Wie heeft dit ook wel eens gehad? Een dreumes met een afbuigende lijn naar de -2? Mijn dochter volgde altijd keurig de -1 lijn maar buigt nu af naar -2. Ze eet erg weinig avondeten en eet over het algemeen niet bijzonder veel.. Groenten en aardappels eet ze niet of amper, vlees altijd wel, maar ook niet bijzonder veel! Cb arts wil me doorverwijzen naar een kinderarts, maar ik zie hier geen nut van in, mn dochter is meestal vrolijk, nooit ziek, energiek etc.. Dus ik zie geen medische oorzaak van haar afbuigende lijn! Wie heeft dit ook meegemaakt? Ze loopt op dit moment op haar knieen en dat kost matuurlijk heel veel energie! Nu ben ik doorverwezen naar een dietiste, maar ik vraag me ook af wat ik daarmee op schiet... Ik kreeg de tip om misschien eens opvolgmelk nr 2 te gaan geven. Zodat ze wel voedingsstoffen binnen krijgt en wat sneller aankomt (als ochtend en avond fles) maar houd ik hiermee het probleem niet in stand? Tips, adviezen, geruststellingen of iets in die trant zijn erg welkom!
mijn dochter heeft ook een afbuigende curve. Ze is wel dysmatuur geboren en ze is nog steeds erg klein voor haar leeftijd (in de lengte). Maar haar gewicht is bovengemiddeld geweest en onder de -2 lijn, alle kanten van de curve gezien Op dit moment komt ze net boven de -2 uit en heb ik zelf ook wel het idee dat ze weer iets meer groeit. We lopen wel bij de kinderarts omdat ze wat probleempjes heeft met haar darmen, en die houdt haar groei ook in de gaten. Maar een diëtiste heb ik nooit gezien, geef ook geen speciale voeding oid. Wanneer haar groeilijn niet beter gaat worden zal het wellicht een ander verhaal worden (mijn dochter is nl wel heel erg vaak ziek), maar nu gebeurd er qua voeding niks aanvullends. Luister vooral ook naar je moedergevoel. Natuurlijk kan het geen kwaad om naar een kinderarts te gaan, maar zolang je dochter het verder prima doet zou ik mij ook niet teveel zorgen maken. Ben je door het cb doorverwezen naar de dietist? En wat moet die doen? Want als je kindje weigert te eten kun je het er moeilijk in proppen lijkt me?
Als er wordt geadviseerd om naar dietieste en kinderarts gaan waroom gewoon niet gaan en kijken of ze de oorzaak vinden?? Je weet niet of er idd iets medisch kan zijn of niet je bent zelf geen arts. Dat op knieen lopen zoiezo naar mijn mening met 14 mnd is onder middellijn voor motoriek. Ze blijkbaar kan niet genoeg spieren ontwikkelen en kracht om te lopen. Je kan gewoon gaan en dus daarna beslissen was er nut in of niet. Soms vind ik raar dat ouders zeggen vaak dat iets goed kom laat of vroeg etc. Gewoon gaan voor professionele oordeel en niet op forum discussies volgen
Alsof jouw 'kijk' op mijn dochters motoriek zo goed is! Je weet er helemaal niks van en beoordeelt maar meteen dat mijn dochter achter loopt op de motoriek! Pfffff! :x
Ik zou dit vooral even met je huisarts bespreken, want CB en medisch advies.... daar heb ik zeer slechte ervaringen mee. Onze oudste zakte op een gegeven moment van de gemiddelde lijn naar de -1 en CB paniekte daar nogal over en verwezen ons door. Kwamen we bij de dietist, gaf die aan dat zolang ze groeien en vrolijk en levendig zijn er niets aan de hand is. Klooien met allerlei dieetmiddelen om aan te komen zou ik zelf niet zo snel doen. Volgens mij ga je dan alleen maar krijgen dat ze zich erg vol voelen door die zware extra's, waardoor ze nog minder gaan eten. Onze jongste heeft nu ook een afbuigende curve, maar is ook erg veel ziek geweest. Eet nu als een slootgraver en zal dus wel inhalen. Is doorgaans wel een goeie eter. Onze oudste is nog altijd een matige eter, maar in periodes van groei at ze dan toch altijd wel meer en pakte ze toch echt wel wat ze nodig had.
Mijn dochter heeft nooit gezondheidsproblemen gehad dus voor mij is er geen indicatie dat ze iets zou hebben... Ja.. Een pittig karakter! ja cb heeft me doorverwezen... Het was een ka of dietiste.. Vooral omdat ze in de lengte een spurt heeft gemaakt maak ik me weinig zorgen, maar ik zoek eigenlijk naar verhalen van moeders die dit ook hebbem (gehad) met hun kind.
Bedankt! Hier paniekte alleen de arts (zelf 120 kg ongeveer) en alle vpk's die ik tot nu toe gesproken heb hebben nooit zorgen geuit...
