Eind februari/maart 2017 mama's?

Discussie in 'De mama's' gestart door Blijdorp, 19 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Met slapen probeer ik er echt regelmaat/ritme in te krijgen. Dus wakker, verschonen, overdag ook even op de buik paar seconden, fles, knuffelen, box, naar bed. Dan is een uur zo voorbij. Hij slaapt nu minder dus niet meer tot de volgende voeding. Als het maar iets eerder is geef ik gewoon de fles maar als t echt een uur anderhalf is dan geef ik een speentje.

    S.iem drinkt sinds gister 6x100. Maargoed das ook afhankelijk van gewicht natuurlijk. Hier ook onrusturen begin vd avond! Standaard ... prikkeltjes verwerken.
     
  2. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ben sinds gister gaan timen hoe lang ze slaapt omdat ze ook zo onrustig was maar ze slaapt toch wel iedere keer 2 tot 3 uur. Uurtje wakker rondom voeding en dan vanaf een uur of 17 tot 21 heel veel wakker.

    Hm oke dacht dat met de fles de tijden misschien iets ruimer werden.
     
  3. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Blijdorp dat is hartstikke goed toch! Met fles zijn de tijden idd niet persee ruimer hoor. Je hoort het wel meer, maar dat gaat echt niet altijd op. Hier niet in ieder geval.

    Vannacht was een goede avond en nacht met voedingen om 19.30-23.40-4.30 en 8.00 en geen gehuil! Eens zien wat de komende avond/nacht brengt ...
     
  4. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Hey Elmyra, gister was zeker een goede dag. Vandaag was haar ochtendslaapje maar 25min. Gelukkig kwam mijn vader langs en konden we gaan wandelen en heeft ze nog een uurtje geslapen. Nu slaapt ze 1.5u maar wordt alweer onrustig. Ben benieuwd hoe lang ze het nog volhoudt.
    Ze wil de afgelopen dagen echt geen ritme vasthouden.
     
  5. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Hey dames, hoe is het bij jullie? Ik was vandaag helemaal blij dat N overdag eindelijk weer haar dutjee deed. Nou is ze dus nu klaar wakker. Misschien had ik haar toch maar haar dag laten houden zoals ze dat fijn vindt: wakker.
    Hoe staat het met de krampjes? Helpen de flessen al?
     
  6. lis91

    lis91 Actief lid

    10 okt 2016
    437
    33
    28
    Vrouw
    Even wat afweziger geweest.. oops,

    Hier gaat alles goed, kleine man is steeds wakkerder en alles aan het obseveren, groeit ales kool! Gister nacontrole gehad bij vk alles is prima😊

    En maandag word ik eindelijk geopereerd, galblaas word verwijderd!
     
  7. Keija

    Keija Bekend lid

    30 jun 2016
    717
    5
    18
    Spannend Lis, alvast succes voor maandag hopelijk valt de operatie mee en herstel je snel!!


    Hier gaat het wel redelijk. Krampjes gaan goed *even afkloppen* met deze fles zijn we heel blij. Zijn alleen al twee dagen echt zoekende naar een ritme. Zaten op 7x100/105ml (ongeveer), ging tijdje goed elke drie uur behalve 's nachts, maar hadden het idee dat hij honger had nog soms de laatste dagen. Dus af en toe iets meer. Vandaag wilden we proberen 6x120/125ml te geven (dus elke 4 uur), maar nu komt hij zelfs na 2/2,5/3 uur al weer... Om vervolgens meestal dus die 125ml op te drinken.
    Lijkt wel een bodemloze put en ik ben heel bang hem te 'overvoeren'. Maar een krijsend hongerig kindje is ook niks...:( (hij weegt overigens al zo'n 4.3kg)
    Maar echt nu dus totaal geen ritme meer en ik hoop echt maar dat we het nog goed doen (ben gelukkig totaaal niet onzeker ofzo;)). En T. is ook vrij veel wakker maar helaas kan hij niet altijd heel lang wakker zijn zonder te huilen;)
     
  8. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Lis heel veel succes maandag! Hopelijk is het dan ook echt gedaan met de ellende.

    Keija wellicht toch beter nog even op 7 voedingen blijven dan. Hoewel S.iem ook wel even moest omschakelen. We geven nu 6x100. Overdag om de 3,5/4 uur en in de nacht komt ie nog 1x.

