Hoi dames In juni moet ik voor vast en ik weet al dat ik een vast contract krijg Tevens heb ik ook een hogere functie gekregen op het werk wat ook vanaf juni in gaat maar ik heb ook een kinderwens wat ik niet al te lang meer wil uitstellen Daarna wil ik uiteraard ook minder gaan werken van 36 uur naar 32 of 24 uur alleen ben ik bang dat mijn nieuwe functie daarmee in gevaar komt Hoe zijn jullie ervaringen hiermee en hoelang kan ik beter nog wachten voordat ik er echt voor ga om zwanger te worden? Momenteel zijn we drukbezig om ons huis op te knappen zodat het gewoon klaar is als er een kleine komt maar ook het huis begint al aardig klaar te worden. Hoe kan ik dit voor de toekomst het beste aanpakken? Mogen ze je bijv ontslaan vanwege de reden een zwangerschap ookal heb je een vast contract?
Om met je laatste vraag te beginnen: NEE, ze mogen je niet ontslaan OMDAT (de reden dus) je zwanger bent. Met een vast contract is het sowieso heel erg lastig om iemand te ontslaan, moet via UWV en/of gerechtelijke weg. Mbt de nieuwe functie: ik zou eens voorzichtig polsen of het in de toekomst mogelijk is om die functie in minder uren te doen. Niet direct paniekeren, maar gewoon navraag doen. En ja, hoelang wachten???? dat is voor iedereen anders. Wanneer je bijv nog jonger bent dan 25 jaar, dan zou je best even kunnen wachten. Ben je de 30 voorbij, of zelfs 35, dan zou ik de wens niet heel lang meer gaan uitstellen, je weet natuurlijk nooit of het allemaal wel lukt op de natuurlijke weg.
Hoi hopmarjanneke danwel voor je reactie. Ik ben 23 alleen is zwanger worden bij mij ook helaas niet vanzelfsprekend, bij niemand trouwens, maar hetgegeven is dat ik een afwijking heb aan mijn bm waardoor dingen langer kunnen duren en meer complicaties ed. De functie die ik gekregenheb is geheel nieuw in het bedrijf dus ik zal met de tijd dit zelf moeten ondervinden of dit te combineren is met minder uren. Ikheb in ieder geval veel aan je antwoord op de kwestie vast contract dat maakt me toch wel weer een stuk geruster. groetjes
Doe wat je gevoel je ingeeft. Maar misschien is het niet onverstandig om eerst even te kijken wat je nieuwe functie inhoudt. Als je nu al vermoedt dat het zwanger wirden niet vanzelf gaat, vraagt dat ook wat van je en dan is de combi met een nieuwe functie wel een lastige. En na een tijdje kan je wat makkelijker inschatten of je functie in minder uren of minder ondersteuning kan worden gedaan. Snap dat je niet wil wachten tot je 30e maar dat duurt nog 7 jaar Over dat vaste contract, zwangerschap is geen reden tot ontslag, slecht functioneren wel en dan is de combi nieuwe baan plus zwanger worden traject incl stress misschien niet een hele goede. Ligt ook aan je werkgever en wat hij/zij weet over je prive zaken maar wel iets om rekening mee te houden.
Een vast contract is tegenwoordig schijnzekerheid. Wil je wel een zwaardere baan als je binnenkort zwanger wordt?
Ik zou zelf persoonlijk eerst je huis helemaal afmaken en over een half jaar kijken hoe je werk is.. Dan kan je het ook beter inschatten. Je hebt dan ook de eerste stressperiode van de nieuwe functie achter de rug. Ik heb ook een vast contract. Maar die zijn niet meer zo zeker hoor tegenwoordig. Ik ben al een keer overbodig geweest door een reorganisatie. Als ze willen verzinnen ze wel wat. (Niet om je bang te maken maar om bewust je maken )
Gaan voor je nieuwe baan en huis! Wat als het 2 jaar duurt voor je zwanger wordt? Dat is op zichzelf al stressvol genoeg! Heerlijk toch als je ondertussen een leuke baan hebt? Als je wel vlot zwanger wordt kun je toch altijd verder kijken?? (exact wat mijn pa tegen mij zei toen ik een na 9 maanden WW eindelijk een baan vond! Ze hebben op mij destijds ook 2 jaar "ge-oefend" en de baan van mijn moeder was een prima afleiding!) Daarbij meis, de banen liggen niet voor t oprapen nu! Mijn contract wordt ook weer niet verlengd (door zwangerschap natuurlijk, maar dat zeggen ze er niet bij...) maar ik heb wel tot ik zwanger werd lekker kunnen werken, en goed kunnen sparen!
Hebben besloten om volgend jaar ervoor te gaan zodat ons huisje straks gewoon af is en ik inderdaad meer ervaringen heb opgedaan in die nieuwe functie en wat het precies inhoudt. @ Shakes, ik wil 3 dagen gaan werken omdat ik het persoonlijk niet leuk zou vinden als mijn kids 5 dgn in de week op de creche zouden zitten, en aangezien de creche tegenwoordig ook duur is maakt het niet meer uit of je nou minder gaat werken of de zakken vult van de creche.