's nachts precies na 4 uur weer wakker

Discussion in 'Baby en dreumes' started by elsa, Jan 7, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. elsa

elsa Bekend lid

Mar 14, 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    hoi,

ik ga zo direct met het cb bellen, maar wellicht dat 1 van jullie hetzelfde probleem kent of heeft gekend.

onze zoon van 7 weken heeft na 3 weken tot 6 weken van 12.00 uur tot 6.00 uur geslapen. met een fiep konden we dan rekken tot de volgende voeding.

sinds een week is mijnheer echter standaard na 4 uur precies weer wakker en krijst hij alles bij elkaar. we hebben hem gisteren om 23.00 uur de laatste voeding gegeven en ja hoor, stipt om 3.00 uur begon hij. helaas kunnen we hem dan met geen mogelijkheid stil krijgen, het wordt dan alleen maar erger. uiteindelijk zijn het dan hazenslaapjes tot de volgende voeding, maar dit is wel slopend.

vannacht werd ik er zo gek van dat ik hem uiteindelijk om 5.00 uur maar wat voeding heb gegeven, aangelengd met water. en wat denk je, hij slaapt tot 8.00 uur. heb hem net maar 90 cc gegeven anders krijgt hij uiteraard veel te veel voeding en komt zijn schema totaal in de war.

Toch voel ik me hier niet goed bij, ik wil niet dat hij gaat wennen aan het feit dat hij 's nachts nog eten krijgt (hij weegt nl. al ruim 5 kilo en heeft die nachtvoeding eigenlijk niet meer nodig). Van de andere kant, in hoeverre kun je een baby van 7 weken verwennen? hij dronk alsof het het laatste flesje op de aardbol was!

eerst kreeg hij omneo vanwege moelijke ontlasting, nu heb ik zeker 3 poepluiers op een dag. denk erover om de voeding te gaan mengen zodat hij wellicht wat langer voldaan raakt. hoop alleen niet dat hij dan weer last van zijn buikje krijgt. Dat heeft hij nu overigens ook nog wel, maar kan dat ook niet zijn van de honger?

kortom, ik weet niet meer zo goed wat ik moet doen. denken jullie dat het een ritmeprobleem is (biologische klok staat nog niet goed ingesteld :D ) of denken jullie ook dat hij gewoon honger heeft.

ik hoop dat iemand mijn verhaal herkent.....

2. laatje

laatje Fanatiek lid

Nov 5, 2006
    1,058
    0
    0
    Schoonhoven
    Noorje is bijna 8 weken en is bijna 6 kilo. Zij heeft toch zeker de nachtvoeding wel nodig hoor. Gewicht wil niks zeggen. Ene kind is er eerder aan toe dan andere. Wij gaven tot gister 6 voedingen en madam komt ook standaard om de 4 uur (soms slaapt ze iets langer door. Jouw zoontje heeft gewoon honger na 4 uur. Zou hem nog de kans geven om zelf aan te geven wanneer hij toe is aan het overslaan van de nachtvoeding. Dat kun jij niet voor hem bepalen, echt niet. Ik denk echt dat hij er nog niet aan toe is. Hij moet zelf ritme kunnen aangeven. Baby's weten dit heel goed zelf te regelen. Als je hier aan toe geeft, zul je zien dat dit verder allemaal vanzelf gaat lopen. Noortje krijgt ook rond 3 uur flesje, daarna slaapt ze heerlijk verder... Huilt bijna niet, 's nachts al helemaal niet.

3. elsa

elsa Bekend lid

Mar 14, 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    dankjewel voor je antwoord! maar hoe weet je dan dat ze niet teveel voeding binnenkrijgt?

geef ik florian meer dan drinkt hij het gewoon op, zonder problemen.......gelukkig maar, hij drinkt lekker goed zo. hij heeft bijvoorbeeld vannacht voeding gehad en daardoor heb ik vanmorgen minder gegeven, hij ligt nu lekker te slapen.

moet ik dan overdag ook weer standaard minder geven of gewoon blijven aanbieden? ik vind het zoooooooooooo moeilijk, dacht het net een beetje onder de knie te hebben. haha, tis wat, dat moederschap.

zeker ook omdat hij regelmatig wel last van krampjes heeft, dit kan natuurlijk ook van de honger komen (zou wel heel zielig zijn trouwens als dat zo zou zijn). daarbij heeft hij ineens veel meer ontlasting dan normaal, hij kon eerst niet poepen.