LOL, onze beide meiden zijn slank en de jongste is momenteel wel echt tenger, (en in sommige kleding versterkt dat optisch dan ook nog een beetje), en dan zijn het vooral steviger mensen en mensen met boeddha-kindjes, die daar veel van zeggen. Nou, ze laat zich door haar geringe gewicht (2 weken terug 9,6 kilo) beslist niet het kaas van d'r brood eten Staat d'r mannetje op d'r tengere beentjes, dus over dat gewicht maak ik me niet druk. Bij de oudste, na die eerste paniek door het CB, verder ook nooit druk om gemaakt en die ging uiteindelijk met een jaar of 4 beter eten, (ouder, dus wat beter te verleiden), en toen trok ze weer wat meer naar de gemiddelde lijn toe, ipv net onder de -1lijn te hangen. Komt wel goed en zeker als het past bij jullie eigen postuur, zou ik het lekker laten. Anders wordt eten alleen maar een beladen onderwerp en dat helpt nou ook niet echt bij leren lekker te eten
Waar haal je deze info vandaan? Slaat echt nergens op maar goed zoals je zelf als schrijft is het jouw mening en geen feit! Mijn dochter zit ook steeds tussen de -1 en -2 lijn. Omdat wij beide klein zijn 1.54 en ml 1.78 daardoor maken wij ons geen zorgen.. Lopen hier trouwens ook nog niet, loopt de hele dag op haar knien. Loop ivm spreidbroek in het ziekenhus en tot 24 maand hoef ik me volgens de arts TOTAAL geen zorgen te maken over het lopen. En zwlfs daarna hoeft er niet meteen kets aan de hand te zijn. Terwijl het cb al met 12 maand over fysio begin Daarnaast is ze bv met puzzels maken weer een stuk verder dan leeftijdsgenootjes en kleed zij nu al haar pop aan.. Dus de meeste kindjes ontwikkelen zich op bepaalde punten sneller en andere punten langzamer. Ik zou me dus geen zorgen maken, het cb is vaker iets te voorbarig. Hier trouwens wel het advies gekregen ok opvolgmelk te geven tot 2 jaar ipv half volle melk ivm extra voedingsstoffen
Nou hier laat ze ook echt wel van zich horen hoor! en ze is altijd tenger geweest! Past trouwens niet bij mijn postuur hoor! Hahaha! Maar mijn vriend en haar beide oma's zijn allemaal heeeel dun en slechte eters geweest... Mijn schoonmoeder vertelde dat ze zelfs stond te kokhalzen als ze haar vlees moest op eten! ik luister wel wat die miep te vertellen heeft... Zal waarschijnlijk niet meer zijn dan ik al weet
En welke opvolgmelk geef jij? Nr 2? Hier loopt ze trouwens ook gewoon op haar voeten hoor, maar ze vind op haar knieën gewoon gemakkelijker omdat ze op haar voeten teveel evenwicht moet houden
Present!! Hier een moeder van een om het maar even grofweg te zeggen een heel mager jochie. 18 maanden, 80 cm en 9,5 kilo. Duidelijke -2 lijn dus Maar ook tomeloze energie, niet stil kunnen zitten, rennen, klimmen ga maar door. Helaas doordat hij geen vet op zijn botten heeft (je kan letterlijk zijn ribben tellen) krijgt (bijna) elk virus en heeft dus ook geen weerstand en geen reserves 1 keer ziek is meteen 200 gram lichter (heel vervelend!) A.s donderdag gaan we hier naar de KA om te kijken of we hem extra calorieën moeten geven. Zoon zat tot 8 maanden netjes op de curve en is nu gezakt naar -2. Maak ik mij nu lichtelijk druk... ja, laat ik het maar controleren...ja. Maar ik weet ook dat lang en dun in onze beide families zit dus ik hou nog een slag om de arm. En even voor Picolina als ik jouw was zou ik iets genuanceerder gaan schrijven want je kwetst wel heel vaak mensen met jouw opmerkingen. En 9 van de 10x slaan deze kant nog wal. Gewoon een tip kijk maar wat je ermee doet.
waarschijnlijk doet ze niets met je tip dus kijk maar niet raar op! Succes met je mannetje! Hier dus gelukkig nog niet ziek geweest! Ook geen reacties op spuiten... Ook bijna geen krampjes gehad als baby! Alleen slechte eter!
