Borstvoedingsvriendelijke tweede generatie-anticonceptie pil?

Discussion in 'Borstvoeding' started by yake, Jan 2, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Borstvoedingsvriendelijke tweede generatie-anticonceptie pil?

Ik heb groen licht gekregen van mijn trombosearts om de pil te slikken aangezien ik levenslang antistolling zal moeten slikken.

Cerazette is, dacht ik, een derde generatie-pil. Omdat het risico op trombose toch wat hoger is bij derde generatie-pillen kan ik deze niet slikken volgens haar.

Wie weet welke pil (tweede generatiepil) ik zou kunnen gebruiken i.c.m. de borstvoeding? Het risico op trombose is lager bij de tweede generatie-pillen.....

De arts wist het zelf niet.

2. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Ik vrees dat er eigenlijk niet echt een is. Nu is mijn 'kennis' alleen maar gebaseerd op gegoogle dus misschien heb ik het mis. Op borstvoeding.com staat dat eigenlijk alleen een minipil goed kan in combinatie met bv, en helaas is cerazette de enige minipil die ik heb kunnen achterhalen. De tweede generatie- pillen zijn allemaal eenfase combinatie pillen. Het lijstje van tweede generatie pillen is:

Lovette® (sub-30)
    Microgynon ‘30’® (sub-50)
    Mini Pregnon® (sub-50)
    Ministat® (sub-50)
    Modicon® (sub-50)
    Neocon® (sub-50)

(Anticonceptie)

3. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Ook ik vrees het, Devy! Ik heb zojuist de namen van de pillen gegoogled en er zijn er bij die eventueel wel kunnen, maar iedere keer lees ik dat de productie kan dalen en dat het waarschijnlijk geen kwaad kan.... Ik heb meer zekerheid nodig!

Ik ga helaas maar weer voor de Mirena.... over een paar weken kan 'ie worden geplaatst. Ik zie alleen zo vreselijk op tegen de plaatsing ervan!

Heel erg bedankt voor je reactie!

4. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    @yake: 2e generatie is idd niet borstvoedingsvriendelijk. Cerazette is eigenlijk de enige (mini) pil, die daaraan voldoet en die is zoals je al zei iets trombose gevoeliger.
    Als je de Mirena laat plaatsen, doe het dan door een gynaecoloog, de meeste huisartsen plaatsen te weinig spiraaltjes om het echt goed, en dus ook pijnvrij, te doen.
    De kans op terugloop door de Mirena is zeer klein.

5. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Dankje!

De Mirena wordt geplaatst in het ziekenhuis, mijn huisarts had er inderdaad te weinig ervaring mee!
    Eerst een intake, er wordt dan standaard een uitstrijkje gemaakt en ook standaard een chlamydia-test. Een paar weken later plaatsen ze hem dan.

6. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Het handigste is om hem te laten plaatsen de laatste dag van je menstruatie,dan staat je baarmoedermond nog iets open. Maar dit zal je ongetwijfelt ook wel in het ziekenhuis te horen krijgen.

7. 4days

4days Niet meer actief

Toch vind ik het dan bizar dat veel artsen (waaronder mijn eigen) blijven roepen dat je gewoon de pil kunt nemen als je bv geeft... Terwijl ik er zelf ook al mijn twijfels over had, nog voordat ik er iets over had gelezen op internet. Maarja, dat niet alle artsen bv-experts zijn is inmiddels wel duidelijk...

8. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Nee, Cossy, deze arts gaf mij 'toestemming' om de pil te gebruiken ondanks dat ik een sterk verhoogde kans heb trombose te ontwikkelen, dit omdat ik tóch levenslang onder controle van de trombosedienst blijf. Dat ik borstvoeding geef is wel een reden om uit te zoeken wélke pil dan. Ik ben er nu dus achter dat het in mijn geval beter is (dus trombose én borstvoeding) toch een ander anticonceptiemiddel te gebruiken!

Jingels, ik weet dat het het minste pijn oplevert als je hem idd tijdens de menstruatie laat plaatsen, maar ik heb nog geen cyclus. Ik weet ook niet of die weer (met regelmaat) gaat komen, aangezien mijn oudste door middel van ovulatiestimulerende middelen werd 'gemaakt' en mijn jongste gewoon een zeer lucky shot was! Mijn man is echter zo vruchtbaar dat ik het niet aandurf dan maar niets te gebruiken :)! Niet ik geen derde wil, in tegendeel, maar met mijn 'ziektebeeld' is de kans op een goede zwangerschap, zonder van te voren medicatie te hebben gebruikt, maar 20 procent...

Share This Page