je ook zou doen, gewild of ongewild...op eigen verzoek of niet... als je het indient bij je verzekering verrekenen ze het gelijk met je eigen bijdragen. Zie het van de "bright side".... je betaald nu je 165 en hebt het hele jaar geen omkijken meer naar je eigen risico! Dus ik zou zeggen...kijk wat je pakket bevat allemaal en lekker gebruik van maken!
Hallo, Hier ook eigen risisco gehad voor erfelijkheidsonderzoek bij mij en mijn man. En ja dubbele rekening van toen 150 euro per stuk! Het kan dus zomaar!
hier ook DSW, alle 3 de kids bij een gyn gelopen en wekelijks echo's gehad maar nooit een rekening gezien. Zou toch eens informeren. (btw, bij de eerste op eigen verzoek bij de gyn gelopen ivm een geestelijk en lichamelijk gehandicapte schoonzus)
Hier ook DSW, maar heb de hele zwangerschap geen rekening gezien, heb ook av-top voor zorg en tandarts. Zou och eens informeren.
hmmm vind het maar vreemd... ik dacht namelijk dat bepaalde dingen WETTELIJK gezien niet onder het eigen risico vallen.... zoals bijvoorbeeld huisarts en verloskundige... Gyns lijkt me dan ook.... toch?! MAAR als bijvoorbeeld een verloskundige labaratoriumonderzoek laat doen, zoals bijvoorbeeld bloedprikken, dan valt DIT wel onder het eigen risico... want dit wordt gewoon gezien als lab.onderzoek maar maakt het niet uit WIE het voorschrijft... heb dus bij dochter voor het prikken wel rekening gehad... zou toch ff bellen.... NEE heb je, Ja kun je krijgen, toch?
Verloskundige hulp valt buiten het eigen risico bij DSW-top (ikzelf heb geen enkele rekening gezien). Bloedprikken, staalpillen enz. weer niet. Dit zijn allemaal "medische" handelingen waardoor je je eigen risico moet betalen. De gynecoloog is ook medisch en ik ben dan ook bang dat het gewoon van je eigen bijdrage af gaat. Bellen met DSW kan natuurlijk altijd maar meestal klopt het wel als zij ene rekening sturen. Voordeel is inderdaad wel dat je de rest van het jaar geen eigen bijdrages meer hoeft te betalen. Voordeel van DSW top is trouwens wel dat je kraamhulp volledig gedekt is en je geen eigen bijdrage hoeft te betalen.
Over het algemeen is het zo dat ziektenkostenverzekeraars conform de voorwaarden van de basisverzekering dit geldt; "Het verplicht eigen risico geldt voor alle zorgvormen zoals opgenomen in deze verzekeringsvoorwaarden, met uitzondering van oa: - verloskundige zorg en kraamzorg. Het eigen risico geldt wel voor andere zorgvormen, zoals bijvoorbeeld geneesmiddelen, bloedonderzoek, vlokkentest of ziekenvervoer."
Helaas, vrees dat je verzekering geen centimeter mee gaat geven. Het is namelijk in kader van een onderzoek naar de gesteldheid van de zwangerschap (even als bloedprikken) en dat wordt niet standaard vergoed. De termijnecho, 20 weken echo en de liggingsecho bij 36 weken wordt vergoed. Nekplooimeting in een standaard basispakket niet, maar een evt. slechte uitslag waarbij een vruchtwaterpunctie of vlokkentest nodig is weer wel. Zo dachten wij dat het onderzoek (sperma man, echo's voor mij en HSG voor mij) naar onze vruchtbaarheid ook vergoed zou worden, maar helaas. Nu zat ik door de hormonen al aan mn eigen risico, dus de grote rekeningen heb ik nooit hoeven betalen, maar vergoed zou het niet worden. Ach.. tis ff balen die 165 euro.. maar nu heb je de rest van het jaar geen omkijken meer naar medische kosten. Dus een poliklinische bevalling zonder medische indicatie zal 100% vergoed worden, net zoals nazorg en kraamzorg.
poliklinische bevalling zonder medische indicatie moet je toch altijd zelf betalen? En kraamzorg moet je toch ook de eigen bijdrage gewoon zelf betalen ongeacht je eigen risico?
