M'n dochtertje is ondertussen drie weken oud. Wou haar heel erg graag de borst geven. M'n teleurstelling was heel groot toen bleek dat het niet zo goed lukte. Het overgrote cliché blijkt bij mij waar te zijn "te weinig melk" ... Heb er al veel traantjes om gelaten maar men moet verder eh. We hebben ook vanalles geprobeerd. Er komt een vroedvrouw aan huis die me hierin raad en begeleiding geeft... Ook van de kinderarts raad gekregen en uiteindelijk zelfs van een lactatiedeskundige maar niks bleek te helpen. Drink borstvoedingthee, galactagyl korrels en agnus cagnus druppels om toch maar die melkproductie op gang te krijgen. Ik bleef te weinig hebben en uiteindelijk is de beslissing gevallen door de kinderarts en vroedvrouw dat het tijd was om bijvoeding te geven. De voedingen werden vermoeiender en vermoeiender. Lore dronk de eerste slokken nog goed aan de borst maar ze liet meer en meer los om dan terug te beginnen... Het bleef echt duren. Na de borst moest ik nog 10 minuten kolven en de restjes opsparen voor een volledige voeding en na het kolven moest ik haar nog een extra flesje geven. De situatie werd echt moeilijk. Hoeveel ik ook over heb voor het slagen van de borstvoeding ik kreeg de melkproductie niet omhoog. Nu hebben we beslist om haar toch de fles te geven en nu wordt moedermelk de aanvulling. Moet nu 5X per dag 20 minuten kolven en haar dan nog 2 tot 3 flesjes (hoeveel ik eruit krijg) een volledige voeding met moedermelk geven de rest van de voedingen zijn volledig KV. Nu ik kan kolven op mijn tempo mag ik wachten op Lore tot zij eten begint te vragen. Maar ik heb de indruk dat dat zo weinig is. Om een vb te geven vanaf twaalf uur 's nachts. Om half vier vroeg ze haar eerste voeding en dronk ze ongeveer 120cc... Dan heeft ze doorgeslapen tot half negen 'smorgens en dronk ze ook weer ongeveer 120cc dan heeft ze weer doorgeslapen tot een uur of half één en dan heeft ze een 150cc gedronken. Dus vandaag heeft ze nog maar drie voedingen gehad. Ze drinkt altijd flink en haar volledige fles uit. Elke keer als we haar ververse heeft ze een natte luier dus ik veronderstel dat ze genoeg heeft? Maar het is nu drie uur en ik zit echt te wachten tot onze juffrouw haar volgende voeding vraagd. Het is zo enorm wennen toen ik haar "live" aan de borst legde dan moest ik haar wel om de 2 a 2,5u aanleggen. Dus kreeg ze wel 8 tot 9 voedingen per dag. Iemand een idee hoe vaak (ongeveer) een babytje van 3 weken moet drinken? Hebben jullie het idee dat ze te weinig naar een voeding vraagd? Ben hier best onzeker over. Morgen komt de vroedvrouw langs en ik zal enorm blij zijn als ik het haar kan vragen! (zal de uren even onder elkaar zetten dan hebben jullie een beter overzicht) Ik begin te tellen vanaf 12u 's nachts. Dus 3:30u voeding 1 - 120cc 8:30u voeding 2 - 120cc 12:30u voeding 3 - 150cc nu zit ik dus op nummer 4 van vandaag te wachten...
Ze zeggen: het gewicht x 150 is het aantal cc wat een baby moet drinken. Mijn dochtertje komt om de 4 uur (soms wat meer soms wat minder). Ze drinkt ook 120 cc per fles. Ik voedt haar gewoon wanneer ze komt, tenzij het echt tekort achter elkaar is (dus minder dan 3 uur).
Jessica bedankt voor je antwoord! Nu zie ik wel net dat ik in de verkeerde rubriek heb gepost er bestaat blijkbaar een aparte rubriek over voeding...
Meid, rustig aan. Niet te veel zorgen maken. Het ziet er prima uit. BV is anders als KV he. Dat er 's nachts 5 uurtjes tussen de voeding zit is heel normaal. En overdag om de 4 uur is prima. Gemiddeld zitten kindjes van de leeftijd van je dochtertje op 6 voedingen per dag (om de 4 uur ongeveer). Het ligt aan het gewicht van je dochtertje hoeveel ze dan ongeveer mag drinken. Sommige kids zitten al op 5 voedingen omdat die 's nachts al doorslapen. Maar dat is maar een klein percentage. De meeste kindjes zijn rond de 10-12 weken voor dat aan de orde is. Je hoeft niet te zitten wachten hoor en je zorgen te maken. Geniet ervan dat je nu wat rust hebt en alles op jou en haar tempo kan doen. Hopelijk lukt het toch om de BV wat omhoog te krijgen, juist door het zo aan te pakken. Maar lukt dat niet dan is dit ook mooi toch.
