Te veel melk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MamaVanAnne, 6 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb vanaf de geboorte van onze dochter al teveel melk. Ik voed ook maar 1 borst per keer en ze komt vanaf de geboorte ongeveer om de 3 uur, s nachts laat ze er iets langer tussen. Ik voed meestal 7x op een dag. In het begin dacht ik, ik wil een voorraadje hebben voor de vriezer, dus heb ik na elke ochtend voeding mijn borsten gekolfd. Gewoon een beetje, niet echt leeg gekolfd, zo heb ik elke ochtend 120 cc in de vriezer gestopt.
    Nu probeer ik al een paar weken te stoppen met die ochtend kolf, maar er zitten nog steeds dagen tussen dat ik moet kolven, omdat mijn borsten dan zo ontzettend zeer doen en de melk gewoon maar blijft stromen en er geen zoogkompres tegen bestand is.
    Er zijn ook dagen dat het wel redelijk goed gaat en ik de ochtendkolf al kan overslaan.
    Moet ik hoop blijven houden en blijven volhouden of kan ik beter iets van salie thee gaan drinken in de hoop dat mijn melk productie iets afneemt? Of is de kans dan groot dat mijn productie ineens zo sterk terug loopt dat ik daar dan in de ellende beland?
    Ik had gehoopt dat de vraag en aanbod wat beter op elkaar zou afstemmen in de loop van de weken, moet ik gewoon nog wat langer geduld hebben voordat dit komt?!

2. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Ik heb hetzelfde luxeprobleem. Ik zou zowieso stoppen met het dagelijks kolven maar begrijp dat je dat al doet. 120cc per keer is best veel wat je extra kolft. Denk wel een voeding extra.

Doe je zowieso al blokvoeden? Dat helpt hier ook wel. En wat je ook zou kunnen doen is zoals mijn lk dat noemt de boel een keer 'resetten'. Dan laat je eerst je kindje drinken en aansluitend kolf je alles helemaal leeg. Echt tot de laatste druppel. Hier helpt het wel dat af en toe te doen als ik weer neig naar stuwing.

Ik zou nog even volhouden. Heb zelf het advies van lk gekregen om nog geen saliethee te gaan drinken, juist omdat we nog 'maar' 8 weken aan het voeden zijn. Waarschijnlijk moet je dus (net als ik) nog even geduld hebben.
    Je zou eventueel ook de lk op deze site kunnen vragen voor advies.

3. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Lastig probleem he! Het lijkt luxe maar zo voelt het zeker niet. Daarnaast kan je kindje er ook last van hebben. Ik heb het ook lang gehad bij mijn dochter. Je lichaam maakt een tijdlang veel te veel aan, maar dat gaat echt minder worden. Blokvoeden is inderdaad een goed idee. Wel goed opletten dat je geen borstontsteking krijgt (letten op harde plekken en roodheid!). Die kan ontstaan als je borsten te lang niet geleegd worden. Dan toch beter even een beetje nakolven zodat je borst soepel is. Daar was ik wel gevoelig voor. Het is echt investeren die eerste maanden (zeker tot 3 maanden) en dan wordt het langzaam steeds wat makkelijker. Als ik terugkijk verbaas ik me dat ik het volgehouden heb want makkelijk is bv echt niet perse! Maar ik voed nu nog steeds en ben superblij dat ik die opstartproblemen "doorstaan" :) heb.

4. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Blokvoeden is toch elke 3 uur van borst wisselen? Mijn kind komt maar 1 keer per 3 uur ;) Ze clustert nooit. Ze drinkt echt maar 7 voedingen per dag. En ik bied per voeding 1 borst aan. Borst, luier, borst. maar dus 2 keer dezelfde borst.
    Verder spuugt ze sinds een week meer, alsof ze teveel drinkt als het ware.

5. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Dat doe je dan al prima! Ik denk dat het een kwestie is van volhouden, succes!
    Hier ook een dochter die nooit clusterde en dat is geen wonder want clusteren is productieverhogen en dat was bepaald niet nodig ;)

Het zou kunnen dat ze wat spuugt door teveel drinken. Meestal is dat niet erg. Het lijkt vaak ook meer dan dat het is en gaat ook over.

6. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Volhouden dus.. ik hoop dat ik dat red en niet eerder het bijltje erbij neer gooi. Ben het af en toe zo zat dat ik constant maar met zere borsten rond loop.. Maar ja, afbouwen wordt waarschijnlijk een nog grotere ramp ;)

7. Delena

Delena Lid

6 sep 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had dat ook toen ze nog maar een paar weekjes oud is nu is ze 12 weken en is helemaal goed gekomen ze drinkt nu ook meer en in de ochtend geef ik haar twee borsten zodat van allebei de druk eraf is al laat ze snachts bij mij 6 tot 7 uur tussen een voeding zitten.

8. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Hoi!