Pffff, blijf het lastig vinden, maar denk inderdaad wel dat hij gewoon nog honger had.

dankjewel!

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm anne krijgt nu denk anderhalve week pas geen nachtvoeding meer
    die is al dik 3 maanden :)

en die kwam idd ook altijd rond een uur of 2/3
    en dan sochtends om 5 uur weer

redelijk slopend ritme voor mams dus.. maarja honger is honger he

uiteindleijk bepalen ZIJ het ritme.. niet wij

ben wel benieuwd hoe veel keer per dag je voed trouwens
    want met die nachtvoeding zat ik altijd precies op 6 voedingen.
    en dat is wat hier perse moest van het cb zegmaar

Laurahes likes this.
  5. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    Een kindje van 7 weken kan zeker nog wel een nachtvoeding nodig hebben hoor. Een kind van die leeftijd zou nog rustig 6 voedingen mogen krijgen. Van fv mag je een liter per 24 uur geven.

6. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ik sluit me bij de rest aan. nachtvoedingen moet zeker nog mogen nu en dat zit niet gebonden aan gewicht. het is vaak zo als je denkt nu heb ik een ritme dat je kindje daar weer roet in het eten gooit.

inderdaad niet meer alks een liter FV per dag. doorslapen komt vanzelf wel.

7. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

Feb 16, 2007
    1,852
    0
    0
    Als je kindje wakker wordt en pas gaat slapen als hij voeding heeft gehad, dan is het duidelijk dat hij honger heeft. Bij 7 weken is dat helemaal niet gek hoor! Ik zou het gewoon geven, op een gegeven moment houdt het wel weer op dat ie voeding nodig heeft 's nachts.

Bij Merel waren er ook periodes dat ze 's nachts ineens weer kwam. Ik geef dan gewoon eten, want ze heeft honger. Ik ga zo'n kleintje echt geen honger laten lijden. Sommige baby's hebben behoefte aan voeding 's nachts tot wel een jaar lang.......Het is voor jezelf ook een stuk relaxter als je voeding geeft en hij slaapt gewoon weer verder, ipv, laten huilen en zelf ook niet kunnen slapen....... Je baby heeft dus echt nog/weer behoefte aan voeding. En laten wennen....dat is er op deze leeftijd helemaal nog niet bij. Ze voelen iets waardoor ze gaan huilen, in dit geval honger. Hij denkt dan echt nog niet van:"heee nu komt mama, laat ik dat elke nacht eens gaan doen". Daar`zijn ze niet mee bezig, ze zijn bezig met overleven. En honger is huilen (of iets anders, er is iets aand e hand, baby voelt zich niet prettig), zodat mama weet dat er iets is en zij hem kan helpen......Dus gewoon toegeven aan zijn behoefte!

8. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

Aug 22, 2006
    3,530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ik zou zeggen gewoon geven, als je kindje het aangeeft. Ik denk dat ze niet snel te veel kunnen drinken, dan neemt hij de volgende voeding waarschijnlijk wel wat minder. Wie weet is dit gewoon een fase en slaapt hij na een paar ker voeden 's nachts wel weer door...