    Wellicht is hij ook oververmoeid hoor en is het niet eens zozeer de honger. Kindjes die over de vermoeidheid heen zijn worden juist vaak alerter maar zijn wel heel moe dus gaan ze huilen. Je kunt proberen hem bij de eerste vermoeidheidssignalen weg te leggen of als je die lastig kunt ontdekken houd je de max wakkere tijd aan. Ik zie het soms ook niet goed maar dan leg ik hem gewoon een uur nadat hij er uit kwam weer in bed. Door oververmoeidheid worden de slaapjes steeds korter ook en soms zijn ze ook gewoon even wakker in een slaapje maar dan ga ik naar S.iem en troost hem even en geef zijn speentje en vaak slaapt hij dan toch weer verder. Het is niet altijd honger en krampjes komen typisch ook vaak 1,5/2 uur na de voeding. Het kan goed dat hij wat last heeft van de ophoging. Met krampjes en reflux willen ze ook graag sabbelen waardoor het dus lijkt of ze honger hebben. Het is en blijft puzzelen maar zou hem zeker niet meer gaan geven. Dan terug naar 7 voedingen gaan.
     
  9. Keija

    Keija Bekend lid

    30 jun 2016
    717
    5
    18
    Vannacht wel een keer gehad dat ik hem weer in slaap kreeg zonder voeding.. dus ik snap wat je bedoelt met hem troosten en idd geen voeding geven (waarvan het verschil iderdaad soms moelijk te zien is). Enige is wel dat als we minder voeding geven hij daarna echt heel lang (tot volgende voeding) kan huilen...(of nouja, krijsen) dus ik vind het heel moeilijk om hem nu toch weer minder voeding te geven. Overigens heeft hij daarstraks wel een keer niet de hele fles opgedronken. Dus blijkbaar zit er wel een rem op ;).
    Gedachte trouwens: als hij geen honger heeft zou hij toch niet drinken? maar dan alleen willen sabbelen? nu blijft hij soms krijsen wat we dan wel interpreteren als honger (ook zoeken, en op handjes sabbelen enzo). Pff het blijft lastig hoor! Maar ga wel kijken hoe wel uit dit cirkeltje kunnen komen misschien kan ik hem toch overtuigen dat speentje wel heel fijn is (is T. nog niet helemaal weg van hihi)
    Vanochtend trouwens een paar tantes op kraamvisite gehad en die waren nogal druk. Zou ook best kunnen dat T. daarvan een beetje van slag is, hij was al onrustig daarvoor en het werd tijdens het bezoek niet beter en vanmiddag was hij ook nog onrustig. Gelukkig hebben we het weer gehad voorlopig die bezoekjes:D
     
  10. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Ik heb het meegemaakt met mijn meiden en dan vooral de oudste. Beide huilbabies maar zij was de eerste en ook meteen de meest extreme huiler (20 uur per dag). Je komt in een cirkel en interpreteert het idd snel als honger. Dat had ik met haar dus ook. Nu ben ik gewoon zekerder van mijn zaak. Ook omdat ik meteen met fv ben begonnen en weet dat hij er gewoon genoeg aan moet hebben en dat krampjes veelal 1,5/2 uur na de voeding komen (dus als hij dan wakker is komt het wrschlk daardoor). Overdag hou ik dus 3,5/4 uur aan. In de nacht ip 4 uur maar als hij na 3,5 uur wakker word krijgt hij de fles. Word hij na 2 uur wakker dan gaan we troosten, checken zijn luieren en geven een speen als hij die wil.

    Als T. geen speen wil kan je nog de soothie speen proberen. Ik heb ook geen spenenkids maar deze namen ze als baby wel. Heb er een met knuffel (wubbanub) die kan je een beetje bij onder de dekens stoppen waardoor hij goed blijft zitten. S.iem spuugt hem zelf weer uit als hij in slaap is gevallen.
     
  11. Keija

    Keija Bekend lid

    30 jun 2016
    717
    5
    18
    Soothie speen nog nooit van gehoord! Maar ga eens googlen of en wat het is! Enne ja ik ga eens kijken voor het interpreteren. Lukt al steeds een beetje beter om dingen te herkennen datwel:)
     
  12. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Liz succes vandaag! Je zal het nu vast niet lezen, maar dan achteraf hoop ik dat het goed is gegaan.

