Couscous/ bulgur lekker maken

Discussion in 'De lounge' started by julia80, May 31, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    Ik eet wel eens couscous of bulgur in een restaurant en dan vind ik het heel lekker Maar als ik het thuis maak is het heel vlak met weinig smaak. Wie heeft tips om het lekker te maken en? Ik ben dus niet op zoek naar echt hele recepten per se maar met name kruiden of sausjes voor erbij. Of juist merken die van zichzelf al lekker zijn. Bedankt!

2. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Beetje tomaten puree en ui er door heen. Bij bulgar eerst fruiten en een de bulgar pas.

Kwa saus dan Cherry tomaatjes met feta uit de oven.

3. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Koken in bouillon doet al een hoop. Verder zou ik het niet weten, wij eten het zelden omdat we het te korrelig vinden.

4. Cobon

Cobon Niet meer actief

Couscous maak ik altijd met citroensap, sesamolie, peterselie, peper en zout. Dat is de basis.

5. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,267
    25,731
    113
    #5 Adje, May 31, 2021
    Last edited: May 31, 2021
    Ik gooi er vaak flink wat specerijen(mix) door, bv ras el hanout. En dan vaak ook nog verse kruiden bv munt of koriander. En dan gaat er soms ook nog (met specerijen) opgebakken ui doorheen, en/of iets van rozijnen of gedroogde abrikoos oid, geroosterde tomaatjes, (gezouten) amandelen, peen julienne, sinaasappel- of citroenrasp, etc
    En ik wel de couscous altijd in bouillon.

En ja @citroenrasp ik weet dat dat niet de goede manier is :p:roflmao:, maar het wordt toch altijd heel erg lekker en smaakvol.

jade2011 and citroenrasp like this.
  6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Couscous eten wij regelmatig, maar dan wel (bijna) altijd op de traditionele manier! Dus stomen, en de saus ook zelf maken.

Door de couscous zelf doe ik nooit kruiden of smaakmakers (op zout na); dat hoort ook helemaal niet. Doordat het vlak voor opdienen wordt gemengd met de saus krijgt het genoeg smaak.
    Wij houden meer van de Tunesische/Libische variant (met een pittige tomatensaus), dus die maak ik ook meestal, maar de Marokkaanse/Algerijnse versie kan ook lekker zijn.

@Adje Haha :roflmao: Ik denk dat dat komt doordat je niet weet hoe gestoomd smaakt, want als je dat wel weet dan smaakt gewelde couscous echt smaakloos. Wij hebben hier een redelijk grote couscous-afdeling in de supermarkt maar ben nog nooit van dat instantspul tegengekomen. Je kan ook gewoon een grotere hoeveelheid stomen en dan invriezen, doe ik ook meestal. :thumup:

Cobon and Adje like this.
  7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Mamafiets, Cobon and Adje like this.
  8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Met bulgur vind ik kisir erg lekker. https://www.196flavors.com/turkey-kisir/

Momenteel staat er trouwens zelfs couscous te fermenteren om plantaardige kaas mee te maken :D (recept van Vegetus, ik heb alleen de bulgur vervangen door extra fijne couscous omdat ik geen fijne bulgur kon vinden.)

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Bulgur krijgt smaak door tijdens eht wellen een rood uitje te fruiten en daar tomatenpurree en peperpuree bij te bakken. Dit meng je daarna met de bulgur en kruid je met uienpoeder, paprikapoeder, zout, peper en citroen. Daarna gooi je er komkommer en puntpaprika in kleine stukjes gesneden erbij en is het naar mijn mening smaakvol.

10. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,267
    25,731
    113
    Oh dat geloof ik meteen :D. Staat ook nog wel op mijn toe doe lijstje om eens te proberen, maar dan moet ik eerst goede couscous zien te krijgen, denk ik.
    En dat maakt mijn ‘Hollandse’ couscous niet per se smaakloos ;) Daarbij ben ik groot Ottolenghi-fan, die uit het Midden-Oosten komt, dus ik heb mezelf wijs gemaakt dat als hij mag wellen, ik het ook mag :roflmao:

Mamavandrie34 likes this.
  11. Cobon

Cobon Niet meer actief

Leuk, ben benieuwd!

citroenrasp likes this.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Cobon likes this.
  13. Cobon

Cobon Niet meer actief

Leuk!! Ik heb dit recept van Martine gek genoeg nog nooit gezien haha, ik ga vanavond meteen aan de slag, dank!

citroenrasp likes this.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    De goede koop je gewoon bij de Marokkaanse supermarkt. Je woont toch in Rotterdam? Dan zou je bv bij Tanger terecht kunnen, daar hebben ze wel veel keuze. Maar dan nog (en ik zal dan wel gewoon een kniesoor zijn ofzo :roflmao:) vind ik zulke couscous net iets minder lekker dan wat ze hier verkopen, en al helemaal als je het vergelijkt met de huisgemaakte. Vroeger namen we dan ook heel veel couscous mee van vakantie haha.

Adje likes this.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Graag gedaan! :)

16. Mim89

Mim89 VIP lid

Jan 29, 2019
    10,272
    8,717
    113
    Female
    Voor bulgur:

Ui klein snijden en met een beetje olie aanfruiten. Dan tomatenpuree erbij doen en roeren. Vervolgens bulgur erbij doen en even roeren totdat alles goed door elkaar gemengd is. Dan het water erbij en laten staan met deksel erop totdat je een soort van 'gaatjes' ziet (als je het ziet is het meteen duidelijk wat ik bedoel haha). Even kijken of het water weg is, keer goed doorroeren, fornuis uit en nog even laten staan met deksel erop.

Zo heb ik het van mijn vader geleerd (Turks) en die kon onwijs goed koken. Mijn zussen en ik maken het altijd zo.

citroenrasp likes this.
  17. Mim89

Mim89 VIP lid

Jan 29, 2019
    10,272
    8,717
    113
    Female
    Maak ik erg vaak. Zo lekker en gezond.

Voor degene die dit willen maken: voor kisir gebruik je een kleinere bulgur dan voor 'gewone' bulgur. In Turkse winkels staat op de zakken bulgur die je gebruikt voor kisir: 'kisirlik bulgur'.

citroenrasp likes this.
  18. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    Bedankt voor alle tips superleuk!

citroenrasp likes this.
  19. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,267
    25,731
    113
    Ja, goed opgelet en onthouden. Ik woon inderdaad in Rotterdam. Maar niet in het meest multiculturele stuk :oops::|. Meer aan de rand, bijna in het naastgelegen dorp... Dus de filialen van Tanger zitten hier best ver vandaan. Ik ga eens kijken of ik iets op internet kan bestellen.

citroenrasp likes this.
  20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Ook geen andere Marokkaanse supermarkt? Want het hoeft natuurlijk niet per se van Tanger te zijn hè. Maar die hebben gewoon veel keus, dus dat is (vind ik dan) gewoon erg handig. Wij gingen er ook altijd even naartoe als we in Den Haag waren.

Share This Page