Heb even zitten zoeken, maar kan in de eerste 10 pagina's zo niks vinden... Bij Thirza is dus vanochtend KMA vastgesteld, dus we gaan nu eens een periode helemaal zonder koemelk, eens zien hoe het dan gaat, na een tijdje weer even iets van koemelk proberen en dan natuurlijk kijken of ze reageert. Maar... nu moet ik dus ook koemelk-vrij, vanwege de borstvoeding en dan loop je dus gelijk al tegen een aantal dingen aan: we hebben deze week een wereldgerecht op het menu staan, waar creme fraiche door moet. En morgen pasta met zalm, met koksroom. Wat voor alternatieven heb je daarvoor? En met koek en gebak enzo: ik heb niet zoveel zin om alle verpakkingen in de supermarkt bij langs te gaan, dus iemand tips wat ik wel en niet kan eten? De producten voor Thirza zelf zijn verder geen probleem, zoveel is dat allemaal ook nog niet, dus daar ben ik al wel uit
Hallo, Voor room kun je sojaroom gebruiken, dat krijg je gewoon bij de supermarkt en dat verschil proef je niet. Creme fraiche weet ik niet. Gebak heb je niet heel veel zonder iets van melk; sommige berlinerbollen zijn zonder, en koekjes: bijv. batsogne, koffieleutjes, de meeste speculaas en sommige gewone biscuitjes. Maar helaas zul je toch veel moeten nakijken..mijn moeder heeft ook en koemelkallergie en die doet ook niks anders dan verpakkingen nalezen
soja vanille vla vond ik goed tye eten maak een lijstje met producten.. het is even werk, maar erg handig eierkoeken kan van ene merk wel, andere merk weer niet
@Misamisa: hmm, bij elke supermarkt? Heb namelijk hier bij de AH wel gekeken, maar ik zal er morgen eens naar vragen dan Bastogne, dat lust ik wel Speculaas ook. Toch handig als anderen dat al wel weten @Noatje: dat is een handige tip, thanks @Wendysunny: da's idd een goeie tip, onthouden we tenminste wat wel en niet mag
Ik koop de sojaroom hier altijd bij de jumbo of de ah. Maar ik weet niet of elke supermarkt het heeft, ik heb er hier twee ah's in de buurt en 1 van die verkoopt het.
Recepten Op deze site staan naast het een en ander aan info ook een aantal lekkere recepten. Je kan bij veel producten sojamelk gebruiken. Zo maken wij taarten, pepernoten,koekjes,pannenkoeken allemaal met sojamelk. De sojayoghurt is trouwens heerlijk!
Apart dat jij ook koemelkvrij moet! Hoe zijn jullie erachter gekomen en wie heeft jou dat advies gegeven? Bij mijn dochtertje is toen zij 5 maanden oud was een ernstige koemelkallergie vastgesteld. Even in het kort: Ik gaf fulltime borstvoeding, maar omdat dat wat terugliep werd mij geadviseerd een flesje Nutrilon bij te geven s'avonds. Die avond heeft ze een anafylactische shock erop gekregen en moesten wij met spoed naar de eerste hulp (ze zwelde helemaal op, ogen zaten dicht van de zwelling, rochelende ademhaling, helemaal afwezig). Ze heeft dus nooit op mijn borstvoeding gereageerd in welke mate dan ook (nooit eczeem, bultjes of iets). Mijn kinderarts zegt ook dat het voor de moeder helemaal niet nodig is om een dieet te volgen en heb dat dus ook nooit gedaan.
@Meryem: dat verschilt per kind. Er zijn idd nogal wat KA's die zeggen dat het helemaal niet door de BV heen kan komen, maar een vriendin van mij heeft 2 kids die allebei al heel heftig reageerden als zij maar een klein beetje 'onzichtbare' koemelk at in bijvoorbeeld een klein koekje ofzo... Wat KA's zeggen, klopt dus niet altijd! De test wees hier uit dat Thirza vrij heftig reageert op koemelk. We hebben die laten doen bij een bioresonantietherapeut, omdat de reguliere geneeskunde onder het jaar uberhaupt niet test (of de problemen moeten zo heftig zijn....). De komende tijd zullen we dus dmv eliminatie en provocatie dubbel checken of het idd de koemelk is. En aangezien de problemen al bestonden voordat we met bijvoeden zijn begonnen, lijkt het wel zo handig om dus zelf ook koemelkvrij te gaan. Ik wil dan over een week of 6 eens zien wat er gebeurt als ik zelf langzaam de koemelkproducten weer opbouw: of de klachten bij Thirza dan ook weer terugkomen, of niet. En zo niet, of die wel terugkomen als zij zelf weer koemelk krijgt. Maar jullie info dat koemelkallergie bij BV niet kan, is dus niet juist. Het hoeft niet zo te zijn, en er zijn dus een boel kindjes bij wie de KMA zich pas manifesteert als ze bijvoeding (of kunstvoeding) gaan krijgen, maar het kan dus ook dwars door de BV heen: de sporen worden ook in BV gewoon teruggevonden.
Duidelijk! Nou meid zou dr dan maar gewoon voor gaan, succes met je dieet, zal vast even flink wennen zijn! En met je kleine meisje natuurlijk ook veel sterkte. Ben benieuwd of je duidelijke verschillen ziet!