    Dames, ik zit met een "klein" issue. Hoe leer ik N om zelf in slaap te vallen? Ik leg haar nu als ze vermoeidheidssignalen vertoond in haar bedje (geeuwen, staren, in oogjes wrijven of aan oortje wriemelen). Soms is dit een uurtje na wakker worden en soms na 1,5u.
    Zodra haar hoofdje het matras raakt is het meestal huilen. Speentje spuugt ze meteen weer uit. Als ik haar dan optil is ze na een minuutje stil en valt ze in slaap. Dan begint het circus opnieuw. Ik ben bang dat ze op deze manier te weinig slaap krijgt (ze slaapt nu zo ongeveer 12 tot 13 uur per dag en volgens mij is dat zo'n beetje het minimum met 6 weken):(.
    Onze regelmaat is "slapen-voeden-verschonen(tussen borst 1 en 2)-knuffelen(-box)".

    Als ik het bij jullie lees dan gaat het soms ook wel lastig tussen de voedingen in, maar misschien hebben jullie nog tips?

    Ben wel echt blij te lezen dat T zoveel minder last heeft van krampjes. Ga denk ik ook maar een p-speen bestellen voor N want we gaan deze week langzaam over op flesvoeding en ze is een gulzige drinker dus ben bang dat het anders ellende wordt. Ik zit met de fles ook te twijfelen of we een ander schema moeten aanhouden: slapen-verschonen-eten-knuffelen-spelen. Ze poept eigenlijk altijd tijdens het drinken dus wil liever niet verschonen voor het eten;)

    Sorry, lang verhaal geworden! Hoe gaat het bij jullie?
     
  13. Keija

    Keija Bekend lid

    30 jun 2016
    717
    5
    18
    Ik doe expres de dikgedrukte volgorde ivm spugen (al kan het soms niet anders, enkele keer poept T vlak na de fles en dan mag ik alsnog verschonen...maar dan hou ik zn beentjes zo laag mogelijk en zn hoofdje ligt ook iets omhoog.
    Hier gisteravond een drama-avond gehad, 3,5uur huilen pff. Leek na de fles in slaap te zijn gevallen maar legde hem in bed en toen begon het feest opnieuw. Mn man en ik wisten het echt niet meer op een gegeven moment. Buiten gelopen in zowel kinderwagen als draagzak, knuffelen, troosten in bed. Toen T om 21:30eindelijk in slaap viel zijn wij ook direct in bed gekropen. Was echt gesloopt, ook al naar een verjaardag geweest en dat was me iets te druk dus moest al huilen daar. Heb geloof ik echt last van hormonen ofzo? Gelukkig heeft T redelijk geslapen daarna en ik uitindelijk ook:)

    Oh en we zijn net bij het CB geweest, even om te vragen over het spugen. We gaan nu met johannesbroodpitmeel proberen of het wat minder wordt. Het is niet extreem maar hij heeft wel soms echt last van dat de melk terugkomt (soms uitspugen, soms slikt hij het weer terug door, soms verslikt hij zich bijna). Hij was overigens bijzonder goed gegroeid (4210gram vorige week, nu 4640:$ pff). Maar hij krijgt dan ook iets meer sinds een paar dagen omdat hij meer honger had...)

    De p-speen vind ik echt fijn Blijdorp, al denk ik dat we hem nu weer moeten gaan inruilen als we de melk dikker gaan maken. Maar hij deed er echt langer over met drinken en aanzienlijk minder last al.

    Het zelf in slaap vallen gaat hier redelijk. Verschilt echt wel soms per keer. En Al is hij soms nog wel een tijdje aan het brabbelen en zachtjes huilen soms. Maar dat laat ik gaan. Als hij echt gaat huilen ga ik naar hem toe en troosten (hoofdje aaien, speen/pink proberen, zn hoofdje vasthouden vind hij ook soms fijn). En als ie rustig is laat ik hem weer alleen. En zijn aan het proberen een ritueeltje ervan te maken voor de avond/nacht dat in zn bed zo'n mobile met muziekje aangaat, liedje zingen en dezelfde dingen tegen hem te zeggen.
    Overdag een beetje hetzelfde maar dan in de box of wandelwagen en zonder muziekje. Ik probeer nu zelf niet te snel uit bed/box weer te pakken maar hem eerder te troosten. Kost soms wel wat tijd;).
     
  14. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ah ja met spugen snap ik dat je eerst verschonen en dan eten doet! N slikt ook vaak opkomende melk terug, al bij de ha geweest en cb erover gesproken die hadden het ook over dat meel, als ze zou gaan huilen ervan en dat doet ze gelukkig nog niet. Ik hoop dat het voor T helpt, want het is zielig voor hem en vervelend voor jullie.

