Mijn zoontje van 3 maanden slaapt overdag weinig en kan moeilijk in slaap komen.Zo gauw ik hem in bed leg gaat hij huilen. Na een tijd te hebben gewiegd valt hij op een gegeven moment wel in slaap maar wordt ook heel snel weer wakker. Meestal slaapt hij een uurtje ongeveer en wordt dan weer wakker en dan moet ik weer wiegen en dan slaapt hij wel. Maar als hij in een bedje ligt wat stilstaat slaapt hij moeilijk. 'S nachts gaat het wel goed. Ik weet echt niet wat er aan de hand is en kom zelf ook bijna niet aan dingen toe om te doen. Ik vraag me echt af wat er zou kunnen zijn..
Heel herkenbaar. Ons zoontje is ook altijd een slechte slaper geweest. De eerste 3 maanden sliep hij overdag beneden in de kinderwagen. Ik was bijna heel de dag aan het wiebelen met dat ding om maar te zorgen dat ie sliep, in bed viel hij moeilijk in slaap en sliep erg kort. We zijn wel bij de manueel therapeut geweest en liepen (en nu nog steeds) bij de kinderfysio. Geen idee waardoor hij zo'n slechte slaper is, bij ons is er niet echt iets gevonden dus dan heb je maar 'pech'. Misschien dat je toch eens een fysio kunt bellen zodat ze hem voor de zekerheid toch even na kunnen kijken. En anders veel succes ermee!
Dankje voor je reactie Ik heb ook al van alles afgevraagd wat het zou kunnen zijn. Als ik hem in zijn bedje leg huilt hij niet heel hard alsof hij pijn heeft. Als ik dan wieg wordt hij rustig en na een tijd wiegen valt hij in slaap. Ik moet dan wel stil zijn want hij wordt wel snel van sommige geluiden wakker. Wel een idee om de fysio eens te bellen ja. Er zou toch iets moeten zijn waar hij last van heeft..
osteopaat kan je ook altijd nog eens proberen madelief huilde altijd als ze op der rechterzij lag, en ze had iets verkeerd zitten, 1 behandeling gehad en ze was een heel ander kind je kan evt nog proberen om je kindje overdag een slaapje te laten doen in de maxi cosi of z'on schommelstoeltje heeft hier ook goed gewerkt bij de vele krampen die ze had, gestrekt in bed was het huilen geblazen steeds en die hulpmiddelen hebben me wel wat verlichting gegeven
Ons zoontje doet overdag ook alleen maar hazenslaapjes (zo'n 20 tot 40 minuten), 's nachts gaat het goed. Ik heb dit aangekaard bij het CB, die zeggen dat het bij de leeftijd hoort. Zodra ze ouder worden zullen ze minder slaapjes gaan doen, maar wel langer achter elkaar. Daarnaast een ritueel instellen (ook overdag) kan helpen.
Bedankt voor de reacties. In de maxi cosi of wipper gaat hij denk ik niet slapen, hij is ook erg actief en in de wipper speelt hij en op een gegeven moment wil hij er ook uit. Sinds gisteren is hij nog meer wakker, nu echt de hele dag.. Een osteopaat daar twijfel ik nog over, ik hoor goede en slechte verhalen. Hij heeft wel een ritueel dat hij als ik hem uit bed haal meteen verschoon dan beneden in de box, dan zijn voeding en na de voeding in de wipper en nog even spelen. Dan breng ik hem naar bed.
Als je hem trouwens op bed legt/probeert te laten slapen, is hij dan ook echt moe? En hoe lang is hij nu wakker tussen de voedingen door?
Hij lijkt niet moe nee, hij ziet er wakker uit en beweegt veel met zijn beentjes en armpjes ook wel. Nu met de warmte heeft hij alleen een rompertje aan, normaal ook een slaapzak. Ik zat te denken dat het misschien daar aan ligt. Hij heeft altijd al dat hij veel wakker is maar sinds gisteren de hele dag. Normaal is hij dan 2 uurtjes of meer wakker tussen de voedingen door. Gisteren en vandaag heeft hij overdag maar een uurtje ongeveer geslapen..
