Hoi ladies! Wij zijn inmiddels 12 weken zwanger! Nu heb ik een vraag over mijn zwangerschapsverlof. Mijn contract loopt tot januari 2014 (jaarcontract). Het kan zijn dat deze omgezet wordt in een vast contract, alleen daar is nu nog niets over te zeggen. Ik ben uitgerekend op 3 december 2013. Als ik mijn zwangerschapsverlof opneem, zou ik dat per november doen. Alleen, als ik geen contractverlenging kijken per januari, snij ik mijzelf in mijn vingers met mijn verlof? Moet ik dan al mijn verlof al opnemen in augustus? Help?
Nee, je kunt je zwangerschapsverlof niet eerder opnemen. Zou een beetje raar zijn he? Je kunt slechts kiezen wanneer je het wil laten ingaan: tussen de 6 en 4 weken voor de uitgerekende datum. Het maakt niet uit als je contract niet wordt verlengd. Je hebt gewoon recht op je zwangerschapsverlof. Ook als je je baan binnen x weken voor je verlof zou verliezen, hou je je verlof. Dit komt omdat het "stiekem" een uitkering is. In de meeste gevallen krijgt je werkgever geld van de overheid en betaalt jouw loon door. Heb je geen werkgever kun je je uitkering ook rechtstreeks krijgen van de overheid.
Zie ook: http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_krijg_een_kind/dienstverband_stopt_tijdens_zwangerschapsverlof/index.aspx
Same here.. contract loopt tijdens verlof af maar wordt niet verlengd. Je zwangerschapsverlof loopt gewoon door.
Was hier ook zo. Tijdens me verlof geen verlening. Kreeg wel gewoon mijn centjes. En daarna gewoon ww.