RTL onderzoek eindtoets

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zinaa, 8 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Gister heeft RTL haar jaarlijkse onderzoek gepubliceerd over de 'kwaliteit' van de basisscholen in Nederland. Ze hebben een ingewikkelde berekening waarin onder andere de scores van de CITO toets, maar ook het percentage van kinderen met een niet-nederlandse culturele achtergrond en het aantal kinderen met (zeer) laagopgeleide kinderen wordt meegewogen. Daar komt dan een cijfer uit.

Nou zat ik dat onderzoek eens te bekijken, niet eens heel erg geïnteresseerd want ja, zoveel zegt het ook niet eigenlijk...dacht ik. Tot ik dus de score van onze school zag. Onze school scoort het slechtst van alle basisscholen uit de stad en zelfs met een aantal omliggende plaatsen erbij. Sterker nog; er zijn maar 4 basisscholen in de naastliggende grote stad (Utrecht) die slechter hebben gescoord dan onze school.

Ben hier toch wel erg van geschrokken. Ik heb de directeur een mail gestuurd met de vraag om uitleg, ik begreep dat meer ouders dit gedaan hebben. Hopelijk horen we daar wat op. Maar wat ik me eigenlijk afvraag... hoe kijken jullie hier tegenaan? Hoe reageer jij als je school zo slecht scoort? Maakt het je niet uit of doe je er toch iets mee. Wisselen van school is ook niet een stap die je zomaar zet. Zit me best dwars.

2. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik denk dat het een soort wisselwerking is tussen school en leerling. Zo’n toets weegt toch voor een deel mee voor het niveau van het vo. Dus als een school echt heel laag scoort zou ik me ook wel afvragen of dat aan de school ligt of aan de leerlingen.
    Zo’n cijfer is natuurlijk een gemiddelde van alle leerlingen, maar een school zou ook het beste in een kind naar boven moeten halen. Lastig dus. Ik zou even het antwoord van de directie afwachten.

Toch vind ik het ook een vreemd onderzoek wat ze hebben gedaan wbt witte, zwarte en gemengde scholen. Dat ouders bijv laag opgeleid zijn betekent toch niet dat het kind dan ook niet meer kan.
    Waarom word er niet gewoon naar een kind gekeken ipv allemaal hokjes te creeeren.

Zonnestralen en tuc vinden dit leuk.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Helemaal eens met bovenstaande reactie. Snapt dat je schrikt maar zou even de reactie afwachten, misschien is er een heel plausibele verklaring voor.

Dat hokjes denken vind ik ook vreselijk. Ten eerst omdat MBO dus al als laagopgeleid gezien wordt:confused:. Terwijl dat volgens mij een heel prima opleidingsniveau is en die kinderen echt geen "risicogroep" zijn oid. Er zijn nl genoeg mensen die bewust de keuze voor MBO hebben gemaakt itt HBO voor een bepaalde beroepskeuze.

En bij zeer laagopgeleiden telt dus ook de man van 1 van de leden hier mee (wat ik las in het topic in de lounge) die alleen lagere of middelbare school heeft gedaan maar nu wel zijn eigen aannemersbedrijf heeft. Niet echt verkeerd geëindigd zou ik zeggen.

lies276, Caithy en Zonnestralen vinden dit leuk.
  4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Eens met wat al gezegd is. Maar als je verder klikt naar meer informatie kan je de uitstroom zien.

5. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik heb het onderzoek niet gelezen / gezien, maar het gaat er bij een school toch vooral om hoevje gevoel bij een school is en hoe het bij je kind en jullie als ouders past. Als ze echt slecht zouden scoren zie je dat ook in verslagen van de onderwijsinspectie terug lijkt me. En de uitstroom naar het vo publiceren alle scholen ook op de website.
    Wanneer je gewoon tevreden over de school bent zou ik me dus niet druk maken over een onderzoek van RTL. Wanneer er al wel problemen zijn kun je dit wel, samen met de OC, als hulpmiddel gebruiken om bepaalde inzichten te krijgen en veranderingen te ‘eisen’.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier scoort de school prima, maar de directeur zegt ook heel duidelijk dat landelijk erg wordt gepusht op ‘minimaal Havo’ en dat zit er gewoon niet altijd in. Denken dat iedereen Havo kan als je maar hard genoeg werkt etc, nee, dat is gewoon niet waar en dat moet je ook niet willen; een kind dat stabiel en veilig opgroeit, zich op school goed voelt, zijn eigen niveau vindt... veel belangrijker.
    Hier in de stad een school die een 9,4 krijgt, maar die school is écht niet het soort school waar ik mijn kinderen op wil; heel streng, enorm gericht op cijfers, pushen tot voorbik het uiterste... ik denk niet dat dit op langere termijn tot stabiele, gelukkige mensen leidt.

