Ik wil beginnen met ons zoontje alles vers te gaan geven van fruit en groenten ipv uit potjes. Ik heb een tijdje de potjes geprobeerd en tot nu toe viel het goed in de smaak behalve de worteltjes. Maar ik hoor en lees weleens dat je fruit eerst moet koken klopt dit ? dus dan is het niet zo dat ik bv een appel/peer of banaan kan schillen en kan pureren met de stafmixer en dit kan geven aan ons zoontje ? en van welk fruit maakte jullie een smoothie voor jullie kindjes ? ons zoontje is nu 5 en 11 dagen
Als je rapley't dan kun je hardere fruitsoorten eerst even koken zodat ze wat zachter worden. Als je gaat pureren dan hoef je niets te koken.
Vanaf 6 maanden kun je het fruit zo geven. Pureren hoeft dan ook niet, je kunt het gewoon in de hand geven.
als ze tanden hebben neem ik aan zoon van vrienndin is bijna 9 maanden en nog geen enkele tandtje te zien ,had koekjes gegeven vanaf 4 maanden die is is bijna zich verslikt
ja maar fruit is toch best hard voor zo een kleine die geen enkele tandtje heeft? ,ik vind echt wel gevaarlijk hoor , ik kouw me eten met kiezen maar dat hebben ze dus nog niet he
Harde fruitsoorten bijv. appel kun je even koken en dan is het heerlijk zacht. Bijv. banaan kun je zo geven. Kaakjes van kindjes zijn erg sterkt die kunnen dat echt wel aan.
ik zou het zelf toch niet doen hoor ,vind toch gevaarlijk met de sterke kaakjes kunnen ze wel een grote stuk happen brr moet niet aan denken , of je moet zo goed koken als toetje lijken , maar ik neem liever schaaltje en met lepel geven
Gaat prima hoor. Is niet gevaarlijk, als je oplet dat je kind er aan toe is. De Engelse voedingskundige Gill Rapley heeft hier onderzoek naar gedaan. Het werkt prima (mijn kinderen hadden het helemaal zelf uitgevonden). Prut is in principe niet nodig. Lees maar eens verder op het bijvoedingsforum.
Ik vindt het persoonlijk ook gevaarlijk hoor om je kindje grotere stukjes zelf in de hand te geven, of het nou om fruit gaat of om een koekje of wat dan ook... dan kan meneer gilles wel een onderzoek hebben gedaan (zoals er vele onderzoeken gedaan worden) maar ik ben zelf van mening dat een kind alles zelf zowieso al in zijn of haar mond doet, doet Zoƫ nu al, alles wat ze in haar handen heeft gaat naar haar mond, volgens meneer gilles zou dit dus betekenen dat ze er aan toe is om "zelf" te eten.... iedereen moet datgene doen waar hij of zij zich goed bij voelt, ik zou me er in ieder geval niet goed bij voelen om mijn kind zo "jong' (6 mnd) al hele stukjes in de hand te geven (op goed geluk)... wbt het hebben van tandjes (kiezen e.d.) is niet nodig voor kinderen om te eten (kauwen)...zij kauwen tot ze alle tanden en kiezen hebben gewoon op hun tandvlees hoor, net zo als volwassenen dat doen die geen tanden meer hebben en hun gebit uitlaten... en idd ze kauwen niet met hun tandjes (die kinderen als eerste krijgen) maar je kauwt met je kiezen...en die krijgen ze voorlopig nog niet die krijgen ze meestal tegen de tijd dat ze zo 1,5 jr. zijn...
Gill Rapley is vrouw. En kinderen kauwen niet met hun kiezen, maar met hun kaken. Als je ooit je tepel in een kaakklem van je kind gehad hebt, dan weet je ook hoe krachtig ze dat kunnen en hoe hard de kaken zijn. Die kunnen echt wel een stuk gekookte groente of niet te hard fruit aan.
Nee volgens mij zegt mevrouw lol Gilles juist dat kindjes van jonger dan 6 mnd wel met het eten spelen en eraan lebberen, maar kindjes van 6 mnd en ouder het pas ook echt gaan eten ... En dus is haar mening dat 6 mnd een goed moment is om met eten te gaan beginnen ... omdat kindjes dat dan dus ook echt gaan doen En verder moet iedereen inderdaad zelf weten wat hij/zij doet - grote stukken, beetje prakken of pureren ...
kan zijn dat ze krachttige kaakjes hebben en dus wel kunnen bijten ,maar als eenmaal een grote stuk in de keel zit pffffff moet niet aan denken hoor we gaan gewoon alles prakken hoor
Er is ook een tussenweg. Ik vind dat Rapley gebeuren ook niet zo'n goed idee. Maar om alles nu fijn te pureren....Lijkt me ook niks. Gewoon een beetje prakken. Zo snel stikken ze niet. En kracht in de kaakjes hebben ze zeker. Nathan heeft me laatst in mn vinger gebeten! :O Ik schrok ervan, hard AU geroepen en toen heel hard gelachen
hahahah auwww van de pijn en daarna lachen hah leuk he ja ik denk ook zo iets gewoon wat goed prakken , hoeft niet helemaal super fijn maar wat steviger ,ik neem liever geen risico om iets in keel vast blijft
Prakken is ook prima natuurlijk. Maar het kan echt geen kwaad om je kind af en toe stukken te laten pakken. Wist je dat de gevolgen van verslikken in puree ernstiger kunnen zijn dan in een brok? Een stuk kunnen ze er wel weer uithoesten, maar puree krijgen ze veel moeilijker uitgehoest.
Het is trouwens niet alleen mevrouw Gill die stukken eten aanbeveelt. Het cb ook. Lees blz 48 van het cb boekje maar eens: "Probeer liever zo snel mogelijk je kind zelf "hapklare brokken" te laten eten.
Ik kook ook niks behalve appel om het iets zachter te maken. Ik geef zowel stukjes als prakjes. Ze verslikt zich zelden en als het zo dan hoest ze het zo weer uit.