9. elsa

elsa Bekend lid

Mar 14, 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    dankje wel voor al jullie berichtjes.

heb net het cb aan de lijn gehad en zij zeggen ook dat ik de nachtvoeding gewoon mag geven, voeden naar behoefte.

het ging er mij ook niet om dat florian door moest slapen van mij, die paar weekjes waren een mooi cadeautje :), ik vind het veel belangrijker dat hij niet huilt en tevreden is.

waar ik wel nog mee zit is, ik mocht 5 voedingen van 150 ml geven en nu geven ze aan dat ik best wat meer mag geven, dit bouwt hij vanzelf wel weer af naar 5 voedingen. maar went hij hier niet aan? stel dat hij een tijdje 6 x 150 krijgt dan is dit toch veel te veel? dit blijf ik een beetje raar vinden.......ze gaven aan dat ik zelfs 160 mocht geven.

en hoe doen/deden jullie dat dan als je kindje 's nachts komt/kwam voor een voeding en vervolgens doorslaapt tot 10.00 uur bijvoorbeeld? (5 uur), door de dag een beetje recht proberen te trekken zodat hij weer om ongeveer 23.00 uur de laatste voeding krijgt? of gewoon maar kijken wanneer hij weer komt.

groetjes van een onzekere moeder........

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm tja.. hier borstvoeding.. dus ik heb dan geen problemen met hoeveel ze drinkt.. maar zal er op moeten vertrouwn dat het goed gaat

maar denk dat hij toch niet meer zal drinken dan hij nodig heeft hoor
    ze zijn te klein om te besffen of eten wel/niet echt lekker is volgens mij
    dus zich "volstouwen" is volgens mij niet van toepassing op zulke minibeebjes

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Mijn ervaring is dat ze dat heel goed zelf kunnen regelen. Als jelle bij 1 voeding meer kreeg omdat hij nog honger had, kwam hij later voor de volgende, of hij liet daar gewoon wat van staan. Per saldo kwam hij vaak goed uit, en een keer wat meer geven is niet erg. Ik ben op een gegeven moment in de fles die hij het snelste leegdronk meer gaan geven. Ik deed dan wel gewoon 30cc en 1 schepje voeding erbij, en ik keek wel wat hij opdronk.

Op de een of andere manier regelde hij het vaak zelf zo dat hij rond 23.00 voor de avondfles kwam. Kon wel eens een half uurtje verschil inzitten maar niet meer.

Die kleintjes hebben ook hun groeispurten, dan zie je ze groeien bij wijze van spreken. Ik haalde Jelle wel eens uit zijn bedje en ineens had ik dan zoiets van "hij word wel erg groot"... :) Ineens valt het je dan op, en dat verklaard dan ook waarom hij zo hongerig was... :)

Overigens mogen ze op een dag niet meer dan 1 liter aangemaakte voeding drinken, en met 6x 150 komt hij aan 900 cc. Ik verwacht eerlijk gezged ook niet dat je kindjes dit meteen allemaal opdrinkt, hij neemt wel wat hij nodig heeft.

12. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Gewoon overdag meer geven, dan is de kans groot dat hij 's nachts niet meer komt. Waarschijnlijk heeft hij behoefte aan meer.

Probeer gewoon 5 flessen van 150 water met 5 schepjes te geven en als hij komt voor een 6e fles is het nog niet teveel.

Rick sliep met 8 weken pas door van de fles van 23 uur tot 7 uur. Maar ook dat is geen garantie, want met 5 maanden begon hij weer 's nachts te komen. Maar nu krijgt hij overdag weer meer te eten en slaapt hij alweer iets langer door..

13. laatje

laatje Fanatiek lid

Nov 5, 2006
    1,058
    0
    0
    Schoonhoven
    Je moet ongeveer rekenen: 150 ml per kg lichaamsgewicht per 24 uur. Dus als hij 6 kg weegt zou dat dus betekenen dat ie 6x150=900 cc per 24 uur mag hebben. Dat kun je dan verdelen over de flessen. Ik geef vanaf dit weekend 5x170cc (150 water + 5 schepjes) = 850cc. Vind Noortje prima (weegt nu bijna 6 kg schat ik). Bij 6 voedingen was dat nog 6x135cc (120 water + 4 schepjes) = 810cc. Ben nu dus iets omhoog gegaan. Noortje drinkt flesjes prima leeg.