Bedankt voor alle reacties... Ik zal ze toch nog eens bellen voor de duidelijkheid. Al denk ik dat ik het toch wel zal moeten betalen, zo niet komt het ws dit jaar wel een andere keer Maar volgens mij moet je inderdaad bij poliklinische bevalling op eigen verzoek altijd een eigen bijdrage betalen... ongeacht eigen risico of dat al wel of niet op is. Nu wil ik toch wel het liefst thuis bevallen en alleen in 'nood'situaties naar het ziekenhuis dus voor mij maakt dat dan niet uit. Zal het nog laten weten wat het antwoord van dsw is. Groetjes
Bij een poliklinische bevalling zonder medische indicatie is het zo dat enkele verzekeraars hiervoor wel een vergoeding geven, zo om en nabij 190,- per dag. De eigen bijdrage voor kraamzorg kan eventueel voor vergoeding in aanmerking komen als deze kosten zijn opgenomen in je aanvullende verzekering.
Ja, waarvoor heb je je zorgverzekering dan? Toch voor medische behandelingen? Die eigen risico bestaat nou eenmaal. Zonder de eigen risico, zouden de premies veel omhoog schieten. Het is er niet voor niets. Verder vind ik een rekening van minimaal 165 euro voor 1 echo wel wat veel? Of zitten er ook andere zaken bij?
Ja precies ik dacht dus ook ongeacht je eigen risico moeten wij hier een bijdrage betalen voor de bevalling in het zk en 3,30 per uur geloof ik voor de kraamzorg. En ik heb ook meerdere echo`s gehad maar die waren op medische indicatie dus hoef ik niet te betalen. Wel moet je dalijk een bijdrage betalen voor het bloedprikken, dat weet ik nog van bij mijn dochter. Tenzij je nu topverzekerd bent dan hof je volgens mij niks te betalen maar dat zijn wij niet....
Ne eniet altijd dit is echt afhankelijk van welke verzekering je hebt. Ikzelf heb voor de kraamzorg niks hoeven te betalen. Had ik dat van mijn andere kindjes maar geweten dara heb ik de rekening gewoon van betaald maar dat hoefde dus niet. Hier de link van DSW DSW Zorgverzekeraar - Zwangerschap - Vergoeding
ja je moet het nakijken bij je verzekering natuurlijk. Ik moet een eigen bijdrage betalen van 3,30 per uur en geloof van de bevalling zonder medische indictie zo`n 300euro...ik krig wel iets vergoed maar niet alles. Als je nu "beter" verzekerd bent hoef je waarschijnlijk niks bij te betalen maar in principe ben je dan ook per maand meer geld kwijt!!
Het is wel handig eens goed naar je verzekering te kijken. Mijn verzekering werkt met modules, waaronder een module gezinsplanning. Wij zijn hier zo'n 5 euro per maand voor kwijt en krijgen 200 euro vergoed voor kraamzorg/poliklinische bevalling, 100 euro voor een extra (pret)echo en ik geloof nog eens 100 euro voor een lactatiedeskundige. Die eerste 300 euro zullen we hoogst waarschijnlijk sowieso uitgeven en ik kan de verzekering starten en stop zetten wanneer ik wil. Ik heb hem dus net gestart en ik sluit hem na de bevalling. In totaal betaal ik max 9 maanden a 5 euro, is 45 euro. Tov 300 euro die ik ervoor krijg is dat toch winst
Niet dat klopt ook niet altijd. Soms betaal je meer maar hala je het er zo uit. Maar DSW is toch 1 van de goedkoopste en in geval van kaarmhulp/verloskundige hulp en fysiotherapie (met deze twee zorgvormen ben ik de laatste tijd in aanraking geweest) was ik supergoed verzekerd terwijl ik minder betaalde dan mijn collega. Zij kreeg vlak na mij een ongeluk en had ook fysiotherapie nodig om precies dezelde reden maar zij moets na een paar keer de fysiotherapie zelf betalen. Zo kwam ook de verzekering ter spraken en bleek dat zij ene stuk meer per maand betaalde dan ik.
Nou ik heb antwoord gekregen van DSW, Er is een uitzondering voor het eigen risico gemaakt voor verloskundige hulp (met uitzondering van geneesmiddelen, laboratoriumonderzoek en ambulancevervoer naar het ziekenhuis vanwege de bevalling). Wij hebben een nota ontvangen van een gynaecoloog voor een poliklinisch consult voor een cyclusstoornis. Dit valt onder de basisverzekering en daarom ook onder het eigen risico. Alleen de nota klopt dus niet, ik ben daar niet geweest vanwege cyclusstoornissen maar vanwege een echo ivm eerdere missed abortion. Heb ze nu nogmaals teruggemaild en ga er van uit dat ik m'n eigen risico nu (nog) niet hoef te betalen Wat betreft kraamzorg en eigen bijdrage zit ik wel goed, want dat wordt volledig vergoed bij aanvullende zorgverzerking van dsw.