Ik neem na mijn bevalling ouderschapsverlof op zodat ik de eerste tijd mijn vaste doordeweekse slaapdienst niet hoef te werken. Nu vroeg mijn werkgever of ze me dan in het weekeind wel in mag plannen of niet. Bij mijn eerste kindje heeft ze me dat niet gevraagd, en ben ik na 10 weken alweer slaapdienten gaan werken. Dat vond ik (ook in combinatie met borstvoeding en kolven s'nachts) heel zwaar en wil ik nu dus niet meer. Nu lees ik: Aanpassing rust- en werktijden In de Arbeidstijdenwet, artikel 4.5 en 4.6, zijn bepalingen opgenomen die iets zeggen over de rust- en werktijden van een zwangere werkneemster. De werkgever moet rekening houden met verschillende zaken waar de zwangere werkneemster recht op heeft: regelmatige arbeidstijden en rusttijden; maximaal 10 uur arbeid per dienst, gemiddeld 50 uur per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken en gemiddeld 45 uur per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken; extra pauzes (1/8 van de arbeidstijd) die de werkneemster mag nemen in een geschikte, afsluitbare ruimte met een bed of rustbank; in principe geen nachtdiensten; tijd voor zwangerschapsonderzoek tijdens werktijd, waarbij het loon wordt doorbetaald. Bovenstaande rechten gelden ook voor vrouwen die net bevallen zijn tot 6 maanden na de bevalling. Dit geldt dus ook voor vrouwen die in die periode borstvoeding geven. Maar hierboven staat nachtdienten, geen slaapdienten. Of vallen slaapdienten onder het kopje "regelmatoge werktijden"? Wie weet het? Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik zou het gesprek gewoon aan gaan, leg uit wat je zorgen en twijfels zijn... wat je ervaring uit het verleden is en wat je wens is....een slaap dienst lijkt me ook onder nacht werk vallen we veel leidinggevenden weten helemaal niks van die extra rechten dus dat kun je ook noemen dan
Volgens mij zijn dat onregelmatige tijden. https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/zwanger/werktijden Dezelfde regels gelden . Je werkgever mag alles vragen maar je hoeft het niet.
Lijkt mij dat het onder nachtdienst valt. Volgens mij is het zelfs tot 9 maanden als je borstvoeding geeft
Slaapdiensten vallen onder nachtdiensten, alleen hou er wel rekening mee dat je wel wat achteruit gaat in Ort en bij ons is een slaapdienst in een keer 14 uur, van 3 uur smiddags tot de dag erna 9. Dus ik zou dan twee diensten in de plaats moeten werken om die uren te maken. Ik vond dat pittiger met een baby en dan alsnog thuis snachts kolven om dan ook nog eens voor mijn gevoel extra te moeten werken.
Ja dat klopt hoor, daarom neem ik ouderschapsverlof op ipv een slaapdienst te werken. Alleen wilde ze weten of ik in het weekeind wel een slapdienst wil werken, maar dat wil ik dus niet. Ik red het qua uren ook prima met een dagdienst.