14. elsa

elsa Bekend lid

Mar 14, 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    bedankt voor al jullie reacties!

gisterenavond heeft florian enorm last van krampjes gehad maar vannacht heeft hij wonderbaarlijk goed geslapen. zijn laatste fles was om 23.30 uur, daarna heb ik hem om 7.30 uur wakker moeten maken. dit zal wel niet voor vast zijn, maar het was voor een nacht wel lekker.

ik kan er nog steeds af en toe geen peil op trekken wat er aan de hand is met het kleine manneke en probeer maar mijn gevoel te volgen, dat zegt iedereen: volg je gevoel! Maar oh, wat is dat af en toe moeilijk als je voor het eerst moeder bent, vinden jullie niet?

als hij vannacht wakker wordt, geef ik hem maar gewoon wat eten, kijken hoe dat uitpakt. heb ik wel nog wat vraagjes, misschien dat jullie ze kunnen beantwoorden?

- als kindjes krampjes hebben kan dat ook betekenen dat ze teveel eten krijgen? of juist dat ze honger hebben? kan bij florian echt merken dat hij, wanneer hij 's nachts wakker wordt, hij enorme krampen heeft. hij heeft ook een stuk of 6 poepluiers per dag met redelijk dunnen ontlasting
    - ik geef nutrilon omneo, hebben jullie ervaring met het mengen van deze voeding met bijvoorbeeld de standaard zodat florian misschien wat langzamer eet?
    - ik mag 150 tot 170 ml geven per keer. ik maak altijd voeding vooruit voor 24 uur en schenk dan precies 150 ml in. hoe doen jullie dit? 150 ml water + 5 schepjes en dit helemaal geven of precies 150 ml klaargemaakt.
    - Jullie geven aan dat meer aanbieden en kijken wat hij drinkt een goede methode is, maar die hongerlap van mij eet volgens mij alles op wat ik hem voorschotel. hoe zie je dat je kindje voldaan is?

Alvast bedankt voor jullie tips................. :D

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een kind dat lichamelijk nog niet aan doorslapen toe is gaat echt niet slapen als het overdag volgepropt wordt! Het enige dat je daar mee bereikt is dat je de kans op overgewicht later bij je kind vergroot.

16. Lara11

Lara11 Niet meer actief

je zult versteld staan als je ziet hoe goed kindjes de boel regelen! Wees niet te bang, het gaat volgens mij niet om 'wennen' maar om behoefte. En als ze harder groeien hebben ze ook meer behoefte aan eten.
    Ik zat ook altijd te 'rekenen' maar uiteindelijk heeft mijn dochter het zelf aangegeven en geregeld! Komt goed!

Amber

17. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Mijn ervaring met Omneo is dat in het begin de darmpjes er echt even aan moeten wennen. Omneo is ook lichter verteerbaar, en dus had Jelle ook sneller honger. Ik ben toen op het advies van het CB gaan mengen met Forte, half om half en dat ging wonderbaarlijk goed. Gewoon normale poepluiers, en minder krampjes.. :D

Jelle is krijgt nu 3 flessen volledig Omneo omdat hij door de fruit en groenthapjes weer slecht kon poepen. Nu gaat het wel goed! Was gewoon een kwestie van wennen... :) Maar ik had zoiets van, als het werkt werkt het, en ga ik niet meer zitten veranderen.. :)

18. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Krampjes krijgt je kindje de eerste 3 maanden ook doordat de darmen nog moeten rijpen en wennen aan de voeding. Hoeft dus helemaal niet te betekenen dat je kindje teveel voeding krijgt wanneer hij krampjes heeft. Als je Omneo geeft en je kindje poept erg veel en aan de slappe kant, dan kun je het inderdaad proberen te mengen met de standaard. Forte zou ik pas doen als je kindje echt onverzadigbaar is..

Verder inderdaad gewoon de nachtvoeding geven, 6x 150cc is 900cc, dus zit je nog niet aan een liter. Je kan misschien de fles van 23.00 uur ophogen naar 150+5=165cc voeding..Zelfs met 6x 165cc zit je nog niet aan een liter, dus 1 of 2 flessen van deze hoeveelheid mag gewoon..

En ja, het gevoel van onzekerheid bij een eerste kindje is erg herkenbaar hoor. Maar gelukkig kun je hulp vragen bij het cb of hier op het forum, je staat er gelukkig nooit alleen voor ;)

Share This Page