eigenwijze peuter die niet zindelijk wil worden...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door corina83, 21 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    M'n oudste wordt in oktober 4 maar hij weigert het aan alle kanten om zindelijk te worden.
    Wordt helemaal panisch en hysterisch als hij in zn blote billen loopt, ook alleen in zn boxershortje is geen optie want dat heeft precies hetzelfde effect..

Hij schaamt zich voor zijn 'babybroek' zoals hij het zelf zegt.

Als ik hem op de wc of het potje plaats krijst hij alles bij elkaar en ik ben zo bang dat hij dan juist bang voor alles wordt en helemaal niet meer wil gaan!

Stickers, kadootjes, beloningen niks helpt..
    als je vraagt waarom de kadootjes op de kast liggen zegt hij 'als ik ga plassen of poepen op het potje of op de wc krijg ik een kadootje'
    Dus hij weet het donders goed maar gaan ho maar...

HELP!!!!

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

Let it go! Hij hoeft in oktober pas naar school, dus ik zou er nu helemaal geen strijd van maken en hem gewoon in een luier laten. Het komt echt wel.

3. liedjepiedje

liedjepiedje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
    Ik lees mee. Mijn dochter is net drie en heeft totaal geen interesse. Heb nog geen haast maar hoop toch dat het deze zomer gaat lukken.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Gewoon laten gaan. Mijn zoon wilde ook niet, door al het gepush en gedoe probeerde hij het allemaal maar op te houden met alle gevolgen van dien.

Besteed er geen aandacht aan, gewoon de luier om doen en het even lekker laten rusten.

Hier gaf onze zoon (na een paar weken rust) aan of ik de luier mee wilde nemen, als hij dan moest plassen dan kon de luier om. Dit hebben we gedaan en binnen een week was hij dag en nacht zindelijk.

Onze dochter hebben we vanaf ongeveer 3 jaar en 3 maanden verteld dat ze zelf mocht kiezen, de luier om of de luier af.
    Toen ze 3,5 jaar was kwam ze onder de douche uit en wilde geen luier meer om ze had daarna af en toe een ongelukje en 2 weken later konden we ook 's nachts de luier aflaten omdat die toch altijd droog was.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Even loslaten en niet meer over beginnen. Op deze manier wordt het iets negatiefs. Je hebt nog tijd zat en je zal zien het komt vanzelf.

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Bij mijn zoon kwam het met 3,5. Begon ineens meer interesse te krijgen in plas en poep en toen zijn we begonnen met de luier aflaten. De ongelukjes zijn hier op 1 hand te tellen, amper voorgekomen.
    Het echt zindelijk zijn is nu denk ik een maand of 3. Zindelijk is in mijn ogen dat ze namelijk zelf aangeven naar de wc te moeten. De eerste maanden hebben we hem echt wel moeten sturen. Stond ie wat te drentelen/rondjes te draaien etcetc.

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

laat los. je hebt nog 8 maanden!! als ze het zelf aangeven is het met 2 weken geregeld. vaak komt die wens pas na 3,5 jaar. rustig aan en met cadeautjes op de kast liggend geef je hem wel veel duk met zijn net 3 jaar vind ik.

8. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    Ik was vergeten dat ik het onderwerp had neer gezet.

Hij is nu 3 keer op het potje geweest.
    1 keer geplast, 1 keer 2 druppels en 1 keer was hij bezig met poepen maar begon te stinken dus hij stopte haha.

De keren dat hij wat deed kreeg hij een sticker en een heel klein kadootje om hem te stimuleren.
    Autootje van een euro..

Vrijdag wilde hij weer op het potje maar zodra zn luier uit was en meneer zat was het gelijk 'krijg ik nu mijn kadootje?'
    Nee als je 5 stickertjes hebt.
    Nou dan was het zitten ineens niet meer leuk haha.
    Maar hij geeft nu iig aan 'mama mijn broek is vol mag ik op het potje'
    Nu nog het besef om dat te zeggen VOOR zijn broek vol zit.

We zijn op de goede weg.
    En straks met de zomer kan hij lekker in zn blotte billen rond hobbelen.
    Na het lezen van de succes verhalen hier laat ik het inderdaad los.
    We zien en merken het vanzelf.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Vandezomer lekker veel in zn zwembroekje
    Dat wil hij vast graag :)

En dan lekker potje startklaar. Komt vast helemaal goed :)

10. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    Ja daar ga ik inderdaad wel vanuit :)

Gaat goed komen en we hebben inderdaad nog wat maanden hihi.

11. Missy29

Missy29 Bekend lid

6 feb 2010
    729
    4
    18
    Naar boven verhuisd.
    Mijn dochter, die ook in oktober 4 wordt, was precies zo! 2 Weken geleden gaf ik het maar even op, blijkbaar wilde ze het nog niet. Tot vorige week donderdag, toen kwam ze nadat ik het dus net een halve week met rust had gelaten, zelf dat ze haar luier uit wilde enzo. Sindsdien heeft ze alleen nog 's nachts een luier aan. Cadeautjes, stickers, het hoefde allemaal niet, gewoon de meid de tijd geven om zelf aan te geven dat ze wel naar het potje/wc wilde. Ze heeft 2 dagen het potje gebruikt en nu dus de wc! :) Probeer er zo min mogelijk drum erachter te zetten..

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Goede tips allemaal! Vooral van het loslaten. Hier zijn ze nogal 'strikt' met zindelijkheid. Met 2,5 jaar gaan ze naar de kleuterschool en moeten ze idealiter overdag droog zijn. Er wordt dus al aangeraden vanaf 2 jaar te 'stimuleren' op het potje te gaan. En zijn ze bij 3 nog niet zindelijk moet je een afspraak maken bij het CB, want dan is er blijkbaar iets mis (?)

Maar het is toch zo dat het komt als het kind er klaar voor is, en niet eerder of later? De creche hier vraagt al om met 1,5 jaar geen rompertjes meer aan te doen, om de 'zindelijkheid te stimuleren', gaat wel ver vind ik.

13. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Nescio, toevallig was ik gister op een verjaardag waar ook Belgen aanwezig waren. Het schijnt niet meer zo strikt te zijn als voorheen op dat niet zindelijke. Iemand gaf aan dat zelfs in Belgie dat het een probleem werd als ze met 5 jaar nog niet zindelijk waren. Maar ja, of dat op iedere school zo is, weet ik niet. Ben geen Belg. En diegene die dit vertelde, werkt op een school voor vanaf 2,5 jaar in de buurt van Antwerpen

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dan verschilt het duidelijk, dat van 1,5 jaar en 'probleem' bij 3 jaar komt uit de handleiding van de gemeentelijke creche. Kind en Gezin zal er dan vast een andere mening over hebben, maar goed ook.

Deel Deze Pagina