Eigen slaapkamer kind

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mooiezomer, 14 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Ik vind het niet echt noodzakelijk, zeker als ze klein zijn niet.
    Het ligt er ook aan hoe je de kamers gebruikt. Wij zaten vroeger als kind namelijk nooit op onze slaapkamer te spelen, altijd beneden. Bij vriendinnen was dat wel eens anders, daar gebruikte je de slaapkamer echt als speelruimte.
    Rond de pubertijd kan het inderdaad wel zijn dat je hier meer behoefte aan hebt, maar ook dan is een andere ruimte ook mogelijk. Een vriend van me had een chill-schuur waar we altijd met een groep pubers zaten.

    Wij hebben een drie slaapkamer woning. Met een zoon en tweeling onderweg zal het nu zeker delen worden. Misschien komen er later nog meer kindjes bij, ook dan heb ik geen probleem met samen op een kamer.
    Maar als de kinderen groter worden zou ik wel overwegen te verhuizen of verbouwen.
     
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik vind het wenselijk dat ze een eigen kamer hebben. Dat vond ik al voordat ik überhaupt kinderen had, maar nu ze er zijn ben ik heel erg blij dat ze allemaal hun eigen stekje hebben, want ze matchen heel slecht in (slaap- en speel)behoeftes e.d.

    Op vakantie moeten de meisjes vaak een kamer delen en dat gaf vorig jaar zoveel problemen, dat wij nu bewust zoeken naar een vakantiehuis met 4 slaapkamers.
     
  3. PotjeGoud

    PotjeGoud Bekend lid

    27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw
    Wij zitten met ongeveer dezelfde situatie. We hebben nu 4 flinke slaapkamers. (Pas een flinke verbouwing achter de rug) Maar oudste en middelste schelen 15 maanden en liggen nu al bijna een jaar vrijwillig bij elkaar op de kamer.
    Ze zijn nu 5 en 6.. (jongen, meisje) zolang ze het zelf goed vinden, vinden wij het ook goed. Maar met het oog op de toekomst vind ik het wel prettig dat ze allemaal een eigen kamer hebben.
    Wij willen ook graag een vierde, mocht dit lukken dan wordt het over een tijd ook een dakkapel, en zolder in 2e. De eerste tijd zou de baby sowieso gewoon bij ons op de kamer liggen. :)
     
  4. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.461
    3.448
    113
    Wij hebben 4 kinderen en (tot nu toe) 3 slaapkamers. De oudste slapen bij elkaar sinds de 2e 2,5 was. Gaat prima.

    De 3e slaapt nu nog alleen, maar zal t.z.t. gaan delen met de jongste. De jongste slaapt nu nog bij ons op de kamer.

    Wij willen op den duur op zolder nog 2 slaapkamers aftimmeren en dan kunnen ze, als er behoefte aan is, ieder hun eigen kamer krijgen.
     
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Mijn kinderen hebben allemaal een eigen kamer, en altijd gehad ook. Voor hun is dit nu wel echt het fijnste zeker ook gezien de leeftijdsverschillen. Een must vind ik het niet per se. Dat is vooral afhankelijk van de leeftijden, leeftijdsverschillen en ook wel karakters.

    Mijn oudste dochters hadden wel prima een kamer kunnen delen, toen ze kleiner waren, maar dat was niet nodig. Ze gaan wel regelmatig bij elkaar ‘logeren’ wat ze super leuk vinden, aar daarnaast vinden ze het ook wel fijn dat ze overdag hun eigen plekje hebben.
     
  6. Esther519

    Esther519 Actief lid

    16 feb 2016
    486
    326
    63
    Vrouw
    Noorden van het land
    Sinds kort delen onze zoon van 4 en dochter van bijna 2 een kamer, slapen samen in een stapelbed. Dit gaat prima! We hebben 3 slaapkamers en een zolder. De zolder moeten we verbouwen, dat komt over een paar jaar. Tot die tijd kunnen de kinderen prima bij elkaar. De baby zal straks eerst bij ons komen en dan naar zijn eigen kamer gaan.
     