Bedankt vera! Ja het is echt zo'n aanpassing nu ze volledige flesjes kunstvoeding krijgt. Me dus niet teveel zorgen maken is de boodschap!
Je moet er gewoon ff aan wennen dat KV anders is dan BV. Komt wel goed. Het ziet er echt prima uit hoor. Ik kan je wel adviseren om er max. 4 uur tussen te laten overdag. Dus ook eventueel anders wakker te maken. Mijn jongste (nu bijna 3 maanden) sliep op een gegeven moment na 17 uur gewoon tot 00.00 uur. Wij gaven een tijdje FV op verzoek. Maar hij ging dus zijn dag en nachtritme omdraaien. Toen zijn we hem standaard om de maximaal 4 uur eten gaan geven en dat werkte prima.
ik vind het er netjes uit zien hoor. wel zou ik er niet meer dan 4,5 uur tussen laten zitten dat kregen we bij roos als advies al is dat wel fv. roos krijgt fv op verzoek en doet het daar prima op. ik zou me er geen grote zorgen over maken en de rekenformule met het gewicht kregen wij ook mee van de verloskundige die hier toen voor het laatst was.
Er mag gerust 4 uur tussen de voeding zitten en snachts wat meer. (volgens mij gold voor snachts doorslapen een beetje: 1 uur per pond lichaamsgewicht, maar het belangrijkste is vooral dat ze helder en alert is als ze wakker wordt/is) Maar fijn dat ze het zo aangeeft, en geniet van de rust ! Wij zijn toen we na 4 weken op de fles overgingen, ook op verzoek blijven voeden. In het begin was het best eng snachts, Fae ging steeds langer slapen. Na een fles van 7 uur s avonds werd ze pas om 4 uur weer wakker ofzo en dat schoof steeds verder op... Ze sliep dus ook al vrij vroeg door. Maar ik ging dus regelmatig controleren snachts, zette er ook m'n wekker voor , zo'n beetje 1 uur later dan ik haar verwachtte. In het begin maakte ik haar weleens wakker om toch een fles te geven snachts, maar al vrij snel ben ik daarmee gestopt, ze dronk weinig en viel telkens in slaap met de fles op dat moment.
Hoi, als ik dat zo lees, krijgt je kindje hardstikke veel binnen hoor! dat ze toen je nog volledig BV gaf, vaker kwam, had ws. alles te maken met je lage productie en dat ze dan niet zo veel binnen kreeg. Nu krijgt ze veel meer in 1 keer binnen en kan daar gewoon lang op teren. Zolang ze niet 's nachts juist vaak kmt en overdag weinig, zou ik je kindje NIET wakker maken, (tenzij ze na lang ertussen na haar slaapje erg suffig overkomt en dat ook blijft, niet wakkerder wordt zeg maar). Ik denk namelijk dat als je haar wakker gaat maken en strak om de 4 tot 4,5 uur gaat voeden, ze per voeding gewoon minder gaat drinken. Blijkbaar kan ze deze hoeveelheden al aan, (en omdat je gedeeltelijk nog steeds BV geeft is dat echt anders dan FV hoor: BV is veel voedzamer, daar hoeft ze minder van binnen te krijgen om er evenveel voedingsstoffen uit te halen). Door haar wakker te maken help je eigenlijk alleen maar haar "hallo-ik-heb-honger-mechanisme" (kan even niet op de juiste term komen) om zeep. Dan ga je haar afleren haar honger kenbaar te maken, terwijl ze dat, als ik het zo lees, prima doet! Bovendien heb je dan kans dat je nog een heel lange tijd aan dit schema vast gaat zitten. Zolang ze niet suffig wordt (ze mag natuurlijk best even een minuut of 5-10 hebben om wakker te worden na een slaapje), voldoende plasluiers heeft en vrolijk/tevreden is, zou ik niks veranderen aan wat je nu doet! Lekker genieten van een kindje dat zelf prima de voeding regelt!
Overigens: de lactatiekundige vertelde mij dat je 6 voedingen per dag ongeveer moet hebben op deze leeftijd, (3 weken), en daar kom je denk ik wel op hoor. Je hebt er 's nachts een keer 5 uur tussen en dat is hardstikke prima, maar wat je verder beschrijft over overdags, zit er niet meer dan 4 uur tussen, dus lekker zo laten! Dat kunnen ze op deze leeftijd hardstikke prima aan en op BV ook best nog wat langer. Lekker je kindje zichzelf laten melden, dat is het allerbeste, omdat ze dan leren dat eten gebeurt als je honger hebt en niet omdat het er nu eenmaal tijd voor is.