Mijn man vindt het moeilijk om grenzen aan te geven aan zijn vader...

Discussie in 'De lounge' gestart door Eliza78, 16 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik had gister een discussie met mijn man en zou wel eens jullie mening hierover willen weten.. ;)

Op dit moment wonen wij in een keet, we zijn een huis aan 't bouwen en wonen op het bouwkavel zelf.
    Af en toe een hectische situatie dus, zeker met een gezin van 5 kinderen.
    Ik vind veel goed, maar af en toe vindt ik het ook genoeg geweest.
    Zo ook gisteravond dus...

Ik tussen 1 en 3 thuis gewerkt, kinderen van school gehaald, koffie wezen drinken bij mn moeder en eigenlijk best laat thuis. Mijn man is altijd laat, dus we gingen pas rond half 7 aan tafel.
    Om half 8 moest ik weer weg voor een gesprek op school, dus het was haasten.
    Voor half 8 dus de 2 jongsten van 4 en 2 in bed, de oudsten aan hun huiswerk/taken gezet en de keuken opgeruimd.
    Gelukkig was dat allemaal geregeld voor half 8 met veel kunst en vliegwerk.

Kom ik iets voor 8 uur thuis van het gesprek op school, is de oprit geblokkeerd door de auto van mn schoonvader.
    Mn stekels gingen al een beetje overeind staan. Overal was parkeerplek genoeg, hij heeft gezien dat mn auto weg was, is het dan zo'n kleine moeite om even ergens anders te parkeren? ;)
    Verder vindt ik het ook heel irritant als je te pas en te onpas in de spitstijd bij een gezin binnen komt vallen.
    Die man heeft de hele dag niks te doen, zit ongeveer de minuten af te tellen dat hij om niks weer eens bij ons (lees bij mijn man, voor mij heeft hij weinig interesse) binnen te vallen om zich met van alles te bemoeien.
    Als hij komt vindt ik het prima, hij gaat toch met mijn man praten/klussen, maar liever niet op de onmogelijkste tijden.
    Voor half 9 is het hier gewoon 'gezins-tijd'.
    Ik wilde ook graag even mn verhaal kwijt over het gesprek op school, maar dat kon niet omdat mn schoonvader er zat.
    Oudste kinderen waren totaal niet met hun huiswerk bezig en renden gewoon rond, 1 jongste kwam om de minuut uit bed met allerlei smoesjes.
    Een totaal ontregeld gebeuren dus....

Toen mn schoonvader maar weer vertrok (we hadden aangegeven dat we gingen werken voor ons bedrijf 's avonds) vroeg ik aan mn man waarom hij niet aan zn vader duidelijk wilde maken dat het niet handig is om rond deze tijd bij ons binnen te vallen.
    Mijn man vindt dat moeilijk, zijn vader 'helpt' hem regelmatig en dan wil hij liever niet zeggen dat het hem/ons niet uitkomt.
    Hij vindt dat ik niet met de situatie om kan gaan en geeft liever zijn vader zijn zin (dat hij kan binnenvallen wanneer hij wil) als dat hij er aan denkt dat het niet handig is voor ons gezin en dat ik het liever niet wil. (mijn man vindt het wel prima, gaat zitten of loopt naar buiten met zn vader en ik zit met de chaos en moet alles weer in rechte banen leiden... :()

Wat vinden jullie hier van?
    Stel ik me aan, moet ik gewoon flexibeler zijn en denken laat die man toch...
    Of is het normaal als je als volwassene grenzen aan geeft (prima als je komt, maar liever na half 9 als hier iedereen in bed ligt)

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    lijkt me heel normaal hoor als je aangeeft dat het voor een bepaalde tijd gewoon niet uit komt.
    als ie verder toch niks te doen heeft kan ie ook wel even tot na half 9 wachten zodat het bij jullie wat rustiger is en je ook de aandacht kan geven die nodig is

3. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Ik vind niet dat je je aanstelt. Ik vind dat je best tegen je schoonvader mag en kan zeggen dat rond een bepaalde tijd langskomen niet goed uitkomt en je man moet wat meer tegengas geven tegenover zijn vader. Dat zijn vader hem helpt wilt niet zeggen dat hij dan maar alles moet pikken van zijn vader.

4. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik vind ook wel dat jij én je man daar best iets van mogen zeggen. Als je man het niet doet, doe jij het.

"Hans, ik vind het hartstikke leuk dat je er bent, maar zou je voortaan wat later willen komen zodat we het avondritueel met de kinderen in strakke banen kunnen laten lopen. Oh, en nu we het er toch over hebben; je staat op mijn oprit ! Koffie?"

*ploft neer en wacht op response*

5. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Je man kan toch wel orde houden ook als je schoonvader er is? Dus hoezo waren de oudsten geen huiswerk aan het maken en hoezo kwam er een steeds uit bed?

