eileiders verwijderd

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door maui78, 8 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maui78

maui78 Actief lid

3 mei 2011
    280
    0
    0
    militair
    belgië
    Hoi allemaal,
    gisteren een laparoscopie gehad, waaruit bleek dat beide eileider niet doorgankelijk waren, de ene verdikt, plus een cyste in de eierstok. Nu hebben ze beide eileiders eruitgehaald. Dus nu kunnen we alleen maar zwanger worden door IVF. Was wel een grote shock, zijn er hier nog vrouwen die dezelfde ervaring meegemaakt hebben?

2. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

geen ervaring mee maar wil je toch even sterkte wensen kan goed geloven dat dit een shok is ! :(

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier ook niet-functionerende eileiders. 1 is verwijderd, de ander mocht blijven zitten, omdat daar geen vocht in blijft staan.
    We konden dus ook alleen nog maar voor IVF.
    En..... de eerste keer was gelijk raak!!!
    Ik weet uit ervaring dat het een shock is om opeens geen 'functionerend' lichaam meer te hebben, maar het is niet het einde van de wereld.
    Hoop dat mijn verhaal een klein beetje een hart onder de riem is voor je!
    Sterkte!!!

4. maui78

maui78 Actief lid

3 mei 2011
    280
    0
    0
    militair
    belgië
    hoi Merah,
    blij te horen dat jou verhaal positief is, geeft mij goede moed! Nu is het vooral het nieuws verwerken want je voelt je precies niet meer op en top vrouw! En ben beetje bang om wat nog moet komen...We knn alleen maar positief denken zeker...

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat is het idd. Het voelt alsof je lichaam je in de steek laat, als een soort falen. Dat het mijn schuld is/was dat we niet zwanger raakten. Dat was echt wel even slikken.
    Ik hoop dat jullie snel doormogen! Ik had 8 januari mijn laparoscopie en 29 januari was mijn eeste cyclusdag voor de IVF, maar goed, dat was dan ook wel extreem snel.

6. babyvis

babyvis Actief lid

21 jul 2009
    284
    0
    16
    Op het water
    Hier ook zo goed als geen eileiders. Zitten er officieel nog wel. Maar beide zeer misvorm/verkleefd/verdikt. En in 1 zit ook nog vocht. Dus IVF is voor ons dus ook echt de enige optie. Dit alles door een hele zware blindedarmontsteking jaren geleden. Ik begrijp je gevoel uiteraard heel goed.

Maar ook hier een succes verhaal en misschien een hart onder de riem. Ook wij zijn bij de 1ste IVF poging en 1ste terugplaatsing zwanger geworden.

Ik wens je echt heel veel sterkte en succes en hoop op succesvolle IVF voor jullie!

7. maui78

maui78 Actief lid

3 mei 2011
    280
    0
    0
    militair
    belgië
    oh babyvis doet mij deugd dat te horen meissie! Krijg er kippevel van! Ik hoop ook zo erg op een goede afloop! bij mij ook de rechter eileider was goed maar ni doorgankelijk en de linkse was verstopt, cyste in eierstok en allemaal verklevingen, dus hebben ze ze verwijderd omdat dat slechte resultaten gaf bij ivf. Waarschijnlijk doordat ik twee jaar geleden het HPV virus had. Nu eerst herstellen van operatie natuurlijk en dan positieve gedachten bij elkaar spronkelen...
    Hoe gaat het dan allemaal zijn werk bij Ivf? Heb je veel last van de hormonen enzo?

8. babyvis

babyvis Actief lid

21 jul 2009
    284
    0
    16
    Op het water
    IVF is best heftig en aangrijpend maar naar mijn mening komt dit grotendeels door de emoties. En ja.. die kunnen versterkt worden door de medicijnen. Ik liep al een hele tijd in de medische molen. En in de loop der tijd kon ik er steeds beter mee omgaan.
    De vele ziekenhuis bezoekjes horen er helaas bij. Op dit forum kan je veel over IVF lezen. Informatie en ervaringsverhalen. Ik heb hier veel aan gehad. Sterkte met je herstel en heel veel succes met je aankomende behandelingen. Het is de moeite allemaal waard.

9. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hoi Maui,

ik kan me voorstellen dat je hartstikke geschrokken bent! Gelukkig zijn er hier voldoende succesverhalen hier om je hopelijk weer wat gerust te stellen...
    Ik vroeg me voor mij zelf even af: wist je dat ze je eileiders zouden verwijderen eventueel? Ik bedoel, hadden ze dat dan van te voren gevraagd of dat mocht? Of was er via een HSG al duidelijk dat ze niet goed waren?

Ik moet namelijk maandag zelf een laparoscopie en schrik een beetje van het feit dat je dus wakker kunt worden zonder eileiders ineens :$:(
    De laparoscopie is bij mij standaard na 3 iui's, dus op zich is er officieel geen reden tot zorg (HSG was goed), maar ik vind het toch best wel een beetje eng allemaal...

succes met verwerken en hopelijk ook snel succes met de ivf!

10. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ze verwijderen eileiders niet zomaar, hoor. Dat is toch een wat langere operatie, waar alles op ingesteld moet worden. Tenminste... toen ik een kijkoperatie kreeg, had ik het liefste dat ze problemen direct zouden oplossen. Maar dat deden ze niet, omdat ze mijn toestemming nodig zouden hebben.

Maui, jouw verhaal lijkt op het mijne; ook ik ontdekte bij een kijkoperatie dat beide eileiders op dat moment verkleefd waren en één had er een grote cyste.

Bij de daarop volgende operatie een paar maand later is de eileider met de cyste in zijn geheel verwijderd.
    Van de andere eileider is het meest beschadigde uiteinde ingekort, en die zou het theoretisch gezien moeten doen.

Na een jaar zonder succes proberen bleek bij een HSG dat de overgebleven eileider wel doorgankelijk was, dus zijn we gestart met IUI.

Dit hebben we vijf keer zonder succes gedaan, toen over naar IVF.

Bij de tweede IVF was ik zwanger, maar helaas een missed abortion bij ruim 6 weken.
    Van de tweede IVF heb ik nog 4 cryo's, waarvan we deze maand weer een terugplaatsing laten doen.

11. maui78

maui78 Actief lid

3 mei 2011
    280
    0
    0
    militair
    belgië
    @t babyvis: dank u wel, en verder nog veel succes met je zwangerschap meid!

@t vasca: ja ik wist dat er een mogelijkheid was dat ze 1 eileider zouden verwijderen, maar ik had nooit gedacht dat ze er 2 gingen uithalen. Op de HSG was het niet zo duidelijk te zien, nochthans de assistente die had gezegd dat de ene kant wel doorgankelijk was want dat er vloeistof in de buikholte was gelopen, blijkbaar dus niet. Ze zei dat ze een soort verdikking zag aan de eierstok links. Nu tijdens de operatie ja, konden ze die ene eileider waarschijnlijk niet meer opknappen want die zat vol met verklevingen, en de andere zag er goed uit maar was niet doorgankelijk, ik versta dan ook ni goed dat ze niet geprobeerd heeft om hem open te maken. Ze dacht wss ja de ene is slecht we gaan de andere dan ook maar verwijderen. Maar dat is het verschil wss met België en Nederland! In Nederland gaan ze meestal nog de eileiders laten zitten en opknappen, terwijl ze dat bij ons niet doen, omdat dat nadelige gevolgen heeft bij IVF. Maar toch vind ik het supererg dat ze weg zijn, je stelt je er vanalles bij voor he. Nu nog een mail verstuurd naar mijn gynaecoloog in de hoop dat ze mij nog wat meer kan vertellen, want na de operatie was het haar assistente die mij alles kwam vertellen.
    Nou ik wens je enorm veel succes met je laparascopie maandag, je hoeft wel niet te vrezen meid, als je eileiders doorgankelijk zijn via de HSG! Je kan misschien gewoon een cyste hbb of endiometrose. De operatie duurt niet zo heel erg lang, en nadien heb je nog een beetje pijn in je onderbuik, maar is goed te verdragen. Natuurlijk kan je nog ni te goed bewegen, je hebt drie gaatjes in je buik en kan je nogal wat bloed verliezen. En een beetje last van de lucht die ze in je buik hbb gespoten! Ik wens je in elk geval veel succes!! x