Ik heb voeding van kruidvat nr 3 zelfs geloof ik. Hier loopt ze nu ook aan de hand op haar voeten maar zelf is ze sneller op haar knieën. Gaat de hele kamer rond met vanalles
Nee kijk er ook niet raar van op hoor maar het is gewoon opvallend hoe geweldig haar kindje is (in haar ogen) en hoe neerbuigend ze doet over andermans kindje Sorry voor het misbruiken van je topic hiervoor. Ach mijn zoon komt er wel Het is gewoon nooit saai met hem Sommige kinderen zijn nu eenmaal mager en sommige juist forser (zeg expres niet dik omdat een baby/dreumes in mijn ogen nooit echt dik is) Luister allereerst naar je moeder gevoel zegt die "het zit goed" dan mag je er (bijna) altijd op vertrouwen dat die goed is. Mijn moedergevoel zegt mij nu dat het nu echt wel "kantje boord" zit met zijn gewicht en hij echt niet nog meer moet afvallen gelukkig is de KA het hiermee eens maar ze zegt ook dat als een kindje gewoon zijn/haar motoriek goed onderhoud en gewoon bij leert dat het goed is. En hier was zoon 15,5 maand voordat hij ging lopen hoor en daarvoor kruipen dat ging hem gewoon sneller
Hier een dreumes van 18 maanden, 8,4 kilo en 80cm. Hij komt niet eens in de curve. Nou is hij wel bekend met fikse eet- en ontwikkelingsproblematiek, dus daar zal ik niet mee vergelijken. Ik zou gewoon eens langs de diëtist gaan. Onder het mom baat het niet dan schaad het niet. Misschien heeft ze nog handige tips om de etenswaren verder te verrijken of om wat aan te passen in het schema. Ik heb zeker goede ervaringen met een diëtist. En misschien bevestigd de diëtist dan dat er geen reden tot paniek is. Als ik het zo lees zou ik me ook niet zo'n zorgen maken, het ene kind eet veel en groeit veel een ander eet amper en groeit minder hard. Zolang ze tevreden en gezond zijn is het prima, toch? Misschien kun je over een paar weken nog eens meten, als ze nu een groeispurt in de lengte heeft gehad, heeft ze dat nu wellicht in gewicht.
Hier een dametje van 18 maanden, 8,2 kilo en 75,5 cm, -2 curve dus. Het cb hier denkt dat het door haar chronische oorontstekingen komt waarvoor ze al buisjes heeft en om de 3/4 weken bij de kno arts zit. Madame eet als een bouwvakker en ontwikkelt zich prima, dus voorlopig geen reden tot zorgen. Ze liep overigens met 13 maanden. Heb nog nooit het advies van de opvolg melk gekregen maar dat komt misschien omdat ze borstvoeding krijgt? Hier is de insteek van het cb dat als ik mij geen zorgen maak, zij dit ook niet doen. Overigens moeten we wel wat vaker wegen en meten om in de gaten te houden of ze niet nog verder afbuigt. Wat mij betreft is het dus ook belangrijk om goed naar je moedergevoel te luisteren.
Hier een mannetje van 87 cm en 10,6 kg dus ook -2 qua gewicht. omdat ik vond dat hij goed moest eten, kreeg hij regelmatig een loempia of een croissantje. Afgesproken met het CB om daar eens mee te stoppen en maar 3 maaltijden per dag te geven. Sinds we dat doen is hij 3 ons gegroeid in een maand tijd. het halve jaar daarvoor 7cm gegroeid en een paar ons afgevallen. Kortom, hier wat strakker zijn met brood en avondeten, geen tussendoortjes en geen lekker eten. En dat helpt voor ons.
Mijn dochter heeft dit alleen in gewicht. Ze is kwa lengte op de +4 lijn en gewicht tussen de 0 en -1 lijn. verhoudingen kloppen niet. ze is erg lang en daardoor ook dun. ze is 1m05 lang en weegt 13,7 kilo. Tja ik kan het er niet in proppen. Ze is erg vaak ziek geweest en heeft weer nutrinidrink om aan te komen. Ze heeft wel veel energie en verbruikt die ook snel. Dan is ze moe en slaapt ze overdags nog. Ze moet volgende week weer naar de kinderarts. De laatste keer was in januari/ februari dus ben benieuwd wat ze weegt en wat ze te zeggen hebben.
Sorry zie wel vaker rare reacties van jou voorbij komen maar reageer er maar niet op maar hier móet ik wel op reageren. Hoe kom je erbij dat kindje van de ts motorisch achter zou lopen omdat ze met 14 maanden op dr knietjes loopt?? Een heel erg professioneel oordeel hoor Mijn dochter ging met ruim 19 maanden pas lopen en daar was niets mis mee. Gemiddelde schijnt op 17 maanden te liggen en alles tot aan de 24 maand is zeker niet zorgwekkend. TS ik heb hetzelfde gehad met mijn inmiddels peuter. Zij ligt nog steeds op de -2lijn (10 kg en 83 cm) en ik heb toen ook het advies gehad naar een dietiste te gaan. Heb dit niet gedaan, ik kan zelf wel bedenken wat voedzame dingen zijn om te eten en je kunt een kind nou eenmaal niet dwingen te eten. Ik ben de halfvolle melk gaan vervangen voor volle melk, de magere kwark voor volle kwark enz. Dus wel vollere producten, maar wel gezonde dingen.