Eind advies basisschool en VO en instromen in jaar 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bosi333, 12 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Beetje een uitgebreidde titel maar ik hoop op een beetje een visie/advies op het volgende:

Onze zoon heeft vorig jaar een eindtoets gemaakt. Op zich redelijk gemaakt. Gemiddeld een GT score. Maar...hij kreeg een Havo advies ( alles meegerekend over de jaren heen). Daarin herkennen wij hem ook. Echt een havo kind. Deze leerkracht is er helaas niet meer werkzaam.

Nu is hij niet naar het VO gegaan maar zat hij op een tienerschool.
    Voor de eerste 2 jaren ( groep 7 en 8) was dat erg fijn en goed.

Dit jaar ( eigenlijk dus brugklas VO) lag het werk hem niet meer en ging hij met tegenzin naar school.
    De manier van werken ligt hem niet en de sfeer op school is voor hem heel slecht ( geef toe hij is erg sensitief) Hij voelt zich er niet veilig ( letterlijk hele nare dreigende sfeer) en hij ging onderpresteren voor ons gevoel.

Nu wil hij het laatste jaar niet meer afmaken ( leerjaar 4 ...dat begint na de vakantie) op deze school en wil na de vakantie naar Havo 2 uitstromen.

Maar nu komt het dilemma. Hij heeft sommige dingen al wel goed gehad van het VO maar met sommige dingen loopt hij achter. Duits heeft hij dan een voorsprong mee en ook Engels loopt hij al voor op Havo 3 niveau.
    Maar een vak als bijvoorbeeld scheikunde of Biologie kan achter liggen omdat ze dit pas in leerjaar 4 meer oppakken.

Intstromen in Havo 1 lijkt een betere keus. Hij is een vroege leerling dus niet te oud en dan begin je opnieuw.
    Maar hij wil zelf echt heel graag in Havo 2 instromen en geeft aan daar echt heel hard voor te willen vechten ( als dat zou moeten)

In zijn werk van dit jaar heeft hij alles afgeraffelt en heeft door angst weinig tot geen motivatie gehad.

Wat zouden jullie doen. In havo 1 of 2 starten? In havo 2 komt hij bij een goede vriend in de klas die hij al van de peuterschool kent. Een hard studerende hele serieuse jongen.

Onze zoon heeft zijn keus gemaakt.Havo 2 moet het worden. Wij twijfelen... De mentoren van de Havo twijfelen maar laten de keus aan ons. De leerkracht van de huidige school is erg negatief en ziet hem het liefst op GT hebben.

Hoe zien jullie dit?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hoe zijn z’n executieve functies?
    Kan hij huiswerk plannen, op tijd maken, weet hij hoe hij voor een toets moet leren? En wil hij dit ook allemaal.
    Dan zou ik voor 2 havo gaan, zeker omdat hij zo gemotiveerd is.

bosi333 vindt dit leuk.
  3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.408
    113
    Als hij gemotiveerd is, lijkt Havo1 me alleen maar demotiverend juist - dus ik zou voor Havo2 gaan. Misschien kunnen de mentoren nog tips geven voor de overstap om het voor hem makkelijker te laten gaan?

bosi333 vindt dit leuk.
  4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Bedankt voor jullie input.

Hij is zelf erg gemotiveerd alleen plannen moeten we nog wel goed mee helpen. Maar dat is zelfs voor mij nog wel een ding.

Ik ben trouwens 100% thuis voor hem. Wat ik aan werk doe is in de middag volledig thuis. Alleen in de ochtend heb ik af en toe afspraken. Dus hulp kan ik altijd geven.

Fristi2012 en ikkie97 vinden dit leuk.
  5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Lastig, ik zou met zoon rond de tafel zitten en als hij echt zo gemotiveerd is en weet wat de consequenties zijn van als hij de boel verzaakt zou ik hem de voordeel van de twijfel geven.

bosi333 vindt dit leuk.
  6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Is er een mogelijkheid dat hij Havo 2 probeert tot de herfstvakantie/kerstvakantie? En dat hij daarna pas definitief de keuze maakt?

Dat geeft hem de kans zich waar te maken en neemt bij jullie de zorg weg van hem een heel jaar te moeten zien worstelen.

bosi333 vindt dit leuk.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Scheikunde en natuurkunde krijgen ze hier pas in de 2e klas, dus wellicht dat daar geen achterstand in zit.

NiekeKris en bosi333 vinden dit leuk.
  8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ah...dat is fijn. Dat heeft hij al wel gehad weet ik. Net als Duits. Dat hebben ze ook pas later.

Wiskunde kan hij samen met mijn dochter oppakken.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Dat is misschien ook een idee. Ik kan dat altijd vragen.

Duckertje vindt dit leuk.
  10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ja, als hij bereid is om de eerste tijd wat harder te werken voor bepaalde vakken, zou ik me geen zorgen maken.

11. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Je zou hem kunnen laten instromen in havo 2 en dat ze voor de herfstvakantie/na rapport 1 een evaluatiemoment inplannen om te kijken of het haalbaar is voor hem om het jaar af te ronden. Zo niet, kan er nog ingestroomd worden naar havo 1. Er is op veel scholen in ieder geval veel mogelijk. Als je hem bij voorbaat in havo 1 zet, heeft hij geen kans gehad om zich te bewijzen, gaat hij tegen zijn zin en vrees ik dat de motivatie ver te zoeken zal zijn.
    Ik zou wel met hem duidelijke afspraken maken, zodat hij weet hoe en wat.
    Wat super fijn dat hij zo gemotiveerd is!

evaleana vindt dit leuk.
  12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik heb inderdaad ook gehoord dat er op sommige scholen pas later vakken als natuur- scheikunde en duits opgestart worden.