6. VSC

VSC Niet meer actief

Dit, zo denk ik er ook over. Volgens mij is t probleem niet dat je schoonvader langskomt maar dat zodra ie langskomt dat het een chaos word.. Gewoon met de kinderen bezig blijven en misschien merkt je schoonvader dan uiteindelijk vanzelf wel dat het niet zo'n geschikte tijd is om langs te komen.
    Ik snap je man wel dat hij niks "durft" te zeggen. Wij hebben thuis ook zoiets van: (schoon)familie is altijd welkom en die mogen altijd binnenwippen ;)

7. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik vind ook dat hij dat moet 'kunnen' maar het lijkt toch niet te lukken.
    De kinderen weten gewoon dat, als er 'bezoek' is dat mijn man het niet zo nauw neemt met de regels en hij er niet veel van zegt als ze niet doen wat afgesproken was.
    Ze maken dus misbruik van de situatie ;)
    Ik ben gewoon veel strenger; komt er iemand langs als je op je kamer huiswerk zit te doen, dan hoef je echt niet persé gelijk komen kijken wie dat is of bij je zus/broer te gaan klieren.
    Dat weten ze ook en als ik alleen thuis ben doen ze dat dus niet.

8. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Het probleem is dus, dat hij langskomt als het nog 'gezinstijd' is. En die tijd is 'heilig' voor mij.
    Ik vind het prettig als het rustig is na het eten. Dat alle kinderen even aandacht krijgen. Dat ze rustig naar bed gebracht kunnen worden of dat ik ze help met hun huiswerk.
    Dat gaat hem dus niet worden als de kinderen misbruik maken van de situatie en zich lekker gaan uitleven als er iemand rond die tijd komt.
    Natuurlijk kan ik het 'probleem' bij mijn kinderen gaan zoeken en dit gaan proberen op lossen. Maar ik denk dan, maak de situatie gewoon zo makkelijk mogelijk, zonder stoorzenders. Ik heb aan 't einde van de dag ook niet zoveel zin om ze elke keer op hun kop te gaan geven als ze komen kijken/klieren als er hier iemand in de woonkamer zit, ik ben ook maar een mens/moeder :D
    Toen we nog maar 1 of 2 kinderen hadden kon iedereen ook gewoon binnen wippen. Maar met een gezin van 5 tussen de 12 en de 2 wordt dat gewoon een ander verhaal.
    Na half 9 hebben we de hele avond de tijd! ;)

9. VSC

VSC Niet meer actief

Ik snap je wel hoor! Misschien heb ik eroverheen gelezen maar hoe vaak komt t voor dat ie rond dit tijdstip komt?

10. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Paar keer per week...

Weet je wat me gewoon nog het meeste stoort, dat mijn man het vervelender vindt om 'nee, nu even niet' tegen zijn vader te zeggen als dat hij voor mij op komt (hij weet dat ik het vervelend vindt)

11. VSC

VSC Niet meer actief

Ja maar zo zijn mannen. Tenminste, mijn vriend is precies zo. Hier komt familie vaak zo rond etenstijd (6u) en dat vind ik ook niet prettig. Ik heb nu ook een ritme met ons dochtertje en dan wil ik graag weten wanneer er iemand komt maar dat vind hij niet nodig.
    Een paar keer per week vind ik trouwens veel te veel, dat is echt plakkerig en daar mag je heus wat van zeggen

12. VSC

VSC Niet meer actief

En mijn schoonzus heeft ook 5 kids dus daar houden we rekening mee qua tijden en als we daar komen dan gaat het uit bed halen/eten etc gewoon door. Zodra we merken dat het te onrustig word voor hun gaan we weer weg. Snap ook niet dat jouw schoonvader dat inlevingsvermogen niet heeft;)

13. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Ik zou het zelf ook erg moeilijk vinden om tegen mn ouders te zeggen dat het even niet uitkomt. Snap het gevoel van je man wel.

14. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik probeer het gevoel van mn man te snappen, maar dat lukt me gewoon niet... :D
    Ik vind dat je, als je volwassen bent en je eigen gezin hebt, regels kan stellen.
    Maar het schijnt dat dat toch niet altijd makkelijk is voor iedereen.
    Ik vraag me dan af waar dat vandaan komt..
    Je beledigd toch niet gelijk je ouders? Je zegt het toch gewoon op een nette manier..?
    Maar misschien vinden veel mensen dat te bitchie?

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Nee hoor, het is inderdaad de manier waarop je het zegt. Misschien denk je schoonvader wel dat het overdag te druk is voor jullie. Lijkt me toch heel normaal om als volwassenen hierover te communiceren 'pap, gezellig dat je langs komt en fijn dat je ons komt helpen, maar rond die tijd is het erg druk en hebben we weinig tijd, ....... zou beter schikken.
    Simpel toch?

16. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Hier zouden ze wel beledigd zijn:D

Heb een supeband met ze...maar dit zou ik in geen honderd jaar durven zeggen.

17. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    hier een soort gelijke situatie, maar dan maar 1 kind en so die s avonds binnen komen vallen 10 minuten voordat zoon naar bed moet. gevolg is dus een huilend kind op bed leggen of te laat naar bed en volgende dag niet te genieten.
    wij hebben het ze eerst proberen netjes te laten merken toen dat niet bleek te werken heeft vriend het tegen zijn ouders gezegd dat dit geen handige tijd is en je ons en zoon er geen plezier mee doet.

tsja je mag toch best aangeven als het je niet uitkomt? als je het op een nette manier doet kan er weinig kwaad denk ik.

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mee eens, maar het hangt wel helemaal van de toon af. Leg de nadruk op hoe welkom hij is en hoe blij jullie zijn met zijn hulp. Lees daarbij goed zijn reactie af en speel daar op in.

Als je man het niet aan wil geven, dan kun je het ook gewoon zelf doen.

Deel Deze Pagina