@t katalaya, wat erg, ik hoop dat je snel terug zwanger bent hoor meisje! Hoe komt het dat de dat de IUI niet lukte?

12. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    #12 Katalaya, 11 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2012
    Ze hebben geprobeerd de overgebleven eileider op te lappen door hem een stukje in te korten en een nieuw uiteinde met fimbriae (van die vangarmen om de gesprongen eicel op te vangen) te maken. De eileider was dus niet meer als nieuw, maar zou theoretisch moeten werken.

De gyn vertelde me dat hij de zwangerschapskans op 50% binnen 1,5 jaar schatte. Dit was in maart 2010, toen was ik 33 jaar.

Ik vond 1,5 jaar aanmodderen wat lang, en heb 9 maanden na de operatie (dec 2010) een HSG aangevraagd, omdat er ook een kans was dat de gerepareerde eileider met het genezen weer dicht was gegroeid. Gelukkig was de eileider open.

Om het geluk een handje te helpen stelden ze toen 4 keer IUI voor. Naar mijn gevoel had dat niet echt meerwaarde, omdat het zaad gewoon prima is. Omdat ik met IUI 2 eicellen per keer had, lagen daardoor de kansen iets hoger. Maar dan moeten ze alsnog door die beschadigde eileider. Ik vermoed dat daar het probleem zit, plus een verhoogde kans op een BBZ, omdat de trilhaartjes in de eileider beschadigd zijn.

Voor mij was IUI een noodzakelijk iets om 'af te werken', voordat ik door mocht met IVF.

Theoretisch zou ik zwanger moeten kunnen raken op de natuurlijke weg, maar ik geloof er niet zo in. Zeker nu gebleken is dat ik prima eicellen heb, goed reageer op de hormonen en het zaad ook goed is - vanwege dat de tweede IVF gelukt was - denk ik dat het probleem bij mij echt alleen mijn eileider is. De rest werkt blijkbaar prima.

En dat is - ondanks dat we nog steeds met lege handen staan - best een troost, zeker voor mijn gevoel van 'vrouw zijn'.

13. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    hi meiden,

bedankt voor de geruststelling. Op zich wil ik ook gewoon dat wat ze uitdunnen voeren, ze dat ook gewoon doen. Maar zo iets drastisch als 2 eileiders weghalen, als je nog denkt dat alles gewoon goed is, vind ik ook wel prettig als ze dat eerst ff vragen...
    Volgens mij doen ze ook wel kleine dingen wel hoor, zoals verklevingen losmaken of kleine endometriose wegbranden. Dat vind ik ook wel zo prettig.
    Bedankt voor de geruststellingen in elk geval. Ik ga nog maar ff verder zenuwen over morgen...;):D

14. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Mij is toen nadrukkelijk verteld dat ze niets zonder overleg doen. Ik gaf ook aan dat ik het liever in 1 keer achter de rug wilde hebben.

Ze gaven aan dat ze meestal een tweede operatie zouden plannen in verband met het reserveren van de operatiekamer, de narcose en natuurlijk de toestemming van de patient.

15. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Owja, heeeeel veel succes morgen!

16. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    @katalaya: dank je wel!