Ja Ik heb gisteren maar even een rondje zelfmedelijden gedaan en voorlopig afscheid genomen van chocolade, gebak, ijs en lekkere broodjes Maar... als het even meezit, zal het maar voor een maand of 3-4 zijn: ik wil de BV afgebouwd hebben rond haar eerste verjaardag: dan kan ze gewoon volledig zelfstandig eten en drinken en hoeft BV niet perse meer. Zonder KMA zou ik iig de ochtendvoeding er nog wel even ingelaten hebben, maar dat ga ik nu niet doen: ga niet voor 1 (of evt 2) voedingen per dag zelf zo'n streng dieet volgen Maar we gaan het merken. Net iig op het Cb geweest en met de arts dorgesproken en die verwachtte eigenlijk op basis van mijn verhaal en alle gegevens wel dat we de komende weken verbetering gaan zien
Nu ik zo lees over brood, Ik heb toen echt steeds bij de bakker kmvrij brood laten maken voor Quinn, totdat ik er achter kwam dat bijv het bluebandbrood koemelkvrij is. Hij eet dat nog steeds(de bruine variant weliswaar) Ben wel verbaasd over de geitenmelk. Het schijnt dat de eiwitten van koemelk en geitenmelk nogal overeenkomen. Quinn reageerde daar heel heftig op! En inderdaad ook op koekjes waar het in zit of bijv op kruidenpasta's zoals van knorr enzo. Ik merkte bij mezelf dat ik me veel beter voelde zonder het gebruik van zuivelproducten! Ook mijn eczeem bleef weg.
Ik heb dus zelf nergens last van (gelukkig) en bij de test is dus op beiden getest: koemelk sloeg echt enorm uit, geitenmelk gewoon helemaal niet. Nou krijgt Thirza dat voorlopig uberhaupt niet: koemelk zo puur zou ze ook niet eerder dan haar eerste verjaardag gekregen hebben, dus met de geitenmelk doe ik dat ook niet. Is ook niet nodig vanwege de BV. Maar wel apart idd dat ze op koemelk zo heftig reageert en op geitenmelk niet. Ik ben gisteren de AH dus maar eens ingelopen en daar wisten ze me op de broodafdeling te vertellen dat het bluebandbrood idd koemelk-vrij is. Scheelt weer, want van de bakker is natuurlijk veel duurder Overigens vind ik het niet zo te pruimen, dat brood, veel te klef en licht Dus ik overweeg om toch maar weer een broodbakmachine te kopen en zelf brood te gaan bakken weer. Kan ik tenminste wat donkerder brood bakken dan dat bruinbrood wat zogenaamd de voedingsstoffen van volkoren moet hebben, (NOT: als je volkorenbrood helemaal verpulvert zoals blueband dus doet, verliest het aan voedingswaarde).
Er zijn meerdere soorten brood die koemelkvrij zijn. Ik vind het ook geen lekker brood maar de kindjes dus wel. Moet wel zeggen dat Quinn nu ook dat wat stevigere broden eindelijk kan verdragen. Volgens mij is het oerbrood ook koemelkvrij maar zeker weten doe ik dat niet. Heb zelf ook geprobeerd te bakken maar dat was ook niet zo'n succes. Ik ga mn kindje van het kdv halen. Hij is vandaag jarig dus nog even naar de kinderboerderij
Hoi, ik reageer op koemelk en niet op geit en schaap. Wat je zou kunnen proberen over een week of twee is voor jezelf geitenmelk producten toevoegen in je dieet. Dan heb je zelf ook weer zuivel binnen en de kans bestaat dat thirza daar niet eens op reageert! Dat maakt het koken namelijk een stuk makkelijker voor je. Als je info wilt over wat je dan allemaal wel een niet kunt eten of over KM vrij dieet kun je me altijd PB-en.
@Sannaa: uit de test bleek dat ze niet reageert op geitenmelk idd, dus dat heb ik voor mezelf nu wel gehaald... Vooral wel fijn omdat ik een beker melk bij m'n brood toch wel heel lekker vind En heb even navraag gedaan bij de bakker hier in het winkelcentrum, maar alle bruin en volkoren daar is koemelkvrij! Joepie! Kan ik tenminste wel gewoon lekker brood blijven eten
Hey Rozemarijke, Ik wil je wel een PB proberen te sturen met een merk artikelen lijst met produkten die koemelk/lactose vrij zijn als je wil?
hey Rozemarijke. Wat vervelend dat Thirza allergisch is, maar wat fijn dat je nu in ieder geval een idee hebt waar alle problemen (mogelijk) vandaan komen. Zelf ben ik tot ongeveer 12/13 jaar allergisch geweest voor onder andere koemelkeiwit en nog steeds moet ik niet teveel melkproducten binnenkrijgen. Als eerste: chocolade hoef je helemaal niet te laten staan hoor. In pure chocolade zit gelukkig geen melk. Als je pannenkoeken maakt met sojamelk zijn ze meestal vrij zwaar. Dit kun je tegengaan door wat spa-rood door het beslag te mixen. Van de koekjes herinner ik me nog de Pimm's en de stroopwafels, maar dan degene met zo'n dikker koekje. Als je wat meer variatie wil met toetjes (al is het assortiment 10000 keer beter dan vroeger) kun je ook overwegen om ze met van die pakjes zelf met andere melk te maken. Wat ook lekker is, is om ze even in de vriezer te zetten zodat je een soort ijs krijgt. Verder heeft de AH het een stuk gemakkelijker gemaakt want je hoeft niet heel de lijst met ingrediënten meer door te spitten, maar bij de allergenen staat al wat je moet weten. In ieder geval veel succes!