Hier meteen vanaf de eerste havo duits en de vakken natuur- en scheikunde bij elkaar in (nask) vanaf havo 3 worden dit 2 aparte vakken.

Maar als je kind zo gemotiveerd is zou ik hem de kans geven, misschien overleggen met de nieuwe school om voor de herfstvakantie een 3 hoeks gesprek (leerling, ouders en mentor) te hebben over hoe het gaat en of het inderdaad haalbaar is om in 2 havo te blijven of dat het niet haalbaar is en na de herfstvakantie verder te gaan in Havo 1. Zou dit ook zo naar mijn kind communiceren.

Hier op school bieden ze in de onderbouw het werk/leer centrum aan. Op maandag/dinsdag of/en donderdagmiddag van half 3 tot half 5 kun je dan op school je huiswerk maken en leren en helpen ze je met plannen. Hier moet je je voor opgeven in het begin van het schooljaar is vanaf dan ook verplicht. Heeft hier goed geholpen omdat mijn dochter gewoon meer aanneemt van een leraar dan van haar moeder. En wiskunde (de berekeningen) zijn zo veranderd dat ik (met mijn mavo) het 1 grote puzzel vind en het dus moeilijk aan mijn dochter kan uitleggen. Antwoord heb ik vaak wel goed alleen ik bereken het op een andere manier.

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Als school het aandurft, zou ik de gok nemen in 2 - omdat hij in 1 zich misschien weer verveelt en de huidige situatie dan voortduurt.
    School zal ook weleens te maken hebben met dit soort situaties waarbij ze leerlingen hebben die bepaalde dingen voorliggen en andere achter -om hem dan een heel jaar terug te zetten als het ware... ik denk dat zijn vriend wel een stimulans zal zijn. En mocht het uiteindelijk tóch niet lukken - dan zou ik ook denken aan terugstappen in de herfst - óf hij blijft uiteindelijk nog in 2 of misschien 3 zitten.
    Maar starten in 1 lijkt mij voor hem behoorlijk geestdodend... succes!

14. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.279
    17.158
    113
    #14 toch3, 13 jun 2023
    Laatst bewerkt: 13 jun 2023
    Dat heeft mijn oudste dit jaar niet gehad. Ik kreeg dat ook niet in de 1e. Maar misschien schoolafhankelijk?

Duits trouwens ook nog niet. Wel frans maar dat krijgt hij volgend jaar niet meer

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Nee Duist is eigenlijk voor GT. Maar op de tienerschool geven ze alles.

16. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Hij wist al begin van het jaar dat hij havo 2 wilde instromen of pas vanaf de voorjaarsvakantie?
    Als hij vanaf die tijd inzet getoond heeft, dan zou ik hem naar 2 havo laten gaan maar heeft hij nu pas het licht gezien, zou ik hem naar havo 1 doen. Voorgezet is niet alleen leren, ze gaan ook sociaal groeien en dit soort inzichten krijgen.
    Vrienden kan hij overal maken, want als hij blijft zitten, zit hij dat jaar erna ook niet bij zijn vriend.

bosi333 vindt dit leuk.
  17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Klopt. Vrienden is ook niet het probleem. Sociaal groeien is in principe ook wel op de tienerschool. Daar zitten ook gewoon leeftijd genoten. Ik vind hem ook wel echt een tweede klasser. Niet met zijn lengte want hij is niet echt heel groot. Hij is 12 en geloof ik rond de 156 a 157. Dus met zijn lengte is hij nog wel goed voor een brugklas :D

Hij wist het al even en heeft hier thuis zeker inzet getoond. Op school ging dat een stuk lastiger. Door zijn sensitieve karakter heeft hij de laatste maanden als zeer hefig ervaren op school. Er waren hele vervelende voorvallen ( understatement misschien) die maakten hem bang en onveilig op school. Daardoor ging hij waarschijnlijk mede onderpresteren. Thuis liet hij namelijk een hele andere kant van zichzelf zien. Het is altijd al een denker geweest maar deze school heeft hem echt heel erg negatief beinvloed. Tenminste dit jaar sowieso.

Shay25 vindt dit leuk.
  18. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Bah wat vervelend! Als hij het thuis wel heeft laten zien, zou ik hem het voordeel geven.

bosi333 vindt dit leuk.
  19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Op dit moment is alles anders.

Door vele factoren moeten we weer helemaal opnieuw in gesprek.

Het gaat sowieso een eerste klas worden. Maar welk niveau is helemaal niet zeker. De dia toets geeft een ander beeld dan Havo maar dat was wel het advies. Nu kan iemand door spanning natuurlijk anders scoren ( onze zoon is erg snel afgeleid en droomt 9 van de 10 keer weg om vervolgens veel te lang te doen over de toets) Ik heb samen met mijn man ook veel overlegd. Wij hebben er niet voor geleerd dus ik neem hier en daar tips en adviezen mee van leerkrachten et cetera..
    Onze zoon is een hele vroege leerling dus beginnen in het eerste jaar lijkt niet een stap terug.

Ik zit nu zelf te denken aan havo kans ( toetsen op zowel havo als gt niveau en dan na het eerste jaar kiezen voor het niveau waarop je scoort en dus het beste bij je past).
    Maar ik weet niet of de scholen het daar ook mee eens zijn.

Ik merk dat ik er veel mee bezig ben. Het geeft me stress.

Deel Deze Pagina