    Ik denk dat het qua huilen aan de maan lag gister. Ook wij liepen met de wandelwagen buiten om N stil te krijgen. Ze wilde na het drinken alleen maar huilen. De wandeling hielp en toen we thuis kwamen wilde ze weer drinken en ging ze weer huilen voor eten (zat 2u tussen de voedingen dus ik was helemaal leeg) toen hebben we haar een klein beetje flesvoeding gegeven en ging ze uiteindelijk om 23u slapen! Gelukkig wel bijna 4u achter elkaar toen!

    Dat zelf in slaap vallen hier is helaas niet met een beetje huilen, maar meteen een flinke keel. Ze brabbelt soms ook en dat laten we ook wel gaan, maar dat laten huilen vind ik zielig. Ben nu the no-cry sleep solution aan het lezen :) (als ik er tijd voor vind haha). Een ritueeltje 's avonds doen we ook. Naar de slaapkamer, gordijnen dicht, lampje aan, knuffelen, liedje zingen. Overdag is het minder ritueel, maar gewoon vaak proberen om haar in bed te leggen haha. Ik hoop dat het gaat werken.

    Hoop dat het meel met een andere speen ook werkt!
     
  15. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Poeh ja ... dat zelf in slaap vallen is een kwestie van de aanhouder wint vrees ik. S.iem slaapt alleen in met speentje en die spuugt hij dan uit als hij slaapt. Eerlijk gezegd vind ik het maar niks dat hij dat ding nodig heeft, maarja hij is nog klein en voor nu slaapt hij er goed mee in is hij niet wakker zodra die eruit ligt ofzo. Dat afleren ga ik wel doen rond 11/12 weken, dan is de zuigbehoefte ook een stuk minder en zal ik minder moeite ermee hebben om hem even te laten huilen om in slaap te komen.

    We hebben met de oudste vanuit het ziekenhuis tips meegekregen (huilbaby). Dat bestaat uit gecontroleerd laten huilen, dat ga ik dan ook toepassen bij S.iem als ik de speen wil afwennen. Maar wellicht is hij er ook zelf wel klaar mee hoor rond die tijd. Het gekke is dat hij hem 's nachts na de voedingen niet persee nodig heeft. Ik probeer hem ook altijd eerst weg te leggen zonder, maar als hij gaat huilen dan geef ik hem alsnog. Voor nu ... want over een paar weken gaat ie de deur uit. Ik wil de 'speen-uittrek-en-niet-meer-terug-kunnen-vinden-fase' voor zijn. Want dan kan ik er 100x per nacht uit om dat ding terug te stoppen, vaak komt dat rond de 4 maanden las ik en omdat met 12 weken de zuigbehoefte erg is afgenomen durf ik het dan wel aan.

    Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke volgorde je hanteert Blijdorp als je maar een vast patroon hebt, dat is dan herkenning voor ze en dat geeft houvast. Ben benieuwd of bij jou de prematurenspeen ook een goede zet zal zijn.

    Keija ook al zo goed gegroeid dus!!! S.iem ook zeg ... Ik dacht vanochtend toen ik hem woog echt 'waaaat:$'. Hij krijgt niet heel veel voeding. Genoeg voor zijn gewicht hoor, maar hij zit niet heel hoog met 6x100. Hij groeit er dus als kool op. Vanochtend 4000gram.

    JBPM heb ik met de oudste ook gehad. Maar die kreeg er last van ... dus bij de middelste niet geprobeerd en nu begin ik er ook niet aan. Hij spuugt ook wel redelijk wat hoor, maar groeit goed en lijkt er geen last van te hebben. Al verslikt hij zich er ook wel nu en dan bijna in.

    Kan me voorstellen dat zo'n verjaardag too much is dan hoor! Dat soort dingen vreet mij ook altijd energie. Zelfs als ik niet pas bevallen ben. En voor die beebjes is dat vaak ook te druk.

    Lis hopelijk is alles goed gegaan en kan je snel aan je herstel gaan werken.
     
  16. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ah aanhouden dan maar... N heeft ook af en toe een speen nodig om in slaap te vallen. Gek genoeg 's nachts ook minder. Ze ligt soms wel echt een tijd wakker in bed, maar dan wel happy. Vraag me dan wel af of ze voldoende slaapt...

    Ik heb van de lactatiekundige een afbouwschema gekregen en ga vandaag beginnen met de eerste fles. Ze stelde difrax spenen voor omdat die ook langzaam stromen. Die heb ik in huis dus eerst ff die proberen.

    Lekker dat de kinders zo goed groeien. Ik ga donderdag bij t cb wegen. Eens kijken hoe hard ze is gegroeid sinds de laatste keer.