  7. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Het heeft mijn voorkeur wel, alle kindjes een eigen plek.
    Als de kindjes nu niet tegelijk zouden komen, zouden ze een eigen kamer krijgen.
    Maar omdat ze een tweeling zijn (en ik ook lees over het belang van samen zijn bij tweelingen) gaan ze eerst wel samen op een kamer slapen. In de toekomst kunnen ze ook allebei een eigen kamer krijgen als zij dat willen of het ons beter lijkt.
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    In mijn ogen is de hoeveelheid ruimte belangrijker dan de hoeveelheid kamers. We hebben twee kinderkamers die behoorlijk groot zijn. Zolang er mogelijkheden zijn kan je het later nog aanpassen als het nodig is. Ik heb liever minder kamers in een ruim huis, dan een huis met genoeg kleine hokjes. Doordat het huis zelf niet klein is zijn er genoeg plekken te creëren om rust op te zoeken. Als een kind rust nodig heeft om bijvoorbeeld huiswerk te maken, dan moet daar imo wel plek voor zijn.
     
    MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  9. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Wij hebben op dit moment 3 slaapkamers en 2 kinderen.
    De wens voor een 3e is er, weer gaan binnenkort verbouwen voor een 4e slaapkamer.
    Voor mij hoefde het niet perse, voor mijn man was het bijna noodzaak. Gelukkig mag hij dan gaan klussen :rolleyes:
     
  10. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Voor nu vind het het geen must.
    De oudste 2 slapen samen.
    Ze vinden dat ook wel erg gezellig.
    De jongste slaapt alleen.

    tegen de tijd dat ze apart willen hopen we verhuisd te zijn of gaat er 1 naar de zolder.
    Dat laatste is nu nog niet mogelijk omdat de zolder alleen te bereiken is via de vlizotrap.
    En wij kunnen daar niet rechtop staan.
     
  11. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Tweeling slaapt hier op een kamer. Zodra ze dat niet meer willen of wij vinden dat ze elkaar wakker houden dan maken we op zolder een kamer. Voor nu vind ik ze alle drie te jong om op zolder slapen, vooral omdat de oudste vaak nog snachts uit bed komt om me op te halen. Dan moet hij de trap op/af met een slaaphoofd.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Hier hebben ze wel alledrie een eigen kamer, maar wel kleine kamers helaas. Als de volgorde anders was jjm ipv jmj had ik de jongens misschien wel een kamer laten delen. Nu zit er teveel leeftijdsverschil tussen en meisje jongen vind ik niet handig.
    We denken erover om volgend jaar te gaan verhuizen, maar als we dat niet doen nemen wij zelf de kleinste kamer uiteindelijk.
     
  13. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Alle kinderen hebben hier een eigen kamer, en op alle kamers kan gelogeerd worden. De meiden hebben beiden een antieke Franse twijfelaar waar twee kinderen inpassen. Zoons beiden een uitschuifblad onder hun eigen bed.

    Nu wordt er langdurig gelogeerd tussen kind nr 2 en kind nr 4. Ik logeer zelf ook regelmatig bij een kind, heel gezellig.
     
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.528
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    In ons oude huis deelden mijn kinderen samen 1 kamer. Ik vond zelf dat geen fijn idee en dus gingen verhuizen naar een groter huis. Maar toen ze allebei een eigen kamer hadden stopte de jongste met doorslapen; hij kroop snachts bij zn broer of bij ons in bed. Het heeft 2 jaar geduurd voor hij weer ging doorslapen in zijn eigen bedo_O

    Dus ik ben in elk geval van mening dat het voor jonge kinderen niet noodzakelijk is een eigen kamer te hebben.
     