tuc en Strandbal vinden dit leuk.
  7. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja dat vind ik ook! Ik heb ook altijd het idee dat er word neergekeken op laagopgeleiden. Maar niet iedereen kan arts of manager worden. Wie brengt anders de post of haalt de vuilnis op?
    Of een bouwvakker die zich uit de naad werkt met allemaal gezondheidsklachten erbij.

tuc vindt dit leuk.
  8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.822
    113
    MBO laagopgeleid. Wat een onzin. Dat is gewoon gemiddeld. Jee, als je zo gaat kijken ja dan schiet dat niet op natuurlijk.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Helaas is dat realiteit. In onderzoeken, vraagstellingen oid waar opleidingsniveau gecategoriseerd wordt valt MBO onder lager opgeleid.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Helemaal mee eens. Onze school is gelukkig niet zo. Al zitten er enkele types op die wel zo denken, maar dat is er maar 1 per klas ofzo. Helaas ook 1 in mijn dochters klas. Gelukkig voor haar eigen kind scoort die idd hoog, anders heb je volgens mij geen leven bij zo'n moeder.
    Mijn dochter haalde een 7,5 voor haar 1eboekenbeurt op dezelfde dag dat ze een geschiedenis proefwerk had. (Waar ze overigens een 8 voor haalde). Voor de meeste kinderen gemiddelde prestaties denk ik, voor haar buitengewoon knap.
    Een andere moeder vroeg aan mij hoe dr boekenbeurt gegaan was en vertelde haar het punt. Zegt die vreselijke moeder: o en heeft ze aan de juf gevraagd wat er niet goed ging dan??:evil:

11. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Ik heb het van onze school niet eens bekeken wij krijgen als ouders zijnde na elke cito een koffieochtend waarin de resultaten besproken worden, per klas, hoe scoren wij ten opzichtte van het landelijk gemiddelde en waaom. Daarnaast is de cito eindtoets tegenwoordig zo vreemd qua samenstelling dat er bij ons op school is besloten die niet meer te gebruiken en over te gaan op een andere toets.
    Verdr een erg kleine school met per groep 10-15 kinderen als daar 1 kind tussen zit die moeite heeft met de stof is je hele score al onbetrouwbaar.
    Ik vind dat er veel te veel opgehangen wordt aan de citotoets en dat de vraagstelling van e cito toetsen te wensen overlaat.

12. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ja en nee. Tot nu toe heb ik nooit getwijfeld over onze keuze, en onze zoon gaat er met veel plezier naar toe. Maar het feit is wel dat het onze school 3 jaar achter elkaar niet gelukt is om de leerlingen een hoger gemiddelde dan 530 te laten scoren. In een heel gemiddelde wijk en een heel gemiddelde school. Vind ik best heftig, wat zegt dat ook over het onderwijs door de jaren heen he?

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heb je ook de rapporten van de inspecties gelezen? Er staat een link bij waarmee je deze kunt inzien. Gaf mij voor onze school veel duidelijkheid.

14. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hier scoort de school 7,1 terwijl ze wel altijd goed aangeschreven is.
    Tja en cito toetsen zijn ook tijd opnames.
    Ik weet dat mijn cito's slechter waren als mijn gewone punten.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb ook het idee dat het niet enkel om de cito gaat met deze punten. Hier een school in de stad die zeker niet goed aangeschreven staat, scoort een 8,6.
    Maar als je de grafieken bekijkt: 76% van de leerlingen heeft een niet-Nederlandse achtergrond en 45% van de leerlingen heeft een zeer laagopgeleide ouder.

16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Er zijn ook scholen die hoog scoren op basis van hun cito’s doordat ze aan ‘citotraining’ doen. Dan leer je de kinderen een trucje ipv vaardigheden. Dit soort onderzoeken vind ik echt nietszeggend. Een school die laag scoort zou bv een uitstekende school kunnen zijn en juist in staat om veel kinderen met een bepaalde problematiek (en daardoor ‘laagscorend’) een goede plek te kunnen bieden. En dat haalt het gemiddelde dan wel omlaag, maar zegt niks over het onderwijs.
    Ik kijk nooit naar gemiddelde citoscore’s e.d. Ik kijk naar mijn kinderen en hoe ze zich ontwikkelen en of ze op hun plek zitten. En op dat gebied ben ik uitermate tevreden met de onze basisschool.

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    De score is afhankelijk van de referentiekader dat ze gebruiken, die is niet voor alle scholen gelijk.
    Wij zitten bij 1 van de 2 best aangeschreven scholen hier. Beide scholen halen in dit onderzoek ongeveer gelijke gemiddelde cito score, maar hebben verschillende referentiescores waardoor 1 hogere waardering krijgt.
    In werkelijkheid zijn de scholen echt vergelijkbaar en even goed aangeschreven.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #18 tupp, 10 dec 2017
    Laatst bewerkt: 10 dec 2017
    "Vroeger" gaven wij in overleg met ouders en kind àlle kinderen de kans om de eindtoets mee te doen. Dus ook kinderen met grote achterstanden en meerdere eigen leerlijnen of compleet eigen programma konden meedoen, als ze dat wilden.
    Natuurlijk wel met de waarschuwing dat dit moeilijk is en frustrerend kan zijn als je een eigen leerlijn hebt gevolgd op een lager niveau.