    Oh kan me het echt voorstellen dat zo'n verjaardag teveel is. Vind het soms met kraambezoek al veel. Heb de 22e een verjaardag en ben benieuwd hoe dat gaat.
     
  17. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Fles update: ze heeft hem redelijk snel naar binnen geslurpt dus ik ga de dental speen bestellen (voor snelle drinkers). Alleen nu krijg ik van Nutricia te horen dat ze met 6 weken wel 8x 100ml mag. Maar volgens mij weegt ze nog geen 5kg dus dat lijkt me veel te veel... Dacht dat ze 150ml per kg per dag mocht...
    Iemand ideeën?
     
  18. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Minimaal wat ze nodig hebben is 150ml per kg lichaamsgewicht. Maximaal mag 180ml per kg lichaamsgewicht maar dat moet je niet willen denk ik. Als je zo rond de 155/160 ml per kg aanhoud zit je heel mooi (aldus een vriendin van me die kinderverpleegkundige is). Dat is wat ik een beetje aanhoud als max. Nu zit hij met 6x100 op precies 150ml/kg want hij weegt 4 kilo. Ik laat het nu van hem afhangen wanneer ik ga ophogen. Vooralsnog lijkt hij genoeg te hebben. Als ik ga ophogen doe ik ook niet alle flessen meteen meer. Dan zit je vaak snel boven de max hoeveelheid. Ik doe dan in 1 of 2 flessen eerst 10ml meer, zo kan hij langzaam aan meer voeding wennen. Dusja het moet niet die 800ml. Als je niet minder dan 150ml/kg geeft en de groei is goed en de baby is tevreden is het niet nodig.
     
  19. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Elmyra dankjewel voor de info! Dan probeer ik het gemiddeld op die 160ml per kg te krijgen. Ik hoop dat de nieuwe spenen bezorgd worden voor de middagvoeding ;)

    N heeft vannacht spontaan een voeding overgeslagen. Niet per se de meest handig (die rond middernacht), maar goed ik mag niet klagen want ze heeft geslapen van 21.30 tot 3.40u!!! Dus al 2 dagen dat ze 7 voedingen per dag heeft ipv 8, vind ik wel fijn :)

    Alleen overdag heeft ze soms wat moeite die 45min cyclus te verlengen. 's Middags gaat het meestal goed en slaapt ze zelf door, maar 's ochtends wordt het vaak brullen.
    Ik merk wel dat ze langer en beter slaapt nu we nog meer een ritme erin houden en ze steeds naar haar bedje gaat om te slapen. Alleen 's avonds blijft ze steeds lang wakker en dan wordt het op een gegeven moment gillen. Ik hoop dan maar steeds dat ze niet oververmoeid raakt. :(

    Keija die beentje omlaag houden tijdens het verschonen helpt denk ik wel. N is een stuitekind dus haar beentjes gaan automatisch omhoog wanneer haar broek uitgaat. Beetje schattig, beetje zorgelijk en qua drinken en verschonen ook een beetje onhandig ;)
     
  20. Keija

    Keija Bekend lid

    30 jun 2016
    717
    5
    18
    Die beentjes he:D. Hier ook soms een uitdaging om luier aan/vast te krijgen met die beweeglijke beentjes pff ;)
    Maar dacht wel te merken dat het hielp/helpt. Wel fijn dat N een keer lekker lang heeft geslapen!
    En ik herken je zoektocht naar hoeveelheden en aantal flesjes. T. schommelt nu tussen 6-8 voedingen van 100-135ml. Eerst ging bijna elke keer alles op, nu lijkt hij weer wat minder hongerig te zijn en blijft er vaak een restje over (gelukkig! Want hij zat wel op het randje qua hoeveelheid en was bang dat hij dan te dik gaat worden) en gaat ook steeds meer richting elke 4 uur ipv elke 3 uur en dus ook richting de 6 voedingen ipv 7. Overigens slaapt T nu juist echt aanzienlijk minder overdag, minder vaak en ook korter meestal.

    Ben benieuwd wat je van de p-speen vindt! Wij gebruiken hem nu niet meer nu maar weer maat 1 ivm de jbpm die we door de fles doen.
    Overigens vindt hij de soothie speen die ik heb gekocht maar niks:D. (Lekker zonde die krengen zijn best duur!!:$) Enkele keer wil hij paar minuten een 'gewone' speen maar verder doet hij niks ermee..
     

Deel Deze Pagina