Eigenwijze dreumes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Olifantje1991, 7 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Mijn zoontje is nu ruim 1,5 en fruit eten is sinds dat hij een jaar was altijd een beetje een gedoe geweest.
    Toen hij 8/9 maanden was at hij fruit in stukjes, maar toen een keer ziek geweest waardoor hij niks wilde eten, behalve fruithap of een potje fruit.
    Sindsdien wil hij bijna nooit meer fruit in stukjes eten.
    Toen hij een jaar oud was ben ik zijn fruit gaan prakken, dit ging wel prima en af en toe geprobeerd om stukjes te geven, maar nooit met succes.

In de kerstvakantie opnieuw geprobeerd en hij at zowaar appelschijfjes, maar heel wisselend en ander fruit wilde hij niet. Een paar weken later at hij bij m'n schoonmoeder peer in stukjes, gewoon prikken met een vorkje, dus dat ben ik thuis voort gaan zetten.
    Appel wilde hij inmiddels niet meer, wel af en toe peer en kiwi ook soms.
    Nu ben ik er dus achter dat het probleem eigenlijk alleen bij mij en mijn man is.
    Gisteren wilde zoontje geen kiwi eten. M'n moeder komt op visite, pakt het bakje met de kiwi en m'n zoontje eet achter elkaar de kiwi op.
    Ze deed niets anders dan ik normaal doe, ik probeer ook van alles. Eerst mama een stukje proeven, afleiden met een filmpje of speelgoed.
    Maar nee, meestal zodra ik met een bakje fruit aan kom is het uhuh en draait hij z'n hoofd weg en loopt vervolgens naar de andere kant van de kamer.
    Fruit laat ik op tafel staan, maar hij kijkt er niet meer naar om of alleen met een opgetrokken neus.

Inmiddels heeft hij dus zonder enkel probleem bij m'n moeder, schoonmoeder en ook m'n zusje zonder problemen gewoon fruit gegeten.
    Mij frustreert nu, waarom bij mij (en ook mijn man) dus niet?
    Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
    Hij lust het namelijk wel, want als hij het eenmaal eet gaat het achter elkaar naar binnen.
    Aan de ene kant denk ik loslaten, maar ik blijf het vreemd vinden, dat hij het bij anderen wel eet en bij mij niet.

Dus ik weet niet of er nog iemand tips heeft?! :)

2. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Dat is vreemd ja.
    En kan me voorstellen dat het heel frustrerend is.
    Misschien voelt hij toch dat jij er zo mee bezig bent. Ook al probeer je dat niet te laten merken.
    En als je hem gewoon laat spelen en af en toe tussendoor een stukje in zijn mond stopt?
    Hier werkt dat soms beter dan aan tafel zitten. ook met boterhammen bijvoorbeeld. Alleen avondeten wil ik dat hij echt aan tafel doet.
    Vindt hij geperste sinaasappelsap lekker? Misschien kun je dat geven.

Ik zou het maar los laten. Als hij af en toe een dag geen fruit eet is ook niet zo erg.

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja soms is het zeker frustrerend, moet ook zeggen dat ik het de ene dag gewoon beter kan hebben dan de andere dag. :)
    Eerder gaf ik inderdaad nog wel smoothies of uitgeperste sinaasappels, maar dat wil hij niet meer hebben.

Vanmiddag ging hij opeens eten toen ik hem ging verschonen. Hij had de vork in z'n hand en begon te miepen dat hij er wat aan wilde. Dus hij heeft al liggend op de eettafel een peer en kiwi gegeten en met smaak!!
    Zodra ik hem liet zitten was het weer lippen stijf op elkaar en hard nee schudden.
    Dat is dus het gekke, het lijkt elke dag wel een ander trucje en ik moet steeds maar uitvinden wat.
    Eigenlijk helemaal niet de bedoeling natuurlijk, ik vind dat hij gewoon zittend of desnoods staand z'n (fruit) moet eten.
    Hij eet inderdaad z'n tussendoortjes, dus ook z'n fruit, niet standaard in de kinderstoel. Meestal zit hij op de bank of staat aan de salontafel, hij kan tegenwoordig met eten keurig op de bank blijven zitten, dus met tussendoortjes hoeft hij van mij niet meer perse in z'n stoel.

Verder heeft hij nergens problemen mee qua eten. Wel heb ik altijd al gedacht dat hij in z'n mond misschien wat gevoelig is voor structuren. Het heeft ook een hele poos geduurd voor hij spaghetti, rijst, macaroni, bami e.d. ging eten, doet hij ook pas sinds kort.
    Vanmiddag de kiwi haalde hij ook eerst nog 3x uit z'n mond voor hij het toch op at en de eerste stukjes gingen aarzelend, maar waarom de drempel dan elke keer toch weer zo hoog is voor hem weet ik ook niet....
    Heb wel een paar weken geleden multivitamines gehaald, zodat hij in elk geval alles binnen krijgt wat hij nodig heeft. Groenten gaat namelijk ook heel wisselend de laatste tijd. ;)

4. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Gewoon zorgen dat er iemand anders is die zijn fruit kan geven, grapje natuurlijk;)
    Wat kunnen die kleintjes eigenwijs zijn! Hier heb ik er af en toe ook één met eten. Volgens mij is het toch gewoon vreemde ogen dwingen, maar ja daar heb je zelf niks aan. Ik denk toch gewoon elke keer proberen. Mijn dochter eet graag zelf, dus ook banaanstukjes (wat ik vreselijk vind, ben verschrikkelijk bang voor bruine vlekken). En als ze niet wil dan maar niet, maar dsn geef ik ook niks anders. Tenminste niet op dat moment. Dan is het gewoon pech.
    Misschien kun je een keer 'nieuw' fruit proberen? Pas had ik een keer druiven dus dat geprobeerd. Nou dat was het helemaal. Dus toen zat ze daarna een week aan de druiven haha:)

5. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Waarschijnlijk omdat hij het linkt met ziek zijn. Thuis eet mijn zoon slecht rijst en komkommer. Bij een ander is dit geen probleem. Hij is zeer ziek geweest en het laatste wat hij toen thuis gegeten had was rijst en komkommer.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Misschien ook eens fruit aanbieden in drinken.
    Banaan met peer of aardbei of ander fruit met wat yoghurt en scheut melk. Onze uk is 21 maanden en vind dit heerlijk! Hij helpt me ook mee met het maken.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Bedankt voor jullie tips weer!

Drinken met fruit erdoor of een smoothie wil hij dus echt niet meer hebben, als hij het al in de kan ziet zitten schud hij z'n hoofd en rent hard weg. :p
    Verder heb ik al bijna alle soorten fruit geprobeerd die je voor nu even kan bedenken en het maakt allemaal geen verschil. Ik heb aangeboden: peer, banaan, appel, druiven, mandarijn, kiwi, aardbeien, mango.

Ik grap ook regelmatig, als hij z'n fruit niet eet, geloof dat ik je maar weer even bij oma ga brengen.
    Net appte de gastouder dat hij daar nu ook fruit heeft gegeten, dat deed hij ook niet, maar de andere kindjes aten fruit en hij wilde mee eten, dus heeft een peer gegeten.
    Misschien dat hij toch gewoon echt lange tijd nodig heeft om te wennen, ik ben misschien ook wat te lang doorgegaan met prakken of pureren om zo toch maar fruit binnen te krijgen. :)
    Heb het idee dat het proces nu veel langer duurt, maar ik houd nog even vol, het lijkt nu dus wel iets beter te gaan.
    Bedankt voor jullie tips!

Ik geef trouwens op het moment dat hij z'n fruit niet wil ook geen alternatief hoor! Maar soms geef ik hem dan wel als toetje een zakje knijpfruit i.p.v. yoghurt. Maar inderdaad nooit op het moment zelf, dan schotel ik gewoon steeds opnieuw het fruit voor.

8. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Zit je zoon aan tafel met eten? Omdat hij steeds de mogelijkheid heeft om weg te rennen ;) Misschien kun je hem in een kinderstoel zetten, zijn fruit met een vokje voorzetten en hem zelf laten eten/prutsen?

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Het wisselt een beetje waar hij zit. Meestal als hij fruit heeft gezien wil hij al niet eens meer in de kinderstoel zitten.
    Ik bedoel qua weg rennen dat hij weg rent als hij bij me komt kijken in de keuken als ik bv. een smoothie maak.
    Maar ik merk geen verschil met in de kinderstoel. Dan zit hij ook maar wat te kliederen met het fruit.
    Op de bank zitten en dan samen fruit eten werkt meestal nog het beste, als het al werkt... ;)
    Maar inderdaad, misschien zou ik hem met fruit ook gewoon consequent in z'n kinderstoel moeten zetten, lastig, lastig....

Met ontbijt, lunch en avondeten zit hij trouwens wel altijd netjes in z'n kinderstoel aan tafel hoor, maar met tussendoortjes hoeft hij dat niet perse van mij, omdat hij tegenwoordig ook gewoon netjes op de bank kan blijven zitten en ik met m'n tussendoortjes ook niet aan tafel ga zitten. :D

10. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Om gek van te worden hè! Mijn dochter Was thuis ook een slechte eter, bij een ander ging het meestal veel beter, ook op het kdv. Vreemde ogen en het de andere kindjes zien doen, maar thuis mooi niet.
    Misschien scheelt het als je zijn fruit klaarmaakt als hij het niet ziet, als hij op bed ligt of zo. In een afgesloten bakje in de koelkast gaan de vitamines er niet zo gauw vandoor. Dan kun je hem soort van overvallen, dan krijgt hij geen tijd om moeilijk te gaan doen. Of je geeft hem het bakje als hij in de buggy zit, zo ging er bij mijn dochter nog wel eens een boterham in.

11. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Haha ik maak het vaak inderdaad klaar als hij nog in bed ligt, maar om uit te proberen een keer samen klaar gemaakt maar het maakt allemaal geen verschil. :p
    Kleine draakjes zijn het... :D

In de buggy zou ik inderdaad nog kunnen proberen. Al wil meneer daar niet zo graag meer in zitten, omdat hij liever zelf loopt. Maar dat is weer een ander 'probleem'. ;)

Deel Deze Pagina