Waar ons zoontje de eerste paar maanden last van had was dat hij nogal met z'n armpjes maaide als hij (bijna) in slaap viel, hierdoor sloeg hij zichzelf dan weer wakker. Dit deed hij ook wel eens als hij sliep en werd dan ook snel wakker omdat ie zichzelf tegen z'n hoofd aan sloeg. Heb je zoiets misschien een keer bij je zoontje gezien? Wij hebben toen een tijdje gebruik gemaakt van de Puckababy, vanaf 10 weken ongeveer tot een maand of 5 en hierdoor sliep hij wel iets rustiger dus dat heeft wel een beetje geholpen. Misschien is je zoontje ook wel overprikkeld? Je geeft aan dat hij erg druk is met z'n armpjes en beentjes en ik dacht dat dit toch wel een teken is van onrust. Door overprikkeling kan je kindje ook slecht slapen. Wij hebben eens een vragenlijst ingevuld van de fysio en aan de hand daarvan kunnen ze in ieder geval zien of je kindje gevoelig is voor prikkels van buitenaf. En wat wij zeker gaan doen bij een eventuele tweede is een goede draagdoek aanschaffen. Als je kindje dan wel bij jou wilt slapen heb je je handen vrij en kun je tenminste zelf ook nog iets doen.
@Poemi; hij is inderdaad druk met zijn armpjes bij zijn hoofdje. We gebruikten vanaf dat hij ongeveer 2/3 weken was een inbakerdoek en later een bakerzak(lijkt op Puckababy). Op een gegeven moment hebben we de bakerzak uitgelaten en ging het goed. Hij heeft een tijdje gehad dat hij overdag beter sliep maar sinds een paar weken geleden ongeveer is het weer minder en sinds gisteren heel weinig. Ik weet niet waar hij overprikkeld van zou moeten zijn, hij vindt het fijn om te spelen in de box en in de wipper. Na zijn voeding speelt hij nog ongeveer een half uurtje en ik praat en lach veel met hem. Een draagdoek had ik ook gekocht maar dat vind hij helemaal niks..
Dan weet ik het ook niet meer . Lastig hè, zo'n baby... Het zou fijn zijn als ze gewoon konden zeggen wat er aan de hand is. Dan blijft alleen dus nog maar m'n eerste tip over: de kinderfysio bellen. Hier kwamen ze gewoon aan huis en hebben ze gekeken hoe hij op van alles reageerde. Ze kwam hier in het begin 1x per week, en dat was ook eigenlijk puur alleen voor het slapen, niet echt iets lichamelijk dus wat je zou verwachten van een fysio. Elke keer kwam ze met iets nieuws om te proberen, konden we een weekje aankijken of het wel/niet werkte en dat vonden wij zelf wel erg prettig. En een baby kan vrij snel overprikkeld raken als ze daar gevoelig voor zijn, het is dan niet dat ze gelijk gaan huilen ofzo, omdat ze het niet leuk vinden. Ze kunnen iets juist wel leuk vinden maar het kan dan toch teveel zijn.
Ja dat zat ik ook al te denken Maar van de fysio is een goed idee ja. Moet je dan eerst naar de HA voor een doorverwijzing? Wel fijn dat de fysio bij je thuis kwam. Ja hij vindt het leuk om te spelen enz. Maar vind het ook niet leuk voor hem als ik hem na zijn voeding meteen in zijn bedje leg.
Als je hiermee bedoelt iets medisch, of echt een fysiek ongemak: nee, dat hoeft helemaal niet. Ik raad je aan je in te lezen, bijv met "regelmaat en inbakeren" van Ria Blom, en er is ook een website "leer je baby slapen" ofzoiets. Je leert dan over wat een babyt nodg heeft en waarom: patronen en veel rust, meer dan we tegenwoordig denken, maar je leert ook praktisch wat je moet doen. Ik heb met twee maanden ons "slaapgedrag" veranderd mbv dat boek, ons meisje sliep ook alleen hazenslaapjes. Als je bijv zoekt op Ria Blom vind je heel veel posts (oa van mij ) met uitleg. En nee, zij is "bekend" om "laten huilen", maar dat geldt helemaal niet bij het langer laten slapen, alleen in sommige gevallen bij het in slaap vallen (schreeuwen van oververmoeidheid).
@Babel44; Ik zal eens kijken naar die site. Ria Blom vind ik niet goed, met name over het laten huilen.
Je hoeft niet eerst naar de HA, je kunt gewoon de fysio bellen. En wat Babel44 zegt is wel waar, er hoeft niets lichamelijks aan de hand te zijn, dat was hier ook niet zo. Maar het is wel fijn als iemand eens met je mee kijkt en mee denkt wat je zou kunnen doen om je kindje beter te laten slapen. En het is ook zeker niet nodig om je kindje gelijk om bed te leggen na de voeding, maar misschien is het spelen te druk, met teveel speelgoed/geluid o.i.d.. Spelen is natuurlijk wel goed voor je kindje.