Vervelend dat je zoveel overproductie hebt, ik heb dat ook heel erg gehad in het begin, maar met een maand of 3 nam het heel erg af en vanaf een maand of 5 had ik juist zulke erge dips dat ik bang was dat het zou stoppen.
    Ik deed het bijna hetzelfde als jij, alleen kolfde ik mijn borsten na de laatste voeding savonds helemaal leeg. Ik doe dit nu nog steeds en merk dat mijn zoontje nu gewoon precies genoeg heeft aan wat ik hem geef. Niet meer en niet minder....

Als je het zelf nog redt zou ik zeker even nog een maand afwachten hoe het loopt, meestal is het rond die tijd pas echt goed op elkaar afgestemd, succes!

9. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Ik lees even mee. Mn zoontje krygt t soms niet weggedronken en spuugt dan meer. Ook is hy na voeden onrustig. Tis ook een gulzige drinker.
    Vind t fijn om te lezen dat t na paar mnd beter/makkelijker wordt.
    Ik twijfel zo over clusteren of regeldgn.
    Nu geef ik nog 2-3x bv met de fles.

10. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Jeskejes, hier ook hetzelfde ´probleem´.

Tweeledig. Enerzijds voor mij geen pretje, want heb zoog compressen zeker nodig en de druk is soms best pijnlijk. Maar vervelender vind ik het voor mijn zoontje. Hij groeit goed, maar hij heeft echt moeite om met de hoge druk (spuit er goed uit) om te gaan. Verslikken, steeds loslaten, de hik, onrust na voeden, meer spugen, het zal zijn krampjes ook niet minder maken. Ik heb gedacht aan kolven voor de voeding, maar dan ben ik eigenlijk bang dat ik mijn productie alleen maar vergroot.

Ik las al een tip over blok voeden, maar ik vermoed dat de druk bij net starten aan een nieuwe borst dan nog wel te groot is voor die kleine. Iemand nog tips hoe ervoor te zorgen dat de stroom wat minder heftig is?

Zat zelf ook te denken aan af en toe dan maar hele voeding kolven en via de fles geven. Maar wil dit niet teveel doen, want heb die kleine liever aan de borst. Tijdelijk zou dit natuurlijk geen probleem zijn.

11. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Hier net gekolfd nadat ik fles heb gegeven. Hy is dan rustiger na de voeding merk ik. Miss toch paar x pd de fles blijven geven.

Sic ik las ergens dat je voor een voeding de druk eraf kan masseren. Dat je zelf de toeschietreflex activeert en t eerste opvangt en daarna je kleine aan de borst. Dan is de grootste druk eraf. Ik heb t nog niet geprobeerd, maar wil t wel gaan proberen.

12. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    De druk eraf masseren ga ik ook proberen.

Ik sprak net vriendin en die vertelde dat zij bij ditzelfde probleem baby eerst even aanlegde, dan na toeschietreflex, de kleine van de borst haalde en hem even speentje gaf. Dan extra druk zelf eruit masseren, eventueel ook opvangen als voorraad.

Daarnaast wil ik voor vannacht in ieder geval een flesje (gekloft) geven, wel lekker voor het hele huis ;)

Ook neem ik wel aan dat hij over een tijd zelf meer aan zal kunnen qua druk en hoeveelheid en hopelijk vraag en aanbod beter op elkaar is afgestemd.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kijk even op borstvoeding.com, daar heb je een artikel over hyperlactatie, als het goed is ook een stappenplan om het aan te pakken van Gonneke Veldhuizen.
    Kort gezegd: één keer je borsten helemaal leegkolven, en daarna volledig op verzoek aanleggen.

Op deze leeftijd zou ik niet meer met saliethee gaan experimenteren, je zit nu op de grens van melkaanmaaksturing. De eerste 8-10 weken wordt de melkaanmaak vooral gestuurd door de hormonen die na de bevalling zijn aangemaakt, daarna wordt het gestuurd door vraag en aanbod. Door de rijkelijke melkstroom heeft je dochter waarschijnlijk nog niet eht geleerd voor de melk te 'werken' en zijn je borsten waarschijnlijk wat minder gestimuleerd. Hou er de komende weken rekening mee dat je opeens veel minder melk kunt gaan maken, waardoor je dochter bozig aan de borst kan worden. Dat is gemakkelijk op te lossem door vanaf dan twee borsten aan te bieden en vooral op verzoek (kan dus tijdelijk vaker dan om de drie uur worden) te blijven aanleggen.

14. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Oh dirksmama wat een duidelijke uitleg en goede tip! Heel erg bedankt! Inderdaad werkt ze niet aan de borst, met de calmaspeen moet ze veel meer werken en duurt het langer en wordt er minder gedronken..
    Dan ga ik inderdaad geen salie thee doen en het allemaal wat afwachten!

15. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Jeskejes en sic, ik laat de voorste spuitmelk weglopen in een handdoek en als ze loslaat ook, dan wacht ik totdat de borst is uitgespoten zeg maar, en leg haar dan pas weer aan.
    Mondje drogen, tepel droog en dan weer verder, anders glijd ze eraf.

Deel Deze Pagina