Peuter gooit beker steeds om

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door browneyes, 17 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    Hoi allemaal,

Ik heb een klein probleempje. Mijn zoontje van net 2 drinkt sinds kort goed zelf uit een beker. Alleen heeft hij de laatste tijd het idee dat het leuk is om zijn beker met drinken om te kiepen. En niet per ongeluk maar echt expres de beker boven de tafel omdraaien. Als we dan zeggen dat dat niet de bedoeling is en het drinken opruimen doet hem dat vrij weinig.

Na de zoveelste omgevallen beker geef ik hem meestal drinken uit een rietjesbeker maar ik wil dit eigenlijk echt gaan afbouwen. Iemand de goude tip om dit gedrag af te leren?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.970
    113
    Beker geven en vragen dat hij het meteen op drinkt waar je bij staat.

3. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    pff herkenbaar! over tafel kiepen of in een andere beker/bakje die toevallig op tafel staat.. ik lees mee!

4. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Als dat hier zou gebeuren (herhaaldelijk expres blijven omgooien) dan zou ik dochter een doekje in haar hand geven en samen gaan schoonmaken en geen nieuw drinken meer geven. Dan zou ik zeggen van ik snap dat het leuk is om je beker om te gooien, maar alles wordt dan vies en moeten we dat opruimen. Als jij expres bekers om gooit krijg je geen drinken meer. Alleen een rietjesbeker met water dan op tafel zetten. En al het andere drinken een klein bodempje geven in de beker, en pas als hij dat op heeft nog een bodempje geven, en wellicht nog een bodempje. Dan kan hij ook niet kiezen om én te drinken én om te gooien, want met die kleine hoeveelheid wordt het kiezen tussen omgooien of opdrinken, en ik zou dan denken dat hij dan voor opdrinken kiest. En anders dus geen ander drinken dan water uit de rietjesbeker.

5. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik heb ook zo'n peuter gehad. Ik gaf hem met koffietijd toen maar gewoon weer een poosje zijn tuitbeker. En alleen aan tafel bij de boterham zijn melk in een gewone beker. Ik deed er dan een klein bodempje in. Als hij het dan omgooide was het bijna niets. En ik schonk dan desnoods 5x nieuwe melk in.

6. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Ik gaf in het begin alleen een bekertje met een bodem water er in, wat hij moest opdrinken waar ik bij stond.
    En zelfs dat ging wel eens op de grond of spuugde hij uit. Ook een leuk spelletje;)

Desnoods per slokje er in doen. En wat hij op de grond gooide qua eten of drinken moest hij zelf opruimen. Dat was hij gauw zat. Zat hij weer met een doekje zijn water op te dweilen of zijn groente op te vegen.

Nu gooit hij niet meer, maar gaat het soms per ongeluk. Dat geeft natuurlijk niks. Dat heb ik ook vaak:D

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Weinig indoen;))
    Hier dochter doet dat niet maar ze kan per ongeluk omgooien tijdens eten. Dus we doen gewoon weinig in en als ze klaar is vraagt ze om meer of niet.

Expres hier doet ze alleen als ze vraag sap of melk en krijgt water;))
    Maar ik weet van dat "eigeschap" dus ik hou beker vast dat ze eerst kijkt of ik leg eerst uit waarom het water is rn vraag nogmaals of ze water wil of anders niets

8. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.927
    113
    Vrouw
    Doet hij het met al het drinken? Mijn zoontje snapt inmiddels heel goed dat het niet slim is om een beker diksap om te kiepen (vindt hij erg lekker), reden: hij krijgt van mijn geen nieuw drinken als hij het expres omkiept. Dus als dat zo is, zou je ervoor kinnen kiezen om alleen het drinken wat hij heel lekker vindt, in een beker te doen. De rest nog even niet.
    Verder idd veel bodempjes aan bieden, dan kan hij nooit veel tegelijk omkiepen. Mijn zoontje vindt het trouwens fantastisch om te mogen poetsen en weet niet hoe snel hij een doekje moet gaan pakken als hij weer wat heeft omgekiept.

9. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    Bedankt voor de reacties. Zelf opruimen ( of meehelpen met opruimen ) doen wij ook al. Maar dat vind hij eigenlijk gewoon erg leuk.

Kleinere beetjes geven is een goed idee. Dat gaan we vandaag maar eens doen. :D En diksap gooit hij inderdaad nooit om ;)

10. Janna

Janna Fanatiek lid

Mijn dochter vindt alles met een doekje fantastisch, dus dat zou hier inderdaad ook niet werken! :D

Wij deden ook altijd maar kleine beetjes in de beker. Nog steeds trouwens. Ze gooit hem niet expres om, maar die paar keer dat hij per ongeluk om gaat, is het toch fijn dat hij niet zo vol zat.

Op de leeftijd van jouw zoontje zetten wij onze dochter al af en toe voor straf in de hoek. Ik denk dat wij het zo op zouden lossen. De eerste twee of drie keer uitleggen dat het niet mag en waarom niet. Dan een beetje boos worden en zeggen dat we het heel vervelend vinden dat ze het toch doet, terwijl ze weet dat het niet mag en dat als ze het nog een keer doet, ze voor straf in de hoek moet. En dan de volgende keer in de hoek. Bij onze dochter zou dat werken.

Maar goed, ik weet dat de meningen over straffen verdeeld zijn.

11. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Inderdaad kleinere beetjes geven. of tijdelijk beker geven, wachten tot hij een slok genomen heeft en beker weg zetten, en dan terug geven als hij meer wil, etc. Ook beker weghalen als hij expres gaat knoeien (en dan niet vervangen door een rietjesbeker maar gewoon klaar), want dan heeft hij hoogstwaarschijnlijk niet echt dorst meer, maar wel zin om met water te spelen. Dat is op zich niet erg, maar dan natuurlijk niet met het water uit de drinkbeker. "Bekers zijn om uit te drinken. Ik zie dat je klaar bent met drinken. Ik haal de beker nu weg en als je weer wilt drinken, krijg je meer."

Hier gaat het meestal goed. Al was ik gisteren minder blij toen mijn dochter aanleng-limonade in haar haar smeerde...

12. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Haha, deugnietje:D

13. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.850
    1.060
    113
    De tips die in mij op komen zijn al gegeven.
    Misschien helpt het ook om je te bedenken dat hij het echt niet doet om je te pesten, maar omdat hij de wereld aan het ontdekken is. En als je dat weet dan vind ik, inderdaad, dat straffen het laatste is wat je moet doen. Ze moeten nog veel leren en uitleggen hoe het dan wel moet (of waar je wel met water mag kliederen bijvoorbeeld) is in mijn ogen heel belangrijk.

14. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    Dat vind ik echt een goed idee. Ik denk dat ik dat vandaag maar eens ga proberen. Gewoon een slokje aanbieden en dan weer weghalen zodra hij klaar is :D

15. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    Straffen komt ook absoluut niet in mij op hoor ;). Ik snap heel goed dat hij het gewoon leuk vind om te zien wat er gebeurd als hij het drinken uit zijn beker gooit. Ik wil dat hij drinken uit een beker leuk vind en straffen werkt dat mijn insziens juist tegen.

Maar ik ga nu gewoon 1 slokje per keer aanbieden. En ik blijf mijn mantra maar gewoon herhalen hmmmmmm tis een fase ;)

Deel Deze Pagina