  15. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Hier slapen mijn dochter van bijna 6 en zoon van bijna 2 sinds mijn zoon 8 maanden was samen op een kamer (daarvoor lag hij bij ons op de kamer).
    In ons huidige huis hebben we maar 2 slaapkamers, dus geen andere optie. Het delen van een slaapkamer gaat op zich prima, wel willen ze elkaar vooral in de ochtend nog wel eens wakker maken.
    We zijn voornemens te gaan verhuizen en dan zouden ze beide hun eigen kamer krijgen. Dit om ze ook een plekje te geven waarin ze zichzelf even terug kunnen trekken als ze daar behoefte aan hebben, ze elkaar niet meer wakker houden/maken als de een niet kan slapen of eerder wakker is en ook gewoon een ruimte waarin ze kunnen spelen, hun eigen spulletjes hebben liggen.

    Dus is het perse noodzakelijk dat ze een eigen kamer hebben.... nee dat vind ik niet, maar het heeft wel mijn voorkeur.
     
  16. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.163
    113
    Mijn oudste twee hebben een paar jaar samen geslapen omdat ze dat leuk vonden. Was geen noodzaak, want we hebben zelfs een kamer over in huis.
    Nu heeft iedereen zijn eigen kamer weer. Ze vinden het soms ook fijn om zich daar even terug te trekken, vooral de middelste. En oudste is nu puber en begint langer uit te slapen, dus voor hem is een eigen kamer ook prettig.
     
  17. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    En de werkplek/annex wasruimte kan niet omgebouwd worden tot babykamer?

    Als ze klein zijn vind ik een eigen slaapkamer geen must. Genoeg mensen die groot geworden zijn met het delen van een kamer.
    Maar het gaat niet altijd goed samen. Sowieso zou ik nooit een baby bij een ouder kind op de kamer leggen. Dit ivm elkaar wakker houden en het evt uit bed halen van de baby of andere capriolen. Mijn kinderen waren 1 en 3 jaar toen ze bij elkaar op de kamer kwamen. Ze hielden elkaar vaak wakker. Oudste heeft een keer een kussen en een dekentje op de jongste gelegd omdat ze dacht dat ze het koud had.
    Ze hebben 4 jaar bij elkaar op de kamer gelegen en dat was op een gegeven moment vooral drama. Gedoe over wie rotzooi gemaakt had en het op moest ruimen, elkaar wakker houden, ruzie "ze.kijkt naar me, ze zit aan mijn kant van de kamer, ze maakt geluid, ze ademd, ze heeft het lampje aan en ik kan niet slapen met lampje" en en en en ..
    Nu een eigen kamer en wat een verademing en rust geeft dat zeg:|
     
  18. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Hier 2 kinderen en allebei een eigen kamer, nu schelen ze ook 8 jaar maar al was het leeftijdsverschil niet zo groot geweest hadden ze alsnog een eigen kamer gehad.
    Als ik de ruimte niet had gehad had ik niet eens aan een volgend kindje begonnen want samen slapen is gewoon niks voor ons. En vind ook niet dat ik mijn zoon van toen 8 had kunnen opzadelen met een baby zusje in zijn kamer.
     
  19. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Eigen slaapkamer is imo geen must, voor ons wel een streven. Kids zijn nog jong. Oudste twee hebben eigen kamer maar slapen vaak samen in één van de kamers.
    Jongste twee slapen bij ons, of zoals peuter zegt: wij mogen bij hem slapen :roflmao:
     
  20. thebooandtheboy

    30 sep 2016
    80
    46
    18
    Hier hebben ze alledrie een eigen slaapkamer. Als baby sliepen ze bij ons op de slaapkamer.
    Mijn meiden hebben wel eens een poosje samen geslapen omdat ze dat zelf graag wilden, maar ik merk toch dat ze dan slechter slapen/houden elkaar wakker/heel vroeg weer wakker van elkaar.
     

Deel Deze Pagina