Beste webcare team. Ik heb een vraag, op dit moment heb ik 2 contracten van beide 0 uren. Ik werk gemiddeld 20 uur bij mijn laatste contract. Deze loopt tot juli'15. Bij mijn andere contract ben ik nu al 2 maanden niet opgeroepen. Maar heb ik tot 2 maanden geleden ongeveer 36 uur per week gewerkt. Dit contract loopt tot sep'15. Nu ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben. Onze eerste zorg is natuurlijk hopen dat dit kleintje blijft plakken na meerdere miskramen. Maar daarnaast maak ik me ook best zorgen om mijn werk. Ik ben al vanaf nov'13 opzoek naar een baan met vaste uren. Maar dit is zo ontzettend moeilijk. Bij de beide banen die ik nu heb zit een contract met uren er voorlopig ook niet in. Nu is mijn vraag, wat als mijn contract niet verlengd word? Dat zou nog voor mijn verlof zijn. Heb ik dan ergens recht op? Buiten ww om, want ik weet dat ik op dit moment 5 maanden recht op ww heb. Maar ik heb laatst iemand horen zeggen dat je ww niet hoeft te gebruiken als je zwanger bent. Mocht mijn contract wel verlengt worden. Heb ik dan recht op een zwangerschap uitkering ivm verlof op basis van wat ik het afgelopen jaar heb verdiend bij 2 contracten. Of berekenen jullie dit anders? Ik heb al een dochter van 6. En tijdens de zwangerschap ben ik vanaf 28 weken ziek geworden door extreme maagzuur. Ik hoop dat dit mij nu bespaard blijft. Maar mocht ik echt niet meer kunnen werken. Heb ik dan met 0 uren contracten recht op doorbetaling? Ik hoop van u te horen. met vriendelijke groet. -roosje
Beste roosje, Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Je hebt enkele vragen met betrekking tot een werkloosheidsuitkering en zwangerschapsuitkering (WAZO). Daarnaast stel je ook nog een vraag over de Ziektewet-uitkering. Om het overzichtelijk te houden zal je vragen een voor een beantwoorden; Nu is mijn vraag, wat als mijn contract niet verlengd wordt? Dan kun je WW aanvragen. Heb ik dan ergens recht op? Je geeft aan recht te hebben op WW voor 5 maanden. Waar is dit op gebaseerd? Op het contract van 20 uur? Voor het andere contract waar je tot twee maanden geleden gemiddeld 36 uur hebt gewerkt zou je wellicht ook recht hebben op WW (al dan niet met terugwerkende kracht). Je moet dan wel voldoen aan deze voorwaarden en beschikbaar zijn geweest voor werk de afgelopen 2 maanden. Maar ik heb laatst iemand horen zeggen dat je WW niet hoeft te gebruiken als je zwanger bent. Het klopt dat de WW wordt stopgezet op het moment dat je met verlof gaat. Wanneer je na je bevallingsverlof dan nog altijd werkloos bent, kun je UWV vragen je WW-uitkering weer voort te zetten. Als je bedoelt of je wel of geen WW moet aanvragen na het einde van het dienstverband wordt het gecompliceerder: Beval je binnen 10 weken na het einde van je dienstverband? Dan heb je recht op WAZO. Vraag je na je bevallingsverlof WW aan? Dan heb je mogelijk recht op WW, omdat je nog zou voldoen aan de wekeneis (zie daarvoor de voorwaarden van de WW). Maar het is verstandig om WW aan te vragen op het moment dat je werkloos wordt en je vermoedelijke bevallingsdatum meer dan 16 weken na het einde van je dienstverband ligt. Wanneer je dit niet doet, heb je sowieso geen recht op de WAZO, maar ook niet op WW, omdat je dan niet voldoet aan de wekeneis. Toch adviseer ik je wel WW aan te vragen als je niet aansluitend aan je dienstverband met verlof gaat. Mocht mijn contract wel verlengt worden, heb ik dan recht op een zwangerschapsuitkering ivm verlof op basis van wat ik het afgelopen jaar heb verdiend bij 2 contracten? Welk contract bedoel je? Beiden? Als beide arbeidsovereenkomsten worden verlengd, moeten beide werkgevers voor jou het verlof aanvragen. In deze situatie is het dan zo, dat de hoogte van het dagloon wordt berekend op basis van het SV-loon dat je verdiende in het dienstverband waarin het verlof begint. Je krijgt dus twee zwangerschapsuitkeringen. Actuele informatie over zwanger zijn tijdens een dienstverband vind je hier. Word je arbeidsovereenkomst niet verlengd en word je nog werkloos vóór 1 juli 2015? Dan berekent UWV de hoogte van jouw WW-dagloon op het SV-loon dat je verdiende in het dienstverband van waaruit je werkloos wordt. Word je na 1 juli 2015 werkloos? Dan kijkt UWV naar het SV-loon dat je verdiende in een periode van 12 maanden. Ook als dit bij verschillende werkgevers is geweest. Actuele informatie over de berekening van het dagloon van de WW vind je hier. Ga je vanuit WW met zwangerschapsverlof? Dan neemt de WAZO het dagloon van de WW over. Maar mocht ik echt niet meer kunnen werken vanwege ziekte. Heb ik dan met 0 uren contracten recht op doorbetaling? Dit hangt af van het feit of je tijdens of na afloop van je oproepperiode ziek wordt. Word je buiten de oproepperiode ziek? Dan heb je mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering van UWV. Op de site van de Rijksoverheid vind je hier meer informatie over. Word je ziek ten gevolge van je zwangerschap en heb je een werkgever? Dan kan de werkgever voor jou een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. Ontvang je een WW-uitkering? Bel in dat geval UWV Telefoon Werknemers 0900-9294. Geef dan tijdens het telefoongesprek duidelijk aan dat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap. Ik wens je heel veel succes in het vinden van een nieuwe baan en natuurlijk een voorspoedige zwangerschap toegewenst! Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare