Hi meiden, Een vriendin attenteerde mij erop (ehm drukte me eigenlijk zwaar op het hart ) om bekkenbodemoefeningen te gaan doen. Ze gaf aan dat zij zelf last heeft gehad van incontinentie en ook in behandeling etc is geweest om hier vanaf te komen... Ik schrok hier wel van! Is dit een veel voorkomend probleem? Hebben jullie er wel eens van gehoord? Doen jullie oefeningen? Ik heb via Tena nu oefeningen gevonden die ik dagelijks probeer te doen, maar vraag me af of meerdere vrouwen dit doen en of dit heeft geholpen??
Geen idee!! Ik heb het nu en bij de zwangerschap van mijn dochtertje ook gehad... Zeer ernstig omdat ik erge bekkeninstabiliteit heb... Dus nu (tijdens beide zwangerschappen) ontzettend last van gehad, maar zodra ik bevallen was, was het ook over! gelukkig maar...
Volgens mijn gynaecoloog is dat zeker belangrijk! Niet alleen om incontinentie tijdens zwangerschap en na de bevalling te voorkomen/minimaliseren, maar ook zeker om dat te doen voor je oude dag. Veel vrouwen raken op oudere leeftijd in meer of mindere mate incontinent. Vergeet niet, die bekkenbodem krijgt hoe dan ook heel wat te verduren!
JA! DOEN! Geen discussie mogelijk! Ik heb het níet gedaan (had wel wat anders aan mn hoofd dacht ik).. en bij een lachbui, stukje rennen of niezen merk ik toch dat mn blaasafsluiting minder werkt dan voorheen. Maar dat is nog wel te overzien dacht ik.. tot ik weer zwanger raakte.. en nu is het nog erger.. Dus mijn bekkenfysio heeft mij al op het lijstje staan voor de oefeningen.. want met 24 jaar ben ik er echt nog niet klaar voor om mn hele leven inlegkruisjes te moeten dragen omdat ik half incontinent ben. Dus ja: je hebt wat anders aan je hoofd, en met je baby keutelen is leuker dan "sporten"... maar doe het wel, want je wil echt niet letterlijk in je broek piesen van het lachen
Wow, ben echt blij dat ze me erop heeft gewezen! Ik heb het nl nog nooit ergens gehoord of gelezen!! Ik doe oefeningen door mijn bekken steeds aan te spannen.. Heeft iemand nog andere tips voor oefeningen???
Ja zeker doen die oefeningen! Al garendeert het niks... heb ook braaf oefeningen gedaan tijdens zwangerschap, maar na de bevalling toch last gehad van incontinentie. Vooral bij lachen/niezen/hoesten/volle blaas... Heel vervelend, maar het is vanzelf minder geworden. Ook door weer oefeningen te doen. Een kleine tip, als het gebruik van kraamverband/maandverband niet meer nodig is omdat het vloeien gestopt is. Haal dan inlegkruisjes van tena lady ipv alldays of een ander merk... Als je soms nog een klein beetje urine verliest of druppelt gaat het zo ruiken bij gewone inlegkruisjes, en de tena lady inlegkruisjes gaan dat eel beter tegen! Wat betreft de oefeningen, er zijn zeker veel meer oefeningen voor je bekkenbodem. Ik kreeg van het ziekenhuis en van de verloskundige een heel a4tje met oefeningen... google erop en je vind van alles!
Ik ben zo'n eigenwijze doos die daar het nut niet van inziet... 6 weken geleden bevallen en ik heb er (nog) geen last van. Niet bij niezen, lachen en rennen...
Had er op eind van zwangerschap last van en erna ook nog. Net zoals er hier al gezegd werd, last van als ik lach, hoest, nies ... Heb een tijdje (in zwangerschap dan) met van die Tena lady inlegkruisjes mogen rondlopen want was dus telkens een beetje in mijn slip. Nu bij nieuwe zwangerschap ook weer meer last van. Andere vriendinnen met kindjes trouwens ook last van. Ik ook oefeningen gedaan bij kinesiste die me aanraadde ze te blijven doen. Heb ik thuis eigenlijk ook niet verder gedaan, had ook wel andere dingen aan mijn hoofd toen! Dus ik zou idd wel wat oefeningen doen. Kan ook zijn dat je er helemaal geen last van krijgt maar beter voorkomen dan genezen.
Ik heb geen oefeningen gedaan, tijdens de zwangerschap pieste ik uiteraard wel in me broek, maar na de bevalling had ik nergens meer last van. Was wel grappig, de eerste keer met 36 weken dat het gebeurde belde ik de verloskundige, ik dacht dat mijn water was gebroken hahaha
Is vrij normaal na de bevalling en vlak ervoor dat je moeite hebt met je plas op te houden en bekkenbodem oefeningen kunnen daarbij helpen ja. Het is ook vrij normaal om perongeluk een grote boodschap te doen in je broek omdat je het niet op kunt houden na de bevalling. Alles moet dan gewoon herstellen en buiten de oefeningen die je kunt doen heeft dat gewoon tijd nodig.
Ik heb geen oefeningen gedaan. Wel 1x in mijn broek geplast in de kraamweek toen ik naar de wc wilde, oeps! Daardoor durfde ik eigenlijk de deur niet meer uit, en had ik pakken tena lady aangeschaft haha! Nooit meer gebeurd!
Ik ben 3,5 week geleden bevallen van de tweede. Heb 2 zwangerschappen snel achter elkaar gehad. Heb er ook last van. Vooral als ik een volle blaas heb bijvoorbeeld na het slapen. Dan loop ik naar de wc en onderweg houd ik het dan niet helemaal droog ondanks dat ik mijn spieren aanspan. Ik doe wel oefeningen maar moet waarschijnlijk de fysio. Weet iemand wat die dan allemaal doet?