Ik word inmiddels GEK. Heb echt drie keer per week een verstopt melkkanaaltje in mijn linker borst. Een paar weken geleden voor het eerst gemerkt. Toen kreeg ik op mijn werk mijn borst niet leeggekolft. Kreeg enorme stuwing en veel, veel pijn. Warme doeken op mijn borst, masseren, mocht niet baten. Uiteindelijk toen ik mijn tepel inspecteerde en er in kneep, schoten er een paar 'melkplugjes' uit. Toen kon ik eindelijk kolven, oooh wat een opluchting was dat. Maar nu heb ik dus iets van drie keer per week zo'n verstopping (vandaag zelfs twee keer!!). Ik merk het meteen aan mijn kolfopbrengst, Ik ben er nu steeds op tijd bij, nog net voordat hij echt verstopt zit, maar ik krijg dus wel steeds stuwing. Het is overigens ook steeds hetzelfde melkkanaaltje (de grootste). Ik 'ontstop' hem steeds door met de hand te kolven en in de tepel te krijpen, en dan schiet uiteindelijk het melkplugje eruit. Maar ik vraag me af of ik dit niet kan voorkomen? Ik heb mijn zoontje 20 maanden gevoed, en toen nooit last gehad.
Als je het met de hand wegkrijgt, misschien kun je dan beter zoveel mogelijk met de hand kolven, of in elk geval als je met een apparaat kolft met je hand meemasseren. Ik ken zat vrouwen die met de hand meer en sneller melk uit hun borst krijgen dan met een apparaat hoor, zo raar is dat niet. De verstopping kan ook te maken hebben met een niet goed passende kolftrechter. Daarnaast, bel eens met een lactatiekundige. Veel vrouwen die vaak verstopt raken hebben baat bij het nemen van lecithine. Soms is het al voldoende om elke dag wat goede pure chocolade te eten, soms is een supplement beter. Lactatiekundige kan je hierbij op weg helpen.
Bedankt voor je tips. Ik hou het even in de gaten. Heb inmiddels was gelezen over lecithine gebruik. Misschien dat ik dat ga proberen. Nu 'al' twee dagen geen last gehad. Is overigens ook niet zo dat ik met de hand makkelijk kolf, maar dan kan ik wat meer kracht zetten om dat plugje te lancheren. En pure chocolade??? Dat klinkt nog beter eigenlijk. Haha dat zou geen straf zijn.
O, en als het steeds op dezelfde plek is, knelt je BH of kleding niet ergens? Of ondersteunt je BH niet voldoende? Als melkkanaaltjes in de knel komen kunnen ze ook verstopt raken. Kennis van mij had het vanwege riem van schoudertas die steeds op dezelfde plek op haar borst drukte als ze er mee liep...
Hmmm ook nog niet aan gedacht. Bij mijn weten niet. Heb ook niets nieuws ofzo. Is zomaar plots ontstaan. Maar zal het eens in de gaten houden. Bedankt voor de tip.