17. maui78

maui78 Actief lid

3 mei 2011
    280
    0
    0
    militair
    belgië
    @t Vasca, lieve meid, ik hoop dat de operatie goed verlopen is, laat ons iets weten!! Denk aan je

@t katalaya: amai je hebt ook een hele weg doorstaan he, dat is ook niet evident, en zeker dat je al eens bent zwanger geworden! Ik hoop echt dat de volgende terugplaatsing een succes zal zijn hoor! Dat zijn allemaal dingen die gebeuren in je leven, en dat is allemaal niet zo vanzelfsprekend he, dat heeft echt een psychologische druk, en ik weet het nog maar net!
    Want uiteindelijk ging de gynaecoloog kijken naar mijn eileiders en was er in feite maar 1 slecht te zien in de hsg, en zei ze dat ze die wss ging uithalen als die niet meer op te lappen valt! Maar dan wordt je wakker en heb je ze allebei niet meer, dat is echt een vreselijke shock! Ik heb deze week nog niet anders gedaan dan geweend! En dan zijn er mensen die zeggen, maar alle je kan toch zwanger geraken met IVF! Precies alsof dat zo evident is, en zo makkelijk gaat! Zucht!!! Ik heb gisteren wel van mijn gynaecoloog gehoord dat ik perfect kan zwanger worden van IVF en dat mijn baarmoeder en eierstokken perfect zijn, dus dat was toch al een schrale troost, ik moet nu bellen naar de vruchtbaarheidskliniek om een intake gesprek...
    Ik vraag mij af wat staat mij nog al te wachten...Ben blij dat ik hier op het forum zo een beetje men hart kan luchten!
    Nu zit ik zo te denken van wat als mij eitjes niet sterk genoeg zijn, wat als er een chromosoomprobleem is, ...pfffff! Vreselijk allemaal!

Weet je wat ik ook denk dat ze in Nederland niet zo drastisch alles gaan verwijderen! Dat ze eerst proberen alles op te lappen. Maar aan de andere kant ja kan zoals bij Katalaya zijn dat je dan verder aanmodderd, dat alles in orde is maar toch niet lukt door die 'eileider'!
    Nu Katalaya, je mag al heel blij zijn met het goede sperma plus je goede eitjes he Meissie dus ik duim ten zeerste met je mee!!!

18. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hoi Meiden,

de laparoscopie is goed gegaan hoor! Ik heb van te voren gevraagd wat ze precies gingen doen en ze gaven aan dat ze kleine dingetjes die "oplappen en mooier maken" wel direct doen als het kan, maar geen grote dingen doen als eileiders verwijderen. Daar willen ze ook eerst toestemming voor.

Voor een uitgebreid verslag kunnen jullie in mijn eigen topic kijken "vu-meisjes". Maar ik heb geen last gehad van de narcose en het meeste zag er goed uit. Wel hebben ze lichte endometriose gevonden op mijn eierstokken, graad 1. Dat hebben ze zo veel mogelijk weg gehaald (gelukkig!). Het is gelukkig wel mild genoeg dat we gewoon door kunnen met iui en nog niet acuut over hoeven naar ivf.
    Ben wel ok met de uitslag. Gek genoeg is het ook wel fijn dat zie ook nog iets hebben gevonden, maar dat dat niet heel ernstig is. Geeft toch het idee dat de laparoscopie niet helemaal voor niets is geweest.

Nou en nu maar hopen dat het snel raak is nu voor ons allemaal!

groetjes,

vasca

19. maui78

maui78 Actief lid

3 mei 2011
    280
    0
    0
    militair
    belgië
    alle Vasca, ben blij dat voor jou alles in orde is!! Hopelijk raak jij ook snel zwanger he meid!! Niet teveel last van de operatie???
    Ik beetje last van de draadjes in mijn buik, en mijn buikspieren, kan ni veel heffen en bij minste inspanning heb ik pijn! Morgen de draadjes eruit, aiaiai!! Nu ik mag 16 april voor intake invitro in vruchtbaarheidskliniek...dus ja zo snel mogelijk beginnen he!! Meedraaien in de medische molen...
    Veel beterschap, en ik duim!!!
    groetjes xxxxxxxxxxxxx

Deel Deze Pagina