Heel soms leidde dit ertoe dat een kind toch naar VMBO-basis met LWOO ging in plaats van praktijkonderwijs. Deze mogelijkheid was dus ook bedoeld voor kinderen en ouders die dat echt heel graag wilden.

Nu doen we dit nog steeds voor kinderen die op 1 vakgebied een eigen leerlijn hebben. Maar als een kind op meerdere vakgebieden jaren achterloopt, proberen we ze nu gemotiveerd 'buiten te sluiten' van de eindtoets. Waarom?

Ons leerlingaantal nam af (krimpwijk) maar het aantal leerlingen met zo'n grote achterstand niet. Eén of twee extreem lage scores op 60 of 70 kinderen is nog op te vangen. Twee van die scores op een aantal van 28, levert een heel laag gemiddelde op. En gezien de huidige afrekencultuur binnen de inspectie en de media + ouders, is dat een probleem. Zeker als je deze situatie 3 jaar achter achtereen hebt.

Dus... raadt ons bestuur ons aan vanaf groep 7 vóóral te investeren in de kinderen die net onder het gemiddelde scoren, want daar valt -ik houd jullie niet voor de gek- volgens ons bestuur 'de meeste winst te halen'. Uiteraard doen we dat niet en investeren wij in àl onze leerlingen, zoals we altijd al deden.
    Alleen proberen we sommige leerlingen nu uit te sluiten van de eindtoets. Het onderwijs over 8 jaar is hetzelfde gebleven. Maar de scores gaan omhoog. En voìla: volgens de cijfertjes van inspectie en rtl zijn wij nu een 'betere' school dan eerst.

Jammer genoeg wel een school waar aan het eind van de rit, sommige kinderen een kans wordt ontnomen.

Waarmee ik maar wel zeggen dat er kinderen zijn die verliezen, zodra mensen alleen maar naar getallen (opbrengsten) gaan kijken en niet meer naar de kinderen die deze opbrengsten 'genereren'.
    Kinderen verliezen zodra er niet wordt gekeken naar het welbevinden van alle kinderen op school en naar het traject dat wordt doorlopen met kinderen die buiten de boot dreigen te vallen.
    Kinderen verliezen als scholen keuzes maken op basis van de (soms onredelijke) eisen van bestuur en inspectie om een bepaald getal te scoren, in plaats van keuzes die worden gemaakt op basis van belang van het kind en de wensen van de ouders voor bijvoorbeeld thuisnabij onderwijs.

19. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.708
    113
    Maar dan scoort die school dus juist hoog omdat ze erin slagen die kinderen boven de verwachte scores, die laag zullen zijn met dit profiel, uit te laten stijgen. Even een voorbeeld uit mijn stad:

School A staat in een wijk midden in de stad, zeker niet de slechtste wijk, heel gemengde populatie. 74% allochtonen, 64% laagopgeleide ouders. Scoort een 8.2 omdat de gemiddelde CITO eindscore 531,8 is, ten opzichte van een voorspelde score van 527.2.
    School B staat in een van de rijkste delen van de stad, en heeft een specifiek profiel dat vooral de witte hoger opgeleide ouders aantrekt. 3% allochtonen, 0% laagopgeleid. Met een gemiddelde CITO eindscore van 532.7 ten opzichte van een voorspelde score van 536.1, kom je op een cijfer van 6.1.

Dus school B heeft het beste CITO resultaat, maar school A slaagt er beter in de kinderen vooruit te helpen. Toch denk ik dat gezien de tig andere scholen in de stad, school A inderdaad niet op veel favorietenlijstjes van witte hoogopgeleide ouders zal staan.

Overigens is er op deze modellen natuurlijk ook een hoop af te dingen. Ik vraag me erg af hoe bijvoorbeeld mijn dochter meeweegt in de modellen. Papa is allochtoon en MBO'er, mama is kaaskop met sjieke diploma's. Gezien de criteria denk ik dat school de volle mep voor haar krijgt (waar ze dan mooi haar plusklasje mee kunnen betalen ;p ) en ze ook in de modellen de verwachte score omlaag zal halen. Ondanks dat ze de taal van papa niet eens spreekt en qua makkelijk leren meer op mama lijkt.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Ja zo zal er idd gekeken worden. Wat ik bedoelde is dat het dan niet zo zeer om de specifieke uitstroom of eindtoets punten gaat, maar om de score hoe die in verhouding staat tot het "soort" leerlingen.

